nieuwe accu; GEL of Li-On of gewoon
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: za 11-04-2020, 19:56
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A (my 2011)
- Woonplaats: Dordrecht
nieuwe accu; GEL of Li-On of gewoon
Wat zijn de voor-/nadelen van de nieuwe accu's. GEL accu's zijn bijna zelfde prijs als de normale en zag ook al een Shido Li-On accu voor ca. € 100,- en die is 3 kg lichter! Hoe zit het met piekspanning voor starten, ontladen bij stilstaan, druppelladen (kort of continue), duurzaamheid etc etc.
-
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 7766
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: nieuwe accu; GEL of Li-On of gewoon
Bij het plaatsen van een Lithium accu zou je ook een ander type laadregelaar op de motorfiets moeten installeren om het goed te doen.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
-
- Berichten: 168
- Lid geworden op: wo 29-08-2012, 21:13
Re: nieuwe accu; GEL of Li-On of gewoon
li-ion accu vliegen wel eens in de brand, ik zou voor gewoon en dus goedkoop gaan.
https://www.dumpert.nl/item/7887967_e53c97a1
https://www.dumpert.nl/item/7887967_e53c97a1
-
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7485
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: nieuwe accu; GEL of Li-On of gewoon
Het "beste" en meest gebruikte is een gel accu. Ze werken hetzelfde als de "gewone" accu maar de vloeistof zit erin als een gel waardoor deze geen vocht verliest. Voordeel is dus dat hij niet hoeft te worden gecontroleerd op vloeistofniveau en ook niet hoeft te worden bijgevuld. Verder lekt een gel accu nauwelijks of nooit. En prijstechnisch zijn ze bijna vergelijkbaar met de standaard accu.


Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: za 11-04-2020, 19:56
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A (my 2011)
- Woonplaats: Dordrecht
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: di 14-01-2020, 14:46
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000 XT
Re: nieuwe accu; GEL of Li-On of gewoon
Ik ben fan van een Li-on accu.
Bij mijn Multistrada was de originele accu na 2 jaar al overleden. De originele accu had best veel moeite om de 2-cilinder aan de gaan te krijgen, om die reden heb ik daarna een Aliant lyhium accu gemonteerd (en da’s geen goedkoop ding) Startproblemen heb ik daarna nooit meer gehad gezien het (hoge) vermogen van deze accu. Daarnaast is de ontlading zeer gering en weegt het ding geen drol.
Maar mijn V- Strom wil vreemd genoeg niet starten met de Alian li-on. Spanning is dik voldoende en ik heb de accu laten nameten maar starten ho maar. En daar snap ik eerlijk gezegd niks van. Iemand een oplossing?
Bij mijn Multistrada was de originele accu na 2 jaar al overleden. De originele accu had best veel moeite om de 2-cilinder aan de gaan te krijgen, om die reden heb ik daarna een Aliant lyhium accu gemonteerd (en da’s geen goedkoop ding) Startproblemen heb ik daarna nooit meer gehad gezien het (hoge) vermogen van deze accu. Daarnaast is de ontlading zeer gering en weegt het ding geen drol.
Maar mijn V- Strom wil vreemd genoeg niet starten met de Alian li-on. Spanning is dik voldoende en ik heb de accu laten nameten maar starten ho maar. En daar snap ik eerlijk gezegd niks van. Iemand een oplossing?
-
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 7766
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: nieuwe accu; GEL of Li-On of gewoon
Ik noem even een motor met loodaccu een oudere motor.
Het toepassen van een Lithium accu op "oudere motoren" roept bij mij vraagtekens op ?
Welke laadregeling aanpassingen zijn nodig om dit goed te doen op "oudere motoren", dat vereist onderzoek, een gedegen kennis (die ik helaas niet bezit) en er zal zeker geld mee gemoeid zijn. Een hoog laadvoltage is bij voorbaat funest (14,4V+++++) Een hoog laad amperage bij een zwakke/matig lege (lithium) accu is ook funest.
Dit alles maakt de laadregelaar op “oudere motoren" eerder ongeschikt voor het laden van Lithium accu’s.
In mijn optiek voor standaard "oudere motoren" kan je beter zoeken naar een voordelige en onderhoudsvrije gel-accu.
Het toepassen van een Lithium accu op "oudere motoren" roept bij mij vraagtekens op ?
Welke laadregeling aanpassingen zijn nodig om dit goed te doen op "oudere motoren", dat vereist onderzoek, een gedegen kennis (die ik helaas niet bezit) en er zal zeker geld mee gemoeid zijn. Een hoog laadvoltage is bij voorbaat funest (14,4V+++++) Een hoog laad amperage bij een zwakke/matig lege (lithium) accu is ook funest.
Dit alles maakt de laadregelaar op “oudere motoren" eerder ongeschikt voor het laden van Lithium accu’s.
In mijn optiek voor standaard "oudere motoren" kan je beter zoeken naar een voordelige en onderhoudsvrije gel-accu.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin