ART slot nog geldig?

...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

ART slot nog geldig?

Bericht door Dyrck »

Ik kwam onderstaande tekst tegen en wilde ‘m hier toch ff delen:

—————
Ik dacht altijd dat je ART goedgekeurde motorsloten gewoon altijd kon gebruiken maar schijnbaar vervalt de goedkeuring soms ineens. Heb jaren geleden een goedgekeurd ART4 slot gekocht maar die schijnt ooit zijn goedkeuring te hebben verloren. Waarom weet ik niet maar als je motor gestolen is dan betaald de verzekering geen cent uit. Ook al had je hem goed op slot (ART4) staan en beide (soms 3 of 4) sleuteltjes erbij.
Niemand die je iets verteld dat je het slot over een paar jaar niet meer kan gebruiken bij aanschaf van het slot. Ook verzekeringsmaatschappijen maken je niets wijzer en ook in de handleiding staat er niets over.
Op je slot staat een ART nummer dus kijk even of je slot nog wel goedgekeurd is. Bij https://www.stichtingart.nl/
Ook als je een nieuw slot gaat kopen kijk dan even of het nummer van het slot nog wel als goedgekeurd in de lijst staat
—————

Een snelle blik heeft me geleerd dat beide ART-4 sloten die ik heb niet (meer) in de lijst voorkomen.
Toch maar eens kijken voor een nieuw slot, of onzin?
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: ART slot nog geldig?

Bericht door Iron Horse »

Ik denk dat je verzekering daar het beste (schriftelijk) uitsluitsel over kan geven. Al vermoed ik dat ze het wel in hun voordeel zullen uitleggen. Het ligt er ook maar aan hoe het in de voorwaarden staat omschreven. Dat zal dan wel een juridisch steekspel worden als het erop aankomt. Maar als er alleen staat dat het een goedgekeurd ART slot moet zijn dan is dat slot het op het moment dat je aanschaft. Ik ga er even vanuit dat dit dan ook werkelijk zo is. Als er echter staat dat het een geldig goedgekeurd, of actueel geldig goedgekeurd ART slot moet zijn dan wordt het moeilijker. Ik denk ook dat een verzekeringsmaatschappij in gebreke is gebleven wanneer ze je er niet op wijzen dat een ART goedkeuring kan verlopen. Al zal dat ook wel wel een discutabel punt zijn.

Lijkt er meer op dat er iemand aandelen heeft in de opbrengst van de verkoop van nieuwe ART sloten. In ieder geval een vreemd verhaal. Ik had er nog niet eerder van gehoord.

Het kan ook zijn dat men voor die goedkeuring jaarlijks moet betalen, dat is wel vaker bij dat soort dingen. Kan ook een (verplichte) herkeuring na x jaar zijn waarvoor moet worden betaald. In dat geval zal een fabrikant na een bepaalde tijd, bijvoorbeeld 5 jaar nadat de productie is gestopt, bepaalde producten als ongeldig of verlopen kwalificeren. En dan heeft de consument het nakijken en kan z'n portemonnee weer trekken.

Bij de ART website staat bij FAQ's:
Als bij een slot VERVALLEN is vermeld, betekent dit dat het slot vanaf die datum niet meer is goedgekeurd”. Redenen hiervoor kunnen bijvoorbeeld zijn:

Ingetrokken door fabrikant i.v.m. kosten/baten
Voldoet niet meer aan de gestelde eisen
Toelatingshouder is haar verplichtingen niet nagekomen
Slot wordt niet meer geproduceerd
Slot wordt niet meer geïmporteerd
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: ART slot nog geldig?

Bericht door Dyrck »

‘K Moet fiscaal gezien toch nog wat kosten maken dus toch maar nieuw slot bestellen.
Voor dat geld ga ik de discussie liever niet aan.

Iemand nog een (voormalig ART-4) prima sluitend remschijfslot kopen? :twisted:
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: ART slot nog geldig?

Bericht door Eikie »

Ik zet de vraag uit bij mijn verzekering Unigarant. Wordt vervolgd.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: ART slot nog geldig?

Bericht door Dyrck »

Iron Horse schreef: di 24-03-2020, 19:20 Bij de ART website staat bij FAQ's:

Als bij een slot VERVALLEN is vermeld, betekent dit dat het slot vanaf die datum niet meer is goedgekeurd”. Redenen hiervoor kunnen bijvoorbeeld zijn:

Ingetrokken door fabrikant i.v.m. kosten/baten
Voldoet niet meer aan de gestelde eisen
Toelatingshouder is haar verplichtingen niet nagekomen
Slot wordt niet meer geproduceerd
Slot wordt niet meer geïmporteerd
Dan is natuurlijk de vraag, of een slot dat niet meer geproduceerd of voor betaald wordt (ander kleurtje/model of zo) maar wel aan de technische eisen zou voldoen, ineens een reden zijn voor een verzekeraar om niet uit te betalen.
Ik vrees dat ik het antwoord op deze vraag wel weet.... :(

Ik ga ook maar eens een mailtje sturen (naar Univé).
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Akako
DL1000 berijder
Berichten: 311
Lid geworden op: do 01-10-2015, 11:14
Mijn motor is een: BMW R1250RT, Burgman 400
Woonplaats: Rucphen

Re: ART slot nog geldig?

Bericht door Akako »

Ik ben benieuwd.

Mijn art sloten zijn beiden al wel 10 jaar oud denk ik. Misschien wel ouder.
Gebruikersavatar
F2ride2001
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 27-11-2017, 13:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
Woonplaats: Oudenbosch
Contacteer:

Re: ART slot nog geldig?

Bericht door F2ride2001 »

Het is een regel die niet te handhaven is. Het zou namelijk betekenen dat je (bijna) elk jaar een nieuw slot mag kopen.

Dat is het foute aan het hele systeem. Als een slot niet meer gekeurd wordt (omdat hij niet meer courant is) verdwijnt hij van de lijst.
Dat wil niet zeggen dat het slot in 1 keer niet meer ART is. Da's gewoon onzin. Volgens mij is dit ook al een paar keer zo door de rechter bevestigd. Eens even de jurisprudentie opzoeken.
TL1000 forever
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: ART slot nog geldig?

Bericht door Iron Horse »

Ik kwam op Motor-forum nog een hele discussie hierover tegen die al in januari 2016 is gestart en juni 2018 eindigde. Daar staan wel wat aardige dingen in. Ook dingen over verzekeringen en aankopen met bonnetjes. Op pagina 4 staat er wel een aardige uitspraak die komt van nederlandenvannu:
"Hartelijk dank voor uw bericht.

Volgens onze voorwaarden dient uw voertuig ten alle tijden op slot te staan wanneer u deze onbeheerd achterlaat.
Deze richtlijnen worden ook gehanteerd indien de motor in uw afgesloten garage staat.

Op dit moment geven onze voorwaarden aan dat u enkel hoeft te voldoen aan een ART-slot zonder bepaalde klasse.
Echter adviseren wij om een ART-slot klasse 4 te kopen omdat er mogelijk in de toekomst aanpassingen worden gedaan in de voorwaarden betreft het klasse slot.
Op dit moment hanteren veel verzekeraars standaard een ART-slot klasse 4.


Op de website www.stichtingart.nl kunt u zien of uw slot ten tijde van aankoop goedgekeurd is. Indien er sprake is van diefstalschade zult u moeten aantonen dat het slot ten tijde van aankoop goedgekeurd was. Het advies is dan ook om uw type slot in te voeren in de zojuist genoemde website en een print screen in uw administratie op te slaan met het bewijs van goedkeuring.

Vertrouwende erop u zo voldoende geïnformeerd te hebben."
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: ART slot nog geldig?

Bericht door Dyrck »

Antwoord van Univé:

U heeft ons op 25-03-2020 een vraag gesteld via unive.nl. Uw oorspronkelijke vraag hebben wij onder dit bericht weergegeven.
U hebt enige tijd geleden ART gekeurde sloten gekocht. Uw sloten staan niet meer in de lijst van goedgekeurde sloten. Goed dat u contact opneemt. Ik help u graag verder met uw vraag.

Goedgekeurd slot
Wij stellen een goedgekeurd ART-slot categorie als voorwaarde voor diefstaldekking. Wordt uw motor gestolen, dan is het aan u om te bewijzen dat deze beveiligd was met een goedgekeurd slot. Of uw huidige sloten hier wel of niet aan voldoen, kunt u het beste navragen bij de Stichting ART.


Kortom: Zoek het lekker zelf uit....

Dat heb ik dus gedaan a.d.v. het pasje met sleutelcode.
Bij Abus nagekeken welk type het was, dit weer ingetypt bij ART en ineens kreeg ik een andere lijst voor m’n neus, waar mijn slot wel in stond. :)
Wel meteen een print van de productenpagina bij Abus (waarop staat dat ie ART-4 is) gemaakt om bij alle papieren te bewaren

Als je dus op de site van ART gaat zoeken, probeer dan het goede type van je slot er bij te vinden, want alleen op merk kan het zijn dat ie niet in dat lijstje staat.
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Plaats reactie