Ik had er wel eens vaker last van, FI storing waardoor er niet gestart kon worden. Dat komt nu wel heel vaak voor en irriteert me behoorlijk. Rommelen met de sleutelen lijkt enigszins te werken.
De dealermode geeft foutcode c49 aan (PAIR Control Solenoid Valve).
Ik heb even gegoogeld veelal Engelstalig maar ik vind eigenlijk geen directe oplossing voor dit probleem. Ik vond wel dat het geen kwaad kon.
Zoeken op dit forum gaf 0 resultaten.
De dealer zal er ongetwijfeld naar gaan zoeken met de betaling van vele euris tot gevolg
Weet iemand van dit forum hoe ik dit kan oplossen?
Ik had ook een FI storing en dat bleek de klep in de uitlaat te zijn, die met een kabeltje heen en weer getrokken wordt. Dat is verholpen. Onder garantie..
// OFFTOPIC
Nu heb ik af en toe nog een tijdelijke FI storing. Maar die kan ik af en toe handmatig uitzetten door al rijdend het contact uit en weer aan te zetten. Dan doet ie een soort reset.
Nu ga ik vanmiddag de motor (V-Strom L8, wordt in juni 3 jaar) naar de dealer brengen, want mijn versnellingsbak wil soms niet meer in de neutraal. Hij gaat wel in de neutraal, maar geeft dat niet op het display aan. Da's lastig, want als je de standaard uitzet, dan gaat de motor uit en hij kan alleen maar starten met ingetrokken koppeling. Dit was ook een bekend probleem en wordt ook onder garantie verholpen. En mogen ze ook nog een keer naar de FI storing kijken, want deze week ging het goed, maar vind het heel vervelend rijden, met het knipperen FI en het gele motormanagment lampje blijft branden.
// OFFTOPIC
Inderdaad veelal Engelstalig wat hierover te vinden is zoals HIER
Even zoeken op de melding vind je o.a. onderstaande afbeelding. Mogelijk kun je hier wat mee. Misschien is de solenoid zelf defect, of zit de stekker er niet correct op of zijn de aansluitingen van de stekker gecorrodeerd. Je zult in ieder geval het e.e.a. uit elkaar moeten halen om bij de airbox en de solenoid te komen. Hopelijk helpt dit.
-edit- ik zie dat Iron Horse me net voor was met de link
Surfdj schreef: vr 20-03-2020, 14:43
@F2ride2001 En wat geeft jouw computer aan om foutcode c49 op te lossen?
Het voordeel van de computer is dat ie kan vertellen wat er aan de hand is:
Denk hierbij aan:
- contact verloren
- sluiting naar min
- sluiting naar plus
- meetwaarde out of range
Ook kun je naar meerdere sensoren te gelijk kijken en kijken voor de storing en erna (2000msec voor de storing en 1000msec na wordt opgeslagen)
Zo heb je veel vlugger door wat er aan de hand is.
Voor nu kun je alleen controleren of de stekker er goed op zit en of de solonoid ohms goed door meet (weerstand meten met multimeter , ohmse waarde staat in WPH)
Contact verloren geef je aan.
En wanneer ik rommel met de sleutel komt het wel op gang na een aantal maal.
Maar ik ga op zoek naar de klep en de aansluitingen
Alle stekkers ingespoten met contactspray. Beetje gerommeld aan de aansluiting van de klep.
Foutcode is weg. Althans tot nu.
Aan het einde van de middag nog steeds geen foutmelding. Alles weer in elkaar gezet. Wat een crime die kuipdelen.
Maar hij lijkt het weer te doen.
Thanks voor alle hulpen adviezen