Achterkant verhogen 4cm DL650 2005

Plaats reactie
Gebruikersavatar
C@rst
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 19-06-2019, 23:55
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 : Frau Strom
Woonplaats: Heiloo

Achterkant verhogen 4cm DL650 2005

Bericht door C@rst »

Hoi!

Ik heb dog bones besteld bij de Griek vie de achterkant 4 cm hoger moeten laten komen, heeft iemand hier ervaring mee?

Kon zo snel niks concreets erover vinden, en ben maar voor t maximale van 4cm gegaan. Ga dit ook combineren met de stepjes wat lager te zetten.

Ben benieuwd of iemand ook de ie van 4 cm al erop heeft zitten.

Groet Carst
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2959
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Achterkant verhogen 4cm DL650 2005

Bericht door Tulipan »

Hoe denk je dat je SAG eruit zal gaan zien :shock:
Ik had 2.5 cm verhoogd voor een lange reis met volle bepakking en partner.
Daarna heb ik de verhoging weer ongedaan gemaakt:
Ik kreeg de veerafstelling ( SAG ) niet meer goed ( heb Hyperpro voor en achter ).
De motor reed onrustig en had neiging tot slingeren. doordat er teveel gewicht op
het voorwiel terechtkwam.
Nu kan ik weer met losse handjes rijden :-)}
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Aspeve
Berichten: 45
Lid geworden op: za 06-10-2018, 18:46

Re: Achterkant verhogen 4cm DL650 2005

Bericht door Aspeve »

Hier heb ik 30mm verhoogt en footsteps verlaagd. Motor wordt er wat zenuwachtig van. Logisch want je veranderd de complete geometrie van het ding. Heb mijn voorvering ook wat stugger en mijn stuur een fractie naar me toegezet om zo het zwaartepunt iets naar achter te verleggen. Daarnaast heb ik een forkbrace die veel doet voor de stabiliteit. Je zal een tijdje moeten puzzelen totdat je jouw fiets fijn heb afgesteld. Als je bijv nu je vorkpoten hebt doorgestoken dan zou je dat kunnen terugzetten, etc etc.
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2959
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Achterkant verhogen 4cm DL650 2005

Bericht door Tulipan »

" Motor wordt er wat zenuwachtig van. Logisch want je veranderd de complete geometrie van het ding".

Je gaat dus de geometrie veranderen en probeert dat via aleerlei omwegen te ondervangen.
Je moet het met me eens zijn dat je concessies doet. ( hoe gaat het met losse handjes ? ).
Met volle bepakking kun je je z¡sag wel weer mooi aanpassen door achter op te hogen.
Wat is SAG; er was een mooie uitleg hier op het forum, maar die komt niet meer te voorschijn.
Waarschijnlijk door een forum update. Maar hier een video met uitleg.
In het kort: Voor en achter moeten 3 a 3.5 cm doorzakken als je erop gaat zitten


Klik hier om dit filmpje op YouTube te kijken
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Aspeve
Berichten: 45
Lid geworden op: za 06-10-2018, 18:46

Re: Achterkant verhogen 4cm DL650 2005

Bericht door Aspeve »

Ben het met je eens Tullipan, ideaal is het zeker niet. Maar de last die ik had van mijn knieën woog niet op tegen de kwalen die ik kreeg door het verhogen. Ik acht mezelf bepaalt niet slimmer dan de constructeur die de motorfiets ontworpen heeft.
Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 965
Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Woonplaats: Huizen

Re: Achterkant verhogen 4cm DL650 2005

Bericht door Havado63 »

stepjes verlagen en je zadel verhogen heeft zin betreffende de kniehoek, de achterkant verhogen heeft wat dat betreft geen enkele zin. de fiets gaat alleen zenuwachtig sturen zoals boven beschreven, wat er dan gebeurt tijdens een noodstop in een bocht moet je niet onderschatten en loopt vaak heel slecht af.... gr, Hans.

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

Marc lw
Berichten: 168
Lid geworden op: wo 29-08-2012, 21:13

Re: Achterkant verhogen 4cm DL650 2005

Bericht door Marc lw »

En dan nu de uitzondering op de regel, ik heb al jaren de verlengde dogbones (50 mm) op mijn 100 uit 2007 zitten en dat bevalt prima
ook omdat ik 197 cm lang ben en ruim 100 kg weeg . ik zit hoger en sta bij het stoplicht relaxter met mijn voet aan de grond zonder mezelf achteruit te duwen als ik de voorrem niet in knijp.

van enig zenuwachtig gedrag qua sturen of remmen nooit wat gevoeld...ook niet op het circuit, maar ik ben dan ook geen Dave Moss (youtube)
die wel snapt het een en ander werkt.
dus als je denkt dat het wat voor je is...gewoon doen, ze kunnen er ook eenvoudig weer af en voor de prijs van de griek hoef je geen PL af te sluiten.
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2959
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Achterkant verhogen 4cm DL650 2005

Bericht door Tulipan »

dus als je denkt dat het wat voor je is...gewoon doen, ze kunnen er ook eenvoudig weer af en voor de prijs van de griek hoef je geen PL af te sluiten.

Ook waar :duim:
Mijn setje blijft ook liggen voor als ik weer een vol bepakking reis aan ga.
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Achterkant verhogen 4cm DL650 2005

Bericht door Iron Horse »

Marc lw schreef: za 22-02-2020, 23:54 ...... ik heb al jaren de verlengde dogbones (50 mm) op mijn 100 uit 2007 zitten en dat bevalt prima ook omdat ik 197 cm lang ben en ruim 100 kg weeg . ik zit hoger ...
Langere dogbones is een lagere motor, kortere dogbones is een hogere motor. Dus ik denk dat jij er 50 mm kortere op hebt zitten. Zo is het tenminste bij de V-Strom. Het is wel afhankelijk van het type motor, zitten de dogbones boven op je swingarm dan moeten ze korter worden maar als ze aan de onderkant zitten zitten moeten ze langer worden om te verlagen en andersom om te verhogen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 965
Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Woonplaats: Huizen

Re: Achterkant verhogen 4cm DL650 2005

Bericht door Havado63 »

Met hondenbotten kun je tijdelijk je motor verhogen tijdens b.v vakanties/zware belading, even snel een andere achterveer monteren voor twee weken is dan geen optie. Heb je een echter een permanent probleem met rijhoogte e.d zou ik persoonlijk voor andere sterkere schokbrekers/veren gaan, een duurdere maar betere oplossing denk ik.
Zeker als je een tijd doet met je motor valt de afschrijving wel mee? Maar om dat soort dingen bij Ali e.d te kopen.... Maar dat mag iedereen voor zich bepalen.
gr, Hans.

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Achterkant verhogen 4cm DL650 2005

Bericht door Eikie »

permanente verhoging van de motor lukt niet met andere vering. daar heb je echt de dogbones voor nodig
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 965
Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Woonplaats: Huizen

Re: Achterkant verhogen 4cm DL650 2005

Bericht door Havado63 »

Heb de Faser van mijn vrouw toen door Hyperpro laten verlagen met andere achterveer, mijn Guzzi achter verhoogd met andere schokbreker, dure €€€ oplossing echter maar kon niet anders zonder link systeem. Lees/hoor vaak dat met dogbones je veergedrag veranderd?? ga straks ook voor Hyperpro vervanging veren. lees dat je dan je voorvork 2cm door moet laten steken maar als de dogbones om hem achter 2cm te verhogen een optie zijn?? maar hoe lang moeten die hondenbotjes dan zijn??

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk


Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2959
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Achterkant verhogen 4cm DL650 2005

Bericht door Tulipan »

Met Hyperpro en 2.5 verhoging achter was mijn hele afstelling naar de :oops:
Slingeren boven 120 en in de bocht vallen.
Maar goed, zo duur zijn de dogbones niet, kun je het zelf bepalen en voelen :-)}
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 965
Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Woonplaats: Huizen

Re: Achterkant verhogen 4cm DL650 2005

Bericht door Havado63 »

als je de schokbrekers voor en achter op gelijke lengte verhoogd is het dus niet handig??

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2959
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Achterkant verhogen 4cm DL650 2005

Bericht door Tulipan »

Had voor ook minder doorgestoken.
Maar goed: Succes, ik lees het wel, voor de kosten hoef je het experiment niet te laten :duim:
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
C@rst
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 19-06-2019, 23:55
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 : Frau Strom
Woonplaats: Heiloo

Re: Achterkant verhogen 4cm DL650 2005

Bericht door C@rst »

Het is geen 4 maar 2cm geworden, moet ze nog wel
Monteren.... ben zelf 2 meter en nou niet bepaald iel te noemen dus denk dat dit wellicht een goed compenseert; als ze erop zitten zal ik.laten weten of ik nog zonder handjes kan rijden (anders gaan ze eraf)

Heb wel steps omlaag gezet; heerlijk! Nu nog rempedaal wat lager zetten maar zit met de remlicht veer die ik daarvoor moet aanpassen. Iemand ervaring ermee?

Ps verhoogd zadel komt er ook, kan ook voor een Gs1200 gaan maar die is nog buiten budget haha


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Achterkant verhogen 4cm DL650 2005

Bericht door Iron Horse »

Ik heb wel ervaring met het aanpassen van de remveer, maar moet eerlijk zeggen dat ik het nu even niet voor de geest kan halen. Op 2 V-Stroms heb ik ook de verlaging erop gezet. Setje voor de derde ligt al thuis maar de V-Strom is er nog niet. Het was vrij simpel dus ik denk dat je gewoon even ter plekke moet kijken. Het wijst zich volgens mij vanzelf. Ik dacht dat er een stelschroef zit, maar weet het niet zeker.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
C@rst
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 19-06-2019, 23:55
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 : Frau Strom
Woonplaats: Heiloo

Re: Achterkant verhogen 4cm DL650 2005

Bericht door C@rst »

Hi Rob

Net zitten googlen en zag inderdaad dat er iets te verstellen is met de moer die boven de veer zit .... ga er van het weekend even naar kijken. Zit nu nog steeds 'zwevend' te remmen
Gebruikersavatar
C@rst
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 19-06-2019, 23:55
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 : Frau Strom
Woonplaats: Heiloo

Re: Achterkant verhogen 4cm DL650 2005

Bericht door C@rst »

Marc lw schreef: za 22-02-2020, 23:54 En dan nu de uitzondering op de regel, ik heb al jaren de verlengde dogbones (50 mm) op mijn 100 uit 2007 zitten en dat bevalt prima
ook omdat ik 197 cm lang ben en ruim 100 kg weeg . ik zit hoger en sta bij het stoplicht relaxter met mijn voet aan de grond zonder mezelf achteruit te duwen als ik de voorrem niet in knijp.

van enig zenuwachtig gedrag qua sturen of remmen nooit wat gevoeld...ook niet op het circuit, maar ik ben dan ook geen Dave Moss (youtube)
die wel snapt het een en ander werkt.
dus als je denkt dat het wat voor je is...gewoon doen, ze kunnen er ook eenvoudig weer af en voor de prijs van de griek hoef je geen PL af te sluiten.
Vwb lengte heb ik dezelfde uitdaging en wil wat meer 'comfort'. Heb jij je stuur verhoogd trouwens?
Marc lw
Berichten: 168
Lid geworden op: wo 29-08-2012, 21:13

Re: Achterkant verhogen 4cm DL650 2005

Bericht door Marc lw »

Ja dat heb ik maar alleen omhoog en niet naar achteren...hou wel rekening met de lengte van de diverse kabels en slangen, bij mij kon het nog net.
Plaats reactie