De vorige eigenaar hield blijkbaar niet van poetsen, ik wel. Ik krijg de kettingkant van het achterwiel met geen mogelijkheid schoon. Zit er denk ik al jaren op.
Ik dacht eerst dat het een ruwe versie van de velg was. Nu ik een middenbok heb kan ik er veel beter bij. De remkant is keurig shoon en vlak en glimmend. De andere kant niet.
Ik heb ontvetter, remmenreiniger, wasbenzine, benzine geprobeerd maar een klein stukkie na is de velg niet schoon te krijgen.
Iemand tips?
Laatst gewijzigd door Surfdj op vr 20-09-2019, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Dank voor het meedenken.
Het lijkt wel een soort plastidip.
@Lonewolf daar is dit stukje meegedaan na 5 min inweken
@Elkie dan krijg ik een blanke velg
Gisteren toevallig rode verf van het RVS logo van een GSX-F gehaald met een vlijmscherp mesje. Zonder krassen en weer een glimmend logo. Wellicht dat dit ook bij je velg werkt.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Surfdj schreef: ↑vr 20-09-2019, 21:49
Dank voor het meedenken.
Het lijkt wel een soort plastidip.
@Lonewolf daar is dit stukje meegedaan na 5 min inweken
@Elkie dan krijg ik een blanke velg
Velg is als het goed is voorzien van een poedercoating. Dat gaat er met afbijt niet af.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown. V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Dun aanbrengen en NIET uren in laten werken. Kijken of er blaasjes op komen en dan met een doek wegvegen.
Op de foto lijkt het haast wel of het een zwarte velg geweest is. Het grijze wat ik zie ziet er ‘ruw’ uit. Niet zo glad als poedercoating zou moeten zijn
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown. V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Inmiddels van alles geprobeerd.
De donkere Dasty gaf het beste resultaat. Samen met een schraaphoutje ging het eraf. Bleek de velg beschadigd te zijn en aan 1 kant te zijn overgespoten. De laatste restjes met verfafbijt gedaan. Alles nagespoeld en nu met de spuitbus hoogglans zwart aan de gang.
Verstuurd vanaf mijn SNE-LX1 met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Surfdj op di 24-09-2019, 11:38, 2 keer totaal gewijzigd.
En als je de velg daarna in de autowax zet, gaat het vet er volgende keer makkelijk af
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal ) Alle Toeters en Bellen " Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Zo te zien het gewoon kettingvet uit een spuitbus wat daar al heel lang zit. Ik maak dat schoon met een doek met terpentine. Daarna goed afspoelen en inderdaad in de was zetten.
Gezien de beschadigingen die er onder zaten had ik de velg er gewoon uitgehaald en dan spuiten.
Wil je het netjes houden dan moet je de velg met enige regelmaat schoonmaken. Ik ben ook niet zo'n poetser maar dat hou ik toch wel bij.
hmmm ik zie op de foto ineens aan de bovenzijde van de kettingbeschermer een slangetje van een scotoiler oid zitten. Ik denk dat het daar vandaan komt.
Je moet die vanaf de onderzijde bij het tandwiel laten smeren, niet van de bovenzijde.
Oiler, zou kunnen. Want die is zo geplaatst dat de bovenkant van de ketting wordt gesmeerd ipv de onder en binnenkant.
Het voortandwiel was niet meer te vinden, zo vuil
Plaatsing oiler wordt aangepast.
Badweather schreef: ↑zo 29-09-2019, 11:51
hmmm ik zie op de foto ineens aan de bovenzijde van de kettingbeschermer een slangetje van een scotoiler oid zitten. Ik denk dat het daar vandaan komt.
Je moet die vanaf de onderzijde bij het tandwiel laten smeren, niet van de bovenzijde.
Of het is een wat knullig ingezet slangetje van een OSCO en dan zit het wel goed, want die smeert vanaf de bovenzijde. Ook al zijn daar meerdere meningen over, het werkt in ieder geval prima.
Groeten, Rob.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Nee het is zo 'n Chinees systeem met de handbediening pomp ook nog rechts geplaatst. Werkt wel maar totaal verkeerd gemonteerd door de vorige eigenaar. Wordt één grote smeerbende.
Ik smeer nu handmatig met kettingzaag olie
Volgens instructies van Osco moet de druppelaar de olie op de bovenkant van de ketting vallen. De olie is dun en verdeelt zich netjes over de hele schakel.
.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown. V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
OSCO is niet automatisch. One Second Chain Oiler. Daarvoor trek je 1 keer aan de plunjer en die druppelt dan via het slangetje langzaam de olie op je (draaiende) ketting. Bij elke tankbeurt even een keertje en je vergeet het nooit.
Groeten, Rob.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Net even gelezen, is uitgevonden voor brommerts zonder bok en de testers zeggen dus langzaam rijden. Maar wat is het voordeel t.o.v een spuitbus als je een bok hebt? Is best wel prijzig apparaat vind ik
Goedkoop zijn ze zeker niet, maar ik heb er 2 keer eentje gekocht en 1 keer een goedkoper alternatief van Loobman. Maar die Loobman vind ik persoonlijk een waardeloos systeem, dan geef ik toch graag meer uit voor de OSCO die mij altijd prima is bevallen. Voordeel t.o.v. een spuitbus is dat je het altijd bij je hebt (als je tenminste eens in de zoveel tijd, ik dacht 6000 km, het reservoirtje bijvult). Je hoeft niets anders te doen dan tijdens stapvoets rijden even aan die plunjer te trekken en de motor uit te laten rollen. Met een spuitbus moet je, ook al heb je een middenbok, toch op je knieën en met de hand het wiel ronddraaien en niet alles blijft er omheen altijd even schoon. (En ja ik weet het, je kunt hem ook even in z'n versnelling zetten, maar dat ziet niet iedereen zitten) Voor de rest blijft het gewoon persoonlijke voorkeur. Een geheel automatisch systeem is misschien nog wel mooier, als het correct werkt, en daar hoor en lees je nog weleens klachten over, al zal dat niet altijd aan het systeem liggen, maar kost vaak ook wel een heel stuk meer dan een OSCO. Maar ieder zo z'n ding.
Groeten, Rob.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Waar heb je het reservoir gemonteerd? En de slang met spanbandjes vastmaken bovenaan kettingbeschermer, ik zou de slang dan aan de binnenzijde van de kettingbeschermer monteren of is dit een minder slim ID?
Die van mij zit links gemonteerd en de hendel om te pompen rechts. Dat is onhandig ivm de gashendel.
Nu lees ik hier dat je 300 m stapvoets moet rijden. Weer wat geleerd.
De discussie boven op de ketting of onder op volg ik met grote interesse.
Bovenop gaf bij mij een enorme smeerboel.
Ik ga voor onderop. Door de centrifugaal kracht wordt het de ketting ingedrukt.
Ik heb geen V-Strom meer, maar ik had beide ze links onder handbereik zitten en het slangetje zat onder de kettingkast. Alleen bij de nozzle kwam het slangetje er even weer bovenuit. Ik heb eigenlijk nooit erg veel last gehad met olie wegslingeren. Die discussie zul je houden, maar als je het doet zoals het staat voorgeschreven dan werkt het prima. Ook bij het smeren van de binnenzijde van de ketting slinger je het eraf zolang er maar genoeg middelpuntvliedende kracht op staat. De gene waar je er het minste last van hebt zijn de automaten die 1 druppel per keer aan de binnenzijde van de ketting doseren tijdens het rijden. Maar je kunt de OSCO natuurlijk ook aanpassen en hem van binnenuitlaten smeren. Of nog mooier hem bij het voortandwiel laten smeren. Ook daar is hier op het forum al het e.e.a. over geschreven. Er zijn ook mensen die het onderdeel van het druppelen bij het achtertandwiel van andere smeersystemen combineren met de OSCO. Is ook genoeg van te vinden op het www. Maar mij beviel het prima op de standaard wijze, behalve dan het wegwerken van het slangetje.
Groeten, Rob.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Alles zal ook afhangen van de dikte van de olie lijkt mij. Met dunne olie boven de ketting of dikke onder de ketting?? Vroeger hadden ze gesloten kettingkasten met een laagje olie erin. Ik moest in begin jaren 80 de ketting met een ''visje'' demonteren en uitkoken in een blik castrol kettingvet op het fornuis. Moeders helemaal blij met de lucht natuurlijk vervolgens de ketting uit laten lekken en weer monteren met de kop van het ''visje'' in de draairichting van de ketting. Opnieuw ketting spannen om dit na 200km weer te herhalen. In die tijd sleutelde je meer dan dat je km maakte. Dus ik houd het maar even bij mijn spuitbusje vet om een beetje te blijven hangen in the good days. Draai ook nog AC/DC, wel op CD overigens
Havado63 schreef: ↑vr 04-10-2019, 19:10
Waar heb je het reservoir gemonteerd? En de slang met spanbandjes vastmaken bovenaan kettingbeschermer, ik zou de slang dan aan de binnenzijde van de kettingbeschermer monteren of is dit een minder slim ID?
Slangetje kan ook aan de binnenzijde van de kettingbeschermer, maar zoals Rob al beschreef moet het slangetje toch weer naar buiten waar de nozzle aangesloten wordt. De bijgeleverde plastic montageplakkers laten snel los. Aad900 heeft het op deze manier gedaan. Kleine gaatjes geboord en met tyraps vastgezet. De ‘knoopjes’ uit het zicht aan de binnenkant van de kettingbeschermer.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown. V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal ) Alle Toeters en Bellen " Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
De techniek en vindingrijkheid staan niet stil. Wellicht iets om over na te denken als een vieze vette achtervelg een doorn in het oog van een berijder is :