Slippende koppeling bij warme motor?
Geplaatst: zo 28-07-2019, 17:32
Hoi allemaal sinds kort ben ik eigenaar van een dl1000 uit 2003 ben er superblij mee maar ik heb wat problemen met de koppeling die ik met proefrijden niet heb gemerkt.
Ik heb de motor particulier gekocht en dus ook geen garantie of iets er zaten ook geen boekjes bij de man was voor me gevoel redelijk duidelijk en eerlijk wat hij wel en niet heeft gedaan aan de motor.
Toen ik ermee naar huis reed waren dat bijna alleen snelweg kilometers zo een 55km en bijna thuis alleen 1 keer gemerkt dat ik vlot wou wegrijden bij het stoplicht en dat de koppeling wel niet wel niet wel niet aangreep toen dacht ik dat zal aan mij liggen is me eerste 2 cilinder alleen maar 4 cilinders gehad. Maar nu door een domme fout het oogje van me koppelingshendel afgebroken.
Nieuwe besteld zelf erop gezet en ontlucht ook gelijk de remvloeistof meegenomen want die was zo zwart dat het motorolie leek. Maar nu mijn probleem als de motor koud is dan rijd hij goed hoe langer ik ermee rij hoe meer me koppeling gaat slippen als ik rustig optrek heb ik er geen last van maar als ik een keer wat extra gas geef om in te halen dan slipt de koppeling en hoe langer in rij hoe meer die gaat slippen. Ik dacht versleten koppeling maar dacht ook met 38000 km dat het wel snel zou zijn. Na wat doorlezen en zoeken op het forum heb ik wel wat dingen bedacht wat het zou kunnen zijn. Dit is wat ik allemaal gedaan heb.
Koppeling nog een keer ontlucht je weet maar nooit dacht ik.
Koppelingsvloeistof niveau iets lager gezet ivm met uitzetten als dit warm word dacht ik.
Koppelingscilinder gecontroleerd deze lijkt goed te werken en lekt niet.
Kapje van het voorste tandwiel weggehaald daar zat echt veel troep dus dit schoongemaakt en het stangetje die door het blok gaat goed schoongemaakt zodat deze heel soepel beweegt.
Maar nu zit ik over 2 dingen te twijfelen de vorige eigenaar zei al dat hij het onderhoud zelf altijd deed en dat hij in de afgelopen 2 jaar net 500km had gereden ofzo en daarom de olie niet had vervangen. Maar als ik de koppelingsvloeistof en de remvloeistof zag begin ik te twijfelen of hij de motorolie wel heeft gedaan en dat hierdoor misschien de koppeling zou gaan slippen.
Wat zouden jullie adviseren eerst olie plus filter verversen en dan rijden en kijken hoe dat gaat die spullen heb ik al liggen. Of zouden jullie nieuwe koppelingsplaten bestellen en die ook maar gelijk doen als ik de motorolie ga verversen. Hoop dat jullie me een beetje begrijpen en dat jullie mij wat tips kunnen geven.
Groetjes Danny
Ik heb de motor particulier gekocht en dus ook geen garantie of iets er zaten ook geen boekjes bij de man was voor me gevoel redelijk duidelijk en eerlijk wat hij wel en niet heeft gedaan aan de motor.
Toen ik ermee naar huis reed waren dat bijna alleen snelweg kilometers zo een 55km en bijna thuis alleen 1 keer gemerkt dat ik vlot wou wegrijden bij het stoplicht en dat de koppeling wel niet wel niet wel niet aangreep toen dacht ik dat zal aan mij liggen is me eerste 2 cilinder alleen maar 4 cilinders gehad. Maar nu door een domme fout het oogje van me koppelingshendel afgebroken.
Nieuwe besteld zelf erop gezet en ontlucht ook gelijk de remvloeistof meegenomen want die was zo zwart dat het motorolie leek. Maar nu mijn probleem als de motor koud is dan rijd hij goed hoe langer ik ermee rij hoe meer me koppeling gaat slippen als ik rustig optrek heb ik er geen last van maar als ik een keer wat extra gas geef om in te halen dan slipt de koppeling en hoe langer in rij hoe meer die gaat slippen. Ik dacht versleten koppeling maar dacht ook met 38000 km dat het wel snel zou zijn. Na wat doorlezen en zoeken op het forum heb ik wel wat dingen bedacht wat het zou kunnen zijn. Dit is wat ik allemaal gedaan heb.
Koppeling nog een keer ontlucht je weet maar nooit dacht ik.
Koppelingsvloeistof niveau iets lager gezet ivm met uitzetten als dit warm word dacht ik.
Koppelingscilinder gecontroleerd deze lijkt goed te werken en lekt niet.
Kapje van het voorste tandwiel weggehaald daar zat echt veel troep dus dit schoongemaakt en het stangetje die door het blok gaat goed schoongemaakt zodat deze heel soepel beweegt.
Maar nu zit ik over 2 dingen te twijfelen de vorige eigenaar zei al dat hij het onderhoud zelf altijd deed en dat hij in de afgelopen 2 jaar net 500km had gereden ofzo en daarom de olie niet had vervangen. Maar als ik de koppelingsvloeistof en de remvloeistof zag begin ik te twijfelen of hij de motorolie wel heeft gedaan en dat hierdoor misschien de koppeling zou gaan slippen.
Wat zouden jullie adviseren eerst olie plus filter verversen en dan rijden en kijken hoe dat gaat die spullen heb ik al liggen. Of zouden jullie nieuwe koppelingsplaten bestellen en die ook maar gelijk doen als ik de motorolie ga verversen. Hoop dat jullie me een beetje begrijpen en dat jullie mij wat tips kunnen geven.
Groetjes Danny