Pagina 1 van 1

Raar fenomeen.

Geplaatst: zo 30-06-2019, 18:51
door Dendrummer
Daar ik in frankrijk soms niet anders kon dan 95 E10 moest tanken ipv 98 E5 of 98 die ik altijd tank was me opgevallen dat bij de 95 E10 de range 385km aangaf en bij de 98 die ik altijd tank 464km.
Dat is een verschil van 80km,niet dat het maar een keer is gebeurt maar iedere keer weer.ik vond dat een raar fenomeen.Heeft daar iemand een verklaring voor? :?: :shock:

Greetz
Gerard

Re: Raar fenomeen.

Geplaatst: zo 30-06-2019, 19:38
door John1982
Eerst en vooral heeft het een stuk te maken met het octaangehalte.
Maar niet alles natuurlijk wat wel zou kunnen is dat de 95 minder "zuiver" is en dan komt dat verschil wel duidelijk naar boven.

De brandstof word om het makkelijk te maken afgewogen tegen over je luchtaanzuig, dit in combinatie met je gasklepstand en daar word continue op berekend.

Waar worden deze gegevens vandaag gehaald als eerste van je vlotter die geeft tankinhoud aan maar "weegt" ook de dichtheid van je brandstof en daar komt het verschil uit.
Dit is heel simpel uitgelegd maar daar komt het een beetje op neer

Re: Raar fenomeen.

Geplaatst: zo 30-06-2019, 21:03
door Iron Horse
Gewoon flauwekul die uitleg John1982, volgens mij heb jij een hele dikke duim waar al deze fantasie uitgezogen is. Het heeft sowieso totaal niets met het octaangehalte te maken aangezien dat alleen helpt tegen het "kloppen" of de spontane zelfontbranding. (Maar wat dat ook weer precies is weten de meesten van geboortejaar na 1970 niet meer.) En het verhaal over het gewicht slaat ook echt helemaal nergens op. En minder zuiver is net zo'n flauwekul. En als je denkt dit te kunnen onderbouwen ben ik erg benieuwd naar je bronnen.

Het enige verschil tussen E95 en E10 is dat bij E95 maximaal 5% bio-ethanol is toegevoegd en bij E10 maximaal 10%. Bio-ethanol heeft een iets lagere energetische waarde dan benzine, dus in theorie zou je een heel klein beetje minder op een liter kunnen rijden met E10 dan E95, maar aangezien dat verschil maar een paar procent is, is het gelijk ook weer verwaarloosbaar en heeft het openzetten van je ramen tijdens het rijden (bij een auto uiteraard) meer negatief effect.

Nog zo'n stukje pure onzin:
John1982 schreef: zo 30-06-2019, 19:38 Waar worden deze gegevens vandaag gehaald als eerste van je vlotter die geeft tankinhoud aan maar "weegt" ook de dichtheid van je brandstof en daar komt het verschil uit.
De vlotter in je tank geeft alleen de inhoud van de tank aan (het niveau dus) en doet totaal niets met de berekening van het brandstof/luchtmengsel. Dat wordt bepaald door de ecu op basis van diverse sensoren en daar hoort de vlotter van je tank niet bij.

Ik rij al jaren met zowel auto als motor op E10 en merk eigenlijk geen verschil in het verbruik. En soms tank ik wel eens E95 dus het vergelijk is er wel degelijk. Ik denk dat het gewoon toeval is of een andere oorzaak heeft. De brandstofkeuze zal het niet zijn.

Re: Raar fenomeen.

Geplaatst: zo 30-06-2019, 22:03
door John1982
Iron horse en je hebt helemaal gelijk..
Ik had beter dieper kunnen gaan op het technische vlak en het minder simplistisch moeten willen uitleggen.

ga hier verder ook niet meer op ingaan.
ik stel me zelfs de vraag waarom ik dit antwoord hier neerschrijf...

maar we blijven vriendelijk

Re: Raar fenomeen.

Geplaatst: zo 30-06-2019, 22:22
door Iron Horse
:duim: Maakt niet uit we maken allemaal weleens een foutje. Blij dat je dat zelf ook inziet.

Re: Raar fenomeen.

Geplaatst: zo 30-06-2019, 22:38
door JezusQuistus
Volgens mij komt het omdat je dichter bij de evenaar tankt. Als ik in Mali tank is het helemaal drama.


Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk


Re: Raar fenomeen.

Geplaatst: ma 01-07-2019, 00:13
door Tulipan
:worship: :worship: :worship:

Dacht altijd dat ik door de koffers en mijn rechterhandje ik een hoog verbruik had.
Maar nu lees ik dat mijn max 1:20 dus aan de kortere afstand van de evenaar ligt. 8)
Mijn schijven zijn met krap 70.000 km ook langzaam aan vervanging toe.
Zal daar ook wel aan liggen :mrgreen:

Trouwens, hier is maar zelden E10 verkrijgbaar, heeft te maken met het verouderde wagenpark
( zei de pomphouder ).

Re: Raar fenomeen.

Geplaatst: ma 01-07-2019, 09:53
door Dendrummer
Maar nu heb ik nog steeds geen verklaring dat de display +- 80km verschil steeds aangaf tussen E95 e10 en E98???? RAAAAAR :cry:
Zal zoals altijd hier de 98 tanken dan heb ik de goede aanduiding op het display.

Greetz
Gerard

Re: Raar fenomeen.

Geplaatst: ma 01-07-2019, 18:58
door RedStrom
De ene keer heb je vlotter naar het tankstation gereden dan de andere, met een hoger verbruik dus lagere range tot gevolg.
Ga je tanken dan neemt hij het laatste verbruik (van de laatste zoveel minuten of kilometers) in de berekening mee.
Is dat hoog dan laat hij en lagere range zien, en andersom.
Ligt het ene tankstation aan de snelweg en de andere niet misschien?

Re: Raar fenomeen.

Geplaatst: di 02-07-2019, 08:47
door Dendrummer
Dat is de oplossing,had ik nog niet aan gedacht inderdaad hij berekend via het laatste verbruik. :duim:

Greetz
Gerard

Re: Raar fenomeen.

Geplaatst: di 02-07-2019, 09:21
door Iron Horse
Goed dat de oplossing gevonden is. Maar ik vind het wel een vreemde manier van berekenen. Uiteindelijk is het, lijkt mij, realistischer om op basis van het gemiddelde gebruik te berekenen i.p.v. de laatste paar km. of tijdseenheid. Maar goed als dit een gegeven is dan zul je daar rekening mee moeten houden.

Re: Raar fenomeen.

Geplaatst: di 02-07-2019, 16:06
door Dendrummer
Nu ik weet dat ik bij de 400km moet gaan tanken ,maar ik vond het toch vreemd dat hij dit verschil aangaf van 80km.
En waarom moet hij dat eigenlijk berekenen,men weet toch van fabriek af wat de motor gemiddeld verbruikt brengt alleen maar verwarring vind ik verschillende berekeningen.Dus niets van aantrekken en naar de aantal gereden km kijken. :-)}

Greetz
Gerard

Re: Raar fenomeen.

Geplaatst: di 02-07-2019, 22:35
door RedStrom
Die range is heel betrouwbaar. Daar tank ik altijd op.
Zelfs een keer tot op 3 km.