waar kan ik het beste de massa aansluiten?

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geronimo
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 15-05-2019, 23:47
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000

waar kan ik het beste de massa aansluiten?

Bericht door Geronimo »

Wat is een goed aansluitpunt voor een massakabel achteraan achter de batterij?
Ik heb vandaag een remlicht van mijn Givi koffer aangesloten,maar ik vind hier niet veel mogelijkheden voor de massa (niet veel boutjes die door het chassis gaan).
En is er een reden waarom je niet rechstreeks op de -pool van de batterij moet aansluiten, buiten het feit dat het daar een dikke bundel wordt van extra kabeltjes voor elk accessoire?
Ik heb wel kennis van huishoudelijke installaties maar van electronica weet ik niet zo veel :worship:
Ik zou graag een goede massakabel leggen voor alle accessoires die ik in de toekomst nog wil inbouwen (mistlichten, ledverlichting, etc)
Suzuki GSX650F, Kawasaki GTR1400, Goldwing 1500, Goldwing 1800, Suzuki V-STROM 1000 :-)}
Gebruikersavatar
Geronimo
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 15-05-2019, 23:47
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000

Re: waar kan ik het beste de massa aansluiten?

Bericht door Geronimo »

:duim: Gelukkig en door dit forum te doorzoeken kwam ik volgende informatie tegen op de Calsci site!

The VStrom electric system is designed with all grounds returned via wires to the battery ground. The frame should never be used as a ground return path on these bikes. Due to the fact that the frame is a mix of aluminum and steel, running current through these parts will result in an electrolytic reaction which will eat away at the frame. All added electrical accessories should have their ground current running through wires to the battery. Thanks to R.Cairns of Oz for pointing out this important fact.
heb ondertussen het 4 Relay Board besteld en de U7 light bij COSMO besteld :-)}


Dit is misschien belangrijk ook voor andere leden om geen massakabel aan te sluiten achter een moertje die verbinding maakt met het frame! :worship:
Suzuki GSX650F, Kawasaki GTR1400, Goldwing 1500, Goldwing 1800, Suzuki V-STROM 1000 :-)}
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: waar kan ik het beste de massa aansluiten?

Bericht door Iron Horse »

Die info heb ik er 10 jaar geleden al opgezet. Maar nooit verkeerd het weer eens onder de aandacht te brengen. Het is nu eenmaal geen oude (trap)fiets waar de massa van het licht via het frame loopt. En de zwarte draad met witte ader is door de hele motor de /nul/massadraad.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Plaats reactie