Overhitte motor

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Blets240
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 18-03-2018, 23:10
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000

Overhitte motor

Bericht door Blets240 »

Had het al een tijdje in de gaten. Mijn motortemperatuur liep soms te hoog op. Vooral bij een rood licht of in een file. Volgens mij slaat de fan niet aan bij oplopende temperatuur. Ik heb die trouwens nooit horen draaien en lees hier en daar dat dat geluid wel te onderscheiden zou moeten zijn: ( aanslaande fan).
Een steentje of zo zal’t ook niet zijn want hij draait vrij heb ik net getest. Iemand een idee waar ik dit elektrisch (op-of afslaan) kan terugvinden waarom die fan niet wil draaien? Deze week na een file, en stilzetten van de motor spoot de koelvloeistof uit het overdrukslangetje en zag ik precies een backdraft in mijn vulreservoir. (Was net onder het minimum, maar nu propvol en leek te koken) Enfin, hieruit lijkt het mij dus dat die fan niet draait of het misschien wel nooit gedaan heeft sinds ik de motor tweedehands heb gekocht. Iemand ideeën of ook zoiets voorgehad?

Greetz :duim:
Ritual
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 08-04-2019, 22:23
Mijn motor is een: Suzuki DL 650 Dino

Re: Overhitte motor

Bericht door Ritual »

Klinkt als een lekke koppaking of iets met je radiator. Ik had het zelfde probleem met mn opel astra uit 2000
Dino Berijder!
Links om rechts om wat is dit krom
Blets240
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 18-03-2018, 23:10
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000

Re: Overhitte motor

Bericht door Blets240 »

Beste Ritual,
Hoop dat het dat niet is, een lekke koppakking.Is een dure herstelling. Maar is het dan ook niet zo dat in dat geval de koelvloeistof mixt met de olie? En je zo een melkachtige substantie krijgt? Want dat is namelijk niet het geval. Vandaar dat ik aan die fan zat te denken.

Groetjes
Blets240
Ritual
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 08-04-2019, 22:23
Mijn motor is een: Suzuki DL 650 Dino

Re: Overhitte motor

Bericht door Ritual »

Beste,
Ik had namelijk dat er ineens rook uit mn koelvloeistof reservoir kwam. Na dit alles schoongespoeld (ook de slangen naar de radatior)etc maar niks werkte kwam wel wat drap uit lijkte net alsof het ook verstopt zat. Maar er er was ook geen mix van dat raare substantie in de motor of in de koelvloeistof reservoir.
Zou kunnen zijn dat er in de koppakking een scheur zat (dat is wat het was denk ik ) hier door lekte langzaam koelvloeistof in de motor. Op een gegeven moment was het elke dag waterfles met water leeg gieten in de koelvloeistof reservoir.

Zoals ik al zei het klinkt bijna 100% het zelfde, maar dit wilt nog niet zeggen dat het de zelfde probleem is.

Dus lastig te zeggen heb er zelf geen verstand van maar er was niks te vinden waar het aan lag. Denk dus een klein scheurtje
Dino Berijder!
Links om rechts om wat is dit krom
Gebruikersavatar
Piet Zahut
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 512
Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
Mijn motor is een: 2024 Suzuki GSX-S1000GX
Woonplaats: Zwolle
Contacteer:

Re: Overhitte motor

Bericht door Piet Zahut »

Ik merk aan je vraag dat je zelf niet heel veel kaas gegeten hebt van de techniek van de motor en dat is natuurlijk niet erg. Met dit soort problemen zou ik toch even aankloppen bij de lokale motorzaak of iemand die verstand van zaken heeft. De kans dat het je koppakking is dat is klein maar áls dat wel het geval is wil je daar niet mee rond blijven rijden. Laten controleren dus, kost niet veel tijd en kan je een hoop geld (en ellende) besparen.
Honda CBR600F '91| Honda CBR900RR '97| Honda VTR 1000 SP1 '01| Honda CBR900RR '01| Kawasaki KLV 1000 '05| Kawasaki Z1000SX '18| Kawasaki Versys 1000 '19| Suzuki V-Strom 1050 '20| Suzuki V-Strom 1050 '21| Suzuki X-Strom 650 '04 | Kawasaki Z900 RS '22 | Suzuki DL800 DE '23 | Suzuki GSX-S1000GX '24
Gebruikersavatar
Dendrummer
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 16-11-2018, 17:16
Mijn motor is een: Crf 1000 Africa Twin Dct 2018
Woonplaats: Lanaken (Belgie)

Re: Overhitte motor

Bericht door Dendrummer »

Misschien is het gewoon de zekering die defect is van de Fan,ff controleren kost niets. :duim:


Greetz
Gerard
If you want to be happy ride a motorcycle
Michielo
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 06-01-2019, 00:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650
Woonplaats: Nijmegen

Re: Overhitte motor

Bericht door Michielo »

Koppakking zorgt ervoor dat olie en koelvloeistof niet buiten hun kanalen komen. Het is maar net waar de afdichting kapot is gegaan wat je ervan merkt.
Afbeelding
Akako
DL1000 berijder
Berichten: 312
Lid geworden op: do 01-10-2015, 11:14
Mijn motor is een: BMW R1250RT, Burgman 400
Woonplaats: Rucphen

Re: Overhitte motor

Bericht door Akako »

Radiotor kan niet veel aan kapot. Hij is dicht of hij lekt. En als hij lek is dan zie je de koelvloeistof op de plek waar jouw motor geparkeerd stond.

Fan is eenvoudig te testen. Motor warm rijden, parkeren en aan laten staan. Dan slaat hij vanzelf aan, kun je horen en zien.

Koppakking lek, dan zit er koelvloeistof bij je olie en omgekeerd. Het lijkt me dat je dat moet kunnen zien in je peilglas
Blets240
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 18-03-2018, 23:10
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000

Re: Overhitte motor

Bericht door Blets240 »

Ondertussen ben ik er al achter dat het aan het falen van de fan ligt. De zekering is ok, dus denk ik dat het de thermostaatschakelaar gaat zijn. Alleen staat dat ding weer op zo een onmogelijke plaats om te testen dat ik toch maar een afspraak ga maken met de garage. Ik kan er wel aan, maar ik krijg de stekker niet los omdat ik mijn hand door een veel te klein gat moet wurmen. En dan heb je geen macht meer in je vingers om ie stekker los te wringen.
Toch iedereen bedankt voor de reacties 😉
Plaats reactie