Wel of niet nog een diesel auto?

alle non-motor praat...
Camino
EX- V-Strom berijder
Mijn motor is een: KAWA Z1000SX Vorige: DL1000 L4,SuzukiDL1000 2005,ZZR1100, FZR600R,TDM850

Wel of niet nog een diesel auto?

Bericht door Camino »

Gisteren op pad geweest voor een andere auto. Nu hebben we vaak een dieselauto gereden en ook nu kwamen we een heel aardige BMW X3 2.0D tegen uit 2007 met 123 k. Topauto maar ik heb toch ernstige twijfels. Wat zijn de ontwikkelingen in de toekomst. Is de auto dan nog wel in te ruilen? In NL loopt het nog niet zo'n vaart maar in Duitsland heeft de rechter zich al uitgesproken en steden als Dūsseldorf mag je dadelijk helemaal niet meer in met een oudere diesel onder de Euro 6 norm.
We praten toch over een aanschaf van 11.000 euro dus is het nog wel verstandig. In NL is de groene maffia ook erg fanatiek dus vrees dat het in NL ook deze kant op gaat.
Met een helm op nooit te oud voor........ (niemand ziet meer hoe lelijk je bent)

Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.
MarcoD
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 xta

Re: Wel of niet nog een diesel auto?

Bericht door MarcoD »

LPG wel eens overwogen?
tank op de plaats van de reserve wiel en 0,60/ liter
Groeten Marco.
Hou de glimmende kant boven!
Tulipan
DL650 berijder
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"

Bericht door Tulipan »

De Balearen eilanden gaan diesels helemaal verbieden per 2025 !!!
https://www.abc.es/motor/reportajes/abc ... ticia.html

Eigenlijk is het allemaal pruts en een mooie manier om mobiliteit aan banden te leggen :mrgreen:
Amerika , China, India, doen niet mee en Z Amerika en Africa hoeven niet.
Alleen wij lopen als makke schapen achter de klimaat hoax aan.
Ik heb een houtkachel staan die ik met veel genot aansteek om de natuur
te redden. We zitten op het laagste CO2 nivo in de historie. En CO2
is de voeding voor bomen en planten. STOKEN DUS :worship:

Alleen al de arrogantie dat de mensheid opwarming kan veroorzaken...
Eerst was het global warming, toen global climate change en ik vraag me af
hoe ze het nu gaan veranderen in globel cooling O:-)

“De zon staat aan het begin van een van de diepste zonneminima van het ruimtetijdperk”, schreef dr. Tony Phillips slechts zes weken geleden, op 27 september 2018.
Gegevens van NASA's TIMED-satelliet laten zien dat de thermosfeer (de bovenste luchtlaag rond onze planeet) afkoelt en krimpt, waardoor de straal van de atmosfeer letterlijk afneemt.

https://holoceneclimate.com/nasa-minimu ... zaken.html

Climate change: this is the worst scientific scandal of our generation
https://www.telegraph.co.uk/comment/col ... ation.html
Laatst gewijzigd door Tulipan op za 02-03-2019, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Michielo
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650

Bericht door Michielo »

Klimaatverandering is geen hoax, het gebeurt echt. Alleen is de vraag of wij dat tegen kunnen houden, we er aan bijdragen of alleen de komst van een nieuwe ijstijd hebben versneld.
Afbeelding
RedStrom
EX- V-Strom berijder
Mijn motor is een: Tenere 700

Bericht door RedStrom »

En ontopic maar weer.

Rijd je diesel vanwege kilometers Camino? Is LPG niks?
En een gebruikte diesel uit Duitsland importeren? De prijzen dalen al.
Eerst rijden, dan oordelen.
2010-2015 DL650 uit 2006; 2015-2021 DL1000 uit 2014; 2022-heden Tenere 700 uit 2021
Camino
EX- V-Strom berijder
Mijn motor is een: KAWA Z1000SX Vorige: DL1000 L4,SuzukiDL1000 2005,ZZR1100, FZR600R,TDM850

Bericht door Camino »

LPG vind ik echt helemaal niks. Heb ik hele slechte ervaringen mee. Dieselmarkt in Duitsland is idd ingestort maar dat is eigenlijk niet de vraag. Ik vraag mij zelf af of je jezelf niet in de vingers snijdt door nu een diesel te kopen. Er goedkoop aankomen is echt geen probleem maar waarschijnlijk zegt dat eigenlijk al genoeg.
Met een helm op nooit te oud voor........ (niemand ziet meer hoe lelijk je bent)

Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.
RedStrom
EX- V-Strom berijder
Mijn motor is een: Tenere 700

Bericht door RedStrom »

Hoe lang denk je er mee te gaan rijden?
Wat zegt de glazen bol dan?
En bij twijfel niet oversteken. Als het niet goed voelt, niet doen.
Eerst rijden, dan oordelen.
2010-2015 DL650 uit 2006; 2015-2021 DL1000 uit 2014; 2022-heden Tenere 700 uit 2021
Michielo
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650

Bericht door Michielo »

Diesel rijdt wel erg fijn en bij veel kilometers is dat denk ik ook nig steeds de goedkopere optie. Het heeft alleen een erg slechte naam, want fijne roetdeeltjes als gevolg van de direct ingespoten motoren. Dat heeft een grote vlucht genomen met commonrail-diesels, maar wat vaak niet gezegd wordt is dat direct ingespoten benzinemotoren hetzelfde probleem hebben. Met name iets wat uit mijn hoofd bij de Mitsubishi GDI de kop op stak.

Dus als je toch veel rijdt, diesel kopen en op rijden of sparen voor elektrisch en een NS-jaarkaart kopen. Elektrisch heeft namelijk erg veel (lokale) CO2-uitstootbesparing, maar verplaatst het naar een elektriciteitscentrale, of dat nou in Nederland is, Frankrijk of Noorwegen. Daarentegen wordt elektriciteit in rap tempo duurder en betwijfel ik sterk of dat in de toekomst nog betaalbaar is voor Jan met de pet.

Los daarvan is veel kilometers elektrisch rijden een kwestie van goed plannen en zorgen dat je op kunt laden wanneer je de auto niet nodig hebt. Vandaar de NS-jaarkaart.
Afbeelding
Tulipan
DL650 berijder
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"

Bericht door Tulipan »

Sh%$$t kan mijn bericht niet meer aanpassen.
Toch nog even on/off topic:

U.N. Official Admits Global Warming Agenda Is Really About Destroying Capitalism

“This is the first time in the history of mankind that we are setting ourselves the task of intentionally, within a defined period of time, to change the economic development model that has been reigning for at least 150 years, since the Industrial Revolution.”

She even restated that goal ensuring it was not a mistake:

“This is probably the most difficult task we have ever given ourselves, which is to intentionally transform the economic development model for the first time in human history.”

Bron: https://www.zerohedge.com/news/2017-02- ... capitalism
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Sufos
DL1000 berijder
Mijn motor is een: V-Strom 1000 L8

Bericht door Sufos »

Een diesel is volgens mij alleen nog interessant als je 'm helemaal oprijdt. Mijn vader heeft een Volvo xc60 d5 uit 2014, als je ziet wat hij daar nu nog voor terug krijgt :shock: . De reactie bij de dealer is" tja meneer, diesel weinig vraag meer naar" op dit moment. Dat wordt op deze manier alleen maar erger of beter als je kopen wilt. Zelf rij ik LPG, nooit problemen meer. Had wel wat problemen totdat ik de installatie ook wat onderhoud gaf bij de vakman.Daar zit ook het probleem denk ik, veel mensen die LPG rijden geven de installatie 0,0 onderhoud en als er wat is gaan ze naar de eigen garage die geen verstand van LPG heeft.
Zelf kan ik LPG iedereen aanraden.
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Mijn motor is een: HONDA crf1000.+crf1100dct + suzuki drz 400S

Bericht door Motormuus »

Heb vorige week nog een diesel gekocht ja ook voor 11k. Een 2015 ford focus staat nu op 113k. En over 3 jaar koop ik gewoon weer een diesel. Benzine begin ik niet aan. Vorigjaar De volvo diesel ingeruild op een focus benzine uit 2011. Met 150pk voor het vrouwtje. Maar die rijd maar 30k per jaar.

Dat je Düsseldorf niet in mag is toch geen ramp. Grote steden moet je zo ie al niet invullen met je auto. Want de parkeer tarieven zijn schofterig duur vaak. Hoevaak kom je in grote steden?. Metro of tram voldoet vaak prima voor die 2x per jaar.

Afbeelding
Najreg128
Mijn motor is een: V-storm 650 (2006)

Bericht door Najreg128 »

Diesels zijn tegenwoordig erg gevoelig en kwetsbaar. EGR kleppen, turbo’s, roetfilters etc. Regelmatig gedonder mee. Ik heb jaren diesel gereden, rijdt erg fijn ben gek op het karakter maar na mijn BMW 318d toch geen diesel meer gekocht. Ik rijd nu in een Lexus IS300h, een hybride. Net zo zuinig, erg stil en comfortabel. Bewezen technologie en ik vermoed dat ik deze makkelijker kwijt raak dan een diesel. Verder mag ik overal komen met de auto. Het prijsverschil tussen benzine en diesel neemt ook steeds meer af en je moet dus heelveel km rijden wil het uit kunnen en dan is het nog maar tientjes werk.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Mijn motor is een: Geen meer.

Bericht door Iron Horse »

Ik heb anderhalf jaar geleden ook met dat dilemma geworsteld. En uiteindelijk toch maar voor benzine gekozen. O.a. ook vanwege het gedonder met die EGR klep. Als je die 1 keer moet laten vervangen en je hebt pech bij het gekozen autotype dan is al je winst vervlogen. Heb ik al meegemaakt. Ik heb veel diesel gereden voor de zaak en op zich rijdt het prima. LPG heb ik ook heel veel gereden en behalve in het begin (jaren 70) heb ik er nauwelijks problemen mee gehad. Helaas is LPG ook uit de gratie aan het geraken. En aangezien ik eigenlijk alleen maar in Duitsland tank voor, op dit moment, ca. 1,30 per liter heb ik al zoveel voordeel dat benzine uiteindelijk voor mij de beste en voordeligste keuze blijkt. Ook bij grotere aantallen kilometers. En ook nu met pensioen haal ik nog de 30.000+ per jaar.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Eikie
EX- V-Strom berijder
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin

Bericht door Eikie »

Leuke discussie. Merken als Toyota en Honda leveren al geen dieselmotoren meer in personenauto’s en de verkoop van hybride techniek lijkt ook langzaam maar zeker in te kakken. Deze auto’s komen door het belastingvoordeeltje van 60 maanden zonder wegenbelasing rijden, straks massaal op de tweedehandsmarkt omdat auto’s, zoals de Mitsubishi Outlander PHEV bijna 1900 kg wegen, en na 60 maanden vrij van wegenbelasting volgt er toch de eerste acceptgiro in de bus...
Zelf rijd ik al jaren (zakelijk) een diesel, van een Renault Scenic, naar een Peugeot 308, naar een Skoda Octavia, naar een Fiat Croma en nu alweer een poosje in een Mazda 6. Na gemiddeld 250K ruil ik deze in voor weer een nieuwe diesel. Al wordt de spoeling mogelijk dunner, ik overweeg toch weer een diesel.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
HD2W4W
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2007)

Bericht door HD2W4W »

Ik heb twee jaar geleden mijn Octavia TDI na ruim 200.000 km ingeruild voor een Focus 1.0 ecoboost 125 pk. Verbazingwekkend hoe fijn zo'n kleine driepitter is. Maar toch mis ik nog wel eens die krachtige
TDI. En pas na 1000 km een keer tanken was ook wel fijn. Maar met 1:17 bij een beheerste rijstijl is de Focus ook lekker zuinig en de MRB een flink stuk lager. Qua kosten lood om oud ijzer in mijn geval.
Maar als ik nu weer voor de keuze zou staan zou ik mijn auto particulier verkopen en een (voordelige) diesel uit Duitsland halen. En die lekker op rijden. En die rijverboden in grote steden? Geldt meestal alleen voor het centrum. En wie wil er nog met een auto naar het centrum van een stad. Ik in ieder geval niet.