Geen forkbrace voor de 1000A?

...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Camino
DL1000 berijder
Berichten: 1575
Lid geworden op: zo 29 jun 2014, 20:13
Mijn motor is een: DL1000 L4 Vorige: Suzuki v-strom DL1000 2005 ,Kawa ZZR1100, FZR600R, TDM850
Locatie: Eindhoven

Geen forkbrace voor de 1000A?

Bericht door Camino » zo 15 jul 2018, 10:29

Ben op zoek naar een fork brace voor de 1000 modeljaren 14-16. Voor de K serie kan ik hem zo vinden maar voor de L serie kan ik hem niet vinden.
Op de snelweg met hogere snelheden boven de 140 vind ik hem toch een beetje zwabberig dus wil dat eens uitproberen met een fork brace. Deze lijkt echter niet beschikbaar.
Met een helm op nooit te oud voor........ (niemand ziet meer hoe lelijk je bent)

Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.

Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1223
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 11:41
Mijn motor is een: KTM 1090 R Adventure 2017 dr jekyll&mr hide uitlaat
Locatie: brouwershaven

Re: Geen forkbrace voor de 1000A?

Bericht door Motormuus » zo 15 jul 2018, 11:01

Zwabberen? Rij je toevallig met topkoffer? Verwijder die dan eerst maar. Dan kan al een berg schelen.
Laatst gewijzigd door Motormuus op zo 15 jul 2018, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Camino
DL1000 berijder
Berichten: 1575
Lid geworden op: zo 29 jun 2014, 20:13
Mijn motor is een: DL1000 L4 Vorige: Suzuki v-strom DL1000 2005 ,Kawa ZZR1100, FZR600R, TDM850
Locatie: Eindhoven

Re: Geen forkbrace voor de 1000A?

Bericht door Camino » zo 15 jul 2018, 13:02

Klopt. Ga het op je advies eens proberen
Met een helm op nooit te oud voor........ (niemand ziet meer hoe lelijk je bent)

Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.

Gebruikersavatar
Piet Zahut
KLV1000 berijder
Berichten: 334
Lid geworden op: wo 24 nov 2010, 15:17
Mijn motor is een: Kawazuki KLV-Strom 1000
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Geen forkbrace voor de 1000A?

Bericht door Piet Zahut » zo 15 jul 2018, 20:32

Ik denk dat de voorkant van de 1000A straf genoeg is, ik kan me niet voorstellen dat een forkbrace je veel winst gaat geven in je probleem.
Werk: Motoren. Hobby: Motorrijden. Overige vrije tijd: Schrijven over motoren, testen van motoren en ongein bedenken omtrent motoren. HELP! IK BEN EEN MOTOROFIEL!!
www.oliepeil.nl
www.nieuwsmotor.nl
www.testmotor.nl

Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 2017
Lid geworden op: zo 17 apr 2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Locatie: Enschede

Re: Geen forkbrace voor de 1000A?

Bericht door Cplegt » zo 15 jul 2018, 20:48

Voorvork doorsteken? Zorgt voor meer druk op de voorkant.
Mijn K model 1000 zwabert als een malle met topkoffer zonder doorgestoken poten vanaf de 120.
Met doorgestoken poten heeft ie er geen last van.
Gr. Chiel

Marc lw
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 29 aug 2012, 21:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000 (2007) K7 blauw
Locatie: Hoogkarspel

Re: Geen forkbrace voor de 1000A?

Bericht door Marc lw » ma 16 jul 2018, 19:39

Ik heb zonder en met de forkbrace van de griek gereden op circuit Zandvoort, ik vond het een aanwinst in alle opzichten...koers vaster in de bochten vooral.
Beter 10 vogels in de hand dan 1 in de lucht

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8382
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Geen forkbrace voor de 1000A?

Bericht door Iron Horse » ma 16 jul 2018, 20:45

Topkoffer is sowieso een boosdoener, heb het zelf ervaren, Rijden boven 150 was niet leuk met de topkoffer erop. Zonder een wereld van verschil. Denk dat Chiel z'n optie wel effect heeft, heb het zelf nooit meer uit kunnen proberen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
Camino
DL1000 berijder
Berichten: 1575
Lid geworden op: zo 29 jun 2014, 20:13
Mijn motor is een: DL1000 L4 Vorige: Suzuki v-strom DL1000 2005 ,Kawa ZZR1100, FZR600R, TDM850
Locatie: Eindhoven

Re: Geen forkbrace voor de 1000A?

Bericht door Camino » ma 16 jul 2018, 20:57

Inmiddels via "deskundigen" vernomen dat er inderdaad geen forkbrace bestaat voor de 1000A. De voorvork van deze is verbeterd, stijver en dikker en een forkbrace zou geen zin hebben. Of doorsteken of ander veren voor zou kunnen helpen. Ga het eerst maar eens zonder topkoffer proberen want dan is de oplossing nogal makkelijk.
Met een helm op nooit te oud voor........ (niemand ziet meer hoe lelijk je bent)

Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.

Gebruikersavatar
Pébé
DL1000 berijder
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 26 aug 2009, 19:00
Mijn motor is een: DL1000A
Locatie: Waalwijk

Re: Geen forkbrace voor de 1000A?

Bericht door Pébé » ma 16 jul 2018, 22:16

René.....ook de banden kunnen er flink aan bijdragen : op mijn L4 heb ik TKC70 van Conti gehad , een hele fijne band met veel grip, maar harder dan 150 op de teller was niet te doen.
Daarna Pirelli Scorpion Trail 2 en geen centje pijn😁

Gebruikersavatar
Camino
DL1000 berijder
Berichten: 1575
Lid geworden op: zo 29 jun 2014, 20:13
Mijn motor is een: DL1000 L4 Vorige: Suzuki v-strom DL1000 2005 ,Kawa ZZR1100, FZR600R, TDM850
Locatie: Eindhoven

Re: Geen forkbrace voor de 1000A?

Bericht door Camino » di 17 jul 2018, 00:00

Heb de A41's van BS er op liggen en dat zijn toch hele fijne bandjes
Met een helm op nooit te oud voor........ (niemand ziet meer hoe lelijk je bent)

Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 5211
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Geen forkbrace voor de 1000A?

Bericht door RedStrom » di 17 jul 2018, 12:09

Doorsteken maakt wel dat de motor beduidend beter instuurt. Het heeft geen invloed op vering/demping, wel op geometrie.
De geometrie bij doorsteken verandert dusdanig dat de naloop kleiner wordt (vork komt rechterop te staan) en dat heeft juist een nadelig effect op het zwabberen.
Vergelijk: chopper met mega naloop is zo stabiel dat ie de bocht niet om wil, maar rechtuit zonder handen gaat vanzelf.

De 1000A is standaard voor te strak en achter te slap, ook met hyperpro veren voor en achter weet ik inmiddels.
Topkoffer is een onding, zeker als er wat in zit. Dat ding hangt erg ver achterop.
Het is een windvanger eerste klas, zeker in snelweg verkeer, en heeft een relatief groot moment tov je (slappe) schokdemper.
Overigens een hoge rechtopstaande airflow draagt ook bij aan dat windpakken. Rij maar eens zonder bovenruit en ervaar het verschil.
Je moet sowieso je veervoorspanning achter opdraaien.
Een volle topkoffer vraagt al gauw 10 klikjes (= ±10mm!), een lege zeker 4.
Je zou de veervoorspanning voor nog kunnen verlagen, maar die staat standaard al laag (op 4 ringen).
Dit slingeren is meestal een geometrie probleem, maar kan soms ook met dempingsinstellingen ''opgelost'' worden.
En dan moet je denken aan de uitgaande demping, zowel voor als achter. Meestal wat strakker, maar dat is afhankelijk van je instellingen.

Eerst maar eens zonder topkoffer proberen. Ook dan kan een paar klikjes meer voorspanning achter helpen.
Ik zou ook even zonder bovenruit rijden, gewoon om het verschil te ervaren.
Dan weer met topkoffer.

Ikzelf ervaar ook slingeren als ik met bagage/topkoffer rij. Ook A41's, wel doorgestoken, en meer veervoorspanning helpt dan wel.
Maar helemaal jofel is het niet. Zeker niet als er veel verkeer is.
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Plaats reactie