Versnellingsindicator valt weg (L5)
-
- DL1000 berijder
- Berichten: 490
- Lid geworden op: zo 01-02-2015, 19:17
- Mijn motor is een: V-Strom 1050 XT
- Woonplaats: Utrecht
Versnellingsindicator valt weg (L5)
Heb al even gezocht op het forum, maar ik lijk vooralsnog de enige te zijn.
Ik heb een 1000 L5 en af en toe knippert de versnellingsindicator. Hoe lang en hoe vaak is lastig te zien, want ik kijk meestal voor me ipv de hele tijd het op display, maar vanochtend zag ik het toevallig. Met een duur van ongeveer een seconden was de '6' van de zesde versnelling even 2x weg. Ik deed verder op de snelweg verder niet zo hele veel. Beetje invoegen op dat moment geloof ik, maar niet 'full throttle' o.i.d.
Iemand een idee wat dat kan zijn?
(hoop niet dat dit een voorbode is, want mijn contactsleutel heeft ook al problemen... (heb de strom nu 3,5 jaar en 49.000 km. Gebruik hem intensief het hele jaar door, maar dit soort 'gebreken' moet toch niet kunnen lijkt me)
Ik heb een 1000 L5 en af en toe knippert de versnellingsindicator. Hoe lang en hoe vaak is lastig te zien, want ik kijk meestal voor me ipv de hele tijd het op display, maar vanochtend zag ik het toevallig. Met een duur van ongeveer een seconden was de '6' van de zesde versnelling even 2x weg. Ik deed verder op de snelweg verder niet zo hele veel. Beetje invoegen op dat moment geloof ik, maar niet 'full throttle' o.i.d.
Iemand een idee wat dat kan zijn?
(hoop niet dat dit een voorbode is, want mijn contactsleutel heeft ook al problemen... (heb de strom nu 3,5 jaar en 49.000 km. Gebruik hem intensief het hele jaar door, maar dit soort 'gebreken' moet toch niet kunnen lijkt me)
Mijn motorroutes, video's en andere nuttige info: http://www.bumabuma.nl/motor
-
- Berichten: 329
- Lid geworden op: ma 27-11-2017, 13:59
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
- Woonplaats: Oudenbosch
Re: Versnellingsindicator valt weg (L5)
Slecht contact in de versnellings schakelaar gok ik.
Heb ik ook al 2 keer gehad bij de GSXF. Helaas zitten die dingen ingegoten. Dus kapot is helaas kapot en een nieuwe is kostbaar.
Item 36 in onderstaande:
Item code:
37730-31J00
Heb ik ook al 2 keer gehad bij de GSXF. Helaas zitten die dingen ingegoten. Dus kapot is helaas kapot en een nieuwe is kostbaar.
Item 36 in onderstaande:
Item code:
37730-31J00
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
TL1000 forever
-
- DL1000 berijder
- Berichten: 490
- Lid geworden op: zo 01-02-2015, 19:17
- Mijn motor is een: V-Strom 1050 XT
- Woonplaats: Utrecht
Re: Versnellingsindicator valt weg (L5)
Dank voor het antwoord!
Als het alleen de sensor is, is het ergste wat op termijn kan gebeuren dus dat ik mijn indicator op het scherm kwijt ben.
Vervelend, maar het zal me niet ergens laten stranden...
Als het alleen de sensor is, is het ergste wat op termijn kan gebeuren dus dat ik mijn indicator op het scherm kwijt ben.
Vervelend, maar het zal me niet ergens laten stranden...
Mijn motorroutes, video's en andere nuttige info: http://www.bumabuma.nl/motor
-
- Berichten: 329
- Lid geworden op: ma 27-11-2017, 13:59
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
- Woonplaats: Oudenbosch
Re: Versnellingsindicator valt weg (L5)
Nou ja, je zult er niet mee stranden, wel zal het verbruik wat veranderen omdat de motor, normaal gesproken, de mapping wat aanpast per versnelling.
TL1000 forever
-
- Berichten: 371
- Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
- Mijn motor is een: BMW F850GS Adventure Rally (2020)
- Woonplaats: Provincie Groningen
Re: Versnellingsindicator valt weg (L5)
Je kunt ook nog even naar de stekker achter op dasbord kijken of de stekker links boven radiateur of deze ook zijn geoxideerd succes.
Wim.
Wim.
-
- Forum-moderator - DL1000 berijder
- Berichten: 4885
- Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
- Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
- Woonplaats: Bij Tilburg
Re: Versnellingsindicator valt weg (L5)
Nog garantie?? Nét niet meer zeker. Maar ik zou toch even langs je dealer gaan. Wie weet knijpt hij wel een oogje toe. 

HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
-
- DL1000 berijder
- Berichten: 490
- Lid geworden op: zo 01-02-2015, 19:17
- Mijn motor is een: V-Strom 1050 XT
- Woonplaats: Utrecht
Re: Versnellingsindicator valt weg (L5)
Dank voor de tips! Ga maar eens een keertje langs bij de dealer.
De aansluiting van mijn verlichting was ook geoxideerd waardoor deze uitviel, dus en beetje oxidatie is mij niet vreemd #pekelrijder
De aansluiting van mijn verlichting was ook geoxideerd waardoor deze uitviel, dus en beetje oxidatie is mij niet vreemd #pekelrijder
Mijn motorroutes, video's en andere nuttige info: http://www.bumabuma.nl/motor
-
- Berichten: 371
- Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
- Mijn motor is een: BMW F850GS Adventure Rally (2020)
- Woonplaats: Provincie Groningen
Re: Versnellingsindicator valt weg (L5)
Pekel of geen pekel in vindt dat de stekkers waterdicht moeten zijn dan gaat dit ook niet oxideren.
Wim.
Wim.
-
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 4788
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: Tenere 700
Re: Versnellingsindicator valt weg (L5)
Da's toevallig. Alhoewel ik niet zeker weet of dit hetzelfde probleem is.
Sinds gisteren pendelt de aanduiding (DL1000A L4, 59k) op het display als ie in z'n 3 staat.
De display laat dan wisselend 3, 4 en soms 5 zien. De laatste keren heb ik die 5 niet meer gezien.
In andere versnellingen niks aan de hand.
Behalve die dynamische aanduiding merk je verder niks aan de motor.
Wel een hoop water gehad gisteren. Uit alle richtingen.
Welke stekker of sensor of wat dan ook zou het kunnen zijn?
ps: Net nog even geprobeerd op de middenbok bij stilstaande en draaiende motor.
Niks aan de hand. Opgedroogd wellicht. Toch die stekker (welke ) maar eens inspuiten.
Het was ook wel heel nat.
Er was een Africa Twin (DCT) die niet meer wilde schakelen. Langs de dealer geweest. Niks aan de hand.
Even later weer mis. Dat was donderdag. En 25-28°C.
Blijkt dat de koppelingsplaten na 24k gecontroleerd op dikte en eventueel vervangen meten worden. Dat laatste wel bij 48k.
Deze motor had 62k op de teller. Vrijdag was het max 20°C en was er geen probleem.
Waarschijnlijk iets met dunne olie en toch platen die vervangen moeten worden.
Maar dit geheel ter leering ende vermaeck.
Sinds gisteren pendelt de aanduiding (DL1000A L4, 59k) op het display als ie in z'n 3 staat.
De display laat dan wisselend 3, 4 en soms 5 zien. De laatste keren heb ik die 5 niet meer gezien.
In andere versnellingen niks aan de hand.
Behalve die dynamische aanduiding merk je verder niks aan de motor.
Wel een hoop water gehad gisteren. Uit alle richtingen.
Welke stekker of sensor of wat dan ook zou het kunnen zijn?

ps: Net nog even geprobeerd op de middenbok bij stilstaande en draaiende motor.
Niks aan de hand. Opgedroogd wellicht. Toch die stekker (welke ) maar eens inspuiten.
Het was ook wel heel nat.
Er was een Africa Twin (DCT) die niet meer wilde schakelen. Langs de dealer geweest. Niks aan de hand.
Even later weer mis. Dat was donderdag. En 25-28°C.
Blijkt dat de koppelingsplaten na 24k gecontroleerd op dikte en eventueel vervangen meten worden. Dat laatste wel bij 48k.
Deze motor had 62k op de teller. Vrijdag was het max 20°C en was er geen probleem.
Waarschijnlijk iets met dunne olie en toch platen die vervangen moeten worden.
Maar dit geheel ter leering ende vermaeck.

Eerst rijden, dan oordelen.
2010-2015 DL650 uit 2006; 2015-2021 DL1000 uit 2014; 2022-heden Tenere 700 uit 2021
2010-2015 DL650 uit 2006; 2015-2021 DL1000 uit 2014; 2022-heden Tenere 700 uit 2021
-
- Berichten: 329
- Lid geworden op: ma 27-11-2017, 13:59
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
- Woonplaats: Oudenbosch
Re: Versnellingsindicator valt weg (L5)
Da's wel heeeeeeeel snel vind ik. Ik heb diverse Suzuki's over de ton gereden en nooit koppelingsplaten vervangen voor de ton. (wel erna
)

TL1000 forever
-
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 4788
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: Tenere 700
Re: Versnellingsindicator valt weg (L5)
Dat vonden wij ook, maar het schijnt er echt te staan.
De AT is overigens gisteren nog bij de dealer geweest. Een vuile sensor in het achterwiel was de oorzaak.
Wel vreemd, want waarom doet hij dan soms wel goed (met name na stilstaan en afkoelen) en soms niet.
Maar hij doet het weer goed, dus problem hoe dan ook solved.
De AT is overigens gisteren nog bij de dealer geweest. Een vuile sensor in het achterwiel was de oorzaak.
Wel vreemd, want waarom doet hij dan soms wel goed (met name na stilstaan en afkoelen) en soms niet.
Maar hij doet het weer goed, dus problem hoe dan ook solved.
Eerst rijden, dan oordelen.
2010-2015 DL650 uit 2006; 2015-2021 DL1000 uit 2014; 2022-heden Tenere 700 uit 2021
2010-2015 DL650 uit 2006; 2015-2021 DL1000 uit 2014; 2022-heden Tenere 700 uit 2021
-
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 4788
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: Tenere 700
Re: Versnellingsindicator valt weg (L5)
Na een x-aantal stekkers te hebben geserviced en nieuwe olie in de bak, is het probleem zoals boven omschreven er nog steeds.
In z'n 3 wisselt de display tussen 3, 4, 5 en 6. Langzaam, onregelmatig, het knippert niet, maar gebeurt wel.
Ik hou het maar op die sensor zoals op het plaatje. Moet well het tandwiel eraf
Klusje voor een andere keer.
In z'n 3 wisselt de display tussen 3, 4, 5 en 6. Langzaam, onregelmatig, het knippert niet, maar gebeurt wel.
Ik hou het maar op die sensor zoals op het plaatje. Moet well het tandwiel eraf

Klusje voor een andere keer.
Eerst rijden, dan oordelen.
2010-2015 DL650 uit 2006; 2015-2021 DL1000 uit 2014; 2022-heden Tenere 700 uit 2021
2010-2015 DL650 uit 2006; 2015-2021 DL1000 uit 2014; 2022-heden Tenere 700 uit 2021
-
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 4788
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: Tenere 700
Re: Versnellingsindicator valt weg (L5)
Ik dacht mijn GP switch 'even' te vinden en te reinigen.
Echter bij een L, in tegenstelling tot een K, moet je koppeling helemaal uit elkaar met alles wat daar bij hoort.
De manual laat het allemaal duidelijk zien. Wat zijn die motoren in die manual toch altijd schoon
Je herkent de plaatjes bijna niet.
Dat gaat me zonder begeleiding (eerste keer, en ontmaagden doe je niet alleen) niet lukken.
Klusje schuift dus op.
Ondertussen dacht ik wel aan het volgende: zou je iets ergens kunnen resetten zodat die indicator weer werkt?
Het is een berekening op basis van iets wat je ziet als versnellingsindicator en niet echt de stand van toch?
Echter bij een L, in tegenstelling tot een K, moet je koppeling helemaal uit elkaar met alles wat daar bij hoort.
De manual laat het allemaal duidelijk zien. Wat zijn die motoren in die manual toch altijd schoon

Dat gaat me zonder begeleiding (eerste keer, en ontmaagden doe je niet alleen) niet lukken.
Klusje schuift dus op.
Ondertussen dacht ik wel aan het volgende: zou je iets ergens kunnen resetten zodat die indicator weer werkt?
Het is een berekening op basis van iets wat je ziet als versnellingsindicator en niet echt de stand van toch?
Eerst rijden, dan oordelen.
2010-2015 DL650 uit 2006; 2015-2021 DL1000 uit 2014; 2022-heden Tenere 700 uit 2021
2010-2015 DL650 uit 2006; 2015-2021 DL1000 uit 2014; 2022-heden Tenere 700 uit 2021
-
- Berichten: 329
- Lid geworden op: ma 27-11-2017, 13:59
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
- Woonplaats: Oudenbosch
Re: Versnellingsindicator valt weg (L5)
Nee, hij meet de spanning over 2 draden. Hij schakelt tussen weerstanden waardoor de spanning varieert tussen de versnellingen tussen de 1 en 5 VDC.
TL1000 forever
-
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 4788
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: Tenere 700
Re: Versnellingsindicator valt weg (L5)
Weet je ook waarom dit dan specifiek bij mij alleen in de 3 fout gaat?
Eerst rijden, dan oordelen.
2010-2015 DL650 uit 2006; 2015-2021 DL1000 uit 2014; 2022-heden Tenere 700 uit 2021
2010-2015 DL650 uit 2006; 2015-2021 DL1000 uit 2014; 2022-heden Tenere 700 uit 2021
-
- Berichten: 156
- Lid geworden op: vr 06-04-2012, 10:50
- Mijn motor is een: V-strom 650 2019
- Woonplaats: Lelystad
Re: Versnellingsindicator valt weg (L5)
Sinds deze week valt ook bij mij de 6 weg in het display.
Meestal niet in het begin van een rit maar na een tijdje (afgelopen week was het droog weer).
Ben al bij de dealer geweest en als het meer voorkomt even een afspraakje maken en gaan ze kijken wat het is.
Het betreft een 1000 uit 2014.
Zijn de bovenstaande personen met het probleem al wat verder gekomen?
Met de uitkomsten kunnen ze bij de dealer misschien wat gerichter zoeken.
Meestal niet in het begin van een rit maar na een tijdje (afgelopen week was het droog weer).
Ben al bij de dealer geweest en als het meer voorkomt even een afspraakje maken en gaan ze kijken wat het is.
Het betreft een 1000 uit 2014.
Zijn de bovenstaande personen met het probleem al wat verder gekomen?
Met de uitkomsten kunnen ze bij de dealer misschien wat gerichter zoeken.
Groeten Ronald.
-
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 4788
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: Tenere 700
Re: Versnellingsindicator valt weg (L5)
Ik heb het eigenlijk al een paar maanden niet meer gezien. Maar ook niet opgelet.
Eerst rijden, dan oordelen.
2010-2015 DL650 uit 2006; 2015-2021 DL1000 uit 2014; 2022-heden Tenere 700 uit 2021
2010-2015 DL650 uit 2006; 2015-2021 DL1000 uit 2014; 2022-heden Tenere 700 uit 2021
-
- Berichten: 329
- Lid geworden op: ma 27-11-2017, 13:59
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
- Woonplaats: Oudenbosch
Re: Versnellingsindicator valt weg (L5)
Gewoon even portemonnee trekken en schakel versnellings indiactie vervangen. Probleem opgelost.
Wel kostbaar.
PS die schakelaars op de oude Suzuki's (de mijn is GS550 uit 1978) waren helemaal ingegoten en gingen nooit kapot....
Wel kostbaar.
PS die schakelaars op de oude Suzuki's (de mijn is GS550 uit 1978) waren helemaal ingegoten en gingen nooit kapot....
TL1000 forever
-
- Berichten: 160
- Lid geworden op: zo 20-09-2015, 22:11
Re: Versnellingsindicator valt weg (L5)
heb ik ook al gehad.
stekker van de versnellingsindicatie onder het zadel gaf blijkbaar slecht contact.
Opgelost met wat contactspray.
grtn
Lode
stekker van de versnellingsindicatie onder het zadel gaf blijkbaar slecht contact.
Opgelost met wat contactspray.
grtn
Lode
-
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 4788
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: Tenere 700
Re: Versnellingsindicator valt weg (L5)
Foto met pijltje welke het is Lode?


Eerst rijden, dan oordelen.
2010-2015 DL650 uit 2006; 2015-2021 DL1000 uit 2014; 2022-heden Tenere 700 uit 2021
2010-2015 DL650 uit 2006; 2015-2021 DL1000 uit 2014; 2022-heden Tenere 700 uit 2021
-
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 7700
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: Versnellingsindicator valt weg (L5)
Off topic, maar de DCT automaat van Honda vind het niet leuk als je een nieuw tandwiel plaatst met een afwijkend aantal tanden. Dan raakt het motormanagement volledig van de leg. Dus altijd de juiste tandwielen bestellen met de standaard vertanding.RedStrom schreef: ↑zo 03-06-2018, 09:46 Dat vonden wij ook, maar het schijnt er echt te staan.
De AT is overigens gisteren nog bij de dealer geweest. Een vuile sensor in het achterwiel was de oorzaak.
Wel vreemd, want waarom doet hij dan soms wel goed (met name na stilstaan en afkoelen) en soms niet.
Maar hij doet het weer goed, dus problem hoe dan ook solved.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
-
- Berichten: 156
- Lid geworden op: vr 06-04-2012, 10:50
- Mijn motor is een: V-strom 650 2019
- Woonplaats: Lelystad
Re: Versnellingsindicator valt weg (L5)
De mijne heeft wel een beurt bij de dealer gehad, daarna is het begonnen. Het valt op dat het voornamelijk voorkomt als er een stuk is gereden en de motor goed warm is. Mvm is ervan op de hoogte en als ik tijd kan vinden maak ik een afspraak dan kunnen ze even zoeken. Heb nog 11 maanden garantie.
Ik zag in het werkplaats handboek dat er rechts onder het zadel (beetje achter de kap onder het zadel) dat daar de stekker zit gp switch, is een witte stekker met ik dacht 3 draden. Weet niet of het de goede is ook nog geen tijd gehad om te kijken.
Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk
Ik zag in het werkplaats handboek dat er rechts onder het zadel (beetje achter de kap onder het zadel) dat daar de stekker zit gp switch, is een witte stekker met ik dacht 3 draden. Weet niet of het de goede is ook nog geen tijd gehad om te kijken.
Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk
Groeten Ronald.
-
- Berichten: 160
- Lid geworden op: zo 20-09-2015, 22:11
Re: Versnellingsindicator valt weg (L5)
Inderdaad rechts onder het zadel.
Enkel het zadel en de rechter kap deels losmaken. zo kan je eraan.
Ik bekijk straks even of ik een foto kan maken.
Ik heb wel een XTRE geplaatst dus helemaal zal het niet overeenkomen. Die zit namelijk tussen de GP stekker.
mvg
Lode
Enkel het zadel en de rechter kap deels losmaken. zo kan je eraan.
Ik bekijk straks even of ik een foto kan maken.
Ik heb wel een XTRE geplaatst dus helemaal zal het niet overeenkomen. Die zit namelijk tussen de GP stekker.
mvg
Lode
-
- Berichten: 329
- Lid geworden op: ma 27-11-2017, 13:59
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
- Woonplaats: Oudenbosch
Re: Versnellingsindicator valt weg (L5)
Inmiddels geeft mijn DL650 (met bijna 45k op de teller en 2 jaar oud) ook alle versnellings standen weer behalve de goede
Toch eens met de dealer gaan praten want dit is niet normaal


Toch eens met de dealer gaan praten want dit is niet normaal

TL1000 forever
-
- Berichten: 1339
- Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
- Woonplaats: Den Haag
Re: Versnellingsindicator valt weg (L5)
Een garantiegevalletje zou ik zeggen bij een motor van nog geen 3 jaar oud. 

Groeten,
Adri
Adri
-
- Berichten: 329
- Lid geworden op: ma 27-11-2017, 13:59
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
- Woonplaats: Oudenbosch
Re: Versnellingsindicator valt weg (L5)
Nou dat dacht ik ook, maar dit geval had ik al begin van het jaar gemeld aan de dealer middels een mail.
Geen reactie gehad. Nog een mail gestuurd. Weer geen reactie.
Reactie gestuurd via contact formulier. Reactie: "je mail zat in de spam box"
Geen inhoudelijke reactie. Vrijdag weer een contact formulier gestuurd, zaterdag geen reactie.
Proberen te bellen, geen opname....... Modern zaken doen is vooral niet meer communiceren met klanten als je wat verkocht hebt...
Maar goed, ik ben electrotechnische ingenieur dus wil weten hoe het zit! Dus: ding van de motor af gepullikt. Wat een werk want de stekker zit onder de tank. Al die plastic zooi eraf.
Inmiddels uurtje verder, heb ik de schakelaar in de hand. Alleen zwart/wit en blauw meten nog door. De roze draad doet niets.
Zie onderstaande schema
Het rond draai gedeelte zit met een ringetje vast geperst. Deze vlak afgeslepen en het ringetje eraf gehaald. Je houdt dan volgende over.

En dan zie je ook wat er fout gaat en waarom. Het contact punt is niets meer dan een putje in het koper gemaakt. Dat is na zoveel kilometer gewoon helemaal vlak afgesleten en maakt geen contact meer. Ook is het koper wat geoxideerd.
Als je het vergelijkt met een normaal relais dan zit daar een opgeperst stuk metaal wat rond is en veel minder slijt. Dit is wel echt te goedkoop gemaakt en KAN niet lang meegaan. (is voor mij ook inmiddels de 3e versnellings schakelaar verdeelt over 2 motoren van Suzuki
)
Voor nu opgelost met een centerpoint een nieuw deukje geslagen, koper weer mooi blank gemaakt. Met een precisie boor van 2 mm een gat geboord in de centrale as en er een M2.5 in gezet om het schakelelement vast te kunnen zetten. En hij werkt weer. De vraag is voor hoe lang......
PS zag dat dat kreng inmiddels bij 100 euro moet kosten
Geen reactie gehad. Nog een mail gestuurd. Weer geen reactie.
Reactie gestuurd via contact formulier. Reactie: "je mail zat in de spam box"

Geen inhoudelijke reactie. Vrijdag weer een contact formulier gestuurd, zaterdag geen reactie.
Proberen te bellen, geen opname....... Modern zaken doen is vooral niet meer communiceren met klanten als je wat verkocht hebt...


Maar goed, ik ben electrotechnische ingenieur dus wil weten hoe het zit! Dus: ding van de motor af gepullikt. Wat een werk want de stekker zit onder de tank. Al die plastic zooi eraf.
Inmiddels uurtje verder, heb ik de schakelaar in de hand. Alleen zwart/wit en blauw meten nog door. De roze draad doet niets.
Zie onderstaande schema
Het rond draai gedeelte zit met een ringetje vast geperst. Deze vlak afgeslepen en het ringetje eraf gehaald. Je houdt dan volgende over.

En dan zie je ook wat er fout gaat en waarom. Het contact punt is niets meer dan een putje in het koper gemaakt. Dat is na zoveel kilometer gewoon helemaal vlak afgesleten en maakt geen contact meer. Ook is het koper wat geoxideerd.
Als je het vergelijkt met een normaal relais dan zit daar een opgeperst stuk metaal wat rond is en veel minder slijt. Dit is wel echt te goedkoop gemaakt en KAN niet lang meegaan. (is voor mij ook inmiddels de 3e versnellings schakelaar verdeelt over 2 motoren van Suzuki

Voor nu opgelost met een centerpoint een nieuw deukje geslagen, koper weer mooi blank gemaakt. Met een precisie boor van 2 mm een gat geboord in de centrale as en er een M2.5 in gezet om het schakelelement vast te kunnen zetten. En hij werkt weer. De vraag is voor hoe lang......
PS zag dat dat kreng inmiddels bij 100 euro moet kosten

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
TL1000 forever
-
- Berichten: 1339
- Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
- Woonplaats: Den Haag
Re: Versnellingsindicator valt weg (L5)
Zo te lezen heb je het euvel zelf gevonden. Petje af
Een kapotte versnellingsindicator komt volgens mij niet veel voor. En dat ze wèl lang meekunnen bewijst mijn L3 met 189.000 km op de klok.
Ik ben trouwens wel enigszins verbijsterd over hoe jij de reacties, of moet ik zeggen geen reacties, beschrijft van jouw dealer. Dat zou voor mij genoeg reden zijn om heel snel naar een andere dealer op zoek te gaan.

Een kapotte versnellingsindicator komt volgens mij niet veel voor. En dat ze wèl lang meekunnen bewijst mijn L3 met 189.000 km op de klok.
Ik ben trouwens wel enigszins verbijsterd over hoe jij de reacties, of moet ik zeggen geen reacties, beschrijft van jouw dealer. Dat zou voor mij genoeg reden zijn om heel snel naar een andere dealer op zoek te gaan.

Groeten,
Adri
Adri
-
- DL1000 berijder
- Berichten: 123
- Lid geworden op: za 26-04-2008, 21:38
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
- Woonplaats: Oosterhout NB
Re: Versnellingsindicator valt weg (L5)
Mijn 650 L2 heeft sinds een maand dezelfde symptomen (16.000 km).
Toen ik in het wphb zag, dat het redelijk veel werk was om deze schakelaar te demonteren, heb ik het even gelaten voor wat het is.
Klusje voor het najaar. Het valt nu wel op hoe vaak je op zo'n indicator kijkt
Toen ik in het wphb zag, dat het redelijk veel werk was om deze schakelaar te demonteren, heb ik het even gelaten voor wat het is.
Klusje voor het najaar. Het valt nu wel op hoe vaak je op zo'n indicator kijkt

-
- Berichten: 329
- Lid geworden op: ma 27-11-2017, 13:59
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
- Woonplaats: Oudenbosch
Re: Versnellingsindicator valt weg (L5)
Klopt, de mijne gaf alleen de N aan en de rest blanco.
Ik erger me dus echt aan dit soort dingetjes. Met als gevolg dat ik het niet los kan laten en moet weten hoe het zit.
Ik lijdt aan AMHD......
(Alles Moet Het Doen) 
Voor wat de dealer betreft, daar ga ik van de week nog wel eens praten.
Ik erger me dus echt aan dit soort dingetjes. Met als gevolg dat ik het niet los kan laten en moet weten hoe het zit.
Ik lijdt aan AMHD......


Voor wat de dealer betreft, daar ga ik van de week nog wel eens praten.

TL1000 forever
-
- Berichten: 329
- Lid geworden op: ma 27-11-2017, 13:59
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
- Woonplaats: Oudenbosch
Re: Versnellingsindicator valt weg (L5)
Gaat nooit kapot he
Levertijd 2 weken, omdat ie noot kapot gaat
Voordeel is wel dat ze hem onder garantie gaan claimen. We wachten wel weer af.

Levertijd 2 weken, omdat ie noot kapot gaat


Voordeel is wel dat ze hem onder garantie gaan claimen. We wachten wel weer af.
TL1000 forever
-
- Berichten: 329
- Lid geworden op: ma 27-11-2017, 13:59
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
- Woonplaats: Oudenbosch
Re: Versnellingsindicator valt weg (L5)
Goed, 2 weken verder. Nieuwe schakelaar onder garantie gekregen.
Oude mag ik houden. Nieuwe gemonteerd, oude in de voorraad (je weet het nooit)
En we rijden weer
Oude mag ik houden. Nieuwe gemonteerd, oude in de voorraad (je weet het nooit)
En we rijden weer

TL1000 forever
-
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 4788
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: Tenere 700
Re: Versnellingsindicator valt weg
Mijn DL1000 L4 vertoont al maanden rare kuren qua aanduiding van de versnelling.
Het wordt steeds erger. Van er wel eens naast zitten tot helemaal niks meer aangeven, ook geen groen neutral lampje.
Het heeft ook invloed op de ECM. De stand van de versnelling. Af en toe inhouden komt voor.
Alleen bij de 1000 zit die GP switch of gear assembly sensor aan de rechterkant in de buurt van de koppeling in het blok.
Dus blok moet gedeeltelijk open.
Nu moet er toch weer nieuwe olie op, dus de switch maar besteld. Bijna 100 euri.
En een nieuwe pakking om het blok weer goed dicht te krijgen.
Na 5 jr en 92000km eigenlijk het eerste dingetje wat kapot gaat. Best netjes van Soes.
Wordt vervolgd.
Het wordt steeds erger. Van er wel eens naast zitten tot helemaal niks meer aangeven, ook geen groen neutral lampje.
Het heeft ook invloed op de ECM. De stand van de versnelling. Af en toe inhouden komt voor.
Alleen bij de 1000 zit die GP switch of gear assembly sensor aan de rechterkant in de buurt van de koppeling in het blok.
Dus blok moet gedeeltelijk open.
Nu moet er toch weer nieuwe olie op, dus de switch maar besteld. Bijna 100 euri.
En een nieuwe pakking om het blok weer goed dicht te krijgen.
Na 5 jr en 92000km eigenlijk het eerste dingetje wat kapot gaat. Best netjes van Soes.

Wordt vervolgd.
Eerst rijden, dan oordelen.
2010-2015 DL650 uit 2006; 2015-2021 DL1000 uit 2014; 2022-heden Tenere 700 uit 2021
2010-2015 DL650 uit 2006; 2015-2021 DL1000 uit 2014; 2022-heden Tenere 700 uit 2021