iemand ervaring als Motard van fotograaf, bij sportevenementen?
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: za 19-05-2018, 18:01
- Mijn motor is een: duel 690
iemand ervaring als Motard van fotograaf, bij sportevenementen?
Hallo allemaal,
Ik ben gevraagd door een sportfotograaf om als motard te fungeren tijdens grote sportevenementen, nu kom ik zelf uit de topsport en ben bekend met de regels die voor sporters gelden, maar het rijden met een fotograaf is voor mij nieuw.
Zijn er bijvoorbeeld rijtrainingen.
Moet je een licentie hebben om in een koers mee te mogen rijden ?
is er iemand die mij hier meer over kan vertellen ?
groet Johan
Ik ben gevraagd door een sportfotograaf om als motard te fungeren tijdens grote sportevenementen, nu kom ik zelf uit de topsport en ben bekend met de regels die voor sporters gelden, maar het rijden met een fotograaf is voor mij nieuw.
Zijn er bijvoorbeeld rijtrainingen.
Moet je een licentie hebben om in een koers mee te mogen rijden ?
is er iemand die mij hier meer over kan vertellen ?
groet Johan
-
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 1552
- Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
- Mijn motor is een: HONDA crf1000.+crf1100dct + suzuki drz 400S
- Woonplaats: brouwershaven
Re: iemand ervaring als Motard van fotograaf, bij sportevenementen?
Ligt aan de organisatie. Bij een rondje rond de kerk. Heb je niks nodig. Maar bij de uci. Heb je wel een licentie nodig kost je iets van 46 per jaar. Ik ben al een aantal jaren verkeersregelaar op de motor. Maar met wielerkoersen ga ik stoppen. Na al een aantal keren aangetikt te zijn door de koersleiders. In hun volgwagens is de lol er wel af. De mensen achterop. Maken zich niet druk om jou of je motor. In een bocht gaan ze gerust verzitten en jou in onbalans brengen om met die ene foto te kunnen schieten.. Dus licentie is afhankelijk van welke organisatie het is.
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: za 19-05-2018, 18:01
- Mijn motor is een: duel 690
Re: iemand ervaring als Motard van fotograaf, bij sportevenementen?
het is idd de UCI en de fotograaf is een bekende van mij die voor een grote profploeg werkt, hij denkt met mij mee dus daar heb ik wel een goed gevoel bij. de rondje om de kerk heb ik zelf gereden en had altij medelijden met de mannen in de dikke pakken op de motor. ben ze ook vaak dankbaar geweest voor een handige lift
.
bedankt voor je reactie.

bedankt voor je reactie.
-
- Berichten: 329
- Lid geworden op: ma 26-03-2012, 22:43
- Mijn motor is een: Honda Crosstourer VFR1200X Dct
- Woonplaats: Schilde
Re: iemand ervaring als Motard van fotograaf, bij sportevenementen?
Motormuus schreef: ↑wo 30-05-2018, 17:29 Ligt aan de organisatie. Bij een rondje rond de kerk. Heb je niks nodig. Maar bij de uci. Heb je wel een licentie nodig kost je iets van 46 per jaar. Ik ben al een aantal jaren verkeersregelaar op de motor. Maar met wielerkoersen ga ik stoppen. Na al een aantal keren aangetikt te zijn door de koersleiders. In hun volgwagens is de lol er wel af. De mensen achterop. Maken zich niet druk om jou of je motor. In een bocht gaan ze gerust verzitten en jou in onbalans brengen om met die ene foto te kunnen schieten.. Dus licentie is afhankelijk van welke organisatie het is.
Was jij er dan ook bij met de Scheldeprijs vanuit Terneuzen??
Ik was daar 1 van de Vlaamse Collega's.

Eerst nen Transalp, daarna een Suzuki V strom DL1000, en nu een Honda Crosstourer VFR1200X Dct
http://denoordkaap2016.blogspot.be/
http://corsica2018.blogspot.com
http://denoordkaap2016.blogspot.be/
http://corsica2018.blogspot.com
-
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 1552
- Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
- Mijn motor is een: HONDA crf1000.+crf1100dct + suzuki drz 400S
- Woonplaats: brouwershaven
Re: iemand ervaring als Motard van fotograaf, bij sportevenementen?
Daar was ik niet bij. Nee, weet ook niet zeker of ons team daar geweest is. In Zeeland heb je 3 teams rijden.
-
- Berichten: 329
- Lid geworden op: ma 26-03-2012, 22:43
- Mijn motor is een: Honda Crosstourer VFR1200X Dct
- Woonplaats: Schilde
Re: iemand ervaring als Motard van fotograaf, bij sportevenementen?





Eerst nen Transalp, daarna een Suzuki V strom DL1000, en nu een Honda Crosstourer VFR1200X Dct
http://denoordkaap2016.blogspot.be/
http://corsica2018.blogspot.com
http://denoordkaap2016.blogspot.be/
http://corsica2018.blogspot.com
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: vr 26-05-2017, 12:29
Re: iemand ervaring als Motard van fotograaf, bij sportevenementen?
Hoi Johan,
Bezint eer je begint...
Een triathlon, duathlon, loopkoers of tijdrit is nog steeds andere kost dan wielerwedstrijden!
Renners zien naar weinig om maar de volgkaravaan ziet naar niets, ook niet naar motards die alléén maar in hun weg rijden...
Ik hoop dat je motor tegen een kras kan, na meer dan 15 jaar koerservaring kan ik je als leek alleen maar voor de naakte waarheid plaatsen. Indien je iets voorhebt, een valpartij, hinderen van iemand in de koers, je motor die omvergereden wordt of erger nog een aanrijding met eender wat (iemand die deelneemt aan de wedstrijd of betrokken is aan een kruispunt...) heb je 99 % kans dat het je eigen portemonnee is die moet aangesproken worden. Laat staan dat je gekwetst bent en je werkonbekwaam bent voor enige tijd dan heb je er weerom een probleem bij...
Ik ben écht geen angsthaas en iedereen op het forum hier die je 'goede raad' wil geven heeft volgens mij nog geen ervaring gehad met de problemen bij de verzekeringen in de wielerwedstrijden... ik wel en kan je vertellen dat het allemaal op je eigen hoofd valt. Bij vertrek mooie beloftes door de organisatoren maar bij 'ontij' laat de bond niet van zich horen!
Anders is het indien je vanuit de bond zelf wordt opgenomen in de karavaan (dus niet door de inrichter), het is als leek echter bijna ondenkbaar dat je met de jury achterop, met een tussentijdopnemer of als onderdeel van de radioverbinding kan deelnemen... hiervoor is er ietwat meer nodig dan meerijden voor reportages voor inrichters en inderdaad ook dan heb je een licentie nodig...
Vroeger was ik erg nauw betrokken en waren we op goede weg om 'mobiele seingevers' te laten opnemen in de verzekeringspolis van de BWB, tot men er achter kwam dat een mobiele seingever helemaal niet bestaat en dus ook alleen maar als statische seingever kan aanzien worden. Dus je staat ergens aan een kruispunt of gevaarlijke plaats stil en je krijgt een aanrijding dan is er weinig probleem. Maar indien je wordt aangereden door bv. een moto van de VRT, een politievoertuig of andere deelnemers in de wedstrijd dan trek je voor vele procenten aan het kortste eind.
Je mag me steeds via PM een vraag stellen maar meer alarm kan ik je niet geven dan dit... blijf zonder enige kennis of ervaring in of van een grote wielerwedstrijd weg van deze chaos tot er een duidelijk wettelijk kader bestaat dat je als individu, niet ingezet door de bond (UCI /BWB e.a.) bescherming geeft bij problemen...
Trouwens er bestaan ook regels in het peloton waaraan je je dient te houden, je kan zomaar niet rondrijden waar je wil tussen een rode en groene vlag hoor!
Bezint eer je begint...
Een triathlon, duathlon, loopkoers of tijdrit is nog steeds andere kost dan wielerwedstrijden!
Renners zien naar weinig om maar de volgkaravaan ziet naar niets, ook niet naar motards die alléén maar in hun weg rijden...
Ik hoop dat je motor tegen een kras kan, na meer dan 15 jaar koerservaring kan ik je als leek alleen maar voor de naakte waarheid plaatsen. Indien je iets voorhebt, een valpartij, hinderen van iemand in de koers, je motor die omvergereden wordt of erger nog een aanrijding met eender wat (iemand die deelneemt aan de wedstrijd of betrokken is aan een kruispunt...) heb je 99 % kans dat het je eigen portemonnee is die moet aangesproken worden. Laat staan dat je gekwetst bent en je werkonbekwaam bent voor enige tijd dan heb je er weerom een probleem bij...
Ik ben écht geen angsthaas en iedereen op het forum hier die je 'goede raad' wil geven heeft volgens mij nog geen ervaring gehad met de problemen bij de verzekeringen in de wielerwedstrijden... ik wel en kan je vertellen dat het allemaal op je eigen hoofd valt. Bij vertrek mooie beloftes door de organisatoren maar bij 'ontij' laat de bond niet van zich horen!
Anders is het indien je vanuit de bond zelf wordt opgenomen in de karavaan (dus niet door de inrichter), het is als leek echter bijna ondenkbaar dat je met de jury achterop, met een tussentijdopnemer of als onderdeel van de radioverbinding kan deelnemen... hiervoor is er ietwat meer nodig dan meerijden voor reportages voor inrichters en inderdaad ook dan heb je een licentie nodig...
Vroeger was ik erg nauw betrokken en waren we op goede weg om 'mobiele seingevers' te laten opnemen in de verzekeringspolis van de BWB, tot men er achter kwam dat een mobiele seingever helemaal niet bestaat en dus ook alleen maar als statische seingever kan aanzien worden. Dus je staat ergens aan een kruispunt of gevaarlijke plaats stil en je krijgt een aanrijding dan is er weinig probleem. Maar indien je wordt aangereden door bv. een moto van de VRT, een politievoertuig of andere deelnemers in de wedstrijd dan trek je voor vele procenten aan het kortste eind.
Je mag me steeds via PM een vraag stellen maar meer alarm kan ik je niet geven dan dit... blijf zonder enige kennis of ervaring in of van een grote wielerwedstrijd weg van deze chaos tot er een duidelijk wettelijk kader bestaat dat je als individu, niet ingezet door de bond (UCI /BWB e.a.) bescherming geeft bij problemen...
Trouwens er bestaan ook regels in het peloton waaraan je je dient te houden, je kan zomaar niet rondrijden waar je wil tussen een rode en groene vlag hoor!
Met vriendelijke groet
Wilfried

Wilfried
-
- Forum-moderator - DL1000 berijder
- Berichten: 1220
- Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000XTA L8
- Woonplaats: Assen
Re: iemand ervaring als Motard van fotograaf, bij sportevenementen?
Hoi Wilfried,
Zit zelf ook bij een motorbegeleidingsteam en doen veel wielerrondes. Ik kan jou verhaal beamen.
Gelukkig hebben wij erg goede contacten met de politie en spreken bij iedere wielerronde een duidelijke taakverdeling af. Alle partijen hier onderkennen wat jij zegt en proberen dit te voorkomen. Voorbeeld: wij rijden nooit door/voorbij peleton of ploegleiders. Dan altijd buitenom. Exact om te voorkomen wat jij terecht zegt.
Samengevat: als je met je privemotor meerijdt in wielerrondes oid, wees je dan sterk bewust van de risicos!!!
Zit zelf ook bij een motorbegeleidingsteam en doen veel wielerrondes. Ik kan jou verhaal beamen.
Gelukkig hebben wij erg goede contacten met de politie en spreken bij iedere wielerronde een duidelijke taakverdeling af. Alle partijen hier onderkennen wat jij zegt en proberen dit te voorkomen. Voorbeeld: wij rijden nooit door/voorbij peleton of ploegleiders. Dan altijd buitenom. Exact om te voorkomen wat jij terecht zegt.
Samengevat: als je met je privemotor meerijdt in wielerrondes oid, wees je dan sterk bewust van de risicos!!!
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: za 19-05-2018, 18:01
- Mijn motor is een: duel 690
Re: iemand ervaring als Motard van fotograaf, bij sportevenementen?
Hallo Wilfried,
Bedankt voor je reactie , ik ben mij zelf ook heel erg bewust van de gevaren en de risico's in de koers ik ben zelf al heel wat jaren Ambulancechauffeur en heb een aantal jaren zelf in het peloton mogen koersen, alles wat u zegt kan ik beamen, al ben ik enkele keren ook heel blij geweest met een motard
. ik word ingehuurd door een UCI A ploeg en zal onder hun verantwoording rijden. na wat ik nu begrijp vooral om de koers heen om de fotograaf op mooie Plekken af te zetten. inmiddels heb ik contact met de KNWU en het jury team en zal naar alle waarschijnlijkheid een aantal keer met de jury mee kunnen rijden.
bedankt voor uw openhartige reactie.
Bedankt voor je reactie , ik ben mij zelf ook heel erg bewust van de gevaren en de risico's in de koers ik ben zelf al heel wat jaren Ambulancechauffeur en heb een aantal jaren zelf in het peloton mogen koersen, alles wat u zegt kan ik beamen, al ben ik enkele keren ook heel blij geweest met een motard

bedankt voor uw openhartige reactie.