Kettingonderhoud

Bizarjen
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 07-03-2021, 23:21
Mijn motor is een: Kawasaki KLV 1000

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Bizarjen »

Ik ben ook een chinese nemo gebruiker, fantastisch simpel ontwerp. Ik was niet helemaal blij met het beugeltje bij het kettingwiel, dubbelzijdige tape, een moertje zonder borging etc. Ik had naar de Osco van mij zwager gekeken en die smeert de ketting van bovenaf.
Ik heb een daarom een een slang doorvoer geprint (met een 3d Printer) die je vastzet met een boutje en een moertje.
Super simpel.
Gaatje voor de doorvoer boren, gaatje overnemen voor het boutje, moertje plus een beetje Loctite en dan alleen nog je olieslangetje doorvoeren tot net boven je ketting. Voor de rest spreekt het voor zich.

Wanneer iemand een printfile wil dan kan ik die wel delen.

Groet Arjen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Dwars
Berichten: 428
Lid geworden op: ma 16-01-2017, 17:34
Mijn motor is een: Triumph 900 GT pro, BMW R1250RT en een Moto Guzzi V85TT
Woonplaats: Mestreech
Contacteer:

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Dwars »

Ziet er goed uit!!
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Berndw
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 22-02-2023, 17:37

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Berndw »

in het kader van 'niet nodig om hier een apart topic voor te openen' hier maar even mijn vraag cq ervaring:

Sinds afgelopen zomer tevreden eigenaar van een 2020 dl650 met OSCO-systeem. Elke tankbeurt even een de plunjer omhoog en de ketting bleef mooi gesmeerd. De ketting bleef wel zwart, maar hij hoeft van mij niet te blinken. Afgelopen maand voor het eerst een beurt laten doen bij de dealer en hij raadde me aan om eens in de 1000km, dus zo om de 3 tankbeurten, de ketting goed te reinigen en te smeren met Putoline chain cleaner en chain spray. Zo gezegd, zo gedaan. Ketting was mooi schoon en ik heb hem daarna goed ingevet met de kettingspray.

Gisteren ging ik weer tanken en vlak bij huis activeerde ik de OSCO. Bij thuiskomst controleer ik altijd of hij het gedaan heeft, door even te kijken of de ketting vettig is. Tot mijn grote verbazing zag ik dat de zijkanten van de schakels flink wat roestplekjes hadden. Wat is hier fout gegaan? Volgens de instructie moest ik de spray aanbrengen en verder laten zitten, niet uitsmeren o.i.d. Nu lijkt het toch of de zijkanten niet goed beschermd zijn geweest en door het natte weer de kans hebben gehad te gaan roesten. Ik heb hem nu nogmaals ingesprayd, maar het smeren zonder zorgen zoals met de OSCO is wel een beetje teniet gedaan.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Iron Horse »

Tja er zijn erg veel meningen over het onderhoud van de ketting. Maar persoonlijk zou ik de raad van die monteur vrolijk in de wind slaan. Lekker de OSCO blijven gebruiken en verder (bijna) niks. Hooguit als je door erg veel vuil bent gereden en de ketting heel erg smerig is. Maar elke 1000 kilometer een "groot" onderhoud aan je ketting vind ik vrij lachwekkend en overbodig. Ik heb het nooit gedaan in ieder geval.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Berndw
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 22-02-2023, 17:37

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Berndw »

ok, dat was in eerste instantie ook mijn idee, maarja de vakman gaf een ander advies.. Ik blijf weer bij mijn eigen idee en hou het in de gaten. Alleen groot onderhoud indien echt nodig.
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2963
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Tulipan »

De grote vraag is: Wat is een vakman ??
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7822
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Eikie »

Die werken in de supermarkt en vullen vakken :schater:
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Plaats reactie