motor slaat af lage toeren

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Mvdbroek
Berichten: 10
Lid geworden op: za 18-03-2017, 22:02
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Locatie: Nieuwkoop

motor slaat af lage toeren

Bericht door Mvdbroek »

Afgelopen weekend naar mega motortreffen geweest, leuk maar wel met een bijsmaakje.
Net voor aankomst na ongeveer 50 km te hebben gereden kreeg mijn strom kuren. Bij het stoplicht sloeg hij op eens af. Gewoon weer gestart maar bleef onder de 2000 toeren overslaan en vervolgens met een tik afslaan. Toch nog het treffen bereikt en eerst maar even geparkeerd. Na enige tijd op het treffen gewandeld te hebben motor gestart en weg probleem. Weer helemaal naar huis gereden zonder enige problemen, blijft ook weer perfect stationair lopen. Toch heb ik mijn twijfels. Iemand enig idee wat dit geweest kan zijn ?

Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7365
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Locatie: Oud Beijerland

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door Eikie »

Losse bougiedop.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1103
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Locatie: Almere

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door Sanscorp »

Helaas is het zo gokwerk, je had geen foutmelding toen jet gebeurde?

Kan zoiets simpels zijn als een losse bougiedop, maar bijv. ook een sensor die aan zijn einde is: dan specifiek de nokkenas of krukaspositiesensor.

Als die warm worden onderbreken ze het contact en doet de motor niets meer. Na afkoelen maakt hij weer even contact en start hij weer.

Maar je zult helaas moeten zoeken, daarbij te denken aan lucht, brandstof en ontsteking.

A.d.h.v. het werkplaatshandboek kan je de juiste waarden voor de sensoren vinden, met een multimeter koud meten. Daarna de 2 positiesensoren even opwarmen (föhn) en nogmaals meten.

Gebruikersavatar
Jabba
DL650 berijder
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25-04-2014, 09:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L4
Locatie: Eindhoven de gekste

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door Jabba »

Of zoiets simpels als vuil in de benzine??

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk


Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1103
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Locatie: Almere

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door Sanscorp »

Dan loopt 'ie niet of altijd beroerd.

Mvdbroek
Berichten: 10
Lid geworden op: za 18-03-2017, 22:02
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Locatie: Nieuwkoop

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door Mvdbroek »

Bedankt voor de reacties.
Als het een sensor zou zijn, had ik toch het zelfde probleem opmde terugweg moeten hebben?
Op de parkeer plaat heb ik met de hand de bougie kabel aangedrukt, maar deze zat volgens mij niet echt los, maar daarna geen probleem meer.
Kunnen ze bij een dealer de storing indien sensor op de computer uitlezen ?
Km stand is 60.000 km, bougie kabels vervangen ? of niet nodig.

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1103
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Locatie: Almere

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door Sanscorp »

Dat heeft waarschijnlijk weinig nut. In ieder geval bij de 2002 tot de 2010 modellen word de FI foutcode gewist bij contact uit. Wel kan je een schakelaar (of paperclip) installeren om ter plaatse de motor in dealermodus te zetten. Over welke motor praten precies? De K modellen ken ik aardig, de L modellen niet.

Een sporadisch probleem doet zich, jawel, sporadisch voor. Misschien was het koeler op de terugweg of heb je over de snelweg gereden ipv binnendoor?

Het blijft zonder zoeken giswerk.

Bougiekabels en km stand zeggen weinig, bouwjaar soms meer maar bij twijfel kan je ze nakijken. Draai daarbij ook de bougiedop even open om daar de interne staat van te controleren.

Paulvd
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 27-02-2011, 09:53
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door Paulvd »

Ik heb helaas hetzelfde probleem. Als ik een lange tijd (min 30 minuten) 140 a 150 op de snelweg rijd en ik wil stoppen stopt ook de motor.
Opnieuw starten en hoog in de toeren houden lukt dan net. Zelfs bij het terug schakelen slaat de motor af. Er komt wel een ongelooflijke benzinelucht uit de uitlaten.
10 minuten stilstaan en het is over.
Het was meer dan een jaar niet gebeurd maar op de tolweg bij Krakau was het weer zover. Stoppen bij het tolpoortje en......
Welke sensor kan het nu zijn?
Ik heb deze vraag vorig jaar ook al op het forum gezet. Misschien iemand die ons nu wel kan helpen. :-)

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1103
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Locatie: Almere

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door Sanscorp »

Er is hier niemand die je kan aanwijzen wat het probleem is. Je zult moeten zoeken of laten onderzoeken.

De 2 sensoren had ik al genoemd ;)

Maar ook de bobines, bougiekabels of bougies kunnen de oorzaak zijn, of injectoren, of afstelling. Dat valt a.d.h.v. een enkel symptoom wat zich eens in het jaar voordoet niet te vertellen vanaf een afstand.

Mvdbroek
Berichten: 10
Lid geworden op: za 18-03-2017, 22:02
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Locatie: Nieuwkoop

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door Mvdbroek »

Gisteren weer een stuk gereden, en nu blijkt dat het alleen op wat langere ritten gebeurt.
Na een 30 minuten op de snelweg, weer inhouden, afslaan, en als je opnieuw start afslaan en ploffen. Raar is dat hij 10 minuten weer prima rijd, maar na een nieuw lang stuk snel weg weer de zelfde storing. Ga nu eerst de bougies, bougies doppen, luchtfilter vervangen. ik heb het idee dat het de voorste cilinder is die overslaat dus ook maar even de bobines wissel. Mocht het dan bij de achterste cilinder gaan gebeuren zou het de bobine kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1103
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Locatie: Almere

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door Sanscorp »

Beter storing zoeken dan van alles op de gok vervangen.
Luchtfilter is het niet.

Ik ga nog steeds voor die 2 sensoren! Meten is weten!

Mvdbroek
Berichten: 10
Lid geworden op: za 18-03-2017, 22:02
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Locatie: Nieuwkoop

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door Mvdbroek »

wil ik ook gaan doen
crank as sensor is ckp sensor ?
en weet je wat die andere is ?

ps je hulp wordt zeer gewaardeerd !

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1103
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Locatie: Almere

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door Sanscorp »

Ckps idd en je hebt iig op de 1000 ook een nokkenaspositiesensor of bovenstedodepunt sensor (bpd).

1 zit laag en de ander zit bovenop. Schoonmaken wil soms al helpen. Zal straks ff in de manual duiken.

Dit is de nokkenas sensor:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kompas
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 09-05-2016, 23:05
Mijn motor is een: geen v-strom meer

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door Kompas »

Ik heb het zelfde gehad met mijn oude v strom 650 van 2005.
Onderweg gestopt en alles los gehaald. Bleek er water bij de voorste bougie te zitten. De bougie dop was helemaal nat. Droog gemaakt en alles weer gemonteerd. ( en dat is aardig wat voordat je bij de voorste bougie bent) en alles deed het weer zoals normaal. Eenmaal thuis heb ik het overstroom gaatje aan de rechterkant van het blok nog eens door geprikt. Later zag ik daar een opgedroogd water spoortje. Maar ik heb er daarna nooit meer last van gehad. En ook nooit meer een waterspoortje gezien bij dat gaatje.
Met vriendelijke groet,
Onno

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1103
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Locatie: Almere

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door Sanscorp »

Het lijkt mij puur vanuit de praktijk vrij onwaarschijnlijk tenzij het die dag regende?

Anders moet je vaker / constant problemen hebben.

Wat je evt. ook kan doen is bougiedop er uit en door blazen vanaf de zijkant, dan weet je iig zeker dat er geen water in zit en dat de boel doorloopt.

Sensoren al gevonden en nagekeken en gemeten?

Mvdbroek
Berichten: 10
Lid geworden op: za 18-03-2017, 22:02
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Locatie: Nieuwkoop

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door Mvdbroek »

bovenste sensor gemeten en schoon gemaakt, zat wel wat grijs (metaal) aanslag op.
onderste nog niet gevonden.
Ben electronisch ook niet zo goed in, doe mij maar mechanisch.
Moet nog even zoeken hoe ik deze door moet meten.
Bougies en doppen zij ook al vervangen,

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1103
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Locatie: Almere

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door Sanscorp »

Ook warm gemeten? Want dat is eigenlijk het belangrijkste:)
Schoonmaken wil bij een hele vuile sensor ook nog wel eens helpen.

Mvdbroek
Berichten: 10
Lid geworden op: za 18-03-2017, 22:02
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Locatie: Nieuwkoop

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door Mvdbroek »

bovenste is camshaft position meter cmps toch?
volgens de manual, kan ik alleen volt meten geen weerstand ?

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1103
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Locatie: Almere

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door Sanscorp »

Camshaft position sensor cmps en crankshaft position sensor ckps. Beide zijn volgens mij HAL sensoren. Beide kan je meten door er stroom op te zetten en er een metalen voorwerp langs te bewegen, dan moet er een output uit komen. Als je hem dan opwarmt en dan nogmaals probeert dan kan je wellicht een fout ontdekken.

Ik heb de manual niet voor me op de telefoon. Maar de bovenste sensor heb je gevonden, de andere zit volgens mij verstopt achter een deksel bij je vliegwiel. Wat lastiger bii te komen, wel voordeel dat het een droog gedeelte is dus geen pakking nodig volgens mij.

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 6812
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: V-Strom DL650 2005
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door Iron Horse »

Een HALL sensor werkt/schakelt op een (permanente) magneet die er in de buurt komt, niet op "zomaar" een metalen voorwerp.

Afbeelding
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1103
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Locatie: Almere

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door Sanscorp »

Dan is het geen hall sensor.

Rene
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 24-03-2013, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door Rene »

Allebei gelijk: meestal is het een Hall sensor met ingebouwde permanente magneet.
Het geheel detecteert veranderingen in het magnetisch veld door wisselende aanwezigheid van metalen delen.

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1103
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Locatie: Almere

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door Sanscorp »

Ik zocht zoiets even snel op de telefoon maar kon niets vinden. maar ik weet idd dat er geen magneetje op het roterende deel zit. Dus ging ik twijfelen.

Gebruikersavatar
JezusQuistus
Berichten: 100
Lid geworden op: do 18-05-2017, 11:52
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 2002
Locatie: Oosterhout

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door JezusQuistus »

Het is alweer even geleden dat dit draadje gestart is. Wat was de uiteindelijke oorzaak nu eigenlijk?
Mijn 2002 DL 1000 heeft het zelfde probleem.
Bij een langere rit, 45 minuten, merk ik dat hij een beetje minder rap reageert als ik gas geef in zn vrij.
De terug rit was in de regen en toen had ik bovenstaand probleem. Uitvallen beneden de 3000 toeren, eerste kwart van de gashendel nauwelijks reactie en daarna het wel oppakken van de toeren. Dit dan wel gelijk naar het bij behorende toeren tal van een gashendel die half open staat.
Ik ga sowieso kijken of er vocht bij de voorste bougie/bougie dop staat en daarna de sensoren opzoeken en doormeten.
Extra info is zeer welkom :)
Have a good time all the time

Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7365
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Locatie: Oud Beijerland

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door Eikie »

Zoek eens op ’waterafvoergaatje’ !

Doorblazen met perslucht. Kan zijn dat deze verstopt is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin

Gebruikersavatar
JezusQuistus
Berichten: 100
Lid geworden op: do 18-05-2017, 11:52
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 2002
Locatie: Oosterhout

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door JezusQuistus »

Dank je Eikie. Duidelijke foto waar ik het kan vinden. Ga ik zeker een busje sprayduster tegen aan houden

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Have a good time all the time

Gebruikersavatar
Daring Red Frank
Admin - DL1000 berijder
Admin - DL1000 berijder
Berichten: 3970
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 L8 (Glass Sparkling Black)(2017)
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door Daring Red Frank »

Doet me aan Herman Finkers denken... "De motor slaat steeds af en dat is lastig, want ik wilde rechtdoor..." :-) :D
Groetjes,
Frank
___
Suzuki DL 1000 V-Strom L8 (2017) | Glass Sparkling Black | ER6N spiegels | Givi Airflow | Garmin Zumo 590 | Garmin Virb Elite | Schuberth C4 + SC1A | Bridgestone Battlax A41 |

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4618
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door RedStrom »

Hij is goed Frank :schater:
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Gebruikersavatar
JezusQuistus
Berichten: 100
Lid geworden op: do 18-05-2017, 11:52
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 2002
Locatie: Oosterhout

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door JezusQuistus »

Hahaha

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Have a good time all the time

Gebruikersavatar
Johan V
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 01-06-2018, 20:40
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door Johan V »

Paulvd schreef:
wo 24-05-2017, 07:11
Ik heb helaas hetzelfde probleem. Als ik een lange tijd (min 30 minuten) 140 a 150 op de snelweg rijd en ik wil stoppen stopt ook de motor.
Opnieuw starten en hoog in de toeren houden lukt dan net. Zelfs bij het terug schakelen slaat de motor af. Er komt wel een ongelooflijke benzinelucht uit de uitlaten.
10 minuten stilstaan en het is over.
Het was meer dan een jaar niet gebeurd maar op de tolweg bij Krakau was het weer zover. Stoppen bij het tolpoortje en......
Welke sensor kan het nu zijn?
Ik heb deze vraag vorig jaar ook al op het forum gezet. Misschien iemand die ons nu wel kan helpen. :-)
Ik had hetzelfde probleem. Bij uitlezen lijkt alles in orde maar na een langere rit op hogere snelheid ging het soms toch mis.
Na het vervangen van de bougies ging het een stuk beter maar af toe sloeg hij bij dezelfde omstandigheden toch weer af. Niet heel vaak meer maar toch irritant als het weer gebeurt.
Na wat speurwerk las ik ergens dat het wellicht de TPS (Throttle Position Sensor) kon zijn, ondanks dat de meting goed is. Uiteindelijk heb ik enkele ervaringen van mensen gelezen die exact hetzelfde probleem hadden en waarbij dit na het vervangen van de TPS was opgelost.
Toch maar een TPS besteld en geplaatst. Is goed zelf te doen. Je kunt er vanaf de linkerkant van de motor bij als je de kap verwijdert en eventueel de valbeugel. Sensor is af te stellen door de motor in dealer modus te zetten. In het werkplaatshandboek staat omschreven hoe dit moet.
Inmiddels al diverse keren gereden en de motor is niet meer afgeslagen.
De TPS geeft bij een bepaalde stand van de gasklep een bijbehorende spanning naar de ECU om te kunnen bepalen hoeveel brandstof er nodig is. De TPS is een beweegbare, mechanische sensor. De sensor kan ten gevolge van bepaalde omstandigheden (die ontstaan na een langere rit op hogere snelheid) niet meer de juiste waarde afgegeven. Teveel spanning geeft teveel brandstof ten opzichte van de opening van het gas. Vandaar die benzinelucht. De motor slaat dus af omdat hij verzopen is.

Gebruikersavatar
JezusQuistus
Berichten: 100
Lid geworden op: do 18-05-2017, 11:52
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 2002
Locatie: Oosterhout

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door JezusQuistus »

En het probleem blijft terug komen.......
Net als in mijn post uit december alleen dit keer zonder regen tijdens het rijden.
Dit was tijdens een lange rit. Volgende dag woon werkverkeer niks aan de hand tot dat ik bijna op m'n werk was.
Hij valt uit als ik stil sta voor het stoplicht. Reageert wel goed op de gashendel, maar valt binnen een paar seconden uit als ik de koppeling in knijp.
De motor ligt inmiddels weer helemaal uit elkaar om te trouble shooten.
Als er nog meer ervaring op het forum is bijgekomen of opgedaan dan hou ik me aanbevolen

Verstuurd vanaf mijn IN2023 met Tapatalk

Have a good time all the time

JohanG
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 29-01-2018, 09:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom Dl1000 2004

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door JohanG »

Ik zit op dit moment met precies hetzelfde probleem, eerst alleen bij lange ritten van ongeveer 2 uur, nu ook bij kortere van 20 minuten. Ik ben van plan de tps te vervangen maar dat is wel giswerk. @JezusQuistus Had jij dat al geprobeerd?

Gebruikersavatar
JezusQuistus
Berichten: 100
Lid geworden op: do 18-05-2017, 11:52
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 2002
Locatie: Oosterhout

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door JezusQuistus »

Nee nog niet. Maar ik ben inmiddels weer vrij ver met demonteren.
Toch ook weer een aantal groen uitgeslagen connectoren helaas. Misschien ga ik die nog vervangen voor super sealer connectoren, maar dat is wel veel werk. AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn IN2023 met Tapatalk

Have a good time all the time

Gebruikersavatar
JezusQuistus
Berichten: 100
Lid geworden op: do 18-05-2017, 11:52
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 2002
Locatie: Oosterhout

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door JezusQuistus »


Johan V schreef: Na wat speurwerk las ik ergens dat het wellicht de TPS (Throttle Position Sensor) kon zijn, ondanks dat de meting goed is.
De TPS geeft bij een bepaalde stand van de gasklep een bijbehorende spanning naar de ECU om te kunnen bepalen hoeveel brandstof er nodig is.
Even verder denkend;
Waarom zou hij dan op (voor het gevoel) één cilinder gaan lopen en boven een bepaald toerental wer wel de tweede mee pakken?

Verstuurd vanaf mijn IN2023 met Tapatalk

Have a good time all the time

Gebruikersavatar
JezusQuistus
Berichten: 100
Lid geworden op: do 18-05-2017, 11:52
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 2002
Locatie: Oosterhout

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door JezusQuistus »

Ik heb al wel zitten kijken naar de tps. 92euro bij cmsnl pittige prijs voor een preventieve vervanging .
Iemand een alternatief?

Verstuurd vanaf mijn IN2023 met Tapatalk

Have a good time all the time

Plaats reactie