Airflow niet optimaal

vervangingsruiten e.d.
Ritual
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 08-04-2019, 22:23
Mijn motor is een: Suzuki DL 650 Dino

Re: Airflow niet optimaal

Bericht door Ritual »

Het blijft lastig met de turbulentie
Dino Berijder!
Links om rechts om wat is dit krom
Gebruikersavatar
H3B
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 21-01-2019, 09:56
Mijn motor is een: Suzuki Vstrom 1000 XTA L8 Yellow 2018
Woonplaats: Beek en Donk

Re: Airflow niet optimaal

Bericht door H3B »

Iron Horse schreef: vr 16-08-2019, 14:08
h3b schreef: vr 16-08-2019, 11:46 Bijzondere is dat er geen korte ruiten te koop zijn,
Die zijn er wel, ik weet dat er hier op het forum ook een enkele maal eentje voorbij is gekomen. Welke het precies is en van welk merk zou ik zo even niet weten.
Heb me helemaal sufgezocht op internet maar niet gevonden voor mijn bouwjaar. Deze zijn overigens wel te vinden voor het oudere type Vstrom (2013 en ouder) maar helaas niet kunnen vinden voor de nieuwe modellen. Maar goed, maakt nu niet zoveel uit aangezien het er op lijkt dat ik de Airflow gemonteerd laat zitten.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Airflow niet optimaal

Bericht door Iron Horse »

Dat zou kunnen dat ik me daar mee "vergis". Voor de ouder types zijn ze er wel, maar misschien dat ze er voor de nieuwe types (nog) niet zijn.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Airflow niet optimaal

Bericht door Eikie »

h3b schreef: do 22-08-2019, 10:50
Iron Horse schreef: vr 16-08-2019, 14:08
h3b schreef: vr 16-08-2019, 11:46
Heb me helemaal sufgezocht op internet maar niet gevonden voor mijn bouwjaar.
1971 ? Toen reden er nog geen Vstroms. Niet zo gek dat je geen passend scherm vind :schater:
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
H3B
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 21-01-2019, 09:56
Mijn motor is een: Suzuki Vstrom 1000 XTA L8 Yellow 2018
Woonplaats: Beek en Donk

Re: Airflow niet optimaal

Bericht door H3B »

:schater: Scherp Eikie :duim:
Ritual
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 08-04-2019, 22:23
Mijn motor is een: Suzuki DL 650 Dino

Re: Airflow niet optimaal

Bericht door Ritual »

Airflow getest op middelste gaatjes en 2e scherm laag /hoog. Dit mag helaas niet baten wel minder wind maar nog steeds turbulentie.
Nu ook getest middelste gaatjes en de 2e scherm op zn kop er in gezet. Nu wonderbaarlijk geen turbulentie meer tm 100km pu.

Ik ga nog meer mogelijkheden testen bv onderste/ovenste gaatjes etc.
Het is een hele klus om comfortabel te rijden.
Dino Berijder!
Links om rechts om wat is dit krom
Gebruikersavatar
Dendrummer
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 16-11-2018, 17:16
Mijn motor is een: Crf 1000 Africa Twin Dct 2018
Woonplaats: Lanaken (Belgie)

Re: Airflow niet optimaal

Bericht door Dendrummer »

Heeft er iemand ervaring met het groter scherm van GIVI?

Greetz
Gerard
If you want to be happy ride a motorcycle
Akako
DL1000 berijder
Berichten: 312
Lid geworden op: do 01-10-2015, 11:14
Mijn motor is een: BMW R1250RT, Burgman 400
Woonplaats: Rucphen

Re: Airflow niet optimaal

Bericht door Akako »

Het is allemaal erg persoonlijk. Eigenlijk moet je die schermpjes zelf testen op je eigen motor. Ik dacht dat dat bij MDI mogelijk is.

Zelf heb ik een paar jaar met het standaard scherm gereden, daar was ik eigenlijk best tevreden over. Wel wat turbulentie maar ik vond het niet overmatig.

Maar toch rij ik nu met zo’n Suzuki toerscherm. Iets hoger en ook met een opzetstukje. Kost 140 euro. En nu kan ik op de snelweg lekker met mijn klep open rijden. Geen turbulentie meer.

Dus mijn advies: Zelf testen
Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 965
Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Woonplaats: Huizen

Re: Airflow niet optimaal

Bericht door Havado63 »

Blijft altijd dubbel, met airflow blijf je vaak stellen voor het beste resultaat. Tis alleen jammer dat je iedere keer moet stoppen als de wind veranderd enz. Een electrisch ruitje dan?? Gewoon gemiddelde juiste stand en lekker knorren met die hap!!!

Verstuurd vanaf mijn SM-J530F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Airflow niet optimaal

Bericht door Eikie »

Akako schreef: za 24-08-2019, 11:47 Het is allemaal erg persoonlijk. Eigenlijk moet je die schermpjes zelf testen op je eigen motor. Ik dacht dat dat bij MDI mogelijk is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Weerman
Berichten: 372
Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
Mijn motor is een: BMW F850GS Adventure Rally (2020)
Woonplaats: Provincie Groningen
Contacteer:

Re: Airflow niet optimaal

Bericht door Weerman »

Havado63 schreef: za 24-08-2019, 14:17 Blijft altijd dubbel, met airflow blijf je vaak stellen voor het beste resultaat. Tis alleen jammer dat je iedere keer moet stoppen als de wind veranderd enz. Een electrisch ruitje dan?? Gewoon gemiddelde juiste stand en lekker knorren met die hap!!!

Verstuurd vanaf mijn SM-J530F met Tapatalk
Ik verstelde hem zo onder het rijden, maar ben overgestapt naar standaard toerruitje met op zet spoiler motor is boven de 100km/h een stuk rustiger in het stuur en zelf wat meer wind op de helm maar geen turbulentie meer.
En bovendien het smoelt een stuk beter en betere ventilatie in je helm.

Wim.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 965
Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Woonplaats: Huizen

Re: Airflow niet optimaal

Bericht door Havado63 »

Tja, smoelen is ook belangrijk!! En welk type V strom, je lengte en positie van het stuur, snelheid, aantal km per jaar, zomer, winter...grappig is wel dat bikers met een sportbrommert alles afzagen en lichter maken terwijl de avontuur brommerts alle opties op de motor schroeven en problemen hebben met turbulentie enz.....

Verstuurd vanaf mijn SM-J530F met Tapatalk

Weerman
Berichten: 372
Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
Mijn motor is een: BMW F850GS Adventure Rally (2020)
Woonplaats: Provincie Groningen
Contacteer:

Re: Airflow niet optimaal

Bericht door Weerman »

Sport bikers hebben bijna geen wind bescherming en hierdoor ook geen turbulentie, ze zitten met helm in volle wind of plat er op en net achter kuipje.

Wim.
Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 965
Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Woonplaats: Huizen

Re: Airflow niet optimaal

Bericht door Havado63 »

Klopt, maar zonder windscherm, handkappen, topkoffer, en de standaard SPIEGELS kun ook met een 650 V-strom behoorlijk doorknallen. Laatst nog geprobeerd met laag superbike stuur en alleen het onderste deel van de airflow!!! Maar alles zit er weer op, beter in Nederlandse klimaat.

Verstuurd vanaf mijn SM-J530F met Tapatalk

HD2W4W
Berichten: 116
Lid geworden op: wo 20-04-2016, 22:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2007)
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Re: Airflow niet optimaal

Bericht door HD2W4W »

Op mijn 2007 DL650 ook een Givi Airflow. Vegeleken met het standaard scherm een flinke verbetering. Meestal rij ik met geopend vizier. Maar de turbulentie is niet verdwenen. Vooral de trilling op het hoofd bij iets hogere snelheden vind ik erg vevelend. Het zicht vertroebelt gewoon. Het is wel afhankelijk van de windrichting en windsterkte. Heb vorige maand de standaard spiegels vervangen door Kawa spiegels (een goede en voordelige set via Ali MET E keur) En ik moet zeggen, het geeft weer wat verbetering. Vooral de trilling op de helm is verbeterd. Nog niet verdwenen, maar beter te verdragen.

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 965
Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Woonplaats: Huizen

Re: Airflow niet optimaal

Bericht door Havado63 »

De helm is zeer belangrijk, heb vroeger een Arai nr 3 gehad die goed aansloot. >200km/uur op de Truimph Daytona was geen probleem. Nu met dure Shark op V strom met en zonder air flow een drama. Maar met HJC potje van €130,3 geen probleem. Wind heeft er blijkbaar minder vat op??

Verstuurd vanaf mijn SM-J530F met Tapatalk

HD2W4W
Berichten: 116
Lid geworden op: wo 20-04-2016, 22:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2007)
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Re: Airflow niet optimaal

Bericht door HD2W4W »

De helm zal in het hele verhaal van turbulentie ook wel een rol spelen. Heb sinds een paar jaar een HJC IS max2, maar spijt dat ik niet even heb doorgespaard voor een Shark EVO. Kan het kingedeelte bij rustige toerritjes naar achteren geklapt worden. Bij rustig rijden vind ik het achter de Airflow al snel benauwd worden, daarom het vizier maar zoveel mogelijk open oor de broodnodige frisse lucht. Bij de moderne motoren zit de kuipruit veel te ver weg van de bestuurder. Vooral bij de All Roads die een "Dakar" uitstraling moeten hebben. Vroeger zag je BMW's K70 en K100 waarbij het bovenste randje van de kuipruit tot vlak bij de helm reikte. Daarop zat je uit de wind en uit de turbulentie. Of de legendarische Gläser en Schurgers kuipen op de BMW's. Zou ik nu wat anders kunnen kopen werd het een Bonneville of nog mooier een Speed Twin. Geen kuip of ruit en alleen maar met mooi weer rijden. En dan een mooie helm, leren jack en broek of een mooie motorjeans. En net zo lang houden tot mijn rijbewijs niet meer verlengd wordt.

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 965
Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Woonplaats: Huizen

Re: Airflow niet optimaal

Bericht door Havado63 »

Tja, volgens mij doen ze de schermen van dit soort motoren verder naar voren zodat je staand kunt motorrijden en niet direct je voortanden kwijt bent na een flinke kuil.
Maar inderdaad is een naked retro motor ook gaaf maar wordt veelal gebruikt voor andere doeleinden. Veel motoren gehad sinds 1981, veel Truimphs en Guzzi's maar het fijne van de 650 strom is dat je er zoveel mee kunt doen. Ik werdt wakker op de Gladius van mijn vrouw, wat een heerlijk motorblok!! Misschien de nieuwe SV650 in cafe racer uitvoering, gaaf ding!

Verstuurd vanaf mijn SM-J530F met Tapatalk

HD2W4W
Berichten: 116
Lid geworden op: wo 20-04-2016, 22:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2007)
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Re: Airflow niet optimaal

Bericht door HD2W4W »

Op Motorforum lees ik ook wel eens de discussies over hetzelfde onderwerp (turbulentie/windbescherming) bij andere motoren. Een optimale standaarduitvoering ben ik eigenlijk nog niet tegengekomen. Er wordt wat geexperimenteerd met vervangingsruiten en bevestigingsmethodes. Heeft natuurlijk ook zijn charmes. In de loop van de jaren ben ik er voor mijzelf wel achtergekomen welk type motorrijder ik ben. Ik droom ook wel eens van verre tochten door onbekende landen met een beestachtige allroad en een klein tentje achterop. Maar in werkelijkheid kom ik met de V-Strom Nederland niet uit en zijn de 3 noordelijke provincies+Overijssel mijn avonturengebied mits buienradar mij een droge rit garandeert. De vakanties breng ik door met de auto en de caravan en dan ook bij voorkeur op een mini- of boerencamping. Onverhard rij ik alleen maar (veel en vaak) met de mountainbike.
Ik vind de V-Strom (al dan niet met AirFlow) een fantastische motor, maar inmiddels denk ik dat een retro naked bike voor mij de ideale motor is. De moderne naked bikes vind ik namelijk foeilelijk.
Helaas behoort een nieuwe motor niet tot de financiële mogelijkheden. Misschien nog eens een experimentje met een andere helm. Voor de zomerse dagen denk ik wel eens aan een mooie jethelm.
Lekker rustig toeren en niet dat benauwde of opgesloten gevoel door een integraal- of systeemhelm en genieten van het mooie landschap vanachter de AirFlow (in z'n laagste stand). Dan bewaar ik die fantastische rode Triumph Speed Twin of zwarte Bonneville voor het bureaublad van de laptop.
Gebruikersavatar
Dendrummer
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 16-11-2018, 17:16
Mijn motor is een: Crf 1000 Africa Twin Dct 2018
Woonplaats: Lanaken (Belgie)

Re: Airflow niet optimaal

Bericht door Dendrummer »

Leuk zoals je dat allemaal beschrijft,ik ben erachter gekomen dat ik met mij jethelm veel minder turbulentie heb dan met mijn veel duurdere systeemhelm bij de airflow.
Dus bij goed weer de jethelm op en bij slecht weer of misschien regen de systeemhelm op. :-)} .

Greetz
Gerard
If you want to be happy ride a motorcycle
Gebruikersavatar
Dendrummer
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 16-11-2018, 17:16
Mijn motor is een: Crf 1000 Africa Twin Dct 2018
Woonplaats: Lanaken (Belgie)

Re: Airflow niet optimaal

Bericht door Dendrummer »

ook ik denk dat een retro bike ideaal zal zijn als je geen grote reizen zal maken en alleen maar in de laaglanden blijft. :duim:
En dan denk ik persoonlijk aan een Royal Enfield intercepter 650 in de kleur beige die vind ik wel gaaf. :worship:
Maar als je toch buiten nederland gaat denk ik toch dat je beter af bent met ons strommeke met of zonder Airflowscherm. :-)}

Greetz
Gerard
If you want to be happy ride a motorcycle
Gebruikersavatar
H3B
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 21-01-2019, 09:56
Mijn motor is een: Suzuki Vstrom 1000 XTA L8 Yellow 2018
Woonplaats: Beek en Donk

Re: Airflow niet optimaal

Bericht door H3B »

Kwam het volgende interessante thread tegen op internet LINKJE
Laat dit nu net mijn probleem zijn. Schuberth C3 Pro icm Airflow ruit met Buffeting. Vandaag proefgereden met een Shoei GT Air 2 en wat een verschil. Helm meteen gekocht.
Hopelijk helpt de link anderen om een goede keus te maken in scherm vs helm.
Gebruikersavatar
H3B
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 21-01-2019, 09:56
Mijn motor is een: Suzuki Vstrom 1000 XTA L8 Yellow 2018
Woonplaats: Beek en Donk

Re: Airflow niet optimaal

Bericht door H3B »

Met nieuwe Shoei helm toch nog eens zitten experimenteren met de 'oude' vario windscherm die er met aflevering van de motor opzat. En wonderwel is dit voor mij net een beter combi dan met de Givi Airflow. Dus de komende tijd ga ik hier maar weer eens mee rijden en kijken of die genoeg bevalt dat die mag blijven zitten.
Gebruikersavatar
Dendrummer
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 16-11-2018, 17:16
Mijn motor is een: Crf 1000 Africa Twin Dct 2018
Woonplaats: Lanaken (Belgie)

Re: Airflow niet optimaal

Bericht door Dendrummer »

Heeft er iemand dit scherm van givi en hoe bevalt het.
vstromJG.jpg
Greetz
Gerard
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
If you want to be happy ride a motorcycle
Hannes
Berichten: 223
Lid geworden op: di 01-01-2019, 16:16
Mijn motor is een: DL650 XTA 2019

Re: Airflow niet optimaal

Bericht door Hannes »

Ik niet, wel dezelfde veters:-)
Heinkel 175cc; BMW R60-5; BMW R60-7; Suzuki DR400; Kawasaki Z750; Yamaha Diversion 900; V-Strom 650 XTA
Plaats reactie