Motorroute vanuit de ruimte met Google Earth
Forumregels
- Om ritten fantastisch, leuk en vooral veilig te maken, gezien vaak een wisselend ervaringsniveau, is het wenselijk, voor de veiligheid en om de groep bij elkaar te houden, om je aan de volgende regeltjes te houden.
- Heb genoeg benzine in de tank om de rit uit te rijden zonder te tanken, en zorg dat je motor in goede staat is.
- De voorrijder heeft altijd gelijk; hij bepaalt de route, de stops, het tanken, etc.
- Voorrijder: zorg dat je weet wat je in je groep hebt, vraag daar naar.
- Eerste forumrit, meldt het bij je voorrijder.
- Minder ervaren voor in de groep, meer ervaren achterin.
- Tijdens een pauze/lunch kun je van groep wisselen indien gewenst (door jezelf of door de groep).
- Rij alsof alleen de voorrijder de route weet en we zonder navigatie rijden.
- Hou de persoon achter je in de gaten; zie je hem/haar niet dan stop je op de eerst volgende afslag!
- Afslag is waar je normaal je knippers aandoet, rotonde included dus.
- Rij je rechtdoor, dan hoef je niet te stoppen (behalve op een rotonde).
- Jouw voorligger let ook zo op jou.
- Stunten doe je maar in je eigen tijd.
- Inhalen binnen de groep in principe niet. Tenzij je bijvoorbeeld wilt filmen, maar maak dat van tevoren aan je groep duidelijk.
- Rij nooit naast iemand of in de dode hoek; als je zijn/haar ogen in zijn/haar spiegels kan zien, dan ziet hij/zij jou ook.
- Rij zoveel mogelijk in baksteenformatie; dat geeft meer zicht en remweg; de eerste ''steen'' rijdt linksvoor.
- Oh ja, en de voorrijder heeft altijd gelijk!!!
Motorroute vanuit de ruimte met Google Earth
Als je Google Earth hebt (zo niet: meteen (gratis) downloaden!) dan heb ik hier iets leuks. Zojuist in elkaar geknutseld. De route van een toerrit langs de Duitse grens. Ik weet niet of het allemaal werkt en wat alle mogelijkheden zijn, maar grappig is het wel.
Hetzelfde moet ook met GPS-routes kunnen, maar dan zonder tekst en plaatjes.
Hier vind je het: http://www.horizon-taal.nl/verhalen/gt/10.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Groeten,
Jan Dirk
Hetzelfde moet ook met GPS-routes kunnen, maar dan zonder tekst en plaatjes.
Hier vind je het: http://www.horizon-taal.nl/verhalen/gt/10.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Groeten,
Jan Dirk
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7604
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Aardig, maar niet meteen een route te noemen. Het is behoorlijk grofstoffelijk met kanjers van punaises. Van een echte route is ook geen sprake want met deze gegevens is het wel eel erg "vrij" rijden omdat het alleen een aantal waypoints zijn. Maar goed je wilt weleens wat experimenteren.
![we rijden... :-)}](./images/smilies/icon2_crossy.gif)
![we zwaaien :bye:](./images/smilies/icon2_bye.gif)
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Het is geen route in de zin dat je over elke straatsteen wordt geloodst. Daar heb je je GPS-route voor. Het is een verzameling van highlights en bijzonderheden, toegelicht in tekst en fotootjes (als die tenminste zichtbaar zijn). Gewoon een manier om een indruk te geven van het traject.
Net als een reisverhaal. Maar in jouw optiek zal een reisverhaal dan ook wel niet meer zijn dan 'een verzameling lettertjes' of zo.
Had je trouwens begrepen dat je op 'play' moet klikken om van placemark naar placemark te vliegen?
Net als een reisverhaal. Maar in jouw optiek zal een reisverhaal dan ook wel niet meer zijn dan 'een verzameling lettertjes' of zo.
Had je trouwens begrepen dat je op 'play' moet klikken om van placemark naar placemark te vliegen?
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7604
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Nee, dat had ik niet begrepen. Ik zal het nogeens opnieuw bekijken.Jean Panique schreef:...
Had je trouwens begrepen dat je op 'play' moet klikken om van placemark naar placemark te vliegen?
Je moet het trouwens ook niet meteen als negatief commentaar zien. Maar zoals het bij mij overkwam, en dat is misschien dus verkeerd beoordeeld als ik niet alle mogelijkheden heb benut, dan doet het me weinig. Maar zoals gezegd ik heb dus waarschijnlijk wat zaken nog over het hoofd gezien.
Ik ga er nogeens naartoe. Je hoort nog.
Dat vind ik wel een "brute" aanname waarmee je me in het hokje van ongeletterden plaatst, maar goed ieder zo zijn mening. Ik ben geen lezer in de geest van literatuur en al wat daar aan verwant is, maar kan weldegelijk een goed verhaal verslinden als het maar m'n interesse heeft. "Helaas" is dat meestal technisch(e) (gerelateerde) "literatuur", maar een reisverhaal kan daar ook toe behoren.Jean Panique schreef:..Maar in jouw optiek zal een reisverhaal dan ook wel niet meer zijn dan 'een verzameling lettertjes' of zo.
![we rijden... :-)}](./images/smilies/icon2_crossy.gif)
![we zwaaien :bye:](./images/smilies/icon2_bye.gif)
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7604
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Ik moet zeggen dat ik het programma pas enkele weken geleden geinstalleerd heb omdat het me wel leuk leek. Maar de free version heeft nogal wat beperkingen dus ik heb er verder niet veel meer mee gedaan. Ik zie geen mogelijkheid om iets af te spelen behalve de standaard tour. Dus misschien kun je nog een hint geven hoe ik de "play" kan activeren. In het rechtermuisknopmenu vind ik geen playoptie bij een placemark. doe ik iets verkeerd of zit dat alleen in de betaalde versie?
Je wilde feed-back, dus die krijg je ook bij deze.
Het is ter lering van een ieder.
Tnx![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Je wilde feed-back, dus die krijg je ook bij deze.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Tnx
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![we rijden... :-)}](./images/smilies/icon2_crossy.gif)
![we zwaaien :bye:](./images/smilies/icon2_bye.gif)
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
'Een verzameling kanjers van punaises', vond ik toch wel een lichtelijk negatieve typering. Of je ziet iets heel anders dan ik, dat kan natuurlijk ook. Kritiek dus graag, maar aan schampere opmerkingen minder behoefte.
Maar laten we even nagaan of we hetzelfde zien:
De bedoeling is dat je van waypoint - placemark noemt Google ze - naar waypoint vliegt. Een placemark kun je een tekstje geven en een fotootje -en misschien nog wel meer. In deze route vlieg je zonder dat je verder iets hoeft te doen in een paar minuten langs een stuk of 20, 30 placemarks. Allemaal hebben ze een klein tekstje en sommige een fotootje dat op de website staat.
Om het te starten klik je op het bestandje en Google Earth start vanzelf. In 'Places' zie je nu een map staan die 'Nederland aan de rand' heet. Klik de map aan en klik daarna rechtsonder in dit blokje op de playknop en de voorstelling begint.
Wel even onderin de roads en borders aanvinken, zodat je wat meer ziet.
Maar laten we even nagaan of we hetzelfde zien:
De bedoeling is dat je van waypoint - placemark noemt Google ze - naar waypoint vliegt. Een placemark kun je een tekstje geven en een fotootje -en misschien nog wel meer. In deze route vlieg je zonder dat je verder iets hoeft te doen in een paar minuten langs een stuk of 20, 30 placemarks. Allemaal hebben ze een klein tekstje en sommige een fotootje dat op de website staat.
Om het te starten klik je op het bestandje en Google Earth start vanzelf. In 'Places' zie je nu een map staan die 'Nederland aan de rand' heet. Klik de map aan en klik daarna rechtsonder in dit blokje op de playknop en de voorstelling begint.
Wel even onderin de roads en borders aanvinken, zodat je wat meer ziet.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7604
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Duidelijk, ik heb het nu ook kunnen laten "spelen". Dat is al een stuk actiever, maar geeft me nog steeds niet de indruk van een route. Weliswaar een leuk experiment maar niet meer dan dat. Heeft in ieder geval geen waarde om als routebegeleiding te dienen. Maar dat was waarschijnlijk ook niet je bedoeling.
Maar begrijp ook dit niet verkeerd. Sowieso leuk als er experimenten worden opgezet. Geeft ook weer stof tot discussie.
Ik ben in dit geval weer even wat wijzer geworden met het Google Earth programma. Op zich ook weer een verrijking. Zit meer in dan ik aanvankelijk dacht. (Niet echt in verdiept)
Maar zoals je ziet is dit soort onderwerpen op comutergebied niet een ieders kost hier. Er zitten nogal wat digibeten hier die daar liever ver van weg blijven.
Maar begrijp ook dit niet verkeerd. Sowieso leuk als er experimenten worden opgezet. Geeft ook weer stof tot discussie.
Ik ben in dit geval weer even wat wijzer geworden met het Google Earth programma. Op zich ook weer een verrijking. Zit meer in dan ik aanvankelijk dacht. (Niet echt in verdiept)
Maar zoals je ziet is dit soort onderwerpen op comutergebied niet een ieders kost hier. Er zitten nogal wat digibeten hier die daar liever ver van weg blijven.
![we rijden... :-)}](./images/smilies/icon2_crossy.gif)
![we zwaaien :bye:](./images/smilies/icon2_bye.gif)
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Ja, ho eens even. Eerst zit je naar een stilstaand plaatje te koekeloeren en trek je allerlei verkeerde conclusies. Daarna ontdek je de playknop, word je in een baan om de aarde geschoten, vlieg je over Oost-Nederland, maak je een bonusrondje boven het legendarische circuit van Tubbergen en blijf je nog vasthouden aan je eerste conclusies ook. En dan zou ik het allemaal verkeerd begrepen hebben?! Daar trappen we natuurlijk niet in.
Zeg nou maar gewoon: "Google Earth is fucking brilliant. De meest spectaculaire online toepassing die ik ooit heb gezien. Die route langs de grens was zo overdonderend, dat ik de wind door mijn haren voelde, dat in de duikvluchten mijn maag omdraaide, dat ik zat te kokhalzen boven mijn toetsenbord." Zeg maar. Dat is een stuk eerlijker.![schateren :schater:](./images/smilies/icon2_schater.gif)
Zeg nou maar gewoon: "Google Earth is fucking brilliant. De meest spectaculaire online toepassing die ik ooit heb gezien. Die route langs de grens was zo overdonderend, dat ik de wind door mijn haren voelde, dat in de duikvluchten mijn maag omdraaide, dat ik zat te kokhalzen boven mijn toetsenbord." Zeg maar. Dat is een stuk eerlijker.
![schateren :schater:](./images/smilies/icon2_schater.gif)
Laatst gewijzigd door Jean Panique op za 01-10-2005, 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Hey... da's leuk spul. best wel geinig... niet dat ik hier nu dagelijk gebruik van zal maken. Ik zal eens kijken of mijn straat al te vindne is... oeps... oude foto's van ongeveer 7 jaar geleden. Mijn huis is nog in aanbouw
Btw JP: die route ga ik deze nazomer nog een keer met broerlief rijden.... alles bij elkaar zo'n 650/700 kilometer. Nu nog even hopen op een weekendje met goed weer....
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Btw JP: die route ga ik deze nazomer nog een keer met broerlief rijden.... alles bij elkaar zo'n 650/700 kilometer. Nu nog even hopen op een weekendje met goed weer....
Mijn huis kan ik redelijk scherp zien. En dat van mijn overbuurvrouw ook. Dat is leuk, want zij is een geheimzinnige vrouw, die zich van de buitenwereld heeft afgesloten met prikkeldraad, dichte struiken en slootjes. Nu pas zie ik dat Beatrix een tennisbaan in de tuin heeft.
Maar echt veel details zit op veel Amerikaanse kaarten. Moet je Manhatten eens zien (buildings aanzetten) of over de Colorado in de Grand Canyon vliegen. Wel flink tilten (kaart van opzij bekijken), dan is het helemaal waanzinnig.
Maar echt veel details zit op veel Amerikaanse kaarten. Moet je Manhatten eens zien (buildings aanzetten) of over de Colorado in de Grand Canyon vliegen. Wel flink tilten (kaart van opzij bekijken), dan is het helemaal waanzinnig.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7604
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Gewoon boven Nederland gaan staan door met de linkermuisknop en het handje dat dan verschijnt de aarde op de juiste plek te draaien. Dan met het muiswieltje inzoomen op je eigen huis.
![we rijden... :-)}](./images/smilies/icon2_crossy.gif)
![we zwaaien :bye:](./images/smilies/icon2_bye.gif)
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Re: Motorroute vanuit de ruimte met Google Earth
Zeker, leuke ontdekking, dank je wel!Jean Panique schreef:Ik weet niet of het allemaal werkt en wat alle mogelijkheden zijn, maar grappig is het wel.
- Aad900
- DL650 berijder
- Berichten: 3468
- Lid geworden op: ma 14-02-2005, 13:38
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A L2 zwart
- Woonplaats: Rotterdam
Wat een ontdekking, heel leuk om je eigen huis te ontdekken
Dit is verslavend zeg. Ik ga snel verder om wat meer uit te proberen
Bedankt JP![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Bedankt JP
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
L2 zwart, onderkuip, topkoffer, Full LED, OSCO, valbeugels, MRA varioruit, HVV, middenbok, enduro steps, koplampbeschermer, ER6N spiegels, Quicklock tanktassen GS + Daypack, TT-410
Check: het Molen en V-stromalbum
Check: de V-Strom Molenkaart
Check: het Molen en V-stromalbum
Check: de V-Strom Molenkaart
Dan kun je deze er gelijk onderdeel van laten zijn. Na het enthousiast lezen van je artikelen in de laatste Promotor over je ritten door Spanje heb ik wat huisvlijt gedaan.Jean Panique schreef:Bedankt voor de reacties! Leuk dat de meesten al net zo enthousiast zijn over Google Earth als ik. Dus ik denk dat ik voortaan maar standaard een Google Earth-routebeschrijving bij mijn verhalen plaats.
Groeten,
Jan Dirk
Met MapSource heb ik een aantal waypoints uit je Pyreneen artikel geplaatst en er vervolgens een route doorheen laten berekenen. Daarna mbv het progje WinGDB de route in een track omgezet en via MapSource bewaard in GPX formaat.
Met Google Earth was dat in te laden en te bewaren als KMZ file:
http://www.bigroses.nl/DL1000/Pyreneen.kmz
Deze file kun je laden met Google Earth en in het Places venster de volgende regels openen:
Pyreneen -> Tracks -> 1 Perpignan to 9 Hondarribia -> Path
Nu de Path regel selecteren en op het 'Play' icoon klikken onderin het 'Places' venster. Nu vliegt Google Earth je door de Pyreneen!
Via het de menukeuze:
Tools->Options->Controls->Advanced
bereik je de controle over de camera hoek en snelheid.
Happy flying!
Eh, Jan Dirk, was hem dat, of ben je anders gereden.
Ferdinand.
Wat leuk dat je dit gedaan hebt, echt super van je!
Ik heb de rit bekeken en in grote lijnen klopt het volgens mij wel. Alleen in Aragon (zeg maar het midden) zijn er wat afwijkingen, want daar stuurt MapSource je Frankrijk in en slaat hij de weg naar de parador van Bielsa over (een foto van de schitterende omgeving zie je op pagina 34-35 van de Promotor). Even een of twee waypoints aan de Spaanse kant neerzetten en het is weer goed.
Maar het ziet er geweldig uit. Zelfs die kleine canyon-weggetjes (zie foto pagina 38) staan erop. Complimenten, hoor.
Groeten,
Jan Dirk
Ik heb de rit bekeken en in grote lijnen klopt het volgens mij wel. Alleen in Aragon (zeg maar het midden) zijn er wat afwijkingen, want daar stuurt MapSource je Frankrijk in en slaat hij de weg naar de parador van Bielsa over (een foto van de schitterende omgeving zie je op pagina 34-35 van de Promotor). Even een of twee waypoints aan de Spaanse kant neerzetten en het is weer goed.
Maar het ziet er geweldig uit. Zelfs die kleine canyon-weggetjes (zie foto pagina 38) staan erop. Complimenten, hoor.
Groeten,
Jan Dirk
Je hebt gelijk. Ik heb inmiddels het 'actief en anders' boekje gelezen. De route gaat idd niet door Frankrijk. Ik zal binnenkort eens proberen de hele route uit het ANWB boekje in MapSource te zetten en hem dan nog eens via Google Earth te bekijken.
Maare, waar zitten die canyon-weggetjes nu precies? Bedoel je de weg door de 'Garganta de Anisclo'?
(P.S. Ik zie al waar het is met Google Earth. Als je bij Escalona de bergen in vliegt, wordt het verschil tussen weg (geel) en track (blauw) naar mate je meer de bergen in rijdt steeds groter! Dat duidt erop dat de GPS systemen daar op die weg kennelijk een nogal grote fout marge krijgen. En dat wordt dan weer veroorzaakt door slecht zicht op de satelieten. Ergo, een stijle nauwe canyon.)
(PPS plaatje:
![Afbeelding](http://www.bigroses.nl/DL1000/GargantaDeAnisclo.jpg)
)
Ik vind trouwens de laatste moderne ontwikkelingen met GSP navigatie en programma's als Google Earth een erg leuke ontwikkeling. Kaarten en dan zeker ook electronische, hebben al jaren lang mijn speciale aandacht. In 1996 werkte ik samen met een goede vriend bij het NOB in Hilversum om de sofware te schrijven waarmee Erwin Krol en collega's het weer presenteren bij het NOS journaal. Draait nog steeds, alhoewel ik er al sinds juli 1998 niets meer mee te maken heb. Maar de basis applicatie was toen door ons gemaakt en sindsdien is alleen de vormgeving veranderd. Mijn taak was het toen, om voor een kaart te zorgen en dan op zo'n manier dat de producten van het KNMI, zoals de satelietbeelden, regenradar en HIRLAM voorspellingen er precies goed op passend te zien zouden zijn. Dat was in 1996 nog al een opgave. De kaart is samengesteld uit vrij verkrijgbare DEM hoogte data, voor de schaduwen en uit een commerciele vegetatie kaart voor de kleuren. We hebben gekozen voor een Azimutale projectie, en de CIA data van grenzen en rivieren erop geprojecteerd en gerendered. Dat leverde een kaart op van 4096x4096 pixels, waar we toen ook nog live op konden inzoomen. Was nog even lastig toen Joegoslavie uit elkaar viel. Zat ik opeens in de zomer van 1997 uitgaande van vooroorlogse paieren kaarten, nieuwe grensdata aan onze CIA dataset toe te voegen, zodat we nieuwe kaarten konden genereren....
Oh, ja, dat kan ik hier wel verklappen. Jarenlang had het KNMI tot 1997 de regenrader verkeerd gelabelt gehad. We wisten daardoor niet dat de werkelijke originele projectie van de regenraderbeelden op een eliptische ipv van een sferische aardbol was gebaseerd. Doordat Moniek Somers weleens in Leeuwarden op de vliegbasis zat en ik om de twee weken thuis in Groningen was, viel het ons op dat de buien in het noorden niet helemaal op de correcte plek werden getoond. Bleek dus dat er door die foute labeling er een afwijking in kwam van 20-30km in het noorden van het land.
Nu ja, je snapt het al. Met galileo wordt alleen nog maar leuker. Ook voor de staat trouwens, want tegen die tijd krijgen we allemaal een kastje dat precies bij houdt waar we rijden, en daar worden we dan ook voor afgerekend. Elke weg krijg namelijk straks zijn eigen tol bedrag...
Maare, waar zitten die canyon-weggetjes nu precies? Bedoel je de weg door de 'Garganta de Anisclo'?
(P.S. Ik zie al waar het is met Google Earth. Als je bij Escalona de bergen in vliegt, wordt het verschil tussen weg (geel) en track (blauw) naar mate je meer de bergen in rijdt steeds groter! Dat duidt erop dat de GPS systemen daar op die weg kennelijk een nogal grote fout marge krijgen. En dat wordt dan weer veroorzaakt door slecht zicht op de satelieten. Ergo, een stijle nauwe canyon.)
(PPS plaatje:
![Afbeelding](http://www.bigroses.nl/DL1000/GargantaDeAnisclo.jpg)
)
Ik vind trouwens de laatste moderne ontwikkelingen met GSP navigatie en programma's als Google Earth een erg leuke ontwikkeling. Kaarten en dan zeker ook electronische, hebben al jaren lang mijn speciale aandacht. In 1996 werkte ik samen met een goede vriend bij het NOB in Hilversum om de sofware te schrijven waarmee Erwin Krol en collega's het weer presenteren bij het NOS journaal. Draait nog steeds, alhoewel ik er al sinds juli 1998 niets meer mee te maken heb. Maar de basis applicatie was toen door ons gemaakt en sindsdien is alleen de vormgeving veranderd. Mijn taak was het toen, om voor een kaart te zorgen en dan op zo'n manier dat de producten van het KNMI, zoals de satelietbeelden, regenradar en HIRLAM voorspellingen er precies goed op passend te zien zouden zijn. Dat was in 1996 nog al een opgave. De kaart is samengesteld uit vrij verkrijgbare DEM hoogte data, voor de schaduwen en uit een commerciele vegetatie kaart voor de kleuren. We hebben gekozen voor een Azimutale projectie, en de CIA data van grenzen en rivieren erop geprojecteerd en gerendered. Dat leverde een kaart op van 4096x4096 pixels, waar we toen ook nog live op konden inzoomen. Was nog even lastig toen Joegoslavie uit elkaar viel. Zat ik opeens in de zomer van 1997 uitgaande van vooroorlogse paieren kaarten, nieuwe grensdata aan onze CIA dataset toe te voegen, zodat we nieuwe kaarten konden genereren....
Oh, ja, dat kan ik hier wel verklappen. Jarenlang had het KNMI tot 1997 de regenrader verkeerd gelabelt gehad. We wisten daardoor niet dat de werkelijke originele projectie van de regenraderbeelden op een eliptische ipv van een sferische aardbol was gebaseerd. Doordat Moniek Somers weleens in Leeuwarden op de vliegbasis zat en ik om de twee weken thuis in Groningen was, viel het ons op dat de buien in het noorden niet helemaal op de correcte plek werden getoond. Bleek dus dat er door die foute labeling er een afwijking in kwam van 20-30km in het noorden van het land.
Nu ja, je snapt het al. Met galileo wordt alleen nog maar leuker. Ook voor de staat trouwens, want tegen die tijd krijgen we allemaal een kastje dat precies bij houdt waar we rijden, en daar worden we dan ook voor afgerekend. Elke weg krijg namelijk straks zijn eigen tol bedrag...
Laatst gewijzigd door Ferdo op do 05-01-2006, 08:23, 1 keer totaal gewijzigd.
en zo kunnen ze ook precies bijhouden hoe hard je rijdt...ferdo schreef:Nu ja, je snapt het al. Met galileo wordt alleen nog maar leuker. Ook voor de staat trouwens, want tegen die tijd krijgen we allemaal een kastje dat precies bij houdt waar we rijden, en daar worden we dan ook voor afgerekend. Elke weg krijg namelijk straks zijn eigen tol bedrag...
Ik zag laatst nog een demonstratie van een GPS die om de paar seconden een GSM signaaltje afgeeft, waarmee je vrouw via internet precies kan volgen waar je uithangt. Een soort electronisch huisarrest, maar dan voor buiten de deur. Prachtige ontwikkelingen, maar niet heus.
Wij zitten nog net in een tijdperk dat je (vaak) nog zoek kunt raken en ongestraft kunt hardrijden. Daar moeten we nog maar flink van profiteren.
Volgens mij niet. Google Earth gebruikt twee soorten satelietopnames. De één een stuk scherper dan de ander. Je hebt gewoon pech als je zit te kijken naar een lage resolutie foto.
Ik dacht dat upgraden naar Google Earth Pro zou helpen, maar dat bleek een misvatting. De satelliet data is bij beide versies gelijk.
Ik dacht dat upgraden naar Google Earth Pro zou helpen, maar dat bleek een misvatting. De satelliet data is bij beide versies gelijk.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7604
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Upgraden naar de betaalde versie geeft (deels?) de oplossing.
![we rijden... :-)}](./images/smilies/icon2_crossy.gif)
![we zwaaien :bye:](./images/smilies/icon2_bye.gif)
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Het zou erg fijn zijn als je een zelfgemaakte GPS route eerst eens kon overvliegen, voor het laagvliegen.
Vorig jaar hadden we thuis op de PC routes in de Vogezen gemaakt.
Maar we zijn toch soms op weggetjes terechtgekomen! Het was uiteraard toegestaan voor gemotoriseerd verkeer, maar de locals kwam je daar echt niet tegen. Had wel iets natuurlijk.
Vorig jaar hadden we thuis op de PC routes in de Vogezen gemaakt.
Maar we zijn toch soms op weggetjes terechtgekomen! Het was uiteraard toegestaan voor gemotoriseerd verkeer, maar de locals kwam je daar echt niet tegen. Had wel iets natuurlijk.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7604
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Die stroken zijn er om je ervan te laten proeven. De proffesionele versie kan inderdaad tot in detail in je achtertuin koekeloeren. Nummerborden op voertuigen zijn goed te lezen. Moet je maar niet veel bij stilstaan.Stroompje schreef:Hoe kan het dan dat er stroken WEL scherper zijn...... voor mijn gevoel zijn die gewoon later toegevoegd......
Ik heb echt het gevoel/idee dat ze echt wel in mijn achtertuin kunnen kijken via sateliet.
![we rijden... :-)}](./images/smilies/icon2_crossy.gif)
![we zwaaien :bye:](./images/smilies/icon2_bye.gif)
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7604
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Ik heb het niet zelf getest maar ze geven het zelf aan in hun omschrijving:
Features
Fastest Google Earth performance
Sophisticated streaming technology delivers the data to you as you need it.
Imagery and 3D data depict the entire earth - Terabytes of aerial and satellite imagery depict cities around the world in high-resolution detail.
Local search lets you search for restaurants, hotels, and even driving directions. Results show in your 3D earth view. Easy to layer multiple searches, save results to folders, and share with others.
Layers show parks, schools, hospitals, airports, retail, and more.
Overlays – import site plans, design sketches and even scanned blueprints.
Annotate the view with lines and polygons.
Spreadsheet import - ingest up to 2,500 locations by address or lat/lon.
KML – data exchange format lets you share useful annotations.
![we rijden... :-)}](./images/smilies/icon2_crossy.gif)
![we zwaaien :bye:](./images/smilies/icon2_bye.gif)
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Heb heel enthousiast de plus upgrade aangeschaft voor 20 dollar.Iron Horse schreef:Upgraden naar de betaalde versie geeft (deels?) de oplossing.
Het beeld is nog exact hetzelfde.
Wel kan ik nu mijn eigen GPS routes etc. inladen.
Dat werkt op zich goed, maar het ziet er echt niet zo uit alsof ik de route nog eens overvlieg.
Toch heb ik een indrukwekkend staaltje hiervan gezien met een file die op dit forum staat. Het was echt alsof je over de bergen de route volgde. Maar als ik dat nog eens probeer lukt het me niet meer.
Nu vraag ik me dus af of dit aan de een of andere instelling zou kunen liggen.
Het zou kunnen dat Google Earth verschil maakt tussen een GPS route en een track. Als je met die file degene bedoeld die in deze thread staat, dan zit daar geen route in maar een track. Select je het 'Path' element van de track en druk je op het 'play ' icoon, begin je langs de track te vliegen.
Als je dit zelf ook wilt, moet je een programma gebruiken dat in staat is MapSource routes om te zetten in een track. Een programma die dat doet heet 'wingdb'. Het track bestand dat wingdb maakt, laadt je weer in in MapSource en bewaart dat als GPX bestand. Dat GPX bestand kan dan door Google Earth worden geimporteerd en vervolgens door GE als kmz file bewaard worden. Succes!
Als je dit zelf ook wilt, moet je een programma gebruiken dat in staat is MapSource routes om te zetten in een track. Een programma die dat doet heet 'wingdb'. Het track bestand dat wingdb maakt, laadt je weer in in MapSource en bewaart dat als GPX bestand. Dat GPX bestand kan dan door Google Earth worden geimporteerd en vervolgens door GE als kmz file bewaard worden. Succes!
Scherper beeld in Google Earth is niet een funktie van een duurdere versie van Google Earth aanschaffen. Zoals blijkt uit dit artikel op SpiegelOnline.V-dad schreef:Heb heel enthousiast de plus upgrade aangeschaft voor 20 dollar.
Het beeld is nog exact hetzelfde.
http://www.spiegel.de/netzwelt/technolo ... 30,00.html
Sinds afgelopen weekend is zo'n beetje heel het Duitse platteland super scherp te bekijken met Google Earth (ook met de gratis versie). Opvallend is hoe de hogere resolutie precies de grens tussen Nederland en Duitsland volgt. Jammer dat dit soort beelden niet voor ons land beschikbaar zijn
![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
Afgelopen woensdag was ik even bij Waypoint in Moordrecht en heb daar een demonstratie gehad van de Garmin 2720. Met behulp van de navigatie software kan je route's uitstippelen en deze vervolgens bekijken op google earth. E.e.a. zal er erg goed uit. Heeft iemand daar al ervaring mee? Hoor graag jullie reactie. (Wil nl. dit GPS systeem aanschaffen en voordat we dit jaar naar de Vogezen gaan en alvast wat routes vooraf in programmeren.)
Ik heb de file geopend en via Google Earth bekeken, ziet er i.d.d. zeer leuk uit, begrijp dat deze route ingevoerd is nadat hij al gereden was door Jan Dirk. Thanks.ferdo schreef:Zie 2de pagina van deze thread en dan het 12de artikel. Daar staat ook een link naar een kmz file die je zo in Google Earth kunt inladen...Bubba schreef:Heeft iemand daar al ervaring mee?
Groeten Jan.
Ja. Ik heb de route met Garmin's MapSource gemaakt. Hierbij ben ik uitgegaan van de informatie uit het artikel.Bubba schreef:Ik heb de file geopend en via Google Earth bekeken, ziet er i.d.d. zeer leuk uit, begrijp dat deze route ingevoerd is nadat hij al gereden was door Jan Dirk. Thanks.ferdo schreef:Zie 2de pagina van deze thread en dan het 12de artikel. Daar staat ook een link naar een kmz file die je zo in Google Earth kunt inladen...Bubba schreef:Heeft iemand daar al ervaring mee?
Groeten Jan.
Daarna mbv WinGdb de route ongezet in een track. Die track is vervolgens weer in Goolge Earth in te laden. Met Google Earth kun je je track dan bewaren als kmz file.
Beetje omslachtig, maar het werkt wel.
Ik snap overigens niet dat je met MapSource geen routes naar tracks kunt omzetten. Toch een essentiele functie voor dit soort toepassingen.