5 dagen met de nieuwe DL1000A naar de Alpen

Plaats hier uw reisverslagen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ppwm
DL1000 berijder
Berichten: 17
Lid geworden op: do 11-10-2007, 10:33
Mijn motor is een: DL1000A
Woonplaats: Nieuwegein
Contacteer:

5 dagen met de nieuwe DL1000A naar de Alpen

Bericht door Ppwm »

In 2013 met de toen 6 jaar oude DL650A een mooie trip naar Schotland gemaakt. Foto impressie op mijn website http://www.sharex.nl geplaatst… Gemeld op dit mooie forum en leuke reacties gehad. Maar ook de terechte opmerking dat een beetje tekstverslag toch ook wel leuk is. Mijn eerste 5-daagse rit met de nieuwe DL1000A naar de Oostenrijkse Alpen is een mooie aanleiding om het goed te maken. De bijbehorende foto's vind je natuurlijk weer op http://www.sharex.nl in de rechterkolom.

In de werkagenda zat alleen begin juli een paar dagen ruimte om de nieuwe VStrom aan de tand te voelen.
Snel voor vertrek de eerste 1000km erop rijden voor de verplichte onderhoudsbeurt bij MVM.
Die eerste 1000km waren geen straf natuurlijk maar inmiddels was me al duidelijk geworden dat zowel het originele als het Suzuki tourscherm voor mij (183cm) echt niets was. Zeker niet na jaren met het succesvolle DL650 tourscherm met de fliprand en de in dit forum bekende 'kloontje' rondgetourd te hebben.
Inmiddels had ik op dit forum al soortgelijke reacties gezien, met een oplossing!
De eerste reacties op het GiVi Airflow scherm (uit Belgie) waren positief. Hoewel ze nog niet eens op de bestellijst van GiVi NL stonden wist MVM telefonisch toch een bestelling te plaatsen. En gelukkig kwam net voor vertrek het bestelde scherm binnen!
Om dit punt alvast af te maken; probleem opgelost! Zowel met hoge snelheid op de Autobahn als rustig door de haarspeldbochten in de Alpen blijkt dit het beste scherm dat ik ooit op een motor heb gehad. Zeker in combinatie met de hele ruime instelmogelijkheden en de handige 'klik' hoekverstelling van de VStrom die gewoon beschikbaar blijft. Top!

Uiteindelijk stonden er na de beurt 1500 km op de teller bij vertrek op vrijdagmiddag.
Niet ideaal, meestal proberen we voor of na de zomervakantie drukte te zitten. En dan nog op vrijdag door Duitsland naar het zuiden... Afzien, ik bedoel ‘investeren’...
Maar tussen de caravans, vrachtwagens en boottrailers door met ruim 30 graden is ondanks af en toe even 'doorblazen' al snel echt niet leuk meer. Zeker als jij die langzamere mannen en vrouwen iedere keer weer terugziet omdat je met dat soort snelheden toch bij 300km wel weer een tankstation moet opzoeken voor de motor (brandstof) en de berijder (toilet en koffie).
Afijn, dat levert je nog eens een vriendelijke groet van die medereizigers naar het zuiden op.

De begeleidende Triumph Explorer 1300 had op de Autobahn een iets langere brandstofadem. Met kruissnelheden van rond de 140 km/u en af en toe een uitschieter naar 175 km/u moet je met de DL1000A toch wel aan 1:16 gaan denken. Maar het bijsloffen op de snelweg van de Explorer was natuurlijk wel een stuk gemakkelijker dan met de DL650A..!
Ondanks de topkoffer, bagagerol en tankras gedroeg de VStrom zich ook bij hoge snelheid prima, hoewel hij wel gevoelig bleek voor groeven in het wegdek in de rijrichting. Maar dat is mogelijk met wat experimenteren met bandenspanning of andere banden wel op te lossen. Ook de uitgebreide instelmogelijkheden van de vering kunnen misschien beter benut worden. Voor nu koos ik ervoor iets verder naar voren gaan zitten, leek ook te helpen! Zal dit forum dus goed in de gaten houden voor tips en andere ervaringen.
Maar in NL en omgeving heb je natuurlijk niet vaak last van dit gedrag bij 170 km/u en nog wat meer…

Na 750km (via Kassel) hielden we het in de buurt van Nürnberg voor gezien en zochten een hotelletje. Het zou immers de volgende (zaterdag)ochtend vast een stuk rustiger zijn. De GiVi koffer leeggehaald, de Suzuki tanktas losgeklikt (geweldig systeem) en samen met de bagagerol naar de kamer gebracht. Verfrissende douche gevolgd door een koel glas 'hefe Weisse’!

De zaterdagochtend drukte viel tegen, mede door de vele 'werkstelle' stond er tot München nog veel 'stau'. Tja, dan zien we in ieder geval dat ze wel veel geld steken in de toekomstige Duitse tolwegen! Hoewel er in Duitsland geen gedoogregeling geldt zoals bij ons, toch af en toe maar voorzichtig door de file gereden vooral als er een vluchtstrook aanwezig is.
Is die er namelijk niet dan rekent het verkeer in Duitsland er namelijk op dat er hulpdiensten door de file schuiven. En als dat dan 'das gelbe gefahr' blijkt te zijn....
Afijn, een vriendelijke lach - leve de systeemhelm - of een opgestoken 'bedankt hand' lijkt dan net als in Nederland trouwens altijd weer veel goed te maken bij het gebruik van ons voorrecht!

Ten oosten van München zo snel mogelijk de Autobahn af en na een paar minuten weet je weer waarom je dit doet :-) Genieten op de kronkelige wegen, leve de Garmin Zumo, terwijl rechts de Alpen steeds dichterbij komen. De ‘zit’ op de DL1000A is volstrekt anders dan op de DL650A, wat mij betreft niet beter of slechter, maar gewoon anders. Wat harder en smaller zadel maar als je er aan gewend bent geen enkel probleem op de snelweg en in de haarspeldbochten. Via de Chiemsee en Inzel naar St. Johann im Tirol waar we rond lunchtijd een prima pension vinden. Het noodzakelijke vignet voor de Oostenrijkse wegen had ik in Nederland al bij de ANWB aangeschaft en zit al op de motor, mijn motormaat moet nog even langs een tankstation. De pompbediende blijkt ook motorliefhebber en vraagt zich af waarom we het vignet kopen; je komt toch om op binnenwegen te rijden? Goed punt, maar voor die paar euro (10 dagen kaart) hoeven met routeplanning nergens rekening mee te houden… en ja… EHBO setje, ook verplicht in Oostenrijk zat al onder het zadel. Naast de in Frankrijk verplichte alcohol testers. die nu ineens weer niet verplicht zijn?

De bagagerol en inhoud van de topkoffer blijven achter in het pension en we vertrekken voor een hernieuwde kennismaking met de Grossglockner Hochalpenstrasse. (zie http://www.sharex.nl), eerder als eens met een XJ900 gereden). En die is - mede door het mooie weer - iedere euro 24 ‘Maut’ meer dan waard. Zeker als het wat later op de middag is krijg je fantastische bochten en vergezichten voorgeschoteld, met opvallend veel begrip en ruimte van de schaarse automobilisten met een wat mindere ‘power to weight’ ratio… Hou natuurlijk wel rekening met het weer en de temperatuursverschillen. Boven is het echt een stuk koeler en zeker in de tunnels is het opletten met smeltwater… Gelukkig heb ik tegenwoordig een opklapbaar zonnevizier in mijn Nolan… met een zonnebril op waren de tunnels vroeger wel erg donker… Hoe we dat toch zonder hebben gedaan?! Afijn, de foto’s inclusief de snel opkomende maar korte regenbui spreken voor zich…
Vergeet niet nog even langs de Edelweisshutte http://www.edelweissspitze.at/englisch/frameset.htm en Kaiser Franz Jozefs höhe http://www.grossglockner.at/en/grossglo ... -hoehe.htm te rijden!

Even terug naar de rijervaringen met de DL1000A…om het kort samen te vatten; dit zijn de wegen waarvoor iedere motor gemaakt zou moeten zijn en de DL1000A echt voor gemaakt lijkt te zijn. Opnieuw weer even zoeken naar de zitpositie, maar het vertrouwen dat je hebt in deze motor in de bergen is gewoon geweldig… En het feit dat je veel meer power beschikbaar hebt in alle versnellingen ten opzicht van de DL650A is toch wel erg plezierig; hoewel de 1000 natuurlijk wel een tikje meer weegt… Maar veel minder dan de ontelbare - saai eigenlijk - GS-en die je tegemoet rijden… Oh ja, de handvatverwarming heeft aangestaan, boven was het even 10 graden en nat… in plaats van winterhandschoenen aantrekken gewoon maar even de Oxford verwarming aangezet… werkt ook! De remmen zijn subliem en het laat ingrijpen van de koppeling, waarover in dit forum ook al opmerkingen zijn gemaakt, went snel!

Na een goede maaltijd en nachtrust de volgende dag vroeg weer op pad.. Bewust nog een volle dag (zonder bepakking) in Tirol sturen, om morgen weer min of meer op ons gemak door Duitsland terug te rijden…

De tocht naar de Kitzbuhelerhorn is weliswaar een doodlopende weg voor motorrijders en kost weer wat ‘maut’ maar is zeker de moeite waard. Heen en terug geweldig sturen en fenomenaal uitzicht bij het Alpenhaus. Bij goed weer wel vroeg gaan; wij klommen rond 9 uur al omhoog, en op de terugweg rond 11 uur waren er zowaar al parkeerproblemen en wel erg veel fietsers die de uitdaging (>22%) aan willen gaan… Ook nog maar wat ‘Maut’ geïnvesteerd in de mooie maar niet spectaculaire Gerlos Alpenstrasse. Vervolgens een korte maar leuke (tunnel) rit naar de iets minder bekende Dominikushutte (http://www.dominikushuette.at/)waar een Nederlands gezin sinds een paar jaar succesvol de scepter zwaait… Helemaal klaar voor wandelaars en mountainbikers, maar als motorrijder ben je er echt ook wel welkom.

Terug in het pension in het dal van St. Johann im Tirol is het inmiddels weer ruim 30 graden. De Triumph blijft staan maar ik kan met mijn DL1000A niet de verleiding weerstaan om nog even aandacht aan mijn andere hobby te besteden; St. Johann heeft immers ook een vliegveldje.. Wordt niet teleurgesteld.. de in Duitsland en Oostenrijk gebruikelijke ontspannen sfeer op een zeer actief veldje… en met prima ijs!

De dag erna is de koek echt op; we besluiten, zoals meestal op de terugweg, afwisselend Autobahn en binnendoor te rijden; leve de moderne navigatiesystemen… Via München en Frankfurt komen we eind van de dag uiteindelijk aan in het mooie plaatsje Bacharch na een schitterend stukje toeren langs de Rijn… Je hoeft echt niet zo ver om lekker te sturen in een mooie omgeving! Ook hier weer goed en niet duur gegeten (waarom kan dat in Duitsland en Oostenrijk altijd zo makkelijk) en een bijzonder ‘romantisch’ maar uitstekend hotel gevonden. Dat ons direct een box (container) aanbied direct voor het hotel om de motoren in te laten overnachten… In tegenstelling tot de auto’s die buiten het plaatsje op een grote parkeerplaats langs de Rijn moeten blijken staan.

De volgende ochtend zitten we als enigen vroeg aan het ontbijt. Het stortregent en volgens de weerverwachting zal het niet snel verbeteren… Toch nemen we ons voor binnendoor langs de Rijn naar Koblenz en verder te rijden. Maar na 30 kilometer blijkt ‘lekker binnendoor’ meer op onderwater varen te lijken en onze regenoverall op duikpakken, dus we kiezen toch voor de snelste route naar Nederland over de Autobahn.
Ik heb overigens vizier, navigatiescherm, tourscherm en spiegels voorzien van een laagje ‘Nano-vloeistof’ (ook wel verkocht als Rain-X). De druppels, maar vooral ook vuil en platgeslagen insecten verdwijnen net zo snel als de zon… Na ruim drie uur stevig doorrijden sluiten we een prachtige vijf dagen trip af in onze woonplaatsen in midden Nederland.

Nog even terug naar de DL1000A; ik heb ook met een nieuwe DL650A proefgereden bij MVM. Niets mis mee maar ik ben - zeker na deze 2530 km in 5 dagen - erg blij met deze netjes geprijsde fiets. Meer vermogen dat op een prettige manier wordt losgelaten, een geweldige wegligging en andere rijeigenschappen. En dat terwijl de gewicht en handelbaarheid onder verschillende rijomstandigheden en ‘steppend’ op een parkeerplaats uitstekend zijn gebleven. Een paar extra’s zijn voor dit trips wel essentieel, met name het GiVi Airflow scherm, de praktische tanktas en topkoffer.

Niets aan te merken? Natuurlijk wel, er is altijd wat te wensen. De schakelaar van de richtingaanwijzer voelt bij het uitschakelen iedere keer alsof ie af gaat breken. Benieuwd of dat ook gaat gebeuren… De spiegels heb ik, net als op mijn DL650A vervangen door kleinere exemplaren (Motozoom Race-Tec). Ik vind dit mooier, geeft minder turbulentie en ik hoef echt niet te weten of er een helikopter achter me in de lucht hangt… Het geluid van de Vstrom nog altijd niet indrukwekkend, maar bij wegtrekken soms wel erg mooie sonore grom… En natuurlijk had ik als leverbare optie toch wel graag een cruise control en uitschakelbare ABS gezien.

Maar de nieuwe DL1000A is niet te vergelijken met zijn voorganger en is zeker niet een ‘grote’ uitvoering van de DL650A. Het is een geweldige, betaalbare stuurfiets die enorm veel vertrouwen geeft bij allerlei soorten gebruik!
Maar dat laten de foto’s op http://www.sharex.nl ook wel zien!
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: 5 dagen met de nieuwe DL1000A naar de Alpen

Bericht door Eikie »

Helemaal goed gemaakt ! Lekker geschreven en wat een berg fotos.
Top :duim:
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: 5 dagen met de nieuwe DL1000A naar de Alpen

Bericht door Ebrostrom »

Wat n ontzettend leuk verslag van en een reis en een review vd 1000. Veel reisplezier.


Tapatalk via mijn  iPhone
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Bibaco650

Re: 5 dagen met de nieuwe DL1000A naar de Alpen

Bericht door Bibaco650 »

Topreisbeschrijving!
Gebruikersavatar
Hessie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 915
Lid geworden op: do 25-12-2008, 20:22
Mijn motor is een: BMW F900 XR
Woonplaats: Huizen

Re: 5 dagen met de nieuwe DL1000A naar de Alpen

Bericht door Hessie »

Mooi hoor, leuk hè die stickers verzamelen :wink:
Zag wat bekende voorbijkomen :duim:
doei
Gebruikersavatar
Ppwm
DL1000 berijder
Berichten: 17
Lid geworden op: do 11-10-2007, 10:33
Mijn motor is een: DL1000A
Woonplaats: Nieuwegein
Contacteer:

Re: 5 dagen met de nieuwe DL1000A naar de Alpen

Bericht door Ppwm »

Leuke reacties, bedankt!
Plaats reactie