Topic even uit het oog verloren
Ondertussen al veel meer geïnformeerd over motorpakken in het algemeen bij allerlei personen (van winkels en mede-doorrijders tot motorjournalisten).
En wat blijkt; alle motorpakken laten na een tijd water door
Het ene zal het na 1 seizoen begeven, het andere na 3 (of meer) seizoenen. Zelfs motorrijders met de duurdere jassen rijden met hun smartphone in een dry-bag...
Veel hangt af van welke seizoenen je rijdt en het onderhoud: dit wil zeggen dat in de winter je je jas op regelmatige basis moet afspoelen met koud water en een sponsje.
Kijk na een winter doorrijden maar naar je motor als je hem niet behandelt hebt
Dit heb ik nooit gedaan, dus mijn jas heeft (nu ook) tussen kerst een nieuw een weekske in de garage gehangen, met een laagske vers zout erop
En dat moet je vermijden.
Als je daarbij rijdt zoals ik: sinds einde 2011 rijd ik elke dag +100km woon-werkverkeer, op al die jaren heb ik 'maar' 4x de trein moeten nemen omdat de wegen het niet toelieten (waarvan 2x verplicht door mijn vrouw), ziet je motorpak & motor veel af.
Hier in Belgie beginnen ze statistisch gezien te strooien in de maand november en stoppen ze ermee in de maand maart, dat zijn 5 maanden met zout...
Momenteel rijd ik met de wintervoering (fleece) in de Richa jas en deze houdt het meeste water tegen, enkel de bovenkant van de ellebogen worden nog nat bij regen.
Ik heb motorrijders gesproken die na jaren 'sukkelen' met motorpakken nu altijd leer dragen en bij regenweer een regenpak erover...
Op het einde van de rit komt het eigenlijk op hetzelfde naar:
Een voorbeeld op 5j:
Jas 1 van 125€ gaat na 1 jaar lekken, je dient om droog te blijven elk jaar 1 nieuw te kopen... (X5)
Jas 2 kost 600€ en gaat na 5 jaar lekken.
Jas 3 kost 250€ en gaat 2 jaar mee, je moet er eigenlijk 2,5 kopen om 5j door te geraken.
Das wat ik tot nu toe van info verzameld heb