weekje Normandie

Plaats hier uw reisverslagen...
Plaats reactie
JanV

weekje Normandie

Bericht door JanV »

Net terug uit Normandië, heerlijk een week gereden (3000 km) en veel dingen gezien.
We hebben de reis gemaakt met 2 V-stroms 650, 1 Honda VFR 800 een een Aprilla Caponord
Was daar 70 jaar geleden dat de invasie begon.
In de afgelopen 2 jaar zijn bijna alle wegen groot en klein voorzien van nieuw asfalt, wat het rijden erg aangenaam maakt. Het enige nadeel is dat de Fransen net tegen of net OVER de middenstreep rijden, het blijft dus wel opletten.

Vrijdag 30 mei vertrokken richting België over de Oosterschelde kering. Overnacht in Oudenburg bij Bikerloft Groenendaal (is een belevenis op zich)
Zaterdag langs de kust afgezakt naar Erthatat, de krijtrots formatie bekeken in de vorm van een olifant. Toen door naar Laulne waar we een huisje hadden gehuurd.
Van zondag tot donderdag hebben we daar het volgende bezocht en bekeken:

La Cambe: Duits begraafplaats, zeer sober erg indrukwekkend.

Point du Huc: Hier hebben de rangers de kanonnen uitgeschakeld, alles is nog zoals na de oorlog.

Arromanch: Hier zijn nog restanten te zien van de tijdelijke havens, in het museum wordt een film vertoont met Nederland commentaar over het hoe en wat.

St. mere Eglise: Hier hangt de parachutist aan de kerk, museum zeer de moeite waard, waar dit verhaal ook wordt bevestigd.

In St. mere Eglise: op de rotonde staat een bord met aanwijzing naar monument voor de parachutisten. Erg mooi.

Colleville-sur-Mer Omaha Beach: Amerikaanse begraafplaats, je kunt daar echt op het strand komen waar ze 70 jaar geleden zij geland.

Cherburgh, La cite de la mer: kun je een kern onderzeeër bekijken (met Nederlandse audio) en een gedeelte van de Titanic is daar nagebouwd.

Kan het iedereen aanraden daar eens te gaan kijken.

We hadden een keurig 4 persoons huisje gehuurd bij Doreen en Ed een Nederlands stel die daar een minicamping zijn begonnen, in overleg is bij hen (bijna) alles mogelijk. http://www.advomaatjes.com

De Aprilla had pech maar in het plaatsje Caratan bij de plaatselijke Ducatti/Suzuki dealer super geholpen, de beste man was zelfs bereid om uit een motor die in de showroom stond het onderdeel te halen als dat gepast had.
Binnen een dag reden we weer.
Vrijdagmorgen vertrokken richting Sedan, waar we in Hotel Le Chateau Fort geslapen hebben (een oud kasteel midden in de stad), de volgende morgen via Bastonge en via de 31 in Duitsland weer richting huis.
Afgelopen zaterdag waren we om 18.00 uur moe maar voldaan thuis.
Laatst gewijzigd door Iron Horse op di 10-06-2014, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5093
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Re: weekje Normandie

Bericht door Stroompje »

Dat moet een indrukwekkende trip geweest zijn! :duim:
Zijn er misschien nog foto's om je verslag compleet te maken .......?

Verstuurd van mijn Sammy3 met Tapatalk
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Gebruikersavatar
SN0Wman
DL650 berijder
Berichten: 143
Lid geworden op: za 24-08-2013, 14:29
Mijn motor is een: was een Suzuki V-Strom DL 650
Woonplaats: Nijmegen

Re: weekje Normandie

Bericht door SN0Wman »

Hier ook heel erg benieuwd naar foto's en de (gps) routes. Heb het zelf ook nog op mijn lijstje staan om daar heen te gaan.
Groeten,
Rudy
Pink

Re: weekje Normandie

Bericht door Pink »

Normandië blijft indrukwekkend.
Wat Point du Hoc betreft: De Rangers hebben de kanonnen niet uitgeschakeld. De Duitsers hadden deze voor de aanval landinwaarts verplaatst. Het verhaal gaat dat ze in de lege bunkers een paar houten seinpalen hadden gezet. De Rangers zijn dus voor niets omhoog geklommen.
Gebruikersavatar
De Graaf van Salland
DL650 berijder
Berichten: 418
Lid geworden op: wo 02-10-2013, 12:25
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 650 ABS L1
Woonplaats: Geëmigreerd van Salland naar Flevoland

Re: weekje Normandie

Bericht door De Graaf van Salland »

Mijn tripje van vorig jaar:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=chj0JnG2 ... e=youtu.be[/youtube]

(Toen nog op een Honda)

GvS
Laatst gewijzigd door Iron Horse op do 12-06-2014, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Youtube link aangepast en zichtbaar gemaakt op het forum.
"There is no such thing as bad weather, only wrong clothes" [Billy Connolly]
JanV

Re: weekje Normandie

Bericht door JanV »

Zal het proberen, maar hoe kan ik foto`s in mijn reisverslag invoegen?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: weekje Normandie

Bericht door Iron Horse »

Achteraf alleen mogelijk binnen 3 uur na plaatsing. Anders in een nieuw bericht. Ofwel via het eerst plaatsen op een (gratis) image server zoals bijvoorbeeld Photobucket.com Kun je meteen automatisch tijdens het opladen naar het maximale formaat van het forum laten converteren. (Instellingen voor converteren moet je wel eerst aanpassen. Maximale grootte voor het forum is 800 px hoog en 900 px breed.) En dan die link(s) in je bericht plakken. Of je kunt ze als bijlage met je bericht meesturen door op het tabblad "Bijlage toevoegen" te klikken dat zich onder je berichtenvenster bevindt.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Plaats reactie