Pagina 1 van 1

Zelf gaskleppen synchroniseren.

Geplaatst: ma 05-09-2005, 00:35
door Iron Horse
Al zoekende en bladerend kwam ik een goede instructie tegen voor het zelf synchroniseren van de gaskleppen. Zal menigeen wel afschrikken dat zelf te doen, maar aan de andere kant is het ook voor velen weer een uitdaging. Noodzakelijk (extra) gereedschap is een (duale)manometer, o.a. bij Louis.de verkrijgbaar vanaf 39,95, staat er ook als zelfmaak op beschreven, maar dat gaat me toch even te ver als ik die beschrijving zo lees, hooguit als het echt niet anders zou kunnen. Verdere beschrijving spreekt voor zich. Er worden ook de nodige waarschuwingen en tips gegeven. Lijkt me voor de doe-het-zelver een aanrader. Zie voor meer informatie hier.

Geplaatst: do 08-09-2005, 20:06
door Iron Horse
Ik verwacht uiteraard geen antwoord op elk geplaatst artikel, maar het leek me in dit geval een redelijk hot item. Of vergis ik me en geeft het gros gewoon liever een heleboel geld uit waarvoor je beter je tank kunt vullen? Ik besef ook wel dat de handeling maar een beperkte groep gebruikers treft, maar die hebben kennelijk hier nog niet gelezen.

Het is dus een schopje naar boven.

Geplaatst: vr 09-09-2005, 10:29
door Blueberry
Heb het artikel gelezen, begrijp er niet veel van.

Wat of waar zit de winst om dit aan te pakken?

Denk dat de meeste niet zulke sleutelaars zijn anders koop je geen fiets die pas een korte tijd in de handel is.

Vanzelfsprekend bedankt voor de tip over dit artikel.

Robert

Geplaatst: vr 09-09-2005, 18:06
door Iron Horse
Ik heb toch al redelijk wat keren gelezen dat die gaskleppen moesten worden gesynchroniseerd. En aangezien de kosten daarvoor nogal variëren en soms behoorlijk in de papieren kunnen lopen dacht ik dat het voor de echte doe-het-zelver een aardige tip was. Wat je ermee opschiet is dat je niet afhankelijk bent van derden en het je geld bespaart. Maar je hebt kennelijk gelijk dat het niet bij veel mensen speelt. En dat de fiets pas kort in de handel is, is (voor mij) geen reden om er dan niet zelf aan te sleutelen.

Geplaatst: zo 11-09-2005, 20:01
door Scottie
Als ie kort in de handel is, mag je er dan niks aan doen?
Of verwacht je dan een perfecte fiets?
(dan zit je hier verkeerd, helaas)

Iron, prima idee om er zelf aan de gaan klooien.
Je moet er een keer aangezeten hebben om te snappen wat je fout kan doen. (en wat dealers blijkbaar nog steeds doen)

Bij de aflevering zou dit goed moeten staan. Anders wel bij de 1000 beurt.
Maar als je de bokken en hikken meldingen leest.... dan weten we wel beter.

Re: Zelf gaskleppen synchroniseren.

Geplaatst: ma 17-06-2013, 18:56
door Jeen
@Rob,
De link in je eerste bijdrage is niet meer te openen. Zou je 'm opnieuw kunnen toevoegen? Ik ga het maar eens zelf proberen dat synchroniseren en ben erg geïnteresseerd. Alvast bedankt!
Jeen

Re: Zelf gaskleppen synchroniseren.

Geplaatst: ma 17-06-2013, 19:03
door Tulipan
Off topic: Wie of wat is Scottie ??

Re: Zelf gaskleppen synchroniseren.

Geplaatst: ma 17-06-2013, 19:39
door Martien_1000
Ik heb dat indertijd ook gedaan bij mijn 1000. Dit scheelde aanmerkelijk bij het rijden.
De gaskleppen zijn bij de 1000's meestal niet goed gesynchroniseerd.

Re: Zelf gaskleppen synchroniseren.

Geplaatst: ma 17-06-2013, 20:13
door Iron Horse
Scottie was destijds een V-Stromforumlid van het eerste uur met nogal wat parate sleutelkennis.

Re: Zelf gaskleppen synchroniseren.

Geplaatst: di 18-06-2013, 00:04
door Tulipan
Ooohhhh die Scottie,
Laatste bericht: "door Scottie 19 sep 2005 16:17"
vandaar dat geen info staat onder zijn naam O:-)

Re: Zelf gaskleppen synchroniseren.

Geplaatst: di 18-06-2013, 07:42
door Jeen
nou die link nog.....

@Tulipan: je hebt me, een jaar geleden misschien wel, een keer gevraagd of mijn eega inmiddels een rijbewijs heeft. Nu, dat heeft ze in januari gehaald. Innmidels al 7000 km gereden op een eigen F650GS. We zijn o.a. al lekker op vakantie gewwest naar Spanje: super

Re: Zelf gaskleppen synchroniseren.

Geplaatst: di 18-06-2013, 09:21
door Iron Horse
Als het goed is doet de link het nu weer wel.

Re: Zelf gaskleppen synchroniseren.

Geplaatst: di 18-06-2013, 09:41
door Jeen
Dank je wel! Kan er weer bij. Voor de vakantie maar eens aanpakken.
groet Jeen

Re: Zelf gaskleppen synchroniseren.

Geplaatst: wo 19-06-2013, 15:23
door PDvD
Martien_1000 schreef:Ik heb dat indertijd ook gedaan bij mijn 1000. Dit scheelde aanmerkelijk bij het rijden.
De gaskleppen zijn bij de 1000's meestal niet goed gesynchroniseerd.
Had al wel verwacht dat je zou reageren! ;)
Mijne is er soepeler door gaan rijden! (en ja toen reed ie zwaar *** maar dat kwam vermoedelijk echt omdat mijn balhoofdlagers zo rot als wat waren).

Nog soepeler werd ie door de leo's die ik er nu onder heb liggen :)

Re: Zelf gaskleppen synchroniseren.

Geplaatst: wo 19-06-2013, 20:17
door Cplegt
Het staat nog op mn verlanglijstje om te doen voor de vakantie, ik moet nog een beurtje geven aan de strom en was van plan het tegelijk te doen. Een kennis van mij heeft net een vierdubbele vacuümmeter gekocht om zijn motor goed af te kunnen stellen.
Hier op het forum al vaker een verslagje gezien van het afstellen. Ik heb een werkplaatshandboek, daar staat het ook in als het goed is toch?

Re: Zelf gaskleppen synchroniseren.

Geplaatst: do 20-06-2013, 11:09
door Gjvdree
Toevallig een paar maanden terug gedaan. Ik merkte dat de voorste cilinder nogal bokkerig was.
Ik heb een carbtune pro gekocht. Had geen zin in gedoe. Het lastigste is bij de vacuum poortjes komen. als je de verlengslangetjes hebt gemonteerd is het geheel zo gedaan. Ik heb de tank iets naar achteren geschoven en kwam met een lange schroevendraaier van bovenaf bij de sync schroef.

Re: Zelf gaskleppen synchroniseren.

Geplaatst: zo 23-06-2013, 11:22
door CLJ
Heb nu 80000 met de dl1000 gereden. Tijd voor een grote beurt. Ben van plan om ook de gaskleppen zelf te synchroniseren. Dus bedankt voor de link. Heb ook een boek van Haynes besteld. Hoop dat het daar ook in beschreven staat.

Re: Zelf gaskleppen synchroniseren.

Geplaatst: za 06-07-2013, 11:42
door Peterzeeland
Ik ga het ook doen!

Mijne loopt wat bokkig bij lage toeren, af en toe hickups.

Ben heel benieuwd hoe ze staan nu!

Re: Zelf gaskleppen synchroniseren.

Geplaatst: ma 08-07-2013, 12:31
door Gjvdree
Dit is een dump van een draadje van stromtrooper.com.
Deze heb ik gebruikt, en hij rijdt nog :-)} :worship:

https://docs.google.com/file/d/0B8Bx0cx ... sp=sharing

Re: Zelf gaskleppen synchroniseren.

Geplaatst: ma 08-07-2013, 14:07
door Peterzeeland
Carbtune kunnen lenen. Van het weekend gaan klooien :twisted: . Want dat was het wel. Achteraf weet ik het beter....

Maarrrrrr....... Wat een verschil zeg!

Loopt mooier rond, kan lager in de toeren rijden, hickups zijn weg, rustiger (en lager) stationair.

Was misschien 12.000 km geleden voor het laatst gedaan, en gaandeweg loopt hij dan bokkiger.

Echt een aanrader om periodiek te doen!

Zoals elders beschreven, heb ik nu permanent een slangetje lopen, zodat ik de volgende keer niet hoef te pielen.

Bij de 1000: voorste vacuumnippel op de injectie vanaf onderen benaderen, de achterste vanaf rechts.

Als je tank eraf hebt, luchfilter verwijderen, de aanzuigkelken in de airbox los maken zodat je de box kunt verschuiven.
Vervolgens kun je met een normale kruiskopschroevedraaier bij de stelbout voor de voorste cilinder, rechtsvoor, recht naar beneden. Je hoeft immers maar 1 cilinder bij te regelen om te synchroniseren.
De verschillen tussen de twee waren bij mij best groot. 3 cm op de kwikkolom.

Het hele lastige is om de motor te laten draaien en toch onder die airbox te komen. De tank moet er daarvoor af, maar zonder benzine loopt die van mij niet....

Ik ging dus steeds 'afstellen-tank erop-lopen-kijken-tank eraf-afstellen etc'.

Suzuki heeft daar natuurlijk een verlengslangetje voor!


Ik vond het een openbaring zoals hij nu weer loopt. :D :D :D

Re: Zelf gaskleppen synchroniseren.

Geplaatst: ma 08-07-2013, 15:19
door Iron Horse
Peterzeeland schreef: Het hele lastige is om de motor te laten draaien en toch onder die airbox te komen. De tank moet er daarvoor af, maar zonder benzine loopt die van mij niet....

Ik ging dus steeds 'afstellen-tank erop-lopen-kijken-tank eraf-afstellen etc'.

Suzuki heeft daar natuurlijk een verlengslangetje voor!
Daarvoor gebruik je dan een "noodtankje" zoals bijvoorbeeld bij Louis voor veel geld te koop is of je maakt er zelf eentje.

Afbeelding

Re: Zelf gaskleppen synchroniseren.

Geplaatst: ma 08-07-2013, 19:43
door Margon
Is het synchroniseren een onderdeel van het groot onderhoud ?
Binnen kort een 48k beurt aan een 650.

Re: Zelf gaskleppen synchroniseren.

Geplaatst: di 09-07-2013, 00:31
door Peterzeeland
Als het hetzelfde is als bij de 1000: ja.
Bij 1.000 km en daarna elke 12.000 km.

En als dan ook je kleppen gesteld worden en je hebt een nieuw luchtfiliter, dan loopt hij weer heel erg mooi!

Re: Zelf gaskleppen synchroniseren.

Geplaatst: di 09-07-2013, 08:58
door Peterzeeland
Jaja, zelf maken...
kom nu op motor-forum allerlei geniale ideeen tegen over zelf provisorisch tankje maken.
Lampolie flessen lijkt me nog beste/goedkoopst

Re: Zelf gaskleppen synchroniseren.

Geplaatst: wo 10-07-2013, 12:12
door Gjvdree
Ik heb mijn tank iets naar achteren geschoven en voor de airbox langs met een lange schroevendraaier de afstelling aangepast. Ken net.

Re: Zelf gaskleppen synchroniseren.

Geplaatst: wo 10-07-2013, 22:46
door Peterzeeland
Hee! handig!

erg lange schroevedraaier?

Re: Zelf gaskleppen synchroniseren.

Geplaatst: do 11-07-2013, 10:44
door Gjvdree
Een normale schroevendraaier, maar een iets langere is wel makkelijker. Ik kon hem net draaien met 2 vingers. :duim:

Re: Zelf gaskleppen synchroniseren.

Geplaatst: do 11-07-2013, 14:22
door Martien_1000
De stelschroef is vanaf de zijkant eenvoudig benaderbaar en met een schroefbitje tussen je vingers makkelijk te draaien.

Re: Zelf gaskleppen synchroniseren.

Geplaatst: do 11-07-2013, 15:02
door Peterzeeland
Interessant Martien,

Moest je dan eerst de zijkap losmaken ?

Re: Zelf gaskleppen synchroniseren.

Geplaatst: za 13-07-2013, 08:47
door Martien_1000
Ja, de rechter zijkant moet eraf. Dan kun je tussen de slangen door vrij simpel bij de schroef.
Alles bij elkaar is het niet zo'n lastige klus. Het moeilijkst zijn vaak de rubber dopjes op de vacuumaansluitingen.
Die zijn nogal eens verkleefd met de koperen buisjes waar ze op zitten. Ook het vacuumkamertje wat rechts binnen het frame zit, zit in de weg en moet van de beugel geschoven worden. Als je die 2 gevechten gewonnen hebt, is het een fluitje van een cent.

Re: Zelf gaskleppen synchroniseren.

Geplaatst: za 13-07-2013, 11:04
door Peterzeeland
Klopt helemaal.....

Heb de tip gevolgd door 2 plastic slangetjes permanent te laten hangen, die komen nu op een gemakkelijke manier uit.
Effe aansluiten.

Denk wel dat de tank naar achter schuiven gemakkelijker is dan de rechterkap losmaken, of niet?

Re: Zelf gaskleppen synchroniseren.

Geplaatst: za 13-07-2013, 19:37
door Martien_1000
Vind ik niet, maar ieder zijn ding.

Re: Zelf gaskleppen synchroniseren.

Geplaatst: di 17-09-2013, 18:23
door Voogie
Vandaag m'n synchronisatiesetje binnen gekregen welke ik besteld heb bij Motozoom.
Binnenkort maar eens aan de slag, als het weer droog is ;-)
Afbeelding

verzonden vanaf mijn Sony Experia via tapatalk

Re: Zelf gaskleppen synchroniseren.

Geplaatst: di 17-09-2013, 18:35
door Iron Horse
Volgende keer eerst even bij Louis.de kijken, is altijd goedkoper. In dit geval scheelt het incl. verzendkosten 9 euro. Zijn exact dezelfde producten.

Re: Zelf gaskleppen synchroniseren.

Geplaatst: di 17-09-2013, 20:33
door Martien_1000
Werken wel goed. Beetje pielen met de smoorschroeven om een stabiele uitlezing te krijgen.
Beginnen met de schroeven helemaal dicht om kromme wijzers te voorkomen.

Re: Zelf gaskleppen synchroniseren.

Geplaatst: wo 18-09-2013, 08:56
door Gjvdree
Ik heb vorig jaar de carbtune pro gekocht, was iets duurder, maar dan heb je geen gepiel met schroefjes. En omdat het kolommen zijn en geen klokjes is het veel makkelijker te zien.

http://www.carbtune.com/

Re: Zelf gaskleppen synchroniseren.

Geplaatst: za 21-09-2013, 18:14
door Voogie
Vandaag de gaskleppen afgesteld. Wat een gepiel zeg om die dopjes van de vacuüm aansluitingen af te krijgen! Maar eenmaal eraf was het zo gepiept. Kon het stelschroefje zelfs met de hand verdraaien.
Eén dopje was helaas gesneuveld, kapot getrokken tijdens het verwijderen. Daarom na afloop meteen maar 2 slangetjes laten zitten zodat bij een volgende keer de meterset makkelijk kan worden aangesloten.

Afbeelding
Als afsluiting een rvs boutje in de slangetjes geduwd en vastgezet met tywraps.



verzonden vanaf mijn Sony Experia via tapatalk

Re: Zelf gaskleppen synchroniseren.

Geplaatst: za 21-09-2013, 18:21
door Voogie
Afstelling was trouwens minimaal. Zat iets verschil in beide cilinders maar met een kleine verdraaiing van de stelschroef stond het weer gelijk.

verzonden vanaf mijn Sony Experia via tapatalk

Re: Zelf gaskleppen synchroniseren.

Geplaatst: za 21-09-2013, 20:07
door Voogie
Nog even twee filmpjes van de meters voor en na synchronisatie.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FBHaw20o ... e=youtu.be[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=bOhk9g60 ... e=youtu.be[/youtube]

Zoals je ziet......weinig verschil. Zal er dan ook wel niet veel van merken :(

Re: Zelf gaskleppen synchroniseren.

Geplaatst: zo 02-02-2014, 22:47
door Iron Horse
Zelf eentje maken? Hier een schematische tekening. Geleend van hier.
Dit zijn carburateurs maar dat maakt niet uit voor de werking. De op z'n kop staande flessen zijn bedoeld opdat als er slechts eentje aanzuigt de vloeistof niet in de motor gezogen wordt. Dat gebeurt wel met de hele lo-cost uitvoeringen als er iets fout gaat tijdens het meten.

Afbeelding

Re: Zelf gaskleppen synchroniseren.

Geplaatst: di 04-02-2014, 22:09
door S-stam
Ik heb ook wel eens zitten denken om een en ander te controleren en eventueel af te stellen. De meeste sleutel klussen doe ik zelf en ik heb ooit het Duitse Bucheli werkplaatsboek gekocht als naslagwerk en om te kijken hoe e.e.a. in elkaar zit zat. Nou staat er in dat boek dat je zelf niet zomaar de gaskleppen kan synchroniseren, doordat je de secundaire gaskleppen, gestuurd door het motormanagement niet kan omzeilen. Dat zou dus alleen kunnen met de software van de dealer... Iemand hier ook wel eens wat van gehoord en/of ervaring mee? Ik heb hier nooit een overtuigend duidelijk antwoord kunnen vinden. Ik ben persoonlijk dus nog een beetje terughoudend om met manometers aan de slag te gaan...

Groeten, Sander.

Re: Zelf gaskleppen synchroniseren.

Geplaatst: di 04-02-2014, 23:04
door Iron Horse
Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Ik heb hetzelfde boekje, maar kan niet zo snel vinden waar je dan op doelt dat je zelf de afstelling niet zou kunnen doen. Er wordt toch uitgebreid in beschreven hoe te handelen. Maar goed, ik heb het wel vluchtig doorgelezen dus waarschijnlijk iets over het hoofd gezien. Kun je aangeven waar die waarschuwing ongeveer staat?

Re: Zelf gaskleppen synchroniseren.

Geplaatst: di 04-02-2014, 23:41
door S-stam
Kom ik op terug... Ik heb 't boek even niet bij de hand...

Verstuurd vanaf mijn GT-I9100 met Tapatalk

Re: Zelf gaskleppen synchroniseren.

Geplaatst: wo 05-02-2014, 19:49
door S-stam
Ik heb het even opgezocht. Het boek is inderdaad iets tegenstrijdig. Op blz. 121 staat een uitvoerige beschrijving, ook voor het model na 2007. Maar op blz 119 staat het volgende:
Ab Modelljahr 2007 wird zum Syncronisieren der Drosselklappen das Suzuki Diagnose Systemgerät >>SDS<< benötigt (Ersatzteilnummer 09913-10130), mit dem die Synchronisationswerte auf einem Monitor angezeigt werden.
even in mijn beste Duits... :duim:
Misschien ligt 't aan mijn interpretatie, maar toch... :roll: (de mijne is van 2009...)

Groeten, Sander.

Re: Zelf gaskleppen synchroniseren.

Geplaatst: wo 05-02-2014, 20:19
door Iron Horse
Je zou dus voor een V-Strom vanaf 2007 het SDS diagnose apparaat nodig hebben om de synchronisatiewaarden af te lezen op een monitor. Ik weet niet wat voor een apparaat dat is en waar het moet worden aangesloten. Hoe dan ook moet je toch op de een of andere wijze de onderdruk meten. Dat staat ook in de beschrijving die verwijst naar fig. 16 en 16B. Bij de bouwjaren 2004 t/m 2006 wordt een andere stelschroef afgesteld dan bij de bouwjaren vanaf 2007. Waar het echte verschil inzit kan ik niet uit de tekeningen halen. Verder wordt er helemaal niet meer over het speciale tooltje SDS gesproken maar wel over de afstelling met het andere schroefje "Kreis 2". Ik haal verder ook niet uit de beschrijving dat het wordt afgeraden om het zelf te doen. Enige dat ik van het tooltje kan vinden is een onduidelijke tekening die nog meer vraagtekens oproept.

Afbeelding

Re: Zelf gaskleppen synchroniseren.

Geplaatst: wo 05-02-2014, 21:47
door Jeen
Ik heb het apparaatje waar zo'n mooi tekening van is gemaakt vorig jaar op een plankje in elkaar gezet. 70 euri bespaard. Dat ging goed. Ook het afstellen ging goed. Dat kun je op verschillende toerentallen doen en dan een beetje schipperen. Alles loopt weer mooi.
Zorg er wel voor dat de verticale leidingen tenminste een meter zijn. Dan kun je ook nog gewoon starten terwijl het apparaat al is aangesloten. Bij de start geeft ie even een flinke uitslag. Daarna gaat ie in één positie staan. Je kunt er olie in doen, dan is die startuitslag misschien wat minder door de stroperigheid. Ik heb er sterke thee in zitten: dat is goed zichtbaar en geeft geen zooi!
Voor de aansluiting op de jampotjes heb ik vier verloopnippeltjes van franse fietsventielen gebruikt: met een moertje op de dekseltjes bevestigen en slangetje erop. Klaar is Kees. Is geen rocket-science allemaal.

Die nippeltjes daar kwam ik met mijn grote kolenschoppen ook nog aardig bij. De dopjes sprongen niet alle kanten op en een vast aansluitslangetje was snel gemaakt.

Re: Zelf gaskleppen synchroniseren.

Geplaatst: wo 05-02-2014, 21:51
door Jeen
O ja bijna vergeten: Als je de tank voor en achter loshaalt en je laat de benzineslang gewoon zitten, kun je de tank een kwart slag draaien en kun je overal riant bij terwijl de motor gewoon loopt. Geen gezeur met aparte tankjes en zo.

Re: Zelf gaskleppen synchroniseren.

Geplaatst: wo 05-02-2014, 21:53
door S-stam
Iron Horse schreef:Je zou dus voor een V-Strom vanaf 2007 het SDS diagnose apparaat nodig hebben om de synchronisatiewaarden af te lezen op een monitor. Ik weet niet wat voor een apparaat dat is en waar het moet worden aangesloten. Hoe dan ook moet je toch op de een of andere wijze de onderdruk meten. Dat staat ook in de beschrijving die verwijst naar fig. 16 en 16B. Bij de bouwjaren 2004 t/m 2006 wordt een andere stelschroef afgesteld dan bij de bouwjaren vanaf 2007. Waar het echte verschil inzit kan ik niet uit de tekeningen halen. Verder wordt er helemaal niet meer over het speciale tooltje SDS gesproken maar wel over de afstelling met het andere schroefje "Kreis 2". Ik haal verder ook niet uit de beschrijving dat het wordt afgeraden om het zelf te doen. Enige dat ik van het tooltje kan vinden is een onduidelijke tekening die nog meer vraagtekens oproept.
Het is mij nog niet helemaal helder... Ik heb ook nog eens even naar die andere tekening van de gaskleppen zitten kijken, (bild 17, die van 2007 >) en vraag mij af of daar überhaupt nog wel aansluitpunten voor een analoge manometer aan zitten. Daar is helemaal geen "A" (Anschluss-stutzen zum Synchrontester) zoals bij tekening 16 en 16b aangegeven. :?: Het gaat me een beetje te ver om de motor open te schroeven en eens op nader onderzoek te gaan, maar ik vraag me toch ineens af waar je dan bijvoorbeeld een vacuüm gestuurde scottoiler op aansluit... Misschien daar nog eens even op de site kijken. :idea:

Ik zet het iig op de lijst voor de eerst volgende keer dat de tank er weer af gaat! :duim:

Groeten, Sander.

Re: Zelf gaskleppen synchroniseren.

Geplaatst: wo 05-02-2014, 22:05
door Iron Horse
S-stam schreef:Ik heb ook nog eens even naar die andere tekening van de gaskleppen zitten kijken, (bild 17, die van 2007 >) en vraag mij af of daar überhaupt nog wel aansluitpunten voor een analoge manometer aan zitten.
Die zit er wel alleen zie het niet omdat op tekening 17 de verbindings-/brugdelen gemonteerd zitten. Kijk maar op dezelfde plaats als "A" in tekening 16. Ook is bij 17 het huis meer gekanteld.

Ik zie nu ook dat een groot verschil tussen de 2 tekeningen de plaats en uitvoering van de servomotor van de secondaire gaskleppen is.