Track als routeuitwisselingsbasis: iedereen dezelfde route!

Van Garmin tot TomTom, en alles daar tussenin
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Track als routeuitwisselingsbasis: iedereen dezelfde route!

Bericht door Hans Vaessen »

Sinds de firmwareupdate voor de zumo340/350, medio februari 2014, kent ook dat type de mogelijkheid een route te importeren op basis van een track. Daarmee kunnen nu alle Zumo's (behalve de Z2xx) hiermee overweg.
Bovendien is het kinderspel met Basecamp een route te converteren naar een track.

Juist omdat nu bijna alle zumo's hiermee overweg kunnen adviseer ik om hier eens mee te experimenteren. Vooral als het gaat om routeuitwisseling binnen de club kan het grote voordelen hebben en veel problemen voorkomen.

Wat er is essentie gebeurt:
- je doet helemaal NIETS met de oorspronkelijke route, geen herberekenen, geen ontvlaggen, unglitchen etc.
- door te dubbelklikken op de routenaam kun je kiezen voor 'spoor maken' en heb je een track cq spoor (dat is het zelfde) - die track zet je over naar je zumo
- in de zumo kijk je in het menu 'sporen' en kies je ervoor om die te converteren naar een route
- optioneel kun je de track ook als lijn op de kaart laten tekenen, waarvan je zelf de kleur in stelt - sowieso handig, ook als je een 'gewone' route rijdt
- de track wordt weliswaar herberekend maar blijft exact gelijk aan de oorspronkelijke route; hooguit wordt hij automatisch 'op de weg' gelegd waar de track zou afwijken van de kaart
- routedelen die echt off-road gaan blijven off road

Maar, let op:
- Als het een oude route is en het wegennet inmiddels is veranderd zal de OUDE route weergegeven worden
- Is het echter een nieuwe route in een toestel met oud kaartmateriaal is dat juist weer een voordeel
- de route zal in alle zumo's precies hetzelfde zijn, ongeacht versie kaartmateriaal
- de route kent echter maar één viapunt: het eindpunt (automatisch herberekenen MOET dus uitgeschakeld worden)

Mijn advies: experimenteer hier zeker even mee. Het kan in eerste instantie wat 'onwennig' lijken maar werkt in de praktijk imho 'uit de kunst'

LET OP:
Ook die breedbeeld TomTom rider kan routeimport op basis van een track aan. Dat lijkt goed nieuws: kunnen we voortaan één format gebruiken voor routeuitwisseling. Helaas echter: de conversie van track naar route levert bij de TT een zodanig dramatsch slecht resultaat dat deze methode voor de Rider in de praktijk onbruikbaar is.

Enfin, voor de Garmin Zumo's: zie de video op

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=AtS3UV5m ... e=youtu.be[/youtube]

Veel succes!
Laatst gewijzigd door Iron Horse op di 18-03-2014, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Youtube link aangepast en zichtbaar gemaakt op het forum.
Gebruikersavatar
Bruur
Berichten: 156
Lid geworden op: vr 06-04-2012, 10:50
Mijn motor is een: V-strom 650 2019
Woonplaats: Lelystad

Re: Track als routeuitwisselingsbasis: iedereen dezelfde rou

Bericht door Bruur »

vorige week bij de tanktastocht van promotor geprobeerd, werkt perfect
Groeten Ronald.
Gebruikersavatar
R.Vanmeegen
DL1000 berijder
Berichten: 604
Lid geworden op: vr 12-07-2013, 22:25
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000-K3
Woonplaats: Huissen

Re: Track als routeuitwisselingsbasis: iedereen dezelfde rou

Bericht door R.Vanmeegen »

Een goed ontwikkeling!
Er is ook een update van Tyre welke tracks beter verwerkt.

Gisteravond even geprobeerd Tracks via Tyre om te zetten naar TomTom bestand. De reden van het krijgen van het bestand is om deze om te zetten naar TomTom ivm stijgend aantal motorrijders met een TomTom Rider. De route is voor een rit komende zondag. Let wel; het onderstaande is bepaald aan de hand van een route welke ik toegestuurd heb gekregen. Gemaakt met Garmin software. Ik heb geen kennis van deze software, en de route zelf niet gemaakt.

Wat op valt:
De Garmin maakt route punten best onnauwkeurig om zo 1 op 1 over te zetten. Vooral als punten op kruispunten terecht komen kun je lussen krijgen. Ook bij overgangen van N wegen naar snelweg (met op en af ritten kun je pech hebben dat de snel weg een stukkie de verkeerde kant op wordt genomen.
Ik krijg het idee dat Garmin dit oplost door hun software een controle uit te laten voeren voordat de route wordt getoond.

Wat interessant is als de Garmin met Tracks eerst wordt geëxporteerd naar een ander formaat, en vervolgens terug lezen. Klopt het dan ook nog?
DL 1000 - Zilver grijs - K3 - TomTom Rider 400 - 2 Akra's - Sony HDR-AS200
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Track als routeuitwisselingsbasis: iedereen dezelfde rou

Bericht door Hans Vaessen »

R.Vanmeegen schreef: Er is ook een update van Tyre welke tracks beter verwerkt.
Het probleem van de combinatie TT en tracks zit niet in Tyre. Tyre an sich kan prima met tracks overweg. Het probleem is dat de TomTom de track terugvertaalt naar eens set van max 100 viapunten en daar dat de route van berekend. Maar hoe bepaald de TT waar die viapunten staan? Door te focussen op trackpoints bij splitsingen. Doordat de kaarten van TT/Garmin èn Tyre allemaal net iets andere afrondingen kennen is het effect dat de TT zo'n viapunt bij een kruispunt nèt een paar meter in de zijweg zet. Bij het berekenen van een route van punt naar punt moet je dan die weg een heel eind inrijden, om bij een volgende splitsing te keren. Loopt een track onder een snelweg door dan is het effect nog veel dramatischer en kan er zelfs een viapunt OP de snelweg geplaatst worden.
Die combinatie maakt dat de trackimport voor de Rider in de praktijk volstrekt onbruikbaar is. TomTom is hiervan op de hoogte overigens, heeft zelfs de oplossing, maar heeft laten weten geen aanpassingen te zullen doen.
R.Vanmeegen schreef: De Garmin maakt route punten best onnauwkeurig om zo 1 op 1 over te zetten. Vooral als punten op kruispunten terecht komen kun je lussen krijgen.
Pas op:
Waar ik het over heb is dat je een 'autorouterende' route hebt die je softwarematig converteert naar een track. Die zal akelig nauwkeurig zijn; hooguit is sprake van de afrondingsverschillen in kaartmateriaal waar ik het hierboven over heb.
Zou het gaan op een 'opgenomen track'(= registratie van wat je gereden hebt) dan is de nauwkeurigheid daarvan afhankelijk van ontvangstcondities is is afwijking van ca 5 meter heel normaal. Maar soms, zeker in de bergen, zie je ook flinke 'zwiepers'. Ik adviseer een dergelijk track altijd eerst na te bewerken en niet klakkeloos als routebasis te gebruiken (en dat gebeurt vrijwel altijd ook).
R.Vanmeegen schreef: Wat interessant is als de Garmin met Tracks eerst wordt geëxporteerd naar een ander formaat, en vervolgens terug lezen. Klopt het dan ook nog?
Ik begrijp je formulering niet helemaal, maar wat er bij de garmin gebeurt is dat, als je een track aan het toestel 'voert' het toestel in principe die track 1op1 zal volgen. Daar waar de track net naast de weg loopt wordt automatisch gecorrigeerd en wordt de route keurig over de weg gelegd. Wijkt de track duidelijk af van de weg dan maakt het toestel er een off-road route van. Maw: het toestel doet feitelijk wat de tomtom doet, maar dan vééél fijnmaziger. Daarmee het verschil tussen (vrijwel) perfect en onbruikbaar.
Plaats reactie