Verbruik na plaatsing iridium bougies

Plaats reactie
AVC
DL650 berijder
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
Woonplaats: Leuven

Verbruik na plaatsing iridium bougies

Bericht door AVC »

Hallo beste strommers,
Ik heb 2daagjes geleden bij mijn 650 strom van '04 nieuwe iridium bougies geïnstalleerd. Tegelijk ook een nieuwe luchtfilter geplaatst. Dit omdat mijn verbruik wat verhoogd was de laatste maand (van ongeveer 4.8l naar 5.3l/100km) en de bougies en luchtfilter er al minstens 15000 km inzaten. En ja, ik heb uiteraard andere oorzaken van een hoger verbruik uitgesloten. Banden zijn goed en staan op druk, de lagers zijn nog intact, de remmen slepen niet en aan de klepspeling ligt het ook niet.
Mijn vraag voor jullie is: wordt er een verschil gemerkt in verbruik met de iridium bougies? Ik ben zelf wat nieuwsgierig maar omdat ik 4 nachten moet werken rijdt ik even niet (dat vind ik wat link). Er wordt gezegd dat ze voor een betere ontbranding en dus ook een lager verbruik zorgen. Geen idee of dat klopt. iemand ervaring mee?
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2962
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Verbruik na plaatsing iridium bougies

Bericht door Tulipan »

Wat dacht je hiervan ? ( zoekfunctie ? :oops: )

"Wat mij ook opvalt is dat er niet wordt gerept over de prijs van de nieuwe bougies. Toevallig weet ik uit mijn BMW-verleden dat de prijs van iridium bougies en zeker als dat met 4 tegelijk gaat, een eventueel (overigens nog niet bewezen) geringer brandstofverbruik snel doet vergeten"
Bron: http://www.v-strom.nl/forum/viewtopic.p ... ies#p91862
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4865
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Verbruik na plaatsing iridium bougies

Bericht door RedStrom »

Dezelfde vraag heb ik ook eens gesteld.
Maar er zijn te veel factoren en als er al verschil is dan is dat zo klein, om hier iets over te zeggen.
Staat ketting, smering ketting, wind, verkeer, staat van wegoppervlak, stand ruit, temperatuur (ik kan de seizoenen in mijn verbruiksgrafiek zien), luchtvochtigheid, etc.
Ik dacht ook wat te merken na het plaatsen van die bougies, maar als iemand aantoont dat het eigenlijk niet beter is geloof ik het ook.
Hij loopt wel iets mooier vind ik. En ze gaan lekker lang mee.
:bye:
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
AVC
DL650 berijder
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
Woonplaats: Leuven

Re: Verbruik na plaatsing iridium bougies

Bericht door AVC »

Tulipan schreef:Wat dacht je hiervan ? ( zoekfunctie ? :oops: )

"Wat mij ook opvalt is dat er niet wordt gerept over de prijs van de nieuwe bougies. Toevallig weet ik uit mijn BMW-verleden dat de prijs van iridium bougies en zeker als dat met 4 tegelijk gaat, een eventueel (overigens nog niet bewezen) geringer brandstofverbruik snel doet vergeten"
Bron: http://www.v-strom.nl/forum/viewtopic.p ... ies#p91862

Da's nu wel maf, ik heb de zoekfunctie doorgenomen en dit berichtje ben ik niet tegengekomen. Dat zal wel aan mijn brein liggen :frusty:
Ik heb vandaag een leuke rit gedaan, en ik moet zeggen dat ik de motor erg vlotjes vond rijden. Maar of het nu anders was met durf ik niet te zeggen. De kracht van de suggestie is erg groot :wink:
Ik dacht dat de iridium bougies een goede investering zouden zijn. Misschien heb ik me dan toch vergist. Wel al goed dat ik geen vier bougies heb. Als ik me niet vergis is dat bij de nieuwere 650's wel zo.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Verbruik na plaatsing iridium bougies

Bericht door Iron Horse »

Ik denk dat het sowieso een goede investering is. Of je er nu zuiniger mee rijdt betwijfel ik. Maar de vonk is aantoonbaar groter en beter, dus daar win je al op. En qua prijs hoeft het ook geen probleem te zijn. Een beetje zoeken geeft vaak wel ergens een aanbieding en dan zijn ze amper 2 keer zo duur als de standaard, daarentegen gaan ze ruim 2 keer zo lang mee. Dus eigenlijk kost het geen cent meer en zou er verder voordeel aan zitten dan is dat mooi meegenomen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Verbruik na plaatsing iridium bougies

Bericht door Soesko »

Ik heb een maand of twee geleden Iridium bougies in mijn Dl650 uit 2005 gezet en ik moet zeggen dat ik wel een duidelijk verschil merk met de originele. De motor rijdt soepeler en hangt beter aan het gas. Ik heb geen idee of het qua brandstofverbruik nog invloed heeft, want dat houd ik niet zo bij. In ieder geval loopt de motor wel beter en dat alleen is allen voldoende om ze te plaatsen.
AVC
DL650 berijder
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
Woonplaats: Leuven

Re: Verbruik na plaatsing iridium bougies

Bericht door AVC »

Ik krijg ook de indruk dat hij soepeler rijdt, maar dat durf ik pas bevestigen na nog meer rijden. Wat ik nu eens ga doen!
AVC
DL650 berijder
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
Woonplaats: Leuven

Re: Verbruik na plaatsing iridium bougies

Bericht door AVC »

Voor de geïnteresseerden: ik vind de motor beter lopen bij lagere toeren. Het verbruik is niet significant gedaald of gestegen. De 'normale' bougies zouden elke 18 000 km moeten vervangen worden, de iridium mogen dus 36000 km blijven zitten. Denk ik toch.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Verbruik na plaatsing iridium bougies

Bericht door Iron Horse »

Volgens het boekje is het elke 12.000 km. Maar dat is meestal aan de veilige kant.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Fred

Re: Verbruik na plaatsing iridium bougies

Bericht door Fred »

Als laatste set voor de DL 1000 ook iridium kaarskes geplaatst, geen verschil gemerkt in verbruik of prestaties van de motor.
Zo ook voor de K&N filter die er opzat. Ik denk dat de verschillen meestal tussen de oren zitten. Je kan beter investeren in andere vering, windscherm of remleidingen, dat is mijn idee natuurlijk.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Verbruik na plaatsing iridium bougies

Bericht door Soesko »

Fred schreef:Ik denk dat de verschillen meestal tussen de oren zitten. Je kan beter investeren in andere vering, windscherm of remleidingen, dat is mijn idee natuurlijk.
Nee, hoor. Destijds bij mij Dl1000 en momenteel bij de 650 merk ik een duidelijk verschil in motorloop. De motor hangt wat beter aan het gas en rijdt in het algemeen wat soepeler. Zelfs het motorgeluid is een beetje anders. Het zit echt niet tussen de oren, maar is een merkbaar verschil. Bij de 1000 destijds overigens een groter verschil dat bij mijn huidige 650. In die zin is het de investering wel waard.
Plaats reactie