Ik werd door een klant geattendeerd op dit draadje; ik hoop dat jullie het goedvinden dat ik even vanuit 'Notter' reageer.
Eerst even over afleesbaarheid tussen de toestellen onderling, daarna over hoe je evt de afleesbaarheid kunt verbeteren.
Vooropgesteld: toestellen worden in verschillende productiebatches gemaakt. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat de ene nuvi510 helderder is als de andere. Dan is er een nèt iets ander display gebruikt. Kan zijn dat de ene net iets meer licht geeft; kan echter ook in contrast zitten. Bij de zumo550 zie je bijvoorbeeld verschil in de mate waarin de witte kaartachtergrond ook inderdaad wit is. Ofschoon het om nuanceverschillen gaat kan het dus zijn dat de volgorde hieronder per batch kan verschillen.
Een ander punt is: hoe ga je vergelijken. Punt is namelijk dat bij de meeste toestellen de lichtsterkte groter is als hij extern gevoed wordt (op de accu zit) als wanneer je hem er op z'n eigen accu naast houdt. Dat maakt ook het vergelijken op basis van een demotoestel lastig.
Binnen de garmin-range slechtst afleesbaar zijn met zekerheid de Nuvi's. En dan doel ik op de gewone, niet waterdichte, toestellen.
Zodra je naar de waterdichte modellen gaat is de afleesbaarheid beslist een stuk beter (en dat geldt dus ook voor de nuvi510/550).
De nuvi510/550 staan vervolgens op gelijk niveau met de zumo210/220 (en daarmee net iets beter als de TT Rider). Overigens wordt de 510/550 tegenwoordig, nu de 210/220 er is, bijna niet meer verkocht.
Qua scherm zijn ze technisch gelijk.
De Zumo660 is wèl wat sterker dan de 210/220 en, op zijn beurt, de zumo550 is weer net iets helderder dan de 660.
Maar nogmaals: het gaat om nuanceverschillen. Ik zou zelf om deze reden niet snel mijn 510 bijvoorbeeld voor een 660 verruilen (wel om andere redenen,maar daar gaat het hier niet over).
Een toestel dat ik wèl duidelijk beter vind (maar ook een stuk duurder is) is de nieuwe Montana. Dat is eigenlijk een outdoortoestel, maar ook prima voor de motor. Je loopt tegen wat beperkingen aan qua route-import, hebt geen bluetooth, maar wèl een geweldig scherm.
Ik heb daar een paar maanden terug een filmpje over gemaakt waarin ik gelijktijdig rij met de Z660 en de Montana.
Zie [youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=zWG3Cu1nHxI&[/youtube]
Heb je geen belang bij gesproken aanwijzingen, zijn de oogjes nog prima en wil je je toestel bijvoorbeeld ook op de 'gewone' fiets gebruiken, dan is een gpsmap62 wellicht interessant. Mede vanwege het ontbreken van een touchscreen ècht heel goed afleesbaar.
Wat kun je doen om de afleesbaarheid te verbeteren?
Persoonlijk ben ik niet zo enthousiast over een zonnekap. De zon c.q. het licht waar je het meeste last van hebt komt niet zozeer van boven maar schijnt recht op je scherm. Dat wordt door een zonnekap niet tegengehouden. Als iemand ervaart wèl baat te hebben bij zo'n scherm vind ik dat allicht helemaal prima; ik deel slechts die ervaring niet.
Imho meest van invloed is de positie van het toestel: hoe verticaler hoe beter. Ergo: toestel in de tanktas is het meest beroerd. Toestel recht voor je, boven de klokken, optimaal.
Mede om die reden hebben we voor verschillende motoren een speciale mount voor boven de klokken gemaakt. Is niet goedkoop (90 euro) maar wel optimaal. Bijkomend voordeel is dat je tijdens het aflezen van het scherm je blik op de weg houdt.
Zie
http://www.gps.nl/vstrom.html
Zo, en nu weer terug naar m'n 'eigen forum'
Groeten uit Notter (en de rest),
Hans