Wat kost een 12000km onderhoudsbeurt?

Yippy

mijn 12.000 beurt

Bericht door Yippy »

12.000 beurt bij 14.348 km (dd 31-mrt-2005) Safe motors Amsterdam.

Luchtfilter : Heb K&N Filter (wel schoongemaakt natuurlijk)
Bougies : € 22,92
Motorolie : € 31,49
Oliefilter : € 12,50
Kl mat + milieuheffing : € 14,40
Uren : € 249,90
TOTAAL : € 331,20

Alles incl BTW.

Grote beurt met kleppen en sychronisatie. Stadslichtlampje in linkeroog vervangen. Hele fiets mooi schoon (ook ketting). Toch weer prijzig....
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Was dat van die kleppen en synchronisatie nodig vanwege klachten? Normaal staat dat pas gepland voor de 24.000 km beurt. Of hebben ze gewoon op eigen houtje te veel gedaan en/of berekend?
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Yippy

Bericht door Yippy »

Iron Horse schreef:Was dat van die kleppen en synchronisatie nodig vanwege klachten?
Ja, zoals elders ook al door mij aangegeven : Heel erg hikken, inhouden en afslaan. Lastig bij toerentallen onder de 3000.

Ik ken de meetapparatuuruitslagen niet, maar jij of scottie vast wel. De monteur liet tussen zijn vingers een afstanduitslag zien van ongeveer 7 cm. Hetgeen - naar mij werd verteld - betekent dat ie nagenoeg geheel asynchroon liep. Bij het spitten is ook mijn koppelingshuisveren probleem ontdekt en binnen garantie opgelost.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Okay, maar dan is de hoogte van het bedrag ook begrijpelijk. Dan is het ook eigenlijk geen vergelijk met een normale beurt. Als ie maar weer goed loopt dan.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Prof

Bericht door Prof »

Vandaag 12000 beurt laten uitvoeren bij Motoport Almere bij 13820km.

Geen klachten over de motor verder:

Synchroon afgesteld, bougie's en luchtfilter vervangen, Olie en filter vervangen, Rem en koppelingvloeistof vervangen, ketting gespannen en gesmeerd, Algehele inspectie.

Materialen:

Forte Moto Power I en II, oliefilter, bougies, luchtfilter, carter stop ring, olie, remvloeistof.

Totaal: 359, 95

Vrij veel geld voor een standaard gebeuren.
Strommie

Bericht door Strommie »

n.v.t.
Laatst gewijzigd door Strommie op vr 17-02-2006, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Willem
DL650 berijder
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 18-10-2004, 13:03
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Zwanenburg

Bericht door Willem »

Strommie schreef:"Say what"?! .... 359,95 euro's voor een simpel beurtje?
Ben voor dat geld bereidt om mijn garantie 'weg te geven', want dat betaal ik zeker niet, en doe het dan wel zelf.

Bovendien; wat hebben ze voor een 'mix' gemaakt, met Forte Moto Power I en II?
Naar mijn weten, is 'Power2' voornamelijk bedoelt voor de 'winter-opslag' en wat bovensmering aan de kleppen, en het beschermen tegen roest aan de binnenkant van de tank.
Lijkt mij absoluut niet aan de orde, met deze km-stand en met de zomer voor de boeg, correct me if I'm wrong.
Power1 is voor het schoonmaken van het injectie-systeem e.d., maar van een mix van beide, heb IK nog nooit gehoord.
Vandaar dat de rekening ook zo hoog uitvalt, want ik heb afgelopen winter Power2 in een oude motor gedaan, en weet niet meer precies de prijs, maar ik dacht iets van méér dan 20 euro voor zo'n flesje.

B.t.w.: wat voor een Strom heb jij? (=makkelijk als dat voor 'vast' in je kadertje staat.)
Ik "gok" op een 1000K4
Suzuki GT500, Yamaha XS750, Yamaha XS1100, MZ 250, Honda XL600V, Suzuki DL650 K4 Zwart met voorvorkrubbers, handkappen, kloontje, witte knipperlichtglaasjes, verhoogd zadel etc.
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5094
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Bericht door Stroompje »

prof schreef:Vandaag 12000 beurt laten uitvoeren bij Motoport Almere bij 13820km.

Geen klachten over de motor verder:

Synchroon afgesteld, bougie's en luchtfilter vervangen, Olie en filter vervangen, Rem en koppelingvloeistof vervangen, ketting gespannen en gesmeerd, Algehele inspectie.

Materialen:

Forte Moto Power I en II, oliefilter, bougies, luchtfilter, carter stop ring, olie, remvloeistof.

Totaal: 359, 95

Vrij veel geld voor een standaard gebeuren.

Vrij veel geld :?: :?: :?:
:arrow: ECHT WEL VEEL :!: :!: :!:
Gelukkig hoef ik dat niet te betalen........en dat bij ons keer 2 :roll: :roll:
Zo zou het wel een hele dure hobby zijn........ :?
:
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Yippy

Bericht door Yippy »

Hobby ????
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

prof schreef:.....

Totaal: 359, 95

Vrij veel geld voor een standaard gebeuren.
Als dat echt is wat je voor een bijna standaard beurt hebt moeten betalen noem ik het ladelichterij. Dat zijn bijna 800 ouderwertse florijnen. :!: Je praat hier over een gewone 12.000 beurt. Ze hoeven geen kleppen stellen of ingewikkelde tijdrovende handelingen te verichten. Het hele rijtje houdt alleen inspecties en aandraaien en reinigen in. Als hiervan 160 Euro onderdelen zijn, en ik zou bij God niet weten wat dat dan allemaal zou moeten zijn dan zijn ze met een werkplaatstarief van 50 Euro ook nog eens 4 uur bezig geweest. Met wat allemaal??????? Ik heb ook besloten om, voor zover mogelijk, lekker zelf de beurten te doen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Gerrit
DL1000 berijder
Berichten: 190
Lid geworden op: di 28-09-2004, 22:16
Mijn motor is een: DL1050 XT, DL1000A L6(zilver), DL1000A, DL1000 K8 DL1000 K2 (opeenvolgend)

54.000 km beurt

Bericht door Gerrit »

Het kan ook anders. Ik heb net de 54.000 km beurt laten doen voor de 1000, en de 6000 km beurt voor de 650.

Per motor was ik 59 euri's kwijt (inclusief BTW). Was alleen olie en oliefilter en inspectie. Het had iets duurder kunnen zijn als het luchtfilter vervangen had moeten worden, maar gelukkig hoefde dat niet.

Om een lang verhaal kort te maken, meer dan 300 euri's voor een 12.000 km beurt is veel te duur.

Groets,

Gerrit
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: 54.000 km beurt

Bericht door Iron Horse »

gerrit schreef:Het kan ook anders. Ik heb net de 54.000 km beurt laten doen voor de 1000, en de 6000 km beurt voor de 650.

Per motor was ik 59 euri's kwijt (inclusief BTW). Was alleen olie en oliefilter en inspectie. Het had iets duurder kunnen zijn als het luchtfilter vervangen had moeten worden, maar gelukkig hoefde dat niet.

Om een lang verhaal kort te maken, meer dan 300 euri's voor een 12.000 km beurt is veel te duur.

Groets,

Gerrit
Dat bewijst (GELUKKIG) maar weer dat er ook goede dealers bestaan.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Ferdo

Re: 54.000 km beurt

Bericht door Ferdo »

gerrit schreef: Om een lang verhaal kort te maken, meer dan 300 euri's voor een 12.000 km beurt is veel te duur.
Er is natuurlijk een verschil tussen een kleine en een grote beurt. Jij had nu twee kleine beurten. Vandaar het lage bedrag.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: 54.000 km beurt

Bericht door Iron Horse »

ferdo schreef:
gerrit schreef: Om een lang verhaal kort te maken, meer dan 300 euri's voor een 12.000 km beurt is veel te duur.
Er is natuurlijk een verschil tussen een kleine en een grote beurt. Jij had nu twee kleine beurten. Vandaar het lage bedrag.
De verschillen met een grote of een kleine beurt zijn echter maar minimaal. Dan hangt er nog vanaf in welk meervoud je zit van de kleine of grote beurt. Daardoor kunnen er ook verschillen onstaan. Maar als je een 54.000 beurt vergelijkt met de 18.000 dan is het verschil ten opzichte van een 12.000 beurt slechts;

* het vervangen van het luchtfilter bij 18.000
* maar bij 12.000 zijn dat de bougies
* bij 18.000 een oliefilter
* bij 12.000 inspectie(!) gasklepsynchronisatie
* bij 12.000 inspectie(!) stuurinrichting, voorvorken en achterwielvering

Allemaal niet zo sensationeel verschil dus en zeker niet iets dat tot gigantische prijsverschillen zou moeten leiden. Uiteraard kan het zijn dat er weldegelijk ingrijpende zaken aan het licht komen, maar die horen niet in het rijtje van standaard onderhoudshandelingen en materialen.

In principe hoeft er aan een moderne motor als de V-Strom relatief weinig echt gesleuteld of afgesteld te worden tijdens normaal onderhoud. Dus je bent er ook redelijk snel mee klaar.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Strommie

Bericht door Strommie »

I.H. schreef: In principe hoeft er aan een moderne motor als de V-Strom relatief weinig echt gesleuteld of afgesteld te worden tijdens normaal onderhoud. Dus je bent er ook redelijk snel mee klaar.
------------------------------------------------------------------------------------------

Ja, dat vind ik ook, en van de garantie heb ik ook al geen 'hoge hoed' van op; want mijn eerste garantie-gevalletje (achteraf het weer op z'n plaats zetten van de slang van de motor-onluchting naar het luchtfilterhuis) heb ik mooi zélf kunnen doen.
De hoofdmonteur blééf maar volhouden, dat de (olie-)lekkage afkomstig zou zijn van overdadig gebruik van 'montage-vet' :?
Ik was er wel 3 keer voor langs geweest, om de olie die langs het blok liep, te laten zien, maar ff de brug op, om zélf serieus te kijken HO MAAR.
Ze hebben het al zó druk, natuurlijk allemaal (nieuwe-)verkochtte motoren :cry: (....oh ja, mijn V-Strom 650 is van MAART 2005 :!: )

M.a.w.: Ik ga zovéél mogelijk zelf doen, en als daar mijn garantie mee in het geding komt, .... jammer dan.
Prof

Bericht door Prof »

Mede door alle reacties heb ik gisteren de importeur aangeschreven. Ik wil toch wel graag weten wat "normale" onderhoudsbedragen voor onze motorfietsen zijn. Wacht reactie af.........
jan Van Hoof

Bericht door jan Van Hoof »

Ik heb nog nooit meer dan 150 eurotjes betaald en al een dikke 40.000 gebold telkens om de 6000 km onderhoud gedaan.
nu onlangs nieuwe ketting met tandwielen en groot onderhoud een kleine 300 euro
xlrider

Re: 54.000 km beurt

Bericht door xlrider »

Ik zou toch zeker elke 6000 km de luchtfilter laten nakijken.
Ook al staat dit niet in het 'officieel onderhoudsschema'.

Het is verbazingwekkend hoe verstopt die kan zijn.
gerrit schreef:Het kan ook anders. Ik heb net de 54.000 km beurt laten
doen voor de 1000, en de 6000 km beurt voor de 650.

Per motor was ik 59 euri's kwijt (inclusief BTW). Was alleen olie en oliefilter en inspectie. Het had iets duurder kunnen zijn als het luchtfilter vervangen had moeten worden, maar gelukkig hoefde dat niet.

Om een lang verhaal kort te maken, meer dan 300 euri's voor een 12.000 km beurt is veel te duur.

Groets,

Gerrit
P2U

Re: 54.000 km beurt

Bericht door P2U »

xlrider schreef:Ik zou toch zeker elke 6000 km de luchtfilter laten nakijken.
Ook al staat dit niet in het 'officieel onderhoudsschema'.

Het is verbazingwekkend hoe verstopt die kan zijn.
daar hebben we misschien iets op gevonden: vóór de ingang van de luchtfilterkast hebben we vorige zaterdag (tijdens het grote onderhoud) een zeef gemonteerd. Binnen 6000km gaat de tank er weer af en dan wordt het boeltje geïnspecteerd. Ik ben benieuwd
Strommie

Bericht door Strommie »

n.v.t.
Laatst gewijzigd door Strommie op vr 17-02-2006, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Be-Outside

Bericht door Be-Outside »

Strommie schreef:"Say what"?! .... 359,95 euro's voor een simpel beurtje?
Ben voor dat geld bereidt om mijn garantie 'weg te geven', want dat betaal ik zeker niet, en doe het dan wel zelf.

Bovendien; wat hebben ze voor een 'mix' gemaakt, met Forte Moto Power I en II?
Naar mijn weten, is 'Power2' voornamelijk bedoelt voor de 'winter-opslag' en wat bovensmering aan de kleppen, en het beschermen tegen roest aan de binnenkant van de tank.
Lijkt mij absoluut niet aan de orde, met deze km-stand en met de zomer voor de boeg, correct me if I'm wrong.
Power1 is voor het schoonmaken van het injectie-systeem e.d., maar van een mix van beide, heb IK nog nooit gehoord.
Vandaar dat de rekening ook zo hoog uitvalt, want ik heb afgelopen winter Power2 in een oude motor gedaan, en weet niet meer precies de prijs, maar ik dacht iets van méér dan 20 euro voor zo'n flesje.

Nog iets waar IK nog nooit van gehoord heb, is synchroon-stellen bij een injectie-fiets, want daar hebben we de 'boord-computer' toch voor???!

B.t.w.: wat voor een Strom heb jij? (=makkelijk als dat voor 'vast' in je kadertje staat.)
Hallo allen,

Even een vraagje van een technische leek;

Over een kleine twee weken gaat ook mij DL1000K5 voor een 12.000 km beurt en ik heb ook vaak het idee dat ik 'genaaid' wordt. Ze kunnen mij alles wijs maken, dus ik wil graag van te voren weten wat ze gaan rekenen voor de beurt. Ik heb zelf net een K&N filter geplaatst (nog geen 2000 km geleden), dus de tank kunnen ze laten zitten ( :?: )

De dag na de beurt heb ik een afspraak bij Marc Hoegee om de hick-up eruit te laten halen, dus mijn vraag is eigenlijk; kan ik aangeven dat ze met de kleppen helemaal niks hoeven te doen bij de beurt, of juist wel?

Het deel wat ik vet heb gemaakt in de tekst van Strommie hierboven is waar ik graag duidelijkheid over zou willen krijgen.
Moet Motoport nu overal van afblijven, omdat Hoegee er de volgende dag met zijn Dyno mee aan de slag gaat, of moeten ze juist daar wel goed naar kijken omdat het werk van Hoegee anders niet volledig tot zijn recht zal komen?

Wellicht spreek mijn leek-zijn wel door in deze vraag, maar dat is helaas niet anders... :?

Roept u maar.... :)
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Het deel van Strommie's opmerking is volgens mij niet geheel correct omdat de synchronisatie betrekking heeft op de gaskleppen. Zie ook ander topic(s) waar o.a. door Scottie op gereageerd is.

En zo a-technisch blijk je dus uiteindelijk ook weer niet te zijn, want je hebt kennelijk geheel eigenhandig een K&N filter gemonteerd :!:

Kijk even in de gebruikershandleiding en al snel wordt duidelijk dat veel handelingen zich beperken tot controle of aantrekken van bouten/moeren. Bij 12.000 zit er de vervanging van de bougies in, maar dat kan zelfs iemand als jij zelf nog wel doen.

Dus investeer niet teveel in die beurt(en) maar wel in je (fine)tuning bij Hoegee.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Be-Outside

Bericht door Be-Outside »

Iron Horse schreef: En zo a-technisch blijk je dus uiteindelijk ook weer niet te zijn, want je hebt kennelijk geheel eigenhandig een K&N filter gemonteerd :!:
:oops: :oops: :oops:
...was bij een 'mannetje' die mijn Pro-oiler even moest afstellen en die heeft toen meteen maar even het filter vervangen... Was mij alleen nooit gelukt :?. Ik had dus eigenlijk kmoeten zeggen; ik heb het filter laten vervangen... :oops: Sorry!
Iron Horse schreef: Dus investeer niet teveel in die beurt(en) maar wel in je (fine)tuning bij Hoegee.
Bij Hoegee weet ik al wat ik kwijt ben; € 90,00 exl BTW :D
Strommie

Bericht door Strommie »

n.v.t.
Laatst gewijzigd door Strommie op vr 17-02-2006, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
DL650

12000

Bericht door DL650 »

Vandaag bij Hoegee een 12000 beurt uitgevoerd.


bougie 2x ---- 13.10
olie 2.3 l ---- 20.77
arbeid 1uur ---- 48.00

btw ---- 15.56

Totaal ---- 97.42
Strommie

Bericht door Strommie »

Dát zijn nog 'redelijke' prijzen :)
Het enige wat je dáár nog op kunt besparen, is een uurtje arbeids-loon.

Valt mij op, dat er géén olie-filter vermeld staat?! (Zou ikzelf wel gedaan hebben.)
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Strommie schreef:Dát zijn nog 'redelijke' prijzen :)
Valt mij op, dat er géén olie-filter vermeld staat?! (Zou ikzelf wel gedaan hebben.)
Wanneer je volgens het boekje werkt is dat pas bij 18.000 km. Dus iemand die er wel goed op gelet heeft en geen onnodige kosten heeft gemaakt.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
P2U

Bericht door P2U »

bij mijn Strom komt er bij ELKE oliewissel een nieuwe oliefilter op. Naar mijn bescheiden mening is dit een zeer belangrijk onderdeel van de motor en daar ga ik ZEKER NIET op beknibbelen.
Voor mij ook geen amerikaanse toestanden: daar doen ze er alles aan om zo goedkoop mogelijk gediend te worden. Als ze dan een filter kunnen kopen die een kwart neuro goedkoper kost, dan zullen ze het zeker niet laten. De kwaliteit is blijkbaar bijkomstig. Bij mij komen er UITSLUITEND EN ALLEEN originele filters in. En niets anders. Zelfs al zijn ze niet echt goedkoop. Ik zou het me eeuwig en één dag beklagen indien ik door zulke stommiteit een motor in de soep zou draaien.
HTH
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Wanneer je het zelf doet of daarvoor opdracht geeft is dat uiteraard ook geen enkel probleem. Zeker wanneer je ter zake kundig bent! Wanneer je dat niet bent is het prettig te zien dat je niet "ongevraagd" dingen in rekening worden gebracht.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Strommie

Bericht door Strommie »

Ik ben het HÉLEMÁÁL met P2U eens :!:
DL650

12000

Bericht door DL650 »

Kijk voor die elf euro hoef je het ook niet te laten dat oliefilter, maar als het niet nodig is dan doe je het toch niet vindt ik persoonlijk.Als de fabriek maar zou denken dat het wel nodig zou zijn dan schrijven ze het wel voor, dat zou voor hun ook indirect handel zijn dus geld verdienen.
Strommie

Bericht door Strommie »

n.v.t.
Laatst gewijzigd door Strommie op vr 17-02-2006, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
DL650

12000

Bericht door DL650 »

Als je het zo bekijkt moet ik je gelijk geven.
Scottie

Bericht door Scottie »

Het oliefilter laten zitten vind ik een verkeerde bezuiniging.
Volgens mij kan je dan nog beter goedkopere olie erin doen. Daar bespaar je dan voldoende mee uit om toch het filter te vervangen.
(niet dat ik dan gelijk bij de Hema olie zou gaan halen en erin mikken)

Hou het bij een bekend merk:
- Motul
- Shell
- Valvoline

Kies een semi synthetische olie, die is ruim voldoende goed.

Kies nooit een autoolie, die is niet geschikt voor een motorkoppeling.
Die gaan slippen, worden vuil, verbranden, zorgt voor onnodige kosten.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Scottie schreef:Kies nooit een autoolie, die is niet geschikt voor een motorkoppeling.
Die gaan slippen, worden vuil, verbranden, zorgt voor onnodige kosten.
Niet dat ik dat doe en ik weet uiteraard ook wel dat een auto een droge en een motor een natte plaatkoppeling heeft. Maar waar zit het verschil dan in dat auto-olie bij een motorfiets slippen kan veroorzaken? Ik ben geen oliedeskundige.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Scottie

Bericht door Scottie »

Iron Horse schreef:
Scottie schreef:Kies nooit een autoolie, die is niet geschikt voor een motorkoppeling.
Die gaan slippen, worden vuil, verbranden, zorgt voor onnodige kosten.
Niet dat ik dat doe en ik weet uiteraard ook wel dat een auto een droge en een motor een natte plaatkoppeling heeft. Maar waar zit het verschil dan in dat auto-olie bij een motorfiets slippen kan veroorzaken? Ik ben geen oliedeskundige.
Ik ook niet. Ik weet alleen uit ervaring dat het mis gaat.

Had een brandend olielampke toen ik ergens in Apeldoorn stond. (Yamaha XJ600, lampje gaat redelijk vroeg aan, in vergelijking met een Honda CBR bijvoorbeeld) Aangezien het nogal een eind rijden was naar Eindhoven ben ik gestopt bij een benzinepomp. Die hadden geen motorolie, wel voor de auto.
Dus daarvan een 250 a 400 cc van in het blok gekwakt.

In eerste instantie geen probleem, thuis gekomen zonder ellende.
De volgende dag echter deed mijn koppeling raar. Dat werd alleen maar erger. Bleek aan de olie te liggen.
Alle platen heb ik schoongemaakt, de olie + filter vervangen. Daarna was het probleem opgelost.
Be-Outside

Bericht door Be-Outside »

And we have a winner!!!

Gisteren, zoals eerder dit topic gemeld, mijn 12.000 km beurt laten uitvoeren bij Motoport. Naast de reguliere beurt, moest er een nieuwe Trailwing onder (achter) en had ik verzocht of ze wellicht even naar de versnellingsbak wilden kijken, omdat ik van mening was dat 'ie erg moeilijk terugschakelde (vooral van 4 naar 3). Wordt ik aan het einde van de middag teruggebeld dat 'ie klaar is.
Kosten; gaat even goed zitten..... € 556,93 :shock:.

Mijn eerste gedachte; ze zijn vergeten dat de kosten die ze aan de versnellingsbak hebben gemaakt onder garantie valt.
Kom ik daar bij Motoport aan, niets van dat alles...

De rekening gespecificeerd:

Oliefilter € 12,50
Rubber ventiel € 1,20
Bidgestone Trailwing 150/70-17 BS TW152-E 69HR TL € 174,93
Bougie NGK CR 8 EK € 20,70 (2 stuks)
Olie Castrol € 33,60 (32 deciliter)
Diversen € 5,00
Milieuheffing grote beurt € 6,00
Verwijderingsbijdrage band € 3,00
Arbeidsloon 4uur à € 75,00 = € 300,00

Totaal € 556,93 (voor hen die nog in guldens rekenen; dit zijn ruim 1.225 oud Hollandsche florijnen!!)

Ik heb aangekaart dat ik van mening was dat die rekening wel erg hoog was. Meneer was nogal in zijn wiek geschoten door deze opmerking. Zijn reactie; 'Als je denkt dat je ergens anders beter en goedkoper kan krijgen, moet je daar heen gaan. Wij doen alles volledig volgens het boekje. Bij ons krijg je kwaliteit en daar betaal je voor...'
Ik nog proberen.... Op het forum melden een hoop mensen hun prijs voor een 12000 km beurt (zit dan vaak geen band bij) en dan zijn de kosten altijd aanzienlijk minder... :roll:
'Die forums, daar wordt een hoop onzin verkocht....'

Ok... :? Verbaasd over het feit met welk een gemak afscheid genomen wordt van een toch min of meer vaste klant ging ik na betaling van de schade huiswaarts.

Ik kan op geen enkele wijze aantonen dat ze geen 4 uur met mijn Strom bezig zijn geweest, maar ik heb er wel zo mijn vraagtekens bij (los van het idioot hoge uurloon). Maar waar ze dan in godsnaam 4 uur mee bezig zijn geweest :roll: :?:

Fast forward naar vandaag... Had ik een afspraak bij Marc Hoegee, om op de Dyno de hick-up eruit te laten halen (bij 2800 rpm). Staat 'ie erop, zegt Arjan; wat schakelt 'ie rot... Da's heel niet goed. :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Nadat ook Marc Hoegee zelf een rondje heeft gereden, komen beide heren tot de conclusie dat er met mijn versnellingbak iets helemaal niet OK is. De motor wordt deels uit elkaar gehaald om te kijken of het iets is dat makkelijk te verhelpen is, of dat het euvel echt in de versnellingsbak zelf gezocht moet worden. Het laatste dus...Contact opgenomen met Nimag. De motor wordt onder garantie volledig uit elkaar gehaald. Een klusje van zo'n 10 tot 12 uur totaal (je schijnt bij een V-twin niet zo makkelijk bij de versnellingsbak te kunnen). Zou Motoport daar gewoon geen zin in gehad hebben? Het lullige is; ik ben zo atechnisch als de nete, maar ik had wel het gevoel dat er iets niet helemaal klopte. Porbleem is: Ik heb geen vergelijkingsmateriaal.... Mijn Honda Tranalp schakelde makkelijker, maar wat zegt dat? Mijn Nissan schakelde ook veel soepeler dan de Fiat :?.

Wat me nog het meest steekt, is dat ik van te voren heb aangegeven dat er volgens mij iets mis is, wat zij afdoen als gel*l, maar onderhand wel dik 380 Euri in rekening brengen.

Ik heb al eerder gelezen dat er eigenlijk een soort 'standaard' zou moeten zijn waarop je de dealer zou kunnen aanspreken.
Hier is een link uit een Duits blad waar richttijden voor beurten van verscheidene motor genoemd worden (de Strom staat er niet bij, maar er is wel een bepaalde indicatie uit te halen). Doe er uw voordeel mee...
Strommie

Bericht door Strommie »

Helaas 'gefeliciteerd' dat je tot nú toe de 'winnaar' bent :?
Volgens mij ben je gewoon bestolen door een stelletje bandieten :!:

Al haal je de prijs van de band eraf, dan heb je nog 840 ouderwetse Hollandse Guldens betaald voor werkzaamheden die zélfs een 'niet monteur', in een uurtje kan doen?! (....mits ze géén kleppen hebben gecontroleerd/gesteld; maar dat staat niet op de faktuur, dus dan zal dat ook wel niet!)

Een uurloon van 165 (ff voor de vergelijking wéér de Guldens); wie hebben ze daar in dienst? ........ éx hersen-chirurgen o.i.d. :roll:
M O T O P O R T SUCKS :twisted:
Random Hero

Bericht door Random Hero »

Be-Outside schreef: Arbeidsloon 4uur à € 75,00 = € 300,00
€75,- p/u is volgens mij een erg hoge prijs. Bij de Motoport in Leeuwarden betaal je €60,- p/u en dat vind ik persoonlijk al veel te veel.

Ik vind die reactie van die vent ook raar. Als ze zo goed werk afleveren waarom schakelt je strom dan nog steeds zo verrot?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Jammer dat in dit kader de website http://www.motordealer.info" onclick="window.open(this.href);return false; al weer ruim 2 jaar niet meer wordt onderhouden. Daar krijg je een beetje meer inzicht in het wel en wee van de diverse motordealers. Voordeel hier was dat je niet zomaar een bericht kon plaatsen. Het werd altijd eerst gescreend om vulgaire scheldpartijen te voorkomen. Hier komen zowel hele goede als bijzonder slechte dealers naar voren. Motoport is daar in ieder geval 1 van de toppers als het gaat om slechte ervaringen. Het blijft uiteraard altijd oppassen met dit soort sites omdat het voor je het weet "dealertje pesten" wordt. Maar daarvoor is de ingangscontrole goed. Men zegt wel dat er eerder slechte dan goede ervaringen worden gedeeld, maar dat valt daar reuze mee. Er staan ook veel positieve ervaringen.

Hopelijk dat iemand daar de draad weer eens oppakt of dat iemand een nieuw initiatief neemt en er een nieuwe site voor opzet. Hieraan gekoppeld zou het aardig zijn een soort van keurmerk uit te geven wanneer een dealer aan bepaalde voorwaarden voldoet. Daar onder zou bijvoorbeeld de transparantheid van de beurten, prijzen en handelingen kunnen zitten.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Kermit

Bericht door Kermit »

:mrgreen:
tot nu toe altijd koop en onderhoud bij een kleine dealer gedaan. na 10 jaar nu de tweede omdat de eerste er mee opgehouden is.
we kennen elkaar vrij goed intussen en weten precies wat we aan elkaar hebben. als er iets buiten het bestek moet gebeuren dan wordt ik keurig op de hoogte gebracht, en wel van te voren!
intussen vertrouw je elkaar, gewoon omdat je weet dat je aangesproken wordt op fouten en omdat je verder met elkaar wilt. dit is vooral op het gebied van de techniek belangrijk, omdat je maar twee wielen hebt, en in onze situatie vooral de kilometers in het buitenland maakt.
het verhaal van deze motorport zal wel niet voor alle filalen gelden. toch is mijn conclusie wel getrokken.
ik kies voor een kleine motorzaak vanwege de persoonlijke relatie en dus voor vertrouwen op de kwaliteit van het werk en de gepresenteerde rekening.
Gebruikersavatar
Stroom2
EX- V-Strom berijder
Berichten: 124
Lid geworden op: do 28-10-2004, 19:19
Woonplaats: Lunteren

Bericht door Stroom2 »

Was even bij mijn dealer en gevraagd of zij soms ook voornemens zijn het uurloon omhoog te doen. Verbaasde reactie en ik legde uit dat er iemand tegen de 80 euro uurloon had betaald. Nog grotere verbazing als reactie. Alhier (Valkenier Barneveld) neemt men 45 euro. Normaal zijn de tarieven zo tussen de 45 en 55 euro vertelde men. Bij een BMW dealer kan het nog wel eens iets hoger zijn, maar 75/80 is TEveel.
Overal is wel eens wat, maar dit gaat toch wel ver....
Reclameren bij de BOVAG was een optie, al was het maar voor de melding op zich.
En om je nog ff helemal gek te maken in 2003 een 12000 beurt voor een 1000 DL K2:2.25 uur arbeid a 45 euro......Van de nieuwe DL april dit jaar ook 2.25 uur arbeid en nog steeds 45 euro.
De laatste nieuwe band was wel een Michelin Anakee...157 euro "incl".
De bedragen zijn vast al wel genoemd, maar ik was stom verbaasd van jou bericht en rekening en dan nog afgezien van de 'botte' manier waarop e.e.a wordt goed gepraat.
Groeten Barry/Stroom2.
Bandit

12000 km

Bericht door Bandit »

Zo dat hebben we dus ook weer gehad.
Filter 5,80
Olie 3 liter 27,18
milieu toeslag 3,40
Kleinmateriaal 6,15
Arbeidsloon 22,50

Totaal 65,03 euro excl. btw
komt dus op 77,39 euro bij MP Rockanje

onderwijl ook nog even de box 5 % rijker gezet en gaan met die banaan.

Bandit is weer SUPER tevreden :D

8)
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5094
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Bericht door Stroompje »

Dassss wel een heel klein 12000 beurtje........van een half uurtje :roll:
Wat een verschil.... in motorland :? :?

Heleen.
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Iron Horse schreef:
Scottie schreef:Kies nooit een autoolie, die is niet geschikt voor een motorkoppeling.
Die gaan slippen, worden vuil, verbranden, zorgt voor onnodige kosten.
Niet dat ik dat doe en ik weet uiteraard ook wel dat een auto een droge en een motor een natte plaatkoppeling heeft. Maar waar zit het verschil dan in dat auto-olie bij een motorfiets slippen kan veroorzaken? Ik ben geen oliedeskundige.
Ik kom er bij een opruimbeurt achter dat ik de laatste keer in mijn "onwetendheid" dus weldegelijk auto-olie heb bijgevuld, tot op heden echter nog steeds geen probleem. Ook bij mij ca. 250 ml bijgevuld, maar gelukkig functineert alles nog perfect.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
V-rider

Bericht door V-rider »

Ik heb een 12.000 km laten doen bij Safe Motors. Had er alleen wel meer dan 14.000 op zitten in de tussentijd.

Behoorlijke uitgave van 322 euro (incl btw). Wat ze bij mij hebben gedaan is te vergelijken met een eerdere posting van Yippy.
Stellen, synchroniseren, oplossen van een rammel die uit mijn dashboard kwam (miste een aantal rubbertjes).
Verder oliefilter (10,50 ex btw), bougies (15,42 ex btw), luchtfilter (23,80 ex btw), olie vervangen (26,46 ex btw) en wat kleinmateriaal (11 ex btw).

Behoorlijke uitgave, maar hij rijdt beter dan ooit tevoren.

Uurloon is 52,50 ex btw (62,50 incl btw). Ze zijn 3,5 uur bezig geweest.
Waarmee? Geen idee. Lijkt mij ietwat lang voor de uitgevoerde werkzaamheden, maar ja. Wat kun je doen?
Ik geloof dat dit fenomeen bij bijna iedere motorzaak voorkomt.

Kan mij voorstellen dat je dan bepaalde dingen zelf gaat doen, maar ja, als volledig leek moet je toch wat.

Groet,
Peter
Gast

Bericht door Gast »

Scottie schreef:Het oliefilter laten zitten vind ik een verkeerde bezuiniging.
Volgens mij kan je dan nog beter goedkopere olie erin doen. Daar bespaar je dan voldoende mee uit om toch het filter te vervangen.
(niet dat ik dan gelijk bij de Hema olie zou gaan halen en erin mikken)

Hou het bij een bekend merk:
- Motul
- Shell
- Valvoline

Kies een semi synthetische olie, die is ruim voldoende goed.

Kies nooit een autoolie, die is niet geschikt voor een motorkoppeling.
Die gaan slippen, worden vuil, verbranden, zorgt voor onnodige kosten.
hallo,
Na de olie wissel door een dealer heb ik motorproblemen .
Volgens de onderhouds kaartje hebben ze olie van het merk Sunoco 10/40 er in gegooid.(fabrikant schrijft 5/30 voor)
Nu wilde ik graag weten welke oliesoorten de problemen geven.

jaapioo.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Een beetje vreemd want 10/40 is een heel regulier type olie. De twee getallen geven het temperatuurgebied aan waarbinnen de viscositeit voldoet aan de eisen van het motorgebruik. (exacte gegevens zijn me even ontschoten, maar ongetwijfeld ergens op internet te vinden) De 10/40 is 1 van de meest gebruikte universele oliesoorten, dus ik zou niet weten wat dit voor problemen zou moeten veroorzaken.

Het instructieboekje beveelt trouwens wel 10W40 olie aan. Deze is geschikt vanaf -20 tot een boventemperatuur van 50+ graden. Dit zijn wel de starttemperaturen.

Maar wat je niet omschrijft zijn de problemen zelf. wat ervaar je als problemen?
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Be-Outside

Bericht door Be-Outside »

OK... Nu weer even "on-topic" :wink:

Update;

Bij Hoegee hebben ze het hele motorblok uit elkaar gehaald. Was de Strom wel anderhalve week kwijt, maar dat is het in alle opzichten waard geweest :). Hij schakelt als een gloeiend heet mes door een iets te lang in de zon gestaan hebbend pakje boter :P. Er was niet iets heel erg fout in de versnellingsbak, maar het was meer een cumulatie van allerlei verschillende factoren waardoor hij zo rottig schakelde. Hoegee heeft wat zaken vervangen (onder garantie), nieuwe onderdelen gepolijst voordat 'ie ze erin zette en ik weet nu gewoon niet wat ik meemaak... Het is gewoon (zals het hoort :?: :roll: ) van de ene naar de andere versnelling klikken. Heerlijk :!: :!: (totale kosten: € 0,00)

Kan nog kwaad worden om dat gel*l van Motoport Amsterdam dat een monteur er op had gereden en dat het zo hoort. Eigenlijk zou ik nu langs moeten gaan om diezelfde monteur te laten voelen hoe een V-Strom òòk kan schakelen... Maar ik had mezelf al voorgenomen er nooit meer te komen nadat de eigenaar me als grof vuil had behandeld omdat ik hem vroeg naar de reden van de hoge rekening voor mijn beurt...

En als ik er goed over nadenk kan het natuurlijk ook niet anders; Marc Hoegee is een vakman die zijn sporen in de (Suzuki)motorsport al ruimschoots verdiend heeft en die de hele dag alleen maar aan Suzuki's sleutelt. Zet dat af tegen een (leerling?)monteur bij Motoport Amsterdam die op één dag een beurt dient uit te voeren op een Kawasaki, gevolgd door een Honda, daarna een Harley en als laatste toefje nog even een 12.000 beurt mag uitvoeren op mijn Strom... Je kan het zo'n jongen wellicht niet kwalijk nemen dat hij niet alle ins en outs van de Strom kent en ik vraag me af of bij elke beurt het werkplaatshandboek van de betreffende motor erbij wordt genomen om na te gaan wat er precies moet gebeuren.

Maar dan rijst bij mij toch de vraag: waarom betaal ik daar € 75,00 het uur voor :?: :?: :?: (en zit in die 4 uur ook de tijd dat hij in de boeken moet opzoeken wat hij moet nagaan voor een 12.000 km beurt?)
(Hoegee doet het voor € 45,00 (ex btw) en is er ongeveer een uur mee bezig.... :cry:)

Ik weet wel wie mijn volgende beurten uitvoert :wink:.




P.s. Op de (laatste) retorische vraag weet ik zelf het antwoord wel, maar dat maakt het niet minder zuur...
Jan1966
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 30-08-2004, 16:15
Mijn motor is een: Suzuki Vstrom DL 1000 (2014)
Woonplaats: gemeente Hollands Kroon

12000 km beurt

Bericht door Jan1966 »

Vandaag de 12.000 km beurt laten uitvoeren.

Schrik niet.

regulier onderhoud 161.77
kleinmateriaal 4.50
milieuheffing 3.00
pakking 0,79
bougies 13,10
olie shell vsx 2,2lt 21,91
btw 38,96
totaal 244,03

Ik baal hier flink van. Zeker omdat ik geklaagd had over de afstelling van de injectie. Deze heeft men afgesteld met de Yoshimura testkast.
De medewerker vertelde nog dat men dit had meegenomen in de beurt en dat ik daar niet voor betaalde (ja,ja)

Ik merk niet echt dat het geholpen heeft.

Kortom, BRUGGEMAN motoren uit Nieuw-Vennep, ziet mij in ieder geval niet meer terug als de garantieperiode voorbij is.
Plaats reactie