verstelbare deflector
verstelbare deflector
Gisteren bij m'n dealer gevraagd of de deflector appart te verkrijgen was. Dat bleek tegen mijn verwachting in mogelijk
Plaatsen doet hij het niet, wegens het gevaar op barsten in de ruit. Nu heb ik toevallig vroeger wel eens in 'plexiglas' geboord, en gemerkt dat dat idd niet altijd makkelijk wil gaan, en dat was dan nog heel dun.
Omdat op dit forum de creatiefste mensen van de wereld vertoeven kan ik hier dan ook mijn vraag stellen, of ik het al dan niet zelf eens kan wagen, of kan ik maar beter het scherm er gewoon bij kopen.
Plaatsen doet hij het niet, wegens het gevaar op barsten in de ruit. Nu heb ik toevallig vroeger wel eens in 'plexiglas' geboord, en gemerkt dat dat idd niet altijd makkelijk wil gaan, en dat was dan nog heel dun.
Omdat op dit forum de creatiefste mensen van de wereld vertoeven kan ik hier dan ook mijn vraag stellen, of ik het al dan niet zelf eens kan wagen, of kan ik maar beter het scherm er gewoon bij kopen.
- Frank
- V-Strom 1050 berijder
- Berichten: 4220
- Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
- Woonplaats: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: verstelbare deflector
Ik heb mijn flipupruitje (neem aan dat je dat bedoelt) gewoon bij Motoport gekocht. Inclusief montage € 60,00
Kwestie van 4 gaatjes boren, boutjes erdoor en klaar. Dat moeten ze gewoon kunnen doen in een beetje motorzaak. (En het risico van het het vernielen van je ruit dragen).
Kwestie van 4 gaatjes boren, boutjes erdoor en klaar. Dat moeten ze gewoon kunnen doen in een beetje motorzaak. (En het risico van het het vernielen van je ruit dragen).
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Re: verstelbare deflector
Zelf doen kan ook.
Bijgaand wat tips (deels van de Duitse site van MRA)
Bijgaand wat tips (deels van de Duitse site van MRA)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- DL1000 berijder
- Berichten: 475
- Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
- Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
- Woonplaats: België - Hasselt
Re: verstelbare deflector
Natuurlijk kan je de deflector zelf plaatsen... eerst plak je tape op het scherm waarop je kan schrijven (behangerstape), goed aftekenen, 4 gaatjes boren (door de tape schuift het boor ook niet weg) (best eerst met een kleiner boortje voorboren) en vastschroeven... meer is er echt niet aan!!
Veel succes.
Veel succes.
Honi soit qui mal y pense!!
- Sparkle Black Peter
- Forum-moderator - DL1000 berijder
- Berichten: 5059
- Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
- Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
- Woonplaats: Bij Tilburg
Re: verstelbare deflector
Als je de gebruiksaanwijzing van Joske volgt, kom je er (te laat) achter dat je de 'deflector' op je Carterbescherming hebt gemonteerd
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
- Frank
- V-Strom 1050 berijder
- Berichten: 4220
- Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
- Woonplaats: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: verstelbare deflector
Een Belg kan het!!Joskestiller schreef:.....meer is er echt niet aan!!
Zonder dollen.... Kimi, de prijs bij de meeste dealers is inclusief montage. Dus laat hen het risico nemen en het risico lopen dat de boor wegglijdt en krassen veroorzaakt.
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Re: verstelbare deflector
Zelfs mij is het gelukt (2 linker handen) om de deflector te monteren op mijn (verhoogde MDI) ruit. Zoals al eerder werd gezegd, de meeste tijd gaat zitten in het uitmeten waar de gaatjes precies moeten komen (en ik heb inderdaad ook schilderstape gebruikt... om het kruisje te zetten waar het gat moest komen). Daarna gewoon een gat geboord met een 6 mm houtboor; die glijdt echt niet weg hoor.
Mocht je een gaatje niet geheel precies hebben geboord, ook het flipruitje is redelijk flexibel, dus passen doet 'tie wel.
Peter.
Mocht je een gaatje niet geheel precies hebben geboord, ook het flipruitje is redelijk flexibel, dus passen doet 'tie wel.
Peter.
Re: verstelbare deflector
Als ik de MRA uitleg zo lees, lijkt het idd niet moeilijk te zijn, en omdat ik met zo'n ruitje bijna 100% zeker van het geruis verlost zal zijn ga ik het er maar op wagen. Mijn dealer zal wel zo zijn redenen hebben om het niet te doen, en dat is zijn goed recht ook. Met een houtboor met zo een lange punt aan, en trààg boren schat ik de risico's op scheuren eerder zeer klein, en als ik het dan toch verknal, nou dat is dan gewoon pech hé
Re: verstelbare deflector op standaard-Suz-ruit
Dag Kimi,
er zijn niet zo heel veel V-Strommers die een losse spoiler op hun standaardruit hebben gezet; zie het overzicht bij mijn onderwerp over turbulentie oplossen: http://v-strom.nl/forum/viewtopic.php?f=11&t=4835
Omdat de standaardruit iets onder de bovenrand een knik heeft die de Suzuki/MRA-vario-touring ruit niet heeft, kan het effect toch net weer even anders uitpakken ...
Heb je de 4e stand van de bracket al uitgeprobeerd? Door de vier bovenste gaten in de kuip en de onderste 4 van de bracket te nemen (en 2 van de boutjes te vervangen door iets met een kleinere kop en wat ringetjes) komt de ruit 5 cm hoger en dat scheelt een heel stuk. Omdat in het overzicht staat dat je 1.69 lang bent, is dat een gratis oplossing in jouw geval (en je kan voor die 60 euri, 46 liter tanken en 1.000 km Strommen).
Succes, we horen graag welke oplossing het geworden is en hoe 'ontruist' je ermee bent.
er zijn niet zo heel veel V-Strommers die een losse spoiler op hun standaardruit hebben gezet; zie het overzicht bij mijn onderwerp over turbulentie oplossen: http://v-strom.nl/forum/viewtopic.php?f=11&t=4835
Omdat de standaardruit iets onder de bovenrand een knik heeft die de Suzuki/MRA-vario-touring ruit niet heeft, kan het effect toch net weer even anders uitpakken ...
Heb je de 4e stand van de bracket al uitgeprobeerd? Door de vier bovenste gaten in de kuip en de onderste 4 van de bracket te nemen (en 2 van de boutjes te vervangen door iets met een kleinere kop en wat ringetjes) komt de ruit 5 cm hoger en dat scheelt een heel stuk. Omdat in het overzicht staat dat je 1.69 lang bent, is dat een gratis oplossing in jouw geval (en je kan voor die 60 euri, 46 liter tanken en 1.000 km Strommen).
Succes, we horen graag welke oplossing het geworden is en hoe 'ontruist' je ermee bent.
Re: verstelbare deflector
Ik heb het eens vergeleken, en idd Viki, heeft mijn scherm die knik, in tegenstelling tot een ruit met het voorgemonteerde spoiler.
De makkelijkste (maar duurste) oplossing is dat ik gewoon een nieuw verhoogd scherm met spoiler koop. Maar dat wil ik alleen maar doen als dat ook in hoogte verstelbaar is.
Ook ga ik die "vierde" stand van mijn scherm eens bekijken, want dàt wist ik dus niet . (Er is nog heel veel dat ik niet weet)
De makkelijkste (maar duurste) oplossing is dat ik gewoon een nieuw verhoogd scherm met spoiler koop. Maar dat wil ik alleen maar doen als dat ook in hoogte verstelbaar is.
Ook ga ik die "vierde" stand van mijn scherm eens bekijken, want dàt wist ik dus niet . (Er is nog heel veel dat ik niet weet)
Re: verstelbare deflector op standaard Suz.ruit
Gisteren heb ik de standaardruit met MRA-spoiler die ik had overgenomen uitgeprobeerd.
1) Bracket op stand 3 en spoiler op de hoogste stand; beter dan de standaardruit op zowel stand 3 als 4 v.d. bracket.
2) Bracket op stand 4 en spoiler op hoogste stand; qua turbulentie/windgeraas/ bescherming nog beter dan op stand 3 maar de bracket is hiervoor wat te slap. Bij hobbels en boven de 130 km (tot 180/185* op de teller in D Boxmeer ri Keulen) beweegt de ruit+spoiler nogal. Ook als je met de hand de ruit aan de bovenrand beweegt zit hij niet zo stevig als op stand 3. Zonder spoiler was de ruit wel wat stabieler in stand 4.
3) Ik hou het voorlopig maar op: stand 3 en spoiler hoog en drie ringetjes onder de onderste bracketbouten.
Voor de vergelijkbaarheid: ik ben 1,85 m en 76 kg excl kleding en Viki is 'n DL650A zonder modificaties aan zadel of vering.
*ik ben niet ver genoeg Duitsland ingereden om het gas langer max open te houden; vanaf 175 loopt de snelheid nog maar langzaam op (ruit met spoiler hoog, bracket 3 en 4, topcase 48 l acherop, wind; weinig) en dan moest ik weer twee auto's voorbij, waarvan ik bij dergelijke snelheden altijd maar denk; die achterste gaat inhalen net als ik bijna ernaast ben.
1) Bracket op stand 3 en spoiler op de hoogste stand; beter dan de standaardruit op zowel stand 3 als 4 v.d. bracket.
2) Bracket op stand 4 en spoiler op hoogste stand; qua turbulentie/windgeraas/ bescherming nog beter dan op stand 3 maar de bracket is hiervoor wat te slap. Bij hobbels en boven de 130 km (tot 180/185* op de teller in D Boxmeer ri Keulen) beweegt de ruit+spoiler nogal. Ook als je met de hand de ruit aan de bovenrand beweegt zit hij niet zo stevig als op stand 3. Zonder spoiler was de ruit wel wat stabieler in stand 4.
3) Ik hou het voorlopig maar op: stand 3 en spoiler hoog en drie ringetjes onder de onderste bracketbouten.
Voor de vergelijkbaarheid: ik ben 1,85 m en 76 kg excl kleding en Viki is 'n DL650A zonder modificaties aan zadel of vering.
*ik ben niet ver genoeg Duitsland ingereden om het gas langer max open te houden; vanaf 175 loopt de snelheid nog maar langzaam op (ruit met spoiler hoog, bracket 3 en 4, topcase 48 l acherop, wind; weinig) en dan moest ik weer twee auto's voorbij, waarvan ik bij dergelijke snelheden altijd maar denk; die achterste gaat inhalen net als ik bijna ernaast ben.
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4878
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: verstelbare deflector
En na een aantal maanden hoor ik graag of het geholpen heeft Kimi en welke oplossing je nu hebt.
Van Viki begrijp ik dat MRA + vario toch beter is dan de standaard ruit op stand 4.
En zelf ook zoekende en 1.80.
Van Viki begrijp ik dat MRA + vario toch beter is dan de standaard ruit op stand 4.
En zelf ook zoekende en 1.80.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
Re: verstelbare deflector
Ik heb er eigenlijk nog niets aan gedaan. Eerlijk gezegd denk ik, dat je aan die turbulentie weinig kan doen, en dat zijwindRedStrom schreef:En na een aantal maanden hoor ik graag of het geholpen heeft Kimi en welke oplossing je nu hebt.
Van Viki begrijp ik dat MRA + vario toch beter is dan de standaard ruit op stand 4.
En zelf ook zoekende en 1.80.
één van de grote boosdoeners is. Ik doe dagelijks mijn w/w km's, en bij het oprijden, in Noordelijke richting heb ik praktisch altijd de wind
van links (NW), en turbulentie dus. In het terugrijden omgekeerd en turbulentie. De zeldzame dagen dat er geen wind, of wind op kop staat, dan ondervind ik eigenlijk geen last.
Het hoort bij het motorijden hé
- V-Stoom
- DL650 berijder
- Berichten: 413
- Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
- Woonplaats: Heerenveen
Re: verstelbare deflector
Hoor ik hier wat koudwaterfrees m.b.t. het boren van de gaatjes? Die deflector werkt over het algemeen goed, lees de ervaringen maar.helemaalturbulentievrij zal het niet worden. Een kloontje zou hier wellicht uitkomst kunnen bieden (in combinatie met de deflector). Wat betreft het gaatjes boren zou ik gaan voor een scherp metaalboortje in een kolomboor zorg dat je er een stevig blokje hout onder hebt en laat het boortje zijn werk doen (weing druk uitoefenen). absoluut van belang is dat het scherm tijdens het boren niet kan bewegen. Volgen mij moet het zo lukken.
Succes!
Groet,Allard.
Succes!
Groet,Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.