Weerom Stttotteren, maar dan ANDERS
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Weerom Stttotteren, maar dan ANDERS
DL1000, 2008 (gekocht in mei 2009 met 385km!), nu 4.300km
Net zoals de meesten heb ik ook last van stotteren
1 & 2 tot 4000rpm
3 & 4 tot 3000rpm
5 & 6 niet. (toch niet merkbaar)
Warm koud, vochtig droog, mooi weer slecht weer ...maakt niet veel verschil. Enkel de indruk dat het bij heel warm weer iets beter is.
De lage toeren wat rijker gezet: 15%, de midden toeren 10% Maakt na 1000km ook geen verschil meer uit (net na regelen echter wel).
Verbruik: nu rond de 1:16
Boven de 4000rpm is alles koek en ei, en trekt hij als een beest ...
Dat is allemaal al gekende materie tot in den treure behandeld.
Waar ik nu op heb gelet:
Als ik met koud blok start en ga rijden, dan stottert ie zoals boven beschreven. Of ik nu 5 km rij, 25 of 100, hij stottert.
MAAR, als ik tussen de 1 en 3 km na het koud starten, stop, de motor stilleg en contact af (bakker, krantenwinkel, benzine) en dan weer start, dan stottert ie quasi niet meer, enkel nog een sporadisch hikje.
Doe ik dat echter pas na 25km, dan blijft ie wel stotteren ... niet echt storend, maar lastig om traag mee te rijen.
Dus: op de ene manier kan ik probleemloos en met vloeiend blok in 3e met 2500rpm door stad cruisen, en op de andere is het onmogelijk vanwege het sttotteren ? Of cruisen met 2500 in 3e wenselijk is laat ik in het midden. Het toont wel een duidelijk verschil in motorloop aan.
Ergens is er dus een sensorsignaal dat de boel verstoord. Een sensor die het verschil kan merken tussen max 3km gereden en veel meer km's...
Eentje die te maken heeft met temperatuur. Water? Olie? Blok? Inlaatlucht? Uitlaatgas? ...
Wie heeft een idee, welke sensor er van slag kan zijn?
Zou het de lambda sonde zijn? En zoja kan je die uitschakelen zonder dat er constant een FI fout gegenereerd wordt, en zonder dat de ecu moet herprogrammeerd worden? Kwestie van te testen door eliminatie?
Net zoals de meesten heb ik ook last van stotteren
1 & 2 tot 4000rpm
3 & 4 tot 3000rpm
5 & 6 niet. (toch niet merkbaar)
Warm koud, vochtig droog, mooi weer slecht weer ...maakt niet veel verschil. Enkel de indruk dat het bij heel warm weer iets beter is.
De lage toeren wat rijker gezet: 15%, de midden toeren 10% Maakt na 1000km ook geen verschil meer uit (net na regelen echter wel).
Verbruik: nu rond de 1:16
Boven de 4000rpm is alles koek en ei, en trekt hij als een beest ...
Dat is allemaal al gekende materie tot in den treure behandeld.
Waar ik nu op heb gelet:
Als ik met koud blok start en ga rijden, dan stottert ie zoals boven beschreven. Of ik nu 5 km rij, 25 of 100, hij stottert.
MAAR, als ik tussen de 1 en 3 km na het koud starten, stop, de motor stilleg en contact af (bakker, krantenwinkel, benzine) en dan weer start, dan stottert ie quasi niet meer, enkel nog een sporadisch hikje.
Doe ik dat echter pas na 25km, dan blijft ie wel stotteren ... niet echt storend, maar lastig om traag mee te rijen.
Dus: op de ene manier kan ik probleemloos en met vloeiend blok in 3e met 2500rpm door stad cruisen, en op de andere is het onmogelijk vanwege het sttotteren ? Of cruisen met 2500 in 3e wenselijk is laat ik in het midden. Het toont wel een duidelijk verschil in motorloop aan.
Ergens is er dus een sensorsignaal dat de boel verstoord. Een sensor die het verschil kan merken tussen max 3km gereden en veel meer km's...
Eentje die te maken heeft met temperatuur. Water? Olie? Blok? Inlaatlucht? Uitlaatgas? ...
Wie heeft een idee, welke sensor er van slag kan zijn?
Zou het de lambda sonde zijn? En zoja kan je die uitschakelen zonder dat er constant een FI fout gegenereerd wordt, en zonder dat de ecu moet herprogrammeerd worden? Kwestie van te testen door eliminatie?
Laatst gewijzigd door Wullebolle op za 29-08-2009, 08:57, 3 keer totaal gewijzigd.
Spooky Action At A Distance !
- Peterzeeland
- KLV1000 berijder
- Berichten: 848
- Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
- Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
- Woonplaats: Vlissingen-ZL
Re: Weerom Stttotteren, maar dan ANDERS
hmmmmm..... ik blijf dit draadje volgen..... mysterieus...
Heb je Hoegee al gebeld, of de importeur???
Heb je Hoegee al gebeld, of de importeur???
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: Weerom Stttotteren, maar dan ANDERS
Peterzeeland schreef:hmmmmm..... ik blijf dit draadje volgen..... mysterieus...
Heb je Hoegee al gebeld, of de importeur???
Nope, eerst licht opsteken, en soortgelijke ervaringen verzamelen, pas daarna dealers of importeurs afbellen.
Kvind het een heel merkwaardig effect dat ik goed wil documenteren en onderbouwen met ervaringen van anderen vooraleer tamtam te maken bij suzuki.
Hoegee is voor mij een rit van 2*210km, en in mijn directe omgeving(Oostende, Belgie) +/-100km weet ik geen betrouwbare Suzuki specialist die dit probleem goed kent.
Spooky Action At A Distance !
- Peterzeeland
- KLV1000 berijder
- Berichten: 848
- Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
- Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
- Woonplaats: Vlissingen-ZL
Re: Weerom Stttotteren, maar dan ANDERS
snap ik, maar je zou ook even kunnen bellen met Hoegee. Als het hun totaal onbekend voorkomt zou ik er ook niet voor op en neer rijden.
Willen de echte techneuten op het forum zich even melden met goed advies??????
Willen de echte techneuten op het forum zich even melden met goed advies??????
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Re: Weerom Stttotteren, maar dan ANDERS
Afgelopen zaterdag was ik er helemaal klaar mee, onderweg van Kalkar naar Linne stotttttttttttttttttteren als een gek en ploffen als een raket in de lage toeren (tussen de 3 en 4K), de dure oplossing is hij gaat eruit voor een GS1200, de goedkope was om nu toch maar eens eindelijk hoegee te bellen. Afijn om 12 uur hoegee gebeld, wat een geluk ik kon om 13:30 terecht. Nou is Linne Giessen 120KM dus die tijd had ik ook wel nodig.
Ik was mooi op tijd, Marc Hoegee was zelf aanwezig, kopje koffie en een babbeltje. Aan de muur links en rechts wat eerbetoon, dat beloofd veel goeds.
Na 10 minuten vraagt die de sleutels want de brommer moet achterom, loop zelf maar even door de werkplaats (welke erg netjes eruit zag). Staat in een andere ruimte een echte dynojet. Binnen 2 minuten had die de motor erop en vastgeklemt. Verteld achteloos dat die ff moet controleren of door het ploffen de injectie niet uit het rubber is geslagen. Natuurlijk was dit het geval. Zijkappen los, tank iets omhoof, en met een lange schroevendraaier was dit zo verholpen.
2 runs met de motor op de bank, deelt tussen neus en lippen mee, dat de wat schraal klinkt of die voor een beurt staat, want de kleppen moeten gesteld worden (klopt nog 100KM te gaan), dus dat had die goed gehoord
Na de 2de run de mapping aangepast (stond veeeeeeeeeel te zuinig), nog een run gemaakt. E.e.a. netjes vastgelegd op de computer en een uitdraai voor mij. 94PK’s op het achterwiel valt niet tegen.
Bottom line, ik had niet zo eigenwijs moeten zijn, en al veel eerder dit moeten doen. Wat een verschil. Heb inmiddels meer dan 500KM gereden sinds dat die veranderd is en het lijkt wel een andere fiets.
Wullebolle die 400KM die je moet rijden zijn het echt waard en voor de prijs (135 euries) hoef je het niet te laten.
SUPER SERVICES, en leuk om eens mee te maken.
Ik was mooi op tijd, Marc Hoegee was zelf aanwezig, kopje koffie en een babbeltje. Aan de muur links en rechts wat eerbetoon, dat beloofd veel goeds.
Na 10 minuten vraagt die de sleutels want de brommer moet achterom, loop zelf maar even door de werkplaats (welke erg netjes eruit zag). Staat in een andere ruimte een echte dynojet. Binnen 2 minuten had die de motor erop en vastgeklemt. Verteld achteloos dat die ff moet controleren of door het ploffen de injectie niet uit het rubber is geslagen. Natuurlijk was dit het geval. Zijkappen los, tank iets omhoof, en met een lange schroevendraaier was dit zo verholpen.
2 runs met de motor op de bank, deelt tussen neus en lippen mee, dat de wat schraal klinkt of die voor een beurt staat, want de kleppen moeten gesteld worden (klopt nog 100KM te gaan), dus dat had die goed gehoord
Na de 2de run de mapping aangepast (stond veeeeeeeeeel te zuinig), nog een run gemaakt. E.e.a. netjes vastgelegd op de computer en een uitdraai voor mij. 94PK’s op het achterwiel valt niet tegen.
Bottom line, ik had niet zo eigenwijs moeten zijn, en al veel eerder dit moeten doen. Wat een verschil. Heb inmiddels meer dan 500KM gereden sinds dat die veranderd is en het lijkt wel een andere fiets.
Wullebolle die 400KM die je moet rijden zijn het echt waard en voor de prijs (135 euries) hoef je het niet te laten.
SUPER SERVICES, en leuk om eens mee te maken.
- Peterzeeland
- KLV1000 berijder
- Berichten: 848
- Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
- Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
- Woonplaats: Vlissingen-ZL
Re: Weerom Stttotteren, maar dan ANDERS
Jaja, af en toe eens een helder moment...
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: Weerom Stttotteren, maar dan ANDERS
Hoh, ik zie absoluut niet op tegen 400km, integendeel.Pebeling schreef:Afgelopen zaterdag was ik er helemaal klaar mee ... goed verhaal ...
Wullebolle die 400KM die je moet rijden zijn het echt waard en voor de prijs (135 euries) hoef je het niet te laten.
SUPER SERVICES, en leuk om eens mee te maken.
Kwestie van ff bellen, afspreken voor een konkreet tijdstip (moet wel op zo'n lange rit) en hupsakee afgeregeld inclusief fijne rondrit doorheen Zeeland.
Met zo'n reclame voor Hoegee kan ik nu nie anders meer.
Kga het inplannen jonges, thanks.
Bij mij is het niet zooo erg als bij Pebeling. Er valt gerust mee te leven, al kan alles beter natuurlijk.
Cheers guys ..
Spooky Action At A Distance !
Re: Weerom Stttotteren, maar dan ANDERS
Wulle,
laat ff weten als je geweest bent.
@Peter, helder moment, misschien wat minder eigenwijs worden helpt meer. Maar ja met het ouder worden leer je ook mer naar anderen te luisteren.
laat ff weten als je geweest bent.
@Peter, helder moment, misschien wat minder eigenwijs worden helpt meer. Maar ja met het ouder worden leer je ook mer naar anderen te luisteren.
- Peterzeeland
- KLV1000 berijder
- Berichten: 848
- Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
- Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
- Woonplaats: Vlissingen-ZL
Re: Weerom Stttotteren, maar dan ANDERS
@ Wullebolle: als je door de Westerscheldetunnel bent gereden, ga je ws. rechtsaf ri Goes. Dan zou je eens via 's Heerenhoek (de eerste afslag na de tunnel als je al rechtsaf bent gegaan) en Heinkenszand kunnen rijden, de 'Zak van Zuid-Beveland' in, idd een scrotum-vormig aanhangsel van Zeeland..... En daar heb je geweldige b-weggetjes waar je flink overheen kunt boenderen gewoon de kleinste weggetjes inslaan,
Binnendoor door de polders over de kronkelende dijkjes, ri 'S Gravenpolder, Kapelle, en dan weer de snelweg op. vergeet je nav niet mee te nemen! Echt verdwalen kun je niet daar, de dijk is de grens van alles. Of de snelweg,
Ik deed op een zelfde dag Hyperpro laten zetten in Werkendam, en dan een prachtig dijkweggetje naar Giessen. Meteen de nieuwe -geweldige!- vering uitproberen. Toen de motor laten tunen bij Hoegee, en weer terug naar Zeeland.
Wat een top-dag was dat
@Peter: snap jij nou dat de vorige eigenaar daar mee heeft kunnen leven??? Of is het steeds erger geworden bij jou?
Binnendoor door de polders over de kronkelende dijkjes, ri 'S Gravenpolder, Kapelle, en dan weer de snelweg op. vergeet je nav niet mee te nemen! Echt verdwalen kun je niet daar, de dijk is de grens van alles. Of de snelweg,
Ik deed op een zelfde dag Hyperpro laten zetten in Werkendam, en dan een prachtig dijkweggetje naar Giessen. Meteen de nieuwe -geweldige!- vering uitproberen. Toen de motor laten tunen bij Hoegee, en weer terug naar Zeeland.
Wat een top-dag was dat
@Peter: snap jij nou dat de vorige eigenaar daar mee heeft kunnen leven??? Of is het steeds erger geworden bij jou?
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: Weerom Stttotteren, maar dan ANDERS
Thanks voor de tip. Kdacht er al over een rondje zeeland van te maken, Oostende > Antwerpen via de polders > Biesbosch > Deltawerken > Veere > en terug via de tunnel (550km ... slik ... das vroeg opstaan)Peterzeeland schreef:@ Wullebolle: als je door de Westerscheldetunnel bent gereden
...
De zeeland eilanden ken ik redelijk goed, kheb waarschijnlijk al wel alle weggetjes ginder gereden in de afgelopen jaren (makkelijk sinds de tunnel).
Heerlijk rustig en open ginder. ideaal om tussen de velden en het water te cruisen ...
@ Pebeling
Ik laat zeker het resultaat weten, maar tzal jammer genoeg niet meer voor september zijn, de maand zit nl volledig vol, en een extra dagje verlof van het werk zit er niet in.
Spooky Action At A Distance !
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: Weerom Stttotteren, maar dan ANDERS
Beter laat dan nooit: zoals beloofd, de update:
http://v-strom.nl/forum/viewtopic.php?f=5&t=5639
http://v-strom.nl/forum/viewtopic.php?f=5&t=5639
Spooky Action At A Distance !