Voor Ortlieb heb ik gekozen omdat ze in een test van een paar maanden geleden in Motoplus er als verreweg het beste uitkwamen. Ik ben er nu een paar dagen samen met mijn vrouw mee in de Eifel op pad geweest en op de terugreis in Nederland natuurlijk in de regen gereden . Dit zijn mijn bevindingen:
- de inhoud is 2 keer 24 liter. Dat is iets minder dan de originele Suzuki koffers, maar je kunt toch aardig wat bagage meenemen.
- ik heb er geen rek voor aangeschaft, ze hangen over het topkofferrek. Ze hangen er niet aan, want ze hangen aan 2 stroken klittenband die over het buddyseat lopen (zie foto). Ik heb geen moeite gedaan om ze onder het buddyseat te krijgen, de duopassagier voelt niets van de banden.
- een duopassagier is niet noodzakelijk om de koffers op hun plaats te houden, het bevestigingssysteem is zodanig dat ze onwrikbaar vast zitten.
- de koffers hangen in 1 minuut op de fiets
- tijdens het rijden merkte ik (en ook mijn passagier) helemaal niets van de koffers. Ook niet bij een snelheid van 140 km/uur.
- de koffers zijn echt waterdicht (geheel conform de reputatie van Ortlieb). Je maakt ze ook dicht mbv een rolsluiting: je rolt het bovenste deel van de koffer een stukje op. Hetzelfde systeem als bij Ortlieb fietstassen. Er is dus geen geklier met regenhoezen die er toch onvermijdelijk af wapperen.
- de rechterkoffer zit tegen de uitlaatkap en zit daardoor ietsje scheef. De linkerkoffer hangt vrijwel vrij vanaf het topkofferrek en komt op 1 punt tegen het kunststof zijdeksel aan. Voor krassen hoef je niet echt bang te zijn, tegen de achterkant van de koffers is een plaat schuimrubber bevestigd.
De set wordt overigens geleverd als een plat pakketje dat makkelijk in de topkoffer past. Je moet thuis wel effe een kwartiertje monteren, maar dat is met de uitgebreide handleiding een fluitje van een cent.
.