Wat betekent.....
Wat betekent.....
In de motorbladen kom je de termen: balhoofdhoek en naloop tegen. Wat betekent dat nou weer. Als ik aan naloop denk dan komt bij mij op wat ik vroeger op de fiets deed. Eerst heel hard trappen en dan voetjes op de pedalen houden en kijken hoe lang hij naloopt zonder te trappen. En bij balhoofdhoek denk ik aan de hoek van de voorvork aan de motorframe. Wie kan dit makkelijk uitleggen?
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7556
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
De balhoofdhoek is de hoek van de voorvork ten opzichte van de loodlijn (is verticale lijn) van het bevestigingspunt. Zoals je zelf dus al aangaf.
De naloop is de afstand op de grond gemeten tussen daar waar de loodlijn op de grond "raakt" en waar de schuine lijn (die van de balhoofdhoek) de grond "raakt". Hoe groter de balhoofdhoek des te groter de naloop wordt. Bij dezelfde fiets wel te verstaan en zonder andere aanpassingen. Zou je een zelfde motor bijvoorbeeld verlagen door de voorpoten meer door de kroonplaat te laten steken dan blijft de balhoofdhoek gelijk, maar de naloop wordt (iets) kleiner. Beide zijn ook van invloed op de wielbasis oftewel de afstand tussen het hart van de wielnaven.
Choppers hebben soms een ernorme balhoofdhoek en naloop. Dit in tegenstelling tot een buikschuiver.
Maar, correct me if I am wrong.
De naloop is de afstand op de grond gemeten tussen daar waar de loodlijn op de grond "raakt" en waar de schuine lijn (die van de balhoofdhoek) de grond "raakt". Hoe groter de balhoofdhoek des te groter de naloop wordt. Bij dezelfde fiets wel te verstaan en zonder andere aanpassingen. Zou je een zelfde motor bijvoorbeeld verlagen door de voorpoten meer door de kroonplaat te laten steken dan blijft de balhoofdhoek gelijk, maar de naloop wordt (iets) kleiner. Beide zijn ook van invloed op de wielbasis oftewel de afstand tussen het hart van de wielnaven.
Choppers hebben soms een ernorme balhoofdhoek en naloop. Dit in tegenstelling tot een buikschuiver.
Maar, correct me if I am wrong.
Laatst gewijzigd door Iron Horse op zo 04-02-2007, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7556
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Het geeft meer inzicht in het stuurkarakter. Een hele stijle balhoofdhoek stuurt heel erg direct. Dit in tegenstelling tot een chopper met een hele grote balhoofdhoek. Of deze informatie voor de gemiddelde lezer echt iets bijdraagt is natuurlijk maar de vraag. Maar zo staan er natuurlijk nog wel meer technische kreten in die ook niet iedereen duidelijk zijn, maar wel interessant voor de motorfreak of technisch geïnteresseerden. Ik zou me er verder ook niet druk over maken. Het is belangrijker dat je het rijgedrag van je motorfiets als prettig ervaart. En wat die hoek en naloop dan zijn is dan totaal onbelangrijk.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Hoe groter de naloop, hoe stabieler een (motor)fiets rechtuit rijdt, maar hoe lastiger je hem (of haar) een bocht in krijgt. Afhankelijk van het beoogde gebruik van een motor kan de fabrikant dus spelen met de waarde. Zonder naloop zou je bijvoorbeeld niet zonder handen aan het stuur kunnen rijden.
Een winkelkarretje is een goed voorbeeld van de toepassing van naloop. Als de wieltjes van zo'n karretje geen naloop zouden hebben, dus als de as van de wieltjes recht onder het scharnierpunt zou zitten, gaat zo'n kar alle kanten uit, behalve waar jij heen wilt. Door de naloop volgt het wieltje gedwee de opgelegde koers.
Overigens klopt de uitleg van Rob volgens mij niet helemaal. De naloop is de afstand tussen het punt waar de band contact maakt met de weg en het denkbeeldige snijpunt van de as van het balhoofd met dezelfde weg. Toch?
Tom.
Een winkelkarretje is een goed voorbeeld van de toepassing van naloop. Als de wieltjes van zo'n karretje geen naloop zouden hebben, dus als de as van de wieltjes recht onder het scharnierpunt zou zitten, gaat zo'n kar alle kanten uit, behalve waar jij heen wilt. Door de naloop volgt het wieltje gedwee de opgelegde koers.
Overigens klopt de uitleg van Rob volgens mij niet helemaal. De naloop is de afstand tussen het punt waar de band contact maakt met de weg en het denkbeeldige snijpunt van de as van het balhoofd met dezelfde weg. Toch?
Tom.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7556
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Dat is wel wat ik ermee bedoelde te zeggen. In iedergeval is het 't stukje asfalt dat je meet als verschil tussen een kaarsrechte voorvork en een voorvork die onder een hoek geplaatst staat.Pale Rider schreef:.....
Overigens klopt de uitleg van Rob volgens mij niet helemaal. De naloop is de afstand tussen het punt waar de band contact maakt met de weg en het denkbeeldige snijpunt van de as van het balhoofd met dezelfde weg. Toch?
Tom.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Ik heb nu het licht gezien. Makkelijke tekening die je moeiteloos op een bierviltje kunt tekenen in de kroeg als je een sterke verhaal ophoudt.
- Dus ik reed op een motor die een balhoofdhoek heeft van amper 28 graden en sturen dat ie deed....
- Oh ja, wat is balhoofdhoek?
- Nou als je een bierviltje hebt dan zal ik het effe voor je uittekenen.
- Dus ik reed op een motor die een balhoofdhoek heeft van amper 28 graden en sturen dat ie deed....
- Oh ja, wat is balhoofdhoek?
- Nou als je een bierviltje hebt dan zal ik het effe voor je uittekenen.
Een plaatje zegt inderdaad meer dan woorden. Het wekt echter ook vragen op.
Iron Horse of Pale Rider.
Als de Vstrom een balhoofdhoek van zo'n 26 graden heeft, denk ik dat Iron Horse gelijk heeft. Bij Pale Rider heb je dan wel een enorme chopper
Dit klopt niet met 't plaotje. Hierin is de balhoofdhoek weergegeven als de hoek tussen de grond en het verlengde van de voorvork. De vraag is nu wie heeft er gelijk??De balhoofdhoek is de hoek van de voorvork ten opzichte van de loodlijn (is verticale lijn) van het bevestigingspunt. Zoals je zelf dus al aangaf.
Iron Horse of Pale Rider.
Als de Vstrom een balhoofdhoek van zo'n 26 graden heeft, denk ik dat Iron Horse gelijk heeft. Bij Pale Rider heb je dan wel een enorme chopper
En als rechtgeaarde Amsterdammer wil ik Korsan natuurlijk niet alleen naar die kroeg laten gaan. Dus ik ga met 'em mee... Mij kan je dan herkennen als die gozert (ik woon nu al een paar maanden in 010 ) die je eerst een tijdje aankijkt en daarna met die waanzinnig originele oneliner komt: Bhodi....? Bhodi?..... (je rest kan je zelf wel invullen)
Laat jij je ook niet afschrikken door mijn overweldigend goede looks. Ondanks het feit dat ik oogverblindend mooi ben, loop ik toch niet naast mijn motorlaarzen. En je mag me gewoon aanspreken, hoor....Bhodi schreef:...wie weet loop ik je morgen op de beurs tegen het lijf...
Laat je niet afschrikken door de vent die bij me loopt > collega van kantoor
Oh ja... kaal geschoren kop, zwart V-Strom cap erop, knal rood overhemd met een IXS 'overal' broek er op. En oh ja.... zo'n 20 kilo buikspieren, op weg naar mijn rug....
Laatst gewijzigd door Be-Outside op vr 23-02-2007, 09:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Sorry ben je ergens misgelopen denk ikBe-Outside schreef:Laat jij je ook niet afschrikken door mijn overweldigend goede looks. Ondanks het feit dat ik oogverblindend mooi ben, loop ik toch niet naast mijn motorlaarzen. En je mag me gewoon aanspreken, hoor....Bhodi schreef:...wie weet loop ik je morgen op de beurs tegen het lijf...
Laat je niet afschrikken door de vent die bij me loopt > collega van kantoor
Oh ja... kaal geschoren kop, zwart V-Strom cap erop, knal rood overhemd met een IXS 'overal' broek er op. En oh ja.... zo'n 20 kilo buikspieren, op weg naar mijn rug....
Heb m'n overdosis mensen wel weer gehad...begrijp me niet verkeerd...niks mis met kinderen maar waarom neem je ze in een buggy mee naar de motorbeurs
Heb 5 uur over de terugreis gedaan inclusief ANWB...post dat verhaal zo wel in het 'motor'-gedeelte...
Btw..ik was die meid die bij zo ongeveer alle kledingzaken zonodig een leren broek moest passen in die ondermaatse douchekabines waar je letterlijk je kont niet in kon keren...
<nog één keer off-topic> Inderdaad... misschien volgende keer (Motorbeurs Utrecht januari 2008 )
Ik ben er van 15:30 tot 19:30 uur geweest. Het was inderdaad erg druk en eerlijk gezegd heb ik niet zoveel nieuws gezien. Wel een (achteraf foute) helmmuts gekocht - goedkoop blijft toch duurkoop - en de Touratech bijbel 2007 gescoord. </nog één keer off-topic>
Ik ben er van 15:30 tot 19:30 uur geweest. Het was inderdaad erg druk en eerlijk gezegd heb ik niet zoveel nieuws gezien. Wel een (achteraf foute) helmmuts gekocht - goedkoop blijft toch duurkoop - en de Touratech bijbel 2007 gescoord. </nog één keer off-topic>