De avond ervoor moesten die jongeren onder bulderend gelach mij natuurlijk in de zeik nemen met door chat gpt gecreëerde foto's waarop hun ouwe op zijn V-Strom door de lucht vloog. Dat ze zelf die dag aan mij vroegen wanneer er nu eens wat strakker asfalt kwam omdat hun tere billetjes het wel erg te verduren hadden op de Belgische weggetjes die ik voor de heenreis had uitgekozen waren ze uiteraard allang vergeten.
Van het strakkere asfalt konden ze deze zondag 26 april ruimschoots genieten. Na een koffiestop aan de Rursee, waarvan ze nog wisten dat ze ooit als kleine jongens in de oorsprong van de Rur hadden zitten pissen, gingen we weer verder op weg naar huis via mooie binnendoor-weggetjes.
Bij een T-splitsing ging het echter helemaal fout. Terwijl ik bij deze splitsing stopte had mijn oudste zoon meer aandacht voor het naderende verkeer dan mijn motor. Hij knalde bij mij achterop waarbij mijn uitlaat zijn kuip op lamphoogte doorboorde. Ik werd naar voren gelanceerd en kwam met motor en al een paar meter verder op het asfalt terecht. "Gelukkig" viel de motor naar links en ik naar rechts zodat ik de motor niet op mij kreeg.
Omdat ook ik naar het tegemoetkomend verkeer zat te kijken had ik de klap absoluut niet aan zien komen. De Maria in het kapelletje aan de overkant van de splitsing moet met rooie oortjes naar mijn eerste reactie geluisterd hebben. Volgens mij moet ik nog heel wat weesgegroetjes doen om wat ik zei goed te maken...
Daar lag mijn motor dan met de nodige schade en ik was er zelf ook niet helemaal zonder kleerscheuren vanaf gekomen, al lijkt dat allemaal wel mee te gaan vallen. Gelukkig had mijn zoon zelf niets, alleen zijn motor was er minder fortuinlijk vanaf gekomen. Een koplampunit en de tellerbak waren losgeraakt, om van de schade aan zijn kuip maar te zwijgen. Tel daarbij een voorpoot op die olie lekte, waardoor voor hem verder rijden er niet in zat. Zijn motor moest dus door de berger afgevoerd worden.
De meest vervelende schade aan mijn motor was het naar binnen gedrukte en gescheurde achterspatbord. Gelukkig konden we het terugzetten en met duck-tape op z'n plek houden. Al het andere was vervelend, maar verhinderde mij niet om met de motor door te rijden.
Terwijl de oudste zoon met een taxi naar Nederland gebracht werd waar hij met een huurauto verder naar huis kon, ging ik met mijn jongste verder de route vervolgen. De lol was er toch wel wat vanaf waardoor we na een tijdje toch maar de snelste route naar huis in onze Garmins toetsten.
Ondertussen is mijn motor door een schade-expert beoordeeld en met het nodige meedenken van mijn dealer Motoport Rockanje is de motor niet total-loss verklaard. Sommige beschadigde onderdelen worden opgekalefatert. De uitlaat die ook beschadigd geraakt is wordt door een goede 2e hands vervangen zodat ik straks weer met een nette motor verder kan rijden. Het artikel uit de Motoplus van mijn motor MotoPlus 320.000 km V-Strom heeft ook zeker bijgedragen dat mijn V-Strom met 365.000 km op de klok niet economisch total-loss verklaard werd.
Nu nog even wachten op de benodige onderdelen, zodat ik straks weer zonder schade-schaamte