Pyreneeën

Plaats hier uw reisverslagen...
Plaats reactie
1037cc
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1050

Pyreneeën

Bericht door 1037cc »

Onlangs heb ik deelgenomen aan een groepsreis naar de Pyreneeën. Er waren in totaal 20 deelnemers. Samen met een andere deelnemer (óók op een V-Strom 1050) ben ik op woensdag uit de Randstad vertrokken. Tot Dinant hebben we snelweg gereden en daarna uitsluitend binnendoor. De reis verliep voorspoedig, hoewel de 2e dag de regen met bakken uit de hemel kwam. Ook de 3e dag regende het nog wel iets, maar bij lange na niet zo erg als de dag ervoor. Daarna is het trouwens de hele vakantie droog gebleven. De reisorganisatie had ons voorzien van gpx bestanden om in vier etappen het punt van samenkomst in Noord-Oost Spanje te bereiken. Aldus zouden wij alle deelnemers op zaterdag 30 augustus ontmoeten. We verbleven 3 dagen in een prachtig hotel. Vanaf die lokatie hadden we dan steeds de keuze uit een lange of een korte dagrit.
(De witte V-Strom is de mijne. Ik heb 'm voorzien van 2 GiVi koffers die bevestigd zijn op SW Motech beugels. Verder heb ik van Enduristan een roltas en 2 valbeugeltassen die allemaal 100% waterdicht zijn. Dat hebben ze de 2e dag wel bewezen :mrgreen: )
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
++ 2021 Suzuki V-Strom 1050 ++
1037cc

Re: Pyreneeën

Bericht door 1037cc »

De dagtochten waren geweldig, steeds zo'n 300km, het asfalt uitstekend, de benzine goedkoop (werkelijk in België, Frankrijk en Spanje is 98RON vele dubbeltjes per liter goedkoper). In Andorra was de peut zelfs een volle Euro lager geprijsd dan hier!! Na afloop van zo'n dagtocht smaakte het Estelle bier uit de tap héérlijk. Tijdens de dagtochten had ik uit voorzorg mijn regenjack in een valbeugeltas gepropt. Daarnaast had ik een bandenpomp en een banden reparatiesetje bij mij. Gelukkig heb ik het niet nodig gehad.
1037cc

Bericht door 1037cc »

Na de 3e dag zijn we over de toppen van de Pyreneeën naar het westen gereden en streken we neer in Jaca. In dat stadje een citadel. De motoren stonden in de diepe parkeergarage onder het hotel gestald. Toen we aan een dagtrip zouden beginnen was mijn TomTom kennelijk wat in de war en stuurde mij naar rechts, ipv links. Bij het eerste stoplicht kon ik rechtsaf en sloeg nogmaals rechtsaf waarna ik op een fietspad terecht kwam. Het was nog vroeg en kwam verder niemand tegen. Toen ik het fietspad wilde verlaten kwam er nét een politieauto aan. Ik rekende al op een vette bon, maar ze keken slechts een beetje boos en lieten mij gaan (kwamen niet eens hun auto uit) :schater:

Het lachen zou mij die dag wel vergaan. Nu maakte IK een foutje met m'n TomTom en reed in een of ander gehucht een heel steil pad af. Een dag eerder reden we ook een heel steil pad af en dat ging zonder problemen, maar nu dreigde het compleet mis te gaan, want aan het einde van het pad waren nog enkele (te hoge) treden waar ik onmogelijk af kon komen. De motor (>230kg) terug duwen was géén optie. Keren kon ook al niet meer. Toen heb ik de V-Strom geparkeerd op het steile pad, uiteraard in 1e versnelling. Vervolgens zochten mijn maat en ik grote stenen. Dat lukte en daardoor konden we de motor weer op de "normale" straat krijgen.

Later had ik nog een ander "dingetje" waar het bijna fout ging. De reisleider had ons gewaarschuwd kleine dorpen niet zonder meer in te rijden. Dat had ik in m'n achterhoofd. We reden een gehucht in en de TomTom en Garmin waren niet helemaal duidelijk. Een "dame" hing in een auto en wees ons naar links. We reden idd iets die kant op toen bij mij de alarmbellen afgingen. Ik stapte af en liep ter verkenning het pad verder af. Dat ging behoorlijk omhoog en na enkele meters weer flink naar beneden om vervolgens te eindigen bij een hek voor een afgrond. Had ik dat pad ingereden, had ik er nooit meer uitgekomen, omdat het pad te smal was om te keren. Toen wij terug wilden naar de hoofdweg (en dat ging steil omhoog) reed de "dame" pardoes achteruit met haar auto. Ik gaf een ram op de claxon, omdat als ik had moeten stoppen, ik mijn momentum kwijt was geweest en zeker was omgevallen. Gelukkig bond ze in, maar wat een raar ***wijf.
1037cc

Bericht door 1037cc »

Nog wat sfeerplaatjes om een indruk te krijgen van de Pyreneeën. Foto's zijn van andere deelnemers.
1037cc

Bericht door 1037cc »

Na al die dagen motorvertier in de mooie Pyreneeën was het helaas tijd om naar huis te gaan.
Misschien eerst nog één foto die de moeite waard is, gemaakt in Andorra. Het lijkt één grote openbare kartbaan met nog een afbeelding van een bord met de benzineprijzen :P
Overigens: Andorra stad was één grote bouwput en het verkeer was er erg druk. Na een lunch in een "tourist trap" zijn we snel vertrokken.
1037cc

Bericht door 1037cc »

De eerste B&B in Zuid-Frankrijk lag in de buurt van Montauban en eigenlijk hadden we die avond al veel noordelijker willen zitten. Dat zou ons nog opbreken met de volgende dag-etappes. De 2e overnachting was in Mer, in de buurt van de mooie plaats Blois aan de Loire. De accommodatie viel hier tegen. Het zwembad was afgesloten, ontbijt was karig, geen toiletpapier, geen receptie. Gelukkig bleven we maar één nacht en waren we weer snel weg. Echter vanuit Mer naar de Randstad was nog een beste rit. De eigenaar van de B&B had ons gewaarschuwd niet de rondweg van Parijs te nemen. We zagen zelf al op Google maps dat de periferique bomvol stond. Alternatief was om via Troyes en Reims naar het noorden te rijden. Dat betekende wel 150km extra. Zoals elk nadeel een voordeel heeft bestond dat laatste uit een bijna lege snelweg. Helaas bleek bij het verlaten van de péage dat ik mijn kaartje was kwijtgeraakt. De vriendelijke dame liet mij niet meer betalen dan de werkelijke prijs. Andere deelnemers aan de trip hadden een plastic kaartje met een chip (batterij gaat 7 jaar mee). Daarmee kan je zonder gedoe door de tolpoorten en wordt het bedrag automatisch afgeschreven. Als ik weer eens naar Frankrijk ga overweeg ik toch eerst zo'n ding bij de ANWB te halen. Dan nog een andere tip: voor een aantal binnensteden heb je een milieu vignet nodig (€ 5). Ik had dat meer dan 2 weken voor vertrek besteld, maar kreeg het niet op tijd binnen. Betaalbewijs geldt dan gelukkig ook.
Zoals gezegd voerde de reis de laatste dag van Mer naar Troyes, Reims, Charlerois, Brussel, Antwerpen en Randstad. Bij elkaar bijna 800km. Een absoluut record voor mij op de motor. Dankzij m'n betrouwbare V-Strom 1050, die trouwens geen klap verkeerd gegeven heeft, was het goed te doen. Aanvankelijk had ik een gemiddeld benzineverbruik tot wel 1:22,7. Door de lange stukken snelweg waar we soms het gas open draaiden tot flink illegale snelheden zakte het gemiddelde ook weer in tot een nog steeds respectabele 1:18. In totaal heb ik 5.127km gereden.
V-for-Herman
Mijn motor is een: V-strom DL650

Bericht door V-for-Herman »

Mooie tour, en een leuk verslag.👍
V-Strom Bj.2010
Calimero
DL650 berijder
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)

Bericht door Calimero »

Mooie herinneringen van een leuke vakantie :duim:
Groeten,
Adri
JosZie
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2009)

Bericht door JosZie »

Mooi!
Dat zijn de leuke dagen en ritten om de vakantiedagen aan te besteden
Step outside the box to see the real picture
Jonne
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650XT

Bericht door Jonne »

Mooi om je ervaringen te lezen!!
Stroompje
EX- V-Strom berijder

Bericht door Stroompje »

Leuk om te lezen, dat was `G`enieten!!! :worship: :-)} :duim:
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way ... :D
Eikie
EX- V-Strom berijder
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin

Bericht door Eikie »

Vorig jaar getwijfeld om met Stelvio Reizen naar de Pyreneeën te gaan. Helaas had ik te weinig vrije dagen beschikbaar en heb het uitgesteld voor na mijn pensioen.

Geweldig gebied en een mooi verslag. Dank voor het delen.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Sparks
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 [voorheen Suzuki V-strom DL 650]

Bericht door Sparks »

Leuk om je ervaringen te lezen en de foto’s te bekijken, te meer omdat ik dezelfde motor in dezelfde kleurstelling rij :D
Heb er voor de zomer een heerlijke rit mee door België, Luxemburg en Duitsland gemaakt en dat beviel me ook erg goed. De 1050 is een sterke verbetering t.o.v. de oude DL 650 die ik hiervoor jarenlang had. Heeft er wel in geresulteerd dat ik gisteren m’n achterband heb moeten vervangen, het profiel werd toch echt te mager om de herfst en winter mee in te gaan. Het bochtenwerk en het heerlijk bullige vermogen van de 1050 heeft er voor gezorgd dat ik flink wat rubber heb achtergelaten, maar het was het echt waard.
Glimmende kant boven
1037cc

Bericht door 1037cc »

De motor heeft inderdaad een "bullig" vermogen. Als je eens een keer de gashandel écht opendraait dan komt er op een gegeven moment een heerlijke grom uit de airbox :worship: :-)}

Kortom een fijne reismotor, vermogen genoeg, goede zitpositie! De banden had ik ook al laten vervangen, heb nu Michelin Road 6 en die zijn perfect.
Frank
V-Strom 1050 berijder
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M5 (2025)
Contacteer:

Bericht door Frank »

1037cc schreef:..., heb nu Michelin Road 6 en die zijn perfect.
Die overweeg ik ook.. ik heb op mijn lesmotoren Road 5 en die bevallen ook heel goed.
Ben benieuwd hoeveel km je met de 6 rijdt! Afbeelding

Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0 | Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3
Suzuki V-STROM 1050DE 2025 M5| Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | BRIDGESTONE A41 |
Motormuis Fryslân
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 1050XT
Contacteer:

Bericht door Motormuis Fryslân »

Leuk reisverslag.
Zelf heb ook ik het voorrecht gehad om vaker door de Pyreneeën te mogen toeren. Een keer helemaal van oost (Cerbére) naar west (San Sebastian).

Ben na de eerste keer helemaal verslaaft geraakt aan dit gebied. Heerlijke keuken, vriendelijke mensen (gekken vind je overal, zoals ook jou ervaring is), magnifiek asfalt (EU tereuro's zijn hier goed besteed), een prachtige natuur en voldoende overnachting mogelijkheden. Zelf reis ik meestal op de bonnefooi en heb nog nooit onvrijwillig onder de sterren moeten slapen.

De kans is heel groot dat je er weer een keer naar toe gaat. Het is daar een motor walhalla :-)}
Vaak ben je te bang :roll: Remmen is angst :-)}
Plaats reactie