rollagers

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Rony Ruts

rollagers

Bericht door Rony Ruts »

Mijn Vstrom 1050xt heeft nu 33000 km op de teller. En dit weekend in Luxenburg begon ik een geluid te horen, belast en niet belast bij een afdaling. En ik kon het niet vaststellen of het van voor of van achter kwam, maar eer ik thuis was het goed te horen. Bij controle, is mijn rollager LA aan het stuk gaan. Is dit niet snel vraag ik me af of komt dit nog voor?
Calimero
DL650 berijder
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)

Re: rollagers

Bericht door Calimero »

Ik ga ervan uit dat je het linker achterwiellager bedoelt.

Dat het voorkomt blijkt wel uit jouw verhaal, of het bij 33.000 km snel is zou ik normaal gesproken wel vinden. Ik vervang de achterwiellagers preventief om de ongeveer 100.000 km na een ervaring met een kapot achtertandwiellager bij een hoge km-stand (huidige km-stand 347.000). Sindsdien heb ik geen problemen meer met wiellagers gehad.

Waarom bij jouw motor dan al zo snel? Wat voor wegen rij je over het algemeen? Knal je veel met forse snelheid over verkeersdrempels heen? Is je motor veel zwaar beladen? Spuit je hem schoon met een hoge drukreiniger?

Vooral dat laatste kan funest zijn voor je lagers. Daarom was ik mijn motor nagenoeg altijd met het handje.
Groeten,
Adri
Rony Ruts

Bericht door Rony Ruts »

Hallo, het is inderdaad het links achter rollager dat lawaai maakt. Ik ben anders een rustige rijder (67 jaar), en was mijn motor ook enkel met de tuinslang en spons. Maar rij geregeld in beladen toestand, met mijn zijkoffers. En de wegen zijn ook al niet te best in de Belgische Ardennen. Ik heb rond de 19000 km mijn banden laten vervangen, misschien heeft dit er iets mee te maken? Misschien maar een beter rollager (SKF) plaatsen.
Alvast bedankt voor de info, groetjes.
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650

Bericht door Cplegt »

Is het je wiellager of het lager van de tandwieldrager?
Gr. Chiel
JanF
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Bericht door JanF »

Welk merk en type banden heb jij erop gehad die 19.000 km meegaan ?
Rony Ruts

Bericht door Rony Ruts »

Ik heb het achterwiel verwijderd en de rollagers gecontroleerd, en geen van alle lagers zijn defect. Het linker lager is een open lager, en kan je best controleren als de oliekeerringen zijn verwijderd. wat extra rollager vet en terug monteren. Enkel voor aan oliekeerringen te geraken is niet zo simpel, ook niet bij de suzuki dealers niet op stock. Nu heb ik ook te horen gekregen dat het rolgeluid ook van de ketting of banden kan komen?
De vorige banden waren Bridstone A41.
Plaats reactie