Weinig gereden, noodzakelijk onderhoud

Plaats reactie
Bacchus
DL1000 berijder
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000

Weinig gereden, noodzakelijk onderhoud

Bericht door Bacchus »

Afgelopen jaar heb ik nauwelijks gereden. Dit jaar is de motor nog niet uit de garage geweest.
Hier moet op korte termijn toch verandering in komen.

Nu is mijn vaste monteur (1 mans zaak) met pensioen gegaan en ben ik op zoek naar een andere monteur. Wat rondvraag in de buurt heb ik een zaak gevonden met prima reviews. Echter.... voor onderhoud heeft hij een wachtrij van zeker een maand.
Zo lang wil ik eigenlijk niet wachten.

Nu zijn alle vloeistoffer waaronder de olie en de oliefilter minimaal 2 jaar oud.
Wat is verstandig om te doen. Kan ik hier nog mee rijden, is het verstandig om minimaal de olie en oliefilter te vervangen (zelf), of gewoon te wachten op de monteur om alles even na te kijken?

Ik ben geen technisch persoon, maar een oliewisseling moet wel lukken lijkt me :lol:

Het is geen onderhoud op kilometers, meer omdat hij te weinig heeft gereden.
Bagster zadel,Daijiro,Handkappen,Strebel Nautilus,Handvatverw.,KTM spiegels,Alu kettingbesch,Led stadsl.,Bluevision,Topkoffer,Zijkoffers,TT-Rider,Nav-beugel,Airflow-ruit, framebeschermers,Valbeugels,Middenbok,Tanktas,Cruisehelp,Iridium, led-knippers
V-for-Herman
Mijn motor is een: V-strom DL650

Re: Weinig gereden, noodzakelijk onderhoud

Bericht door V-for-Herman »

Ik zou de olie en filter zelf doen, dat zijn de kosten niet. Voor de rest een proefrit maken of met name de remmen nog goed functioneren, en luisteren en kijken of je ongewone geluiden hoort of dingen ziet.
Oh ja en zeker je banden ff controleren op uitdroging en op de juiste spanning zetten.
Weet niet wanneer je remolie voor het laatst is vervangen?
Dit zou je evt. kunnen laten doen als de nieuwe monteur een gaatje heeft.
Dan kan er eigelijk weinig fout gaan.
V-Strom Bj.2010
Sufos
DL1000 berijder

Bericht door Sufos »

Maandje langer maakt toch weinig uit? Zeker als je niet veel rijd.
Oliepeil, banden en remmen checken en gaan totdat de monteur tijd heeft.
Bacchus
DL1000 berijder
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000

Bericht door Bacchus »

De banden zijn nog prima, uiteraard alleen even op spanning brengen. Ketting even controleren en smeren. Het basis spul wat je voor de eerste rit van het jaar doet natuurlijk.
Remvloeistof etc blijf ik zelf af.

Olie en koelvloeistof is uiteraard niet het probleem. Olie zit nog redelijk op pijl maar zou iets meer kunnen. Dit kan ik evt wat bijschudden. Zelf neig ik naar de olie en filter te vervangen en dit even melden bij de monteur. Die hoeft natuurlijk er niet opnieuw in bij de check-up.

Als de oude olie geen kwaad kan is evt maandje laten zitten een optie. Maar ik ben nu eenmaal altijd heel preventief geweest in mijn onderhoud.
Bagster zadel,Daijiro,Handkappen,Strebel Nautilus,Handvatverw.,KTM spiegels,Alu kettingbesch,Led stadsl.,Bluevision,Topkoffer,Zijkoffers,TT-Rider,Nav-beugel,Airflow-ruit, framebeschermers,Valbeugels,Middenbok,Tanktas,Cruisehelp,Iridium, led-knippers
JanF
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Bericht door JanF »

Bedoel je niet " weinig preventief " !😄😁
LooneyT
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL DL650XA (2016)

Bericht door LooneyT »

Koop een Haynes werkplaatshandboek en je kan een hele hoop zelf doen, er wordt stap voor stap uitgelegd hoe je onderhoud moet doen, wat je er voor nodig hebt en waar je op moet letten.
Plaats reactie