lekstroom of te zwaar belast?
- MarsWeb
- Berichten: 3
- Lid geworden op: ma 30-01-2023, 23:53
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
- Woonplaats: Apeldoorn
lekstroom of te zwaar belast?
Hallo mede strijders,
Ik wil graag mijn probleem voorleggen omdat ik zelf niet goed weet waar ik moet beginnen te zoeken.
Situatie:
Heb een DL1000, uit 2008, nooit technische problemen. 2 Jaar lang gereden met een TomTom450 navigatie, rechtstreeks (met zekering er tussen) op mijn accu.
Ik heb afgelopen winter zelf wat after-market spulletjes op de fiets gebouwd.
- Mislampen merk: Kewia K11, 60W
- CarPlay schermpje. Merk: Ekey L300a.
Beide onderdelen zitten met hun originele bijgeleverde bedrading en zekering op de (+) en (-) van de accu en een schakeldraad die ik verbonden (gesoldeerd) heb aan mijn losse Gear-indicator. Hierdoor zijn beide apparaten pas 'bruikbaar' wanneer contact aan staat.
Ik heb na de montage, maanden goed gereden met verschillende kleine ritjes. Tussen de ritten door, motor altijd aan de druppelaar die groene lampjes geeft.
Probleem:
Afgelopen weekend wezen Touren in de Eiffel. Heerlijk op pad. Lampen aan, navigatie app op het scherm.
Na ongeveer 5 uurtjes touren viel mij al op dat ineens het navi-scherm uitviel en na 5 sec weer aanging tijdens het rijden.
We komen op een pauze plek, zet mijn motor uit, en kreeg hem niet meer aan. Lampen dashboard niks werkte meer. Aanduwen ging maar al snel viel de motor weer uit. Besloten om alle niet relevante kabels van de accu af te halen. Aanduwen en gaan. Dynamo deed zijn werk, kon 2 dagen daarna (zonder scherm en mislampen) gewoon rijden en starten, geen problemen.
Vraag:
Motor/accu bij thuiskomst aan de druppelaar. Binnen 2 uur gewoon groen en geen probleem.
Ik ga nog meten hoeveel spanning de accu nu afgeeft, maar gelet op het verhaal verwacht ik geen probleem met de accu zelf. Terecht?
Ik zoek de specs van de lampen en scherm nog bij elkaar maar kan mij niet voorstellen dat die 2 zoveel power vragen dat mijn motor tijdens rijden dat niet kan leveren. Terecht?
Kan het dan mss een lekstroom of kabelbreuk zijn? Maar hoe ga ik dat onderzoeken/meten?
Nog weinig ervaring in deze hoek qua troubleshooting.
Elk advies is welkom.
gr,
Peter
Ik wil graag mijn probleem voorleggen omdat ik zelf niet goed weet waar ik moet beginnen te zoeken.
Situatie:
Heb een DL1000, uit 2008, nooit technische problemen. 2 Jaar lang gereden met een TomTom450 navigatie, rechtstreeks (met zekering er tussen) op mijn accu.
Ik heb afgelopen winter zelf wat after-market spulletjes op de fiets gebouwd.
- Mislampen merk: Kewia K11, 60W
- CarPlay schermpje. Merk: Ekey L300a.
Beide onderdelen zitten met hun originele bijgeleverde bedrading en zekering op de (+) en (-) van de accu en een schakeldraad die ik verbonden (gesoldeerd) heb aan mijn losse Gear-indicator. Hierdoor zijn beide apparaten pas 'bruikbaar' wanneer contact aan staat.
Ik heb na de montage, maanden goed gereden met verschillende kleine ritjes. Tussen de ritten door, motor altijd aan de druppelaar die groene lampjes geeft.
Probleem:
Afgelopen weekend wezen Touren in de Eiffel. Heerlijk op pad. Lampen aan, navigatie app op het scherm.
Na ongeveer 5 uurtjes touren viel mij al op dat ineens het navi-scherm uitviel en na 5 sec weer aanging tijdens het rijden.
We komen op een pauze plek, zet mijn motor uit, en kreeg hem niet meer aan. Lampen dashboard niks werkte meer. Aanduwen ging maar al snel viel de motor weer uit. Besloten om alle niet relevante kabels van de accu af te halen. Aanduwen en gaan. Dynamo deed zijn werk, kon 2 dagen daarna (zonder scherm en mislampen) gewoon rijden en starten, geen problemen.
Vraag:
Motor/accu bij thuiskomst aan de druppelaar. Binnen 2 uur gewoon groen en geen probleem.
Ik ga nog meten hoeveel spanning de accu nu afgeeft, maar gelet op het verhaal verwacht ik geen probleem met de accu zelf. Terecht?
Ik zoek de specs van de lampen en scherm nog bij elkaar maar kan mij niet voorstellen dat die 2 zoveel power vragen dat mijn motor tijdens rijden dat niet kan leveren. Terecht?
Kan het dan mss een lekstroom of kabelbreuk zijn? Maar hoe ga ik dat onderzoeken/meten?
Nog weinig ervaring in deze hoek qua troubleshooting.
Elk advies is welkom.
gr,
Peter
2005-2010 Honda Sabre 500, 2010-2022 PanEuropean ST1100
Maar vanaf 2023, een echte V-strom DL1000
Maar vanaf 2023, een echte V-strom DL1000
- Motormuis Fryslân
- Berichten: 40
- Lid geworden op: za 12-12-2020, 19:48
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom 1050XT
- Woonplaats: Smallingerland
- Contacteer:
Re: lekstroom of te zwaar belast?
Hi Peter,
Mijn zoon rijdt een Vstrom 650 model 2004. Heeft vorig jaar een vergelijkbaar probleem gehad in de Ardennen.
De hele dag gereden met de navigatie en extra verlichting met halogeen lampen aan. In de middag na een plaspauze wilde de motor in een verlaten gebeid niet meer starten. De stroom was volledig op. Middels een startkabel de motor weer aan de praat gekregen. De rest van de tocht heeft hij de extra verlichting niet meer gebruikt. De dagen hierna geen problemen meer ondervonden.
Waarschijnlijk kon de dynamo het geheel niet bijhouden, waardoor de accu tijdens het rijden werd leeggetrokken.
Na thuiskomst de halogeen verlichting met behoud van bestaande bedrading vervangen door een set LED-lampen en nimmer meer een probleem gehad .
Check hoeveel spanning de dynamo oplevert en tel al je stroom verbruikers bij elkaar op. Waarschijnlijk is de dynamo voor het geheel te zwak.
Daar ik geen monteur ben
maar slechts een ervaringsdeskundige, is het bovenstaande is geen 100% garantie voor jouw probleem. De (beroeps) techneuten onder ons kunnen het wellicht veel beter vertellen.
Grtz, MotormuisFryslan
Mijn zoon rijdt een Vstrom 650 model 2004. Heeft vorig jaar een vergelijkbaar probleem gehad in de Ardennen.
De hele dag gereden met de navigatie en extra verlichting met halogeen lampen aan. In de middag na een plaspauze wilde de motor in een verlaten gebeid niet meer starten. De stroom was volledig op. Middels een startkabel de motor weer aan de praat gekregen. De rest van de tocht heeft hij de extra verlichting niet meer gebruikt. De dagen hierna geen problemen meer ondervonden.
Waarschijnlijk kon de dynamo het geheel niet bijhouden, waardoor de accu tijdens het rijden werd leeggetrokken.
Na thuiskomst de halogeen verlichting met behoud van bestaande bedrading vervangen door een set LED-lampen en nimmer meer een probleem gehad .
Check hoeveel spanning de dynamo oplevert en tel al je stroom verbruikers bij elkaar op. Waarschijnlijk is de dynamo voor het geheel te zwak.
Daar ik geen monteur ben

Grtz, MotormuisFryslan
Vaak ben je te bang 

- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7715
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: lekstroom of te zwaar belast?
Een 650 heeft geen grote overcapaciteit. Standaard zonder extra verbruikers is het verbruik ca. 145 Watt. De dynamo van de 650 levert maximaal 375 Watt. Wil je op veilig gaan dan moet er iets overcapaciteit blijven.


Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- MarsWeb
- Berichten: 3
- Lid geworden op: ma 30-01-2023, 23:53
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
- Woonplaats: Apeldoorn
Re: lekstroom of te zwaar belast?
Beste Iron Horse
Weet jij ook wat die dynamo en normale gebruik waardes zijn van de DL1000?
Weet jij ook wat die dynamo en normale gebruik waardes zijn van de DL1000?
2005-2010 Honda Sabre 500, 2010-2022 PanEuropean ST1100
Maar vanaf 2023, een echte V-strom DL1000
Maar vanaf 2023, een echte V-strom DL1000
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7715
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: lekstroom of te zwaar belast?
Die gegevens zijn op het web niet vindbaar, maar ik heb in het verleden weleens iets gevonden en dat zou 400 watt zijn. Maar pin me er niet op vast.


Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: do 03-04-2025, 16:07
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL DL650XA (2016)
Re: lekstroom of te zwaar belast?
Een DL650 uit 2015 moet bij 5000 tpm tussen de 14 en 15 volt geven als de batterij vol geladen is.
De weerstand over de drie verschillende spoelen moet tussen de 0.19 en 0.23 Ohm liggen
Als je de dynamo stekker los haalt van de rest van de motor en de motor start, moet het AC voltage op 60Vac of meer liggen wanneer je elke spoel apart meet.
De weerstand over de drie verschillende spoelen moet tussen de 0.19 en 0.23 Ohm liggen
Als je de dynamo stekker los haalt van de rest van de motor en de motor start, moet het AC voltage op 60Vac of meer liggen wanneer je elke spoel apart meet.