Gasklep synchronisatie ECU

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Bierent
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A (2008)

Gasklep synchronisatie ECU

Bericht door Bierent »

Hallo,
Ik heb even op dit forum en google gezocht maar kan er niet veel over vinden. Hoe doen jullie de gasklep synchronisatie van een vstrom met injectie. Met een carburateur is het goed te doen maar ik lees dat je bij injectie geklooi krijgt met de ECU.
Ik heb wat gezocht naar sds of obd tools maar die zijn aardig prijzig en ik weet niet of obd tools ook die waarde aan kunnen passen (dl650a 2008).
Verder heb ik wat gezien over een Yosh box en ecueditor (wel Hayabusa dan), het is mij niet compleet duidelijk of ik daarmee de waarde voor de gasklep sync kan aanpassen. Verder zou ik die dingen anders wel gemakkelijk zelf kunnen maken.

Hoe doen jullie dit verder of gaat iedereen met een injectie hiermee naar een dealer?

Berend
JanF
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Gasklep synchronisatie ECU

Bericht door JanF »

Ik doe eigenlijk alles zelf , kleppen controleren , bougies , kettingset , nieuwe keerringen voorvork , remblokken etc. , maar de gaskleppen synchroniseren heb ik bij de motorzaak laten doen bij 70K .

Ik had bij die km stand pas gelezen dat dat moest , weet al niet meer welke interval er in het boek staat , heb het even opgezocht , het moet zelfs om de 12000 km !!

Had ook niet het idee dat de motor beter liep na het synchroniseren , liep eerst ook goed , maar de monteur zij wel dat de kleppen niet meer goed stonden !
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650

Bericht door Cplegt »

Synchroniseren kan prima zelf. Vergelijkbaar met het synchroniseren van carburateurs.

De gasklep positiesensor is af te stellen via het doorverbinden van de diagnosestekker, dan komt de stand in beeld.
Gr. Chiel
Bierent
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A (2008)

Bericht door Bierent »

Ah oke de diagnosestekker lees ik nu ook wat meer over. Het is me nog niet compleet duidelijk maar gaanderweg kom ik er vaak wel uit.
Hij loopt bij mij onderin niet perfect maar ook niet slecht, wil ff checken en heb afgelopen halfjaar 12000 wel weer gehaald dus mag opzich wel weer.
Bedankt!
Henri Quaedvlieg
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2020)
Contacteer:

Bericht door Henri Quaedvlieg »

Cplegt schreef: do 08-02-2024, 04:02 Synchroniseren kan prima zelf. Vergelijkbaar met het synchroniseren van carburateurs.

De gasklep positiesensor is af te stellen via het doorverbinden van de diagnosestekker, dan komt de stand in beeld.
Welke pennetjes moet je dan doorverbinden? Van de
diagnosestekker
Sgtmeat
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A Black Rhino ed

Bericht door Sgtmeat »

hortend bij rijden bij lage last (lage toeren of tijdens het filteren in de file) is dat een kenmerk van slechte synchro?
of is dat te wijten aan mij versleten ketting die volgende week gedaan wordt?
Motoropa
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000

Bericht door Motoropa »

Dat synchroniseren heb ik ook nog nooit laten doen ~laat staan zelf gedaan~ *), maar dat hortende gedrag bij lage toeren komt me wel bekend voor. Dat bleek vooral te worden veroorzaakt door de versleten rubberblokken in de naaf van het achterwiel. En met een nieuwe ketting plus tandwielen werd het nóg beter.
Overigens vraag ik onder de 3500 toeren eigenlijk nooit een noemenswaardige prestatie van mijn DL 1000, maar zonodig kan ik nu wel zonder horten en stoten met ± 2000 toeren in de tweede versnelling door slaperige dorpjes sluipen.

*) Dus Chiel, als je nog eens in de buurt komt, en als je denkt dat dat met mijn ouwe Suus (2002) ook kan, zou je mij die synchro-truc dan ook eens willen leren? Kan ik je daarna desgewenst nog een paar heerlijke binnenweggetjes laten zien...
Afspraak is afspraak, maar wie A gezegd heeft is niet verplicht ook B te zeggen.
Sgtmeat

Bericht door Sgtmeat »

dan wacht ik de kettingservice as donderdag even af.

ik merk van mezelf dat ik heel erg moet leren om in hogere toeren te rijden, heb dit mezelf aangeleerd in de vierwieler uit economische overwegingen O:-)
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650

Bericht door Cplegt »

Motoropa schreef: di 11-03-2025, 00:37
Dat bleek vooral te worden veroorzaakt door de versleten rubberblokken in de naaf van het achterwiel.

*) Dus Chiel, als je nog eens in de buurt komt, en als je denkt dat dat met mijn ouwe Suus (2002) ook kan, zou je mij die synchro-truc dan ook eens willen leren? Kan ik je daarna desgewenst nog een paar heerlijke binnenweggetjes laten zien...
Die naaf blokken krijgen aardig wat op hun donder. Ik vulde ze nog wel eens op met stukken fiets binnenband.

Ik kom nog met regelmaat in het noorden, ik stuur je wel een berichtje wanneer ik die kant weer op ga, dan neem ik de vacuummeter mee. Het stelt niet veel voor als je het eenmaal weet
Gr. Chiel
Sgtmeat

Bericht door Sgtmeat »

het was bij mij honder duizend procent de ketting :shock: wat een verschil, alsof ik ineens een 1050 rij maar vooral veel relaxter met filteren.
V-for-Herman
Mijn motor is een: V-strom DL650

Bericht door V-for-Herman »

Welk setje ketting en tandwielen heb je erop laten zetten? En de orginele tandwiel verhouding?
V-Strom Bj.2010
Sgtmeat

Bericht door Sgtmeat »

ik heb werkelijk geen idee. ik heb de vraag gesteld bij Suur in Oud-Beijerland en op basis van het kenteken hebben ze deze vervangen.

mijn ketting was overigens extreem aan vervanging toe, het voorste tandwiel dat waren haaienvinnetjes en er was geen mm verstelling meer over.
Plaats reactie