Het hele demontageverhaal van mijn V-Strom is vanaf vandaag in MotoPlus nr.3 te lezen. Speciaal voor René hierbij nog wel de daadwerkelijke oorzaak van de lekkage. Wat de oorzaak veroorzaakt heeft zal altijd een vraag blijven
Calimero schreef: za 19-10-2024, 16:15
De volgende ochtend ging ik vroeg op pad naar mijn dealer in Rockanje. Ze hadden al snel door wat de oorzaak van de lekkage was. Een lekke keerring van de uitgaande as van het voortandwiel. Het lager daarvan was ook kapot. Iets wat een lastige reparatie zou zijn.
Terwijl we in de veronderstelling waren dat de olielekkage van mijn motor veroorzaakt was door een kapot lager bleek bij de complete demontage van het blok dat een uitgelubberd lagerhuis in het carter de boosdoener was. Het lager van de uitgaande as waar het voortandwiel op zit kon daardoor een heel klein beetje bewegen wat genoeg was om de keerring lek te maken. Om dit te verhelpen moest het hele carter vervangen worden met alle lagers die daarin vast zitten. Dit omdat de lagers speciaal op de passingmaten uitgezocht moeten worden en daardoor dus niet overgezet kunnen worden.
Achteraf heb ik geluk gehad dat de demontage voor het artikel in MotoPlus reeds gepland was. Wanneer ik alle arbeidsuren had moeten betalen was het waarschijnlijk een heel ander verhaal geworden.
Om de woorden van Heleen maar even te gebruiken:
Gelukkig kan ik doorrrrrrrrrrrr.....en blijf ik "Ge"nieten!