voorstellen
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: di 27-08-2024, 08:50
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A
voorstellen
Hallo
Ik ben René en heb een paar weken een gloednagelnieuwe 650A aangeschaft. Ik kom van een Varadero 1000 (2001). Een heel verschil nog. De 650A is veel handelbaarder bij lage snelheden, nauwere U turns mogelijk, en ook aan de hand lopen (garage) en draaien is veel makkelijker. Met mijn 60 jarige leeftijd wel zo prettig. Mijn voorgeschiedenis (vanaf 1988) is XT500 (te krakkemikkig) XBR500 (gestolen) XT500 (te oncomfortabel uiteindelijk) CBR1000 (sic, uiteindelijk te verroest) VFR 750 (zere polsen en nek, reedt verder super!) Varadero 1000 (werd voor mij wat te onhandelbaar) en nu dus de V Strom 650A.
De 650A rijdt super. Zoveel smoother, schakelgemak, licht aanvoelend. Heb een Vario ruit erbij genomen, de Suzuki verlaagde buddyseat, Tomtom Rider laten monteren, valbeugels en de 50 liter topkoffer (sluit lastig). Ik overweeg nog een kleine tanktas op tankring voor t comfort.
Enige nadeel vind ik dat ie bij hogere snelheden (vanaf plm 110 kmh) wat onstabiel aanvoelt, hoe zal ik het zeggen, de bovenkant heeft de neiging wat heen en weer te trillen in lage frequentie. Kan ook door de enorme 50 liter topkoffer komen denk ik. En zwaartepunt ligt lager dan de Varadero, die als een blok/huis op de weg ligt ook bij 160 kmh. Ik ben motortechnisch verder niet onderlegd. De 1000km beurt heeft ie al gehad, en ik had t de dealer doorgegeven.
Van de voorrem hoor ik soms vlak voor t moment dat de motor helemaal stil komt te staan een klein soort ... kraakje? Remt verder prima.
Verder krijg ik na een uur rijden een zere stuit, maar dat heb ik op alle motoren gehad. Ben te gevoelig. Ook ondanks al ander schuim in de Varadero buddyseat bij specialist laten doen. Ik rij toch alleen voor de lol, dus gewoon maar regelmatig even pauzeren tijdens relaxte ritjes op liefst 80 km weggetjes.
https://www.instagram.com/p/C-xEoilNj2h ... B7Hv1LKQ0/
Ik ben René en heb een paar weken een gloednagelnieuwe 650A aangeschaft. Ik kom van een Varadero 1000 (2001). Een heel verschil nog. De 650A is veel handelbaarder bij lage snelheden, nauwere U turns mogelijk, en ook aan de hand lopen (garage) en draaien is veel makkelijker. Met mijn 60 jarige leeftijd wel zo prettig. Mijn voorgeschiedenis (vanaf 1988) is XT500 (te krakkemikkig) XBR500 (gestolen) XT500 (te oncomfortabel uiteindelijk) CBR1000 (sic, uiteindelijk te verroest) VFR 750 (zere polsen en nek, reedt verder super!) Varadero 1000 (werd voor mij wat te onhandelbaar) en nu dus de V Strom 650A.
De 650A rijdt super. Zoveel smoother, schakelgemak, licht aanvoelend. Heb een Vario ruit erbij genomen, de Suzuki verlaagde buddyseat, Tomtom Rider laten monteren, valbeugels en de 50 liter topkoffer (sluit lastig). Ik overweeg nog een kleine tanktas op tankring voor t comfort.
Enige nadeel vind ik dat ie bij hogere snelheden (vanaf plm 110 kmh) wat onstabiel aanvoelt, hoe zal ik het zeggen, de bovenkant heeft de neiging wat heen en weer te trillen in lage frequentie. Kan ook door de enorme 50 liter topkoffer komen denk ik. En zwaartepunt ligt lager dan de Varadero, die als een blok/huis op de weg ligt ook bij 160 kmh. Ik ben motortechnisch verder niet onderlegd. De 1000km beurt heeft ie al gehad, en ik had t de dealer doorgegeven.
Van de voorrem hoor ik soms vlak voor t moment dat de motor helemaal stil komt te staan een klein soort ... kraakje? Remt verder prima.
Verder krijg ik na een uur rijden een zere stuit, maar dat heb ik op alle motoren gehad. Ben te gevoelig. Ook ondanks al ander schuim in de Varadero buddyseat bij specialist laten doen. Ik rij toch alleen voor de lol, dus gewoon maar regelmatig even pauzeren tijdens relaxte ritjes op liefst 80 km weggetjes.
https://www.instagram.com/p/C-xEoilNj2h ... B7Hv1LKQ0/
1988 XT500 XBR500 XT500 CBR1000 VFR750 Varadero 1000 2024 V Strom 650A
-
- Berichten: 956
- Lid geworden op: do 22-08-2019, 15:47
- Mijn motor is een: V-Strom DL650 Adventure K8
Re: voorstellen
Welkom Rene en heel veel fijne km’s op de 650A
zwab·ber (de; m; meervoud: zwabbers) - uit draden bestaande veger op een steel
-
- DL650 berijder
- Berichten: 1606
- Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
- Woonplaats: Den Haag
Re: voorstellen
Hallo René, welkom op het forum.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat je op je vorige krakkemikkige, gestolen, oncomfortabele, verroeste, zere pols en nek veroorzakende en onhandelbare motoren geen plezier hebt beleefd. Al staat het natuurlijk wel al vast dat je ondanks je zere stuitje op je nieuwe V-Strom veel meer plezier gaat beleven
Wellicht dat een wielrennersbroek iets kan doen aan jouw prinses-op-de-erwt-stuitje
Je motor hoort normaal gesproken niet onstabiel aan te voelen bij zo'n relatief lage snelheid. Misschien dat het verhogen van de veervoorspanning van je achterschokbreker wat verbetering kan geven waarbij ik ervan uit ga dat de bandenspanning goed is.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat je op je vorige krakkemikkige, gestolen, oncomfortabele, verroeste, zere pols en nek veroorzakende en onhandelbare motoren geen plezier hebt beleefd. Al staat het natuurlijk wel al vast dat je ondanks je zere stuitje op je nieuwe V-Strom veel meer plezier gaat beleven
Wellicht dat een wielrennersbroek iets kan doen aan jouw prinses-op-de-erwt-stuitje
Je motor hoort normaal gesproken niet onstabiel aan te voelen bij zo'n relatief lage snelheid. Misschien dat het verhogen van de veervoorspanning van je achterschokbreker wat verbetering kan geven waarbij ik ervan uit ga dat de bandenspanning goed is.
Groeten,
Adri
Adri
-
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 7883
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: voorstellen
Welkom René, en die hutkoffer achterop zou zomaar de oorzaak kunnen zijn van het waggelen.
Zelf rijd ik het liefst zonder topkoffer omdat ik dezelfde ervaring deel.
Zelf rijd ik het liefst zonder topkoffer omdat ik dezelfde ervaring deel.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
-
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 5152
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
- Woonplaats: Lunteren.
Re: voorstellen
Welkom René!
Veel lees en post plezier en vooral genieten van je 'lichtvoetige' V-Strom
Veel lees en post plezier en vooral genieten van je 'lichtvoetige' V-Strom
Greetings, Heleen. Smiling all the way ...
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: di 27-08-2024, 08:50
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A
Re: voorstellen
Ik heb echt veel plezier beleefd aan de vorige motoren! Ik ze weer een XT500 erbij willen voor de leuk, maar erg duur! De VFR750- heerlijk soepel rijdend en makkelijk bochtenwerk. De CBR1000 : voelde niet eens heel raar terwijl ik van een XT500 kwam.Calimero schreef: ↑di 27-08-2024, 16:14 Hallo René, welkom op het forum.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat je op je vorige krakkemikkige, gestolen, oncomfortabele, verroeste, zere pols en nek veroorzakende en onhandelbare motoren geen plezier hebt beleefd. Al staat het natuurlijk wel al vast dat je ondanks je zere stuitje op je nieuwe V-Strom veel meer plezier gaat beleven
Wellicht dat een wielrennersbroek iets kan doen aan jouw prinses-op-de-erwt-stuitje
Je motor hoort normaal gesproken niet onstabiel aan te voelen bij zo'n relatief lage snelheid. Misschien dat het verhogen van de veervoorspanning van je achterschokbreker wat verbetering kan geven waarbij ik ervan uit ga dat de bandenspanning goed is.
Zal de wielrennersbroek eens proberen.
De preload heb ik al omhoog gedraaid- het zal de koffer wel zijn. Het heeft ook met de wind te maken- vanavond aardig weinig windstil en minder last van het wiebelen. Echt genoten van lichtvoetig omgeving Assen rijden (oa Eleveld en Ekehaar).
1988 XT500 XBR500 XT500 CBR1000 VFR750 Varadero 1000 2024 V Strom 650A
-
- Berichten: 112
- Lid geworden op: vr 22-07-2022, 20:53
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 - 2009
- Woonplaats: Regio Schiphol
Re: voorstellen
Eventueel kun je zoiets proberen, ik zat er zelf ook naar te kijken, voor als ik lange stukken of weekendjes ga rijden, maar geen idee of het wat is.
Misschien hebben er op dit forum mensen ervaring mee.
https://eu.ripplimpactgear.com/products/apex-rides
Welkom op het forum!
Misschien hebben er op dit forum mensen ervaring mee.
https://eu.ripplimpactgear.com/products/apex-rides
Welkom op het forum!
-
- Berichten: 156
- Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017
Re: voorstellen
Airhawk zitkussen op lucht , werkt perfect .
Verder is het natuurlijk vrij eenvoudig om eens te rijden zonder topkoffer , ik weet het resultaat al !
Verder is het natuurlijk vrij eenvoudig om eens te rijden zonder topkoffer , ik weet het resultaat al !
-
- DL650 berijder
- Berichten: 1606
- Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
- Woonplaats: Den Haag
Re: voorstellen
Ooit zo'n kussen voor mijn vrouw gekocht en zelf ook eens uitgeprobeerd. Ik ben er niet enthousiast over. Ik zit er niet stevig maar wiebelig in het zadel door en mijn vrouw laat het kussentje ook links liggen.
Groeten,
Adri
Adri
-
- Berichten: 156
- Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017
Re: voorstellen
Er mag maar een klein beetje lucht in , maar je zit inderdaad minder stabiel .
Het is het een of het ander !
Het is het een of het ander !
-
- Berichten: 192
- Lid geworden op: wo 09-12-2020, 10:35
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 XT van 2020
- Woonplaats: Bocholt (BE)
Re: voorstellen
René,
Ook ik, ben van een Varadero op een nieuwe V-Strom 650 XT (Bj 2020) , 4 jaar geleden overgestapt. Ik was toen 66 j. De Varadero werd me stilaan te zwaar (ongeveer 50 kg zwaarder!), zeker bij het opbokken van de middenbok.
Ik heb mij die overstap nooit beklaagd. De V-Strom verbruikt ook 2 liter minder benzine (met de huidige prijzen!!!), is door zijn mindere gewicht handelbaarder, en is eveneens geschikt voor verre reizen. Men moet wat sneller opschakelen, maar motorisch kom ik niets te kort, omdat ik meestal solo rijdt.
Ik rijd ook met een topkoffer (aluminium 46 l van Hebco-Becker, op reis met kofferset van 3), maar mijn motor is nooit instabiel!
Ik voel ook geen kraakje in de voorrem, net voor stilstand! Aangezien de tank uit metaal is, heb ik een tanktas met magneten (geen tankring nodig)
Ik heb mijn zadel 2 cm laten verhogen( ben 1,85 m groot), maar heb na 2 uur rijden evenzeer pijn aan de kont (maar ook vrienden van mij met een GS of-Africa twin, al dan niet met een comfortzadel!).
In tegenstelling tot een fietsbroekje, bestaan er ook motorbroekjes (korte). Ik draag onder mijn lederen broek een motorbroekje van het Duitse merk MOTO-SKEEVEEZ (80 euro via het Motorblad Alpentourer). Men maakt in de vulling (en vorm) een onderscheid of je met een Allroad rijdt, dan wel met een sporttourder of een custom).
Ik wens je veel succes toe met je nieuwe motor.
Gr Guy
Ook ik, ben van een Varadero op een nieuwe V-Strom 650 XT (Bj 2020) , 4 jaar geleden overgestapt. Ik was toen 66 j. De Varadero werd me stilaan te zwaar (ongeveer 50 kg zwaarder!), zeker bij het opbokken van de middenbok.
Ik heb mij die overstap nooit beklaagd. De V-Strom verbruikt ook 2 liter minder benzine (met de huidige prijzen!!!), is door zijn mindere gewicht handelbaarder, en is eveneens geschikt voor verre reizen. Men moet wat sneller opschakelen, maar motorisch kom ik niets te kort, omdat ik meestal solo rijdt.
Ik rijd ook met een topkoffer (aluminium 46 l van Hebco-Becker, op reis met kofferset van 3), maar mijn motor is nooit instabiel!
Ik voel ook geen kraakje in de voorrem, net voor stilstand! Aangezien de tank uit metaal is, heb ik een tanktas met magneten (geen tankring nodig)
Ik heb mijn zadel 2 cm laten verhogen( ben 1,85 m groot), maar heb na 2 uur rijden evenzeer pijn aan de kont (maar ook vrienden van mij met een GS of-Africa twin, al dan niet met een comfortzadel!).
In tegenstelling tot een fietsbroekje, bestaan er ook motorbroekjes (korte). Ik draag onder mijn lederen broek een motorbroekje van het Duitse merk MOTO-SKEEVEEZ (80 euro via het Motorblad Alpentourer). Men maakt in de vulling (en vorm) een onderscheid of je met een Allroad rijdt, dan wel met een sporttourder of een custom).
Ik wens je veel succes toe met je nieuwe motor.
Gr Guy
-
- DL650 berijder
- Berichten: 3013
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: voorstellen
Forkbrace plaatsen ???Mdamstel schreef: ↑di 27-08-2024, 09:26
Enige nadeel vind ik dat ie bij hogere snelheden (vanaf plm 110 kmh) wat onstabiel aanvoelt, hoe zal ik het zeggen, de bovenkant heeft de neiging wat heen en weer te trillen in lage frequentie. Kan ook door de enorme 50 liter topkoffer komen denk ik. En zwaartepunt ligt lager dan de Varadero, die als een blok/huis op de weg ligt ook bij 160 kmh. Ik ben motortechnisch verder niet onderlegd. De 1000km beurt heeft ie al gehad, en ik had t de dealer doorgegeven.
viewtopic.php?p=244847#p244847
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: di 27-08-2024, 08:50
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A
Re: voorstellen
De pasvorm is mogelijk beter dan mijn fietsbroek, dank voor de tip.Wouter83 schreef: ↑wo 28-08-2024, 11:19 Eventueel kun je zoiets proberen, ik zat er zelf ook naar te kijken, voor als ik lange stukken of weekendjes ga rijden, maar geen idee of het wat is.
Misschien hebben er op dit forum mensen ervaring mee.
https://eu.ripplimpactgear.com/products/apex-rides
Welkom op het forum!
1988 XT500 XBR500 XT500 CBR1000 VFR750 Varadero 1000 2024 V Strom 650A
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: di 27-08-2024, 08:50
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A
Re: voorstellen
Gisteren een tocht zonder de topkoffer gereden: maakt echt wel veel verschil inderdaad, wobble is een stuk minder, maar nog wat aanwezig bij winderige omstandigheden.
Laatst gewijzigd door Mdamstel op vr 30-08-2024, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
1988 XT500 XBR500 XT500 CBR1000 VFR750 Varadero 1000 2024 V Strom 650A
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: di 27-08-2024, 08:50
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A
Re: voorstellen
Dank voor de fietsbroek tip. Ik heb nog wel een oude tanktas met magneten, gebruikte m destijds op mijn CBR1000, maar ik ben toch bang voor krassen op de tank en vindt de combi hele oude tanktas met gloednieuwe mooie motor ook esthetisch een beetje zonde haha.Panoramaguy schreef: ↑do 29-08-2024, 11:56 René,
Ook ik, ben van een Varadero op een nieuwe V-Strom 650 XT (Bj 2020) , 4 jaar geleden overgestapt. Ik was toen 66 j. De Varadero werd me stilaan te zwaar (ongeveer 50 kg zwaarder!), zeker bij het opbokken van de middenbok.
Ik heb mij die overstap nooit beklaagd. De V-Strom verbruikt ook 2 liter minder benzine (met de huidige prijzen!!!), is door zijn mindere gewicht handelbaarder, en is eveneens geschikt voor verre reizen. Men moet wat sneller opschakelen, maar motorisch kom ik niets te kort, omdat ik meestal solo rijdt.
Ik rijd ook met een topkoffer (aluminium 46 l van Hebco-Becker, op reis met kofferset van 3), maar mijn motor is nooit instabiel!
Ik voel ook geen kraakje in de voorrem, net voor stilstand! Aangezien de tank uit metaal is, heb ik een tanktas met magneten (geen tankring nodig)
Ik heb mijn zadel 2 cm laten verhogen( ben 1,85 m groot), maar heb na 2 uur rijden evenzeer pijn aan de kont (maar ook vrienden van mij met een GS of-Africa twin, al dan niet met een comfortzadel!).
In tegenstelling tot een fietsbroekje, bestaan er ook motorbroekjes (korte). Ik draag onder mijn lederen broek een motorbroekje van het Duitse merk MOTO-SKEEVEEZ (80 euro via het Motorblad Alpentourer). Men maakt in de vulling (en vorm) een onderscheid of je met een Allroad rijdt, dan wel met een sporttourder of een custom).
Ik wens je veel succes toe met je nieuwe motor.
Gr Guy
Gisteren een route gereden op vnl. 80 weggetjes en t geschatte verbruik is 450 km met een tank!! Mijn gemiddeld gebruik bij normaal rijden inclusief stukken snelweg is 1 liter per 21.5 km. Dat was bij mijn oudere Varadero 1000 grofweg 1 op 15... De Varadero kreeg ik uberhaupt niet op de middenbok trouwens, en heb ik destijds laten verwijderen na verlagen van de motor, omdat ie bij bochten steeds aan de grond kwam. De V Strom heeft een middenbok, waar ik m makkelijk op krijg, en komt in t geheel niet aan de grond (alleen buddyseat laten verlagen).
1988 XT500 XBR500 XT500 CBR1000 VFR750 Varadero 1000 2024 V Strom 650A
-
- Berichten: 112
- Lid geworden op: vr 22-07-2022, 20:53
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 - 2009
- Woonplaats: Regio Schiphol
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: di 27-08-2024, 08:50
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A
Re: voorstellen
Gisteren een lange tocht met mijn zoon gereden. Op mijn motor: bij >110 kmh weer dat gewiebel, met name zodra er wat zijwind staat of als achter een auto rijd (tenzij >100m erachter zoiets). Ik durf gewoon geen 130 te rijden. Op zijn motor: geen enkel probleem, hij heeft een BMW F650GS (ook met een topkoffer) uit 2004. Hartstikke stabiel.
Ik snap er niets van, hoort toch niet bij een nieuwe motor? Topkoffer moet toch geen probleem zijn.
Ik rijd nu 37 jaar motor, en heb dit probleem nog op geen enkele motor gehad. Op mijn CBR1000 kon ik 245 kmh, VFR750 230 kmh, XT500 135kmh, Varadero 200 kmh. Natuurlijk windeffect, maar geen gewiebel.
Er blijkt een veringspecialist bij mij in de buurt te zitten (20 minuten rijden), Rooske in Tynaarlo, Öhlins specialist maar kennelijk ook andere merken, dus ik wil die er eens naar laten kijken en misschien daar ook Hyperpro vering laten installeren. En misschien eerst nog de forkbrace.
Ik heb toch geen V Strom om alleen op B weggetjes te rijden. Als het niet opgelost kan worden dan ga ik toch voor een andere motor (en verlies ik financieel ongetwijfeld wat).
Ik snap er niets van, hoort toch niet bij een nieuwe motor? Topkoffer moet toch geen probleem zijn.
Ik rijd nu 37 jaar motor, en heb dit probleem nog op geen enkele motor gehad. Op mijn CBR1000 kon ik 245 kmh, VFR750 230 kmh, XT500 135kmh, Varadero 200 kmh. Natuurlijk windeffect, maar geen gewiebel.
Er blijkt een veringspecialist bij mij in de buurt te zitten (20 minuten rijden), Rooske in Tynaarlo, Öhlins specialist maar kennelijk ook andere merken, dus ik wil die er eens naar laten kijken en misschien daar ook Hyperpro vering laten installeren. En misschien eerst nog de forkbrace.
Ik heb toch geen V Strom om alleen op B weggetjes te rijden. Als het niet opgelost kan worden dan ga ik toch voor een andere motor (en verlies ik financieel ongetwijfeld wat).
1988 XT500 XBR500 XT500 CBR1000 VFR750 Varadero 1000 2024 V Strom 650A
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: za 05-12-2020, 18:58
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650XTA 2021
- Woonplaats: Meppel
Re: voorstellen
ik zou, net als Tulipan al suggereerde, eerst maar eens een forkbrace plaatsen. Kost relatief weinig, plaatsing kost je 10 minuten.
Mijn ervaring is dat de motor na plaatsing veel stabieler aan voelde.
Mijn ervaring is dat de motor na plaatsing veel stabieler aan voelde.
Honda CB750F, Yamaha XV920, Kawasaki 1000GTR, Kawasaki Zephyr 1100, Triumph Sprint 900
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: di 27-08-2024, 08:50
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A
Re: voorstellen
OK, ik heb op jullie aanraden de fork brace besteld. Relatief niet zo duur en makkelijk te monteren, zelfs door mij. Ik ben benieuwd.
1988 XT500 XBR500 XT500 CBR1000 VFR750 Varadero 1000 2024 V Strom 650A
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: di 27-08-2024, 08:50
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A
Re: voorstellen
In afwachting van de fork brace dacht ik ik ga toch wat testen. Ik heb de topkoffer eraf gehaald en de Givi Airflow ruit door het origineel vervangen. Resultaat korte test tot 150 kmh: geen gewiebel meer, ook niet met inhalen, achter auto of als auto's op de andere weghelft passeren. Het lijkt erop dat de combinatie van de Givi ruit + de topkoffer ongelukkig is, althans in mijn geval (91 kg, 174cm en korte benen). Natuurlijk is de volgende stap: ikzelf testen met alleen de topkoffer (Suzuki origineel immers) plus originele ruit (mijn zoon had helemaal geen last met de Givi ruit en de topkoffer, is net zo lang als ik maar iets langere benen en een stuk lichter...).
Aerodynamica/vering is kwestie van millimeter werk denk ik (zie ook bv Max Verstappen momenteel ?).
Aerodynamica/vering is kwestie van millimeter werk denk ik (zie ook bv Max Verstappen momenteel ?).
1988 XT500 XBR500 XT500 CBR1000 VFR750 Varadero 1000 2024 V Strom 650A
-
- DL650 berijder
- Berichten: 3013
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: voorstellen
Kijk ook eens naar je sag:
Blader deze topics eens door:
Blader deze topics eens door:
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
-
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7640
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: voorstellen
Volgens mij staat er op de Givi Air flowruit ook een snelheidsbeperking. Die wordt door niemand aangehouden maar geeft wel iets aan. Ik heb hem gehad en vond het een monsterlijk onding. Veel te groot en ook een windvanger. Dat in combinatie met een topkoffer herken ik wel. Met de Air flow heb ik maar heel kort gereden. Eigenlijk is de combi iets waar de motor niet voor ontworpen is. Zolang je maximaal 100 rijdt valt het allemaal wel mee, maar als je het gas opentrekt krijg je onaangename verrassingen.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: di 27-08-2024, 08:50
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A
Re: voorstellen
Dat vind ik al ingewikkeld worden. Rij al decennia, maar sleutel nooit zelf aan mijn motor. Ik laat er liever een professional naar kijken, zeker omdat het gaat om een flink stuk techniek waar ik op zit en zomaar 160 kmh kan rijden (ik ga daarom ook nooit beginnen aan parachutespringen- moet je zelf je chute opvouwen, brrrrr- dan vlieg ik liever ultralight, waarbij ook hier het onderhoud niet door mijzelf hoeft te worden gedaan in een les/huurtoestel).
@Iron Horse: aha, dus hetzelfde soort ervaring. Ik moet zeggen, met de Givi Airflow heb ik geen druk van rijwind meer, en geluid is ook acceptabeler. Maar ja, een wiebelende motor vind nog erger.
1988 XT500 XBR500 XT500 CBR1000 VFR750 Varadero 1000 2024 V Strom 650A
-
- DL650 berijder
- Berichten: 3013
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: voorstellen
Sag afstellen stelt niets voor, mijn kleinzoon van 9 doet het zelf op zijn crossmotor
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
-
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7640
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: voorstellen
Ik vond de V-strom met die grote ruit en een topkoffer ook niet echt lekker rijden. Later heb ik een sportruitje gehad, dan heb je wel rijwind maar nauwelijks gewobbel van je hoofd. Maar wat iemand het prettigste vindt blijft persoonlijk. Maar ook zonder die grote ruit vond ik met topkoffer het niet lekker rijden als ik boven de 150 op de teller uitkwam. Zonder reed een stuk prettiger. Maar ik reed de laatste jaren vrij weinig en niet zo snel meer, dus dan valt het ook minder op. Voor snelheid vond ik m'n Bandit een stuk stabieler en lekkerder rijden, maar ja dat is eigenlijk appels en peren vergelijken. Daar had ik ook geen topkoffer op. Maar daar reed ik met gemak 170 kruissnelheid (in Duitsland). Maar met de V-Strom ging ik wel wat rustiger rijden. Beter voor m'n gezondheid.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: di 27-08-2024, 08:50
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A
Re: voorstellen
Ik was wel gewend met mijn Varadero 1000 met zijkoffers zonder topkoffer tot 160 kmh (meestal ong. 120 kmh) te rijden, geen probleem. Overweging is dus set zijkoffers een keer voor de V Strom. Waar een helm in past.
1988 XT500 XBR500 XT500 CBR1000 VFR750 Varadero 1000 2024 V Strom 650A
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: za 15-04-2023, 20:51
- Mijn motor is een: Dl 650 Vstrom XT
Re: voorstellen
René, net als jij had ik hetzelfde probleem na de aankoop van mijn nieuwe Vstrom 650.
Na lang zoeken hier op het forum en veel omwegen ben ik tot een simpele oplossing gekomen voor de onstabiel aanvoelende voorkant.
Om een lang verhaal kort te maken zou ik u aanraden om de veerpoten 1 cm door te steken, draai achteraan de veer voorspanning volledig naar rechts en draai de rebound (onderaan de veerpoot) volledig naar rechts en dan 2 toeren terug naar links.
Dit kost u niets en als je daarmee resultaat hebt waar ik vrij zeker van ben kan je verder gaan en hem perfect afregelen.
Dan zou ik u aanraden van de achterveer te vervangen door een progressieve veer van hyperpro en op de vorken veer voospannerrs te monteren.Meet dan de sag even op en regel de veren af en je gaat een perfect sturende Vstrom hebben. De voorveren zou ik zo laten want die zijn al licht progressief bij de nieuwe modellen.
Dit alles vind je hier terug op het forum, alleen heb ik het simpel samengevat voor jou. Ook het regelen van de sag is poepsimpel als het makkelijk uitgelegd wordt
Veel succes en laat ons uw bevindingen maar weten.
Na lang zoeken hier op het forum en veel omwegen ben ik tot een simpele oplossing gekomen voor de onstabiel aanvoelende voorkant.
Om een lang verhaal kort te maken zou ik u aanraden om de veerpoten 1 cm door te steken, draai achteraan de veer voorspanning volledig naar rechts en draai de rebound (onderaan de veerpoot) volledig naar rechts en dan 2 toeren terug naar links.
Dit kost u niets en als je daarmee resultaat hebt waar ik vrij zeker van ben kan je verder gaan en hem perfect afregelen.
Dan zou ik u aanraden van de achterveer te vervangen door een progressieve veer van hyperpro en op de vorken veer voospannerrs te monteren.Meet dan de sag even op en regel de veren af en je gaat een perfect sturende Vstrom hebben. De voorveren zou ik zo laten want die zijn al licht progressief bij de nieuwe modellen.
Dit alles vind je hier terug op het forum, alleen heb ik het simpel samengevat voor jou. Ook het regelen van de sag is poepsimpel als het makkelijk uitgelegd wordt
Veel succes en laat ons uw bevindingen maar weten.
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: di 27-08-2024, 08:50
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A
Re: voorstellen
Dank voor je reactie Roger! Ik ga er meer aan de slag.
1988 XT500 XBR500 XT500 CBR1000 VFR750 Varadero 1000 2024 V Strom 650A
-
- DL650 berijder
- Berichten: 3013
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: voorstellen
Nou Roger,
voor je tweede bijdrage op het forum sinds 1,5 jaar is hij zeker niet verkeerd.
voor je tweede bijdrage op het forum sinds 1,5 jaar is hij zeker niet verkeerd.
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: za 15-04-2023, 20:51
- Mijn motor is een: Dl 650 Vstrom XT
Re: voorstellen
Ik hou mij graag op de achtergrond
-
- Berichten: 156
- Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017
Re: voorstellen
Bedoel je ook met Hyperpro achterveer zo'n strakke voorspanning?Roger schreef: ↑di 03-09-2024, 10:01 René, net als jij had ik hetzelfde probleem na de aankoop van mijn nieuwe Vstrom 650.
Na lang zoeken hier op het forum en veel omwegen ben ik tot een simpele oplossing gekomen voor de onstabiel aanvoelende voorkant.
Om een lang verhaal kort te maken zou ik u aanraden om de veerpoten 1 cm door te steken, draai achteraan de veer voorspanning volledig naar rechts en draai de rebound (onderaan de veerpoot) volledig naar rechts en dan 2 toeren terug naar links.
Dit kost u niets en als je daarmee resultaat hebt waar ik vrij zeker van ben kan je verder gaan en hem perfect afregelen.
Dan zou ik u aanraden van de achterveer te vervangen door een progressieve veer van hyperpro en op de vorken veer voospannerrs te monteren.Meet dan de sag even op en regel de veren af en je gaat een perfect sturende Vstrom hebben. De voorveren zou ik zo laten want die zijn al licht progressief bij de nieuwe modellen.
Dit alles vind je hier terug op het forum, alleen heb ik het simpel samengevat voor jou. Ook het regelen van de sag is poepsimpel als het makkelijk uitgelegd wordt 😁
Veel succes en laat ons uw bevindingen maar weten.
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: za 15-04-2023, 20:51
- Mijn motor is een: Dl 650 Vstrom XT
Re: voorstellen
Nee zeker niet. Met de hyperpoveer ga je de sag moeten opmeten. De originele veer is een beetje te zacht voor de baan en lading. Mijn hyperpro veer kan nog voldoende bijgedraaid worden voor als ik met duo ga toeren.
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: di 27-08-2024, 08:50
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A
Re: voorstellen
Ik heb nu de fork brace erop, voelt wel stabieler (zonder topkoffer en met originele ruit). Zometeen met topkoffer proberen. En heb afspraak gemaakt bij Roosken Tynaarlo om huidige vering optimaal af te stellen (en vorkpoten 1 cm naar beneden). Doet helaas geen Hyperpro installatie.
1988 XT500 XBR500 XT500 CBR1000 VFR750 Varadero 1000 2024 V Strom 650A
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: za 15-04-2023, 20:51
- Mijn motor is een: Dl 650 Vstrom XT
Re: voorstellen
Dan pas ga je een groot verschil voelen. De veer is niet zo moeilijk om zelf te vervangen als je een beetje vertrouwd bent met sleutelen. Ik ben benieuwd en hoor graag hoe het verlopen is na de aanpassingen.
-
- DL650 berijder
- Berichten: 3013
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: voorstellen
Bespaar je de moeite, ga naar een Hyperpro dealer en laat ze eronder zetten, zo duur is het niet.Mdamstel schreef: ↑vr 06-09-2024, 13:19 Ik heb nu de fork brace erop, voelt wel stabieler (zonder topkoffer en met originele ruit). Zometeen met topkoffer proberen. En heb afspraak gemaakt bij Roosken Tynaarlo om huidige vering optimaal af te stellen (en vorkpoten 1 cm naar beneden). Doet helaas geen Hyperpro installatie.
Die centimeter doorzakken is een vaste aanpassing als er Hyperpro ondergaat
Maar met de forkbrace en hyperpro kende ik mijn motor niet meer terug: Als een huis. en strak in de bochten.
Hier op het eiland hebben we op de snelweg veel last van valwinden. Die doe ik met 1 handje
FYI Vario scherm en en ook topkoffer.
Hyperpro ervaring
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: di 27-08-2024, 08:50
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A
Re: voorstellen
Ok, dus maar toch Hyperpro vering besteld bij Premium Motors in Apeldoorn. Wordt pas in november, dat houd ik zo lang wel vol. Voor mijn bouwjaar nog geen specifieke schokbreker voorhanden (en ook geen verlagingsmogelijkheid van Hyperpro- ook niet heel noodzakelijk) dus alleen de veren incl. montage besteld. En dan verkoop ik mijn topkoffer ook nog maar niet
PS Ik ben geen handige klusser, dwz niet aan motoren (wel aan computers of mijn patienten).
PS Ik ben geen handige klusser, dwz niet aan motoren (wel aan computers of mijn patienten).
Laatst gewijzigd door Mdamstel op za 07-09-2024, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
1988 XT500 XBR500 XT500 CBR1000 VFR750 Varadero 1000 2024 V Strom 650A
-
- DL650 berijder
- Berichten: 3013
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: voorstellen
Daar zul je geen spijt van krijgen.
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
-
- DL650 berijder
- Berichten: 1606
- Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
- Woonplaats: Den Haag
Re: voorstellen
Daarvoor hoef je je niet voor te verontschuldigen hoor.
Het onderhoud aan mijn motor wordt door mijn dealer uitgevoerd en het onderhoud aan de vering is in goede handen bij Hyperpro. Een deel van dit alles zou ik best zelf kunnen doen, maar ik heb daarvoor gewoon geen geschikte ruimte. Niks om voor te schamen.
We heten niet allemaal Frits Bos
Groeten,
Adri
Adri
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: za 15-04-2023, 20:51
- Mijn motor is een: Dl 650 Vstrom XT
Re: voorstellen
Goede keuze René. Je gaat uw motor niet meer herkennen na de upgrade.
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: di 27-08-2024, 08:50
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A
Re: voorstellen
PS De fork brace maakt voor het wiebelen met topkoffer geen enkel verschil helaas. Ik wacht de Hyperpro veren af en morgen of overmorgen vandaag! kan ik de Givi V37 koffers plus rek halen. Weekend uitproberen.
1988 XT500 XBR500 XT500 CBR1000 VFR750 Varadero 1000 2024 V Strom 650A
-
- DL650 berijder
- Berichten: 3013
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: voorstellen
Kijk dan eens naar de achterveer voorspanning ( die zwarte knop ).
Staat die niet te slap ? Mbt het wiebelen ?
Dat er te weinig druk op het voorwiel komt.
Staat die niet te slap ? Mbt het wiebelen ?
Dat er te weinig druk op het voorwiel komt.
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: di 27-08-2024, 08:50
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A
Re: voorstellen
De achterveervoorspanning heb ik al in allerlei standen tussen hoog en laag uitgeprobeerd. Geen enkel effect op het wiebelen met topkoffer. Enige wat helpt is de topkoffer eraf halen. En dat helpt heel goed! En gezien de heel ander positie van de zijkoffers hoop ik dat die in ieder geval geen gewiebel geven.
1988 XT500 XBR500 XT500 CBR1000 VFR750 Varadero 1000 2024 V Strom 650A
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: di 27-08-2024, 08:50
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A
Re: voorstellen
De Hepco & Becker Journey koffers erop gezet, past mijn systeemhelm eindelijk in (zoals gedacht), en met mijn dochter erbij achterop en de grote topkoffer: stabiel!
1988 XT500 XBR500 XT500 CBR1000 VFR750 Varadero 1000 2024 V Strom 650A
-
- Forum-moderator - DL1000 berijder
- Berichten: 5119
- Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
- Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
- Woonplaats: Bij Tilburg
Re: voorstellen
Ook vanuit het zuiden een warm welkom René. Ik had een paar weken geleden een dame met hetzelfde probleem, een nieuwe 650. Ook wibbelen, trillen en onstabiel aan de voorkant. Had ook een topkoffer. Maar omdat zij de topkoffer niet kon missen, een hoger windscherm erop gezet. Probleem was opgelost. Hoger windscherm veranderd de windstroom en sloeg niet meer op de topkoffer. Ook zijkoffers, zeker de wat grotere, willen de motor achter wel eens omlaag drukken, dit is wel afhankelijk van je bouw (breed, smal) en windscherm. Maar een forkbrace maakt de motor wel wat stabieler en ook goed afgestelde veerring doet wonderen. Kijken wat de motor doet zonder windscherm of ergens even een airflow lenen, die kan je in hoogte verstellen. Zo kan je beginnen met wat goedkopere mogelijke oplossingen (forkbrace had je al besteld zag ik).
Ben benieuwd hoe het verder gaat, hou ons op de hoogte.
Maar, veel veilige km op de nieuwe aanwinst.
Ben benieuwd hoe het verder gaat, hou ons op de hoogte.
Maar, veel veilige km op de nieuwe aanwinst.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: di 27-08-2024, 08:50
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A
Re: voorstellen
Hey Sparkle,
De GIVI Airflow helpt niet, en de forkbrace ook niet, maar dank voor de suggesties. Vandaag hoop ik verschillende kofferconfiguraties testen zonder bijrijder.
De GIVI Airflow helpt niet, en de forkbrace ook niet, maar dank voor de suggesties. Vandaag hoop ik verschillende kofferconfiguraties testen zonder bijrijder.
1988 XT500 XBR500 XT500 CBR1000 VFR750 Varadero 1000 2024 V Strom 650A
-
- Berichten: 192
- Lid geworden op: wo 09-12-2020, 10:35
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 XT van 2020
- Woonplaats: Bocholt (BE)
Re: voorstellen
Ik heb op mijn V-Strom650 de originele ruit laten staan, en een opzetstukje (windschermpje/spoilertje van het merk MRA) gemonteerd. Dit kan dan nog eens in een vijftal standen verzet worden. Dit was voor mij de goedkoopste en de beste oplossing. Ik heb geen wiebelen, ondanks mijn topkoffer.
Veel andere motorrijders van verschillende motormerken hebben dit ook. Kost niet veel. Soms moet men het gewoon niet te ver zoeken!
Veel andere motorrijders van verschillende motormerken hebben dit ook. Kost niet veel. Soms moet men het gewoon niet te ver zoeken!
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: di 27-08-2024, 08:50
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A
Re: voorstellen
Ja zo'n kleine spoiler had ik op de grotere vervangingsruit van mijn ouder Varadero 1000. Die combinatie hielp ook.
Het gewiebel is verdwenen bij gebruik van de topkoffer samen met de zijkoffers, of als ik alleen de zijkoffers gebruik (en zonder koffers uiteraard).
Het gewiebel is verdwenen bij gebruik van de topkoffer samen met de zijkoffers, of als ik alleen de zijkoffers gebruik (en zonder koffers uiteraard).
1988 XT500 XBR500 XT500 CBR1000 VFR750 Varadero 1000 2024 V Strom 650A
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: di 27-08-2024, 08:50
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A
Re: voorstellen
Mijn tweede motor, zo gingen we naar Zuid Frankrijk, de GIVI koffers hingen na een paar honderd km wat naar beneden wegens erg moeilijk en onhandig te monteren universeel rek (en ik kan niet lassen ofzo, en had verder geen geld voor aanpassing want studerend). De roze jas heb ik niet meer maar de magnetische tanktas nog wel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1988 XT500 XBR500 XT500 CBR1000 VFR750 Varadero 1000 2024 V Strom 650A