Koud op 1,5 cilinder lopen?
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: di 20-08-2024, 15:09
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050
Koud op 1,5 cilinder lopen?
Mijn 1050 start perfekt en loopt ook mooi op 2 potten, maar als ik dan weg rij, is het net alsof er minder vermogen uitkomt dan normaal, alsof het iets stroever gaat...... Als ie warmer is, loopt alles zoals het moet.
Iemand die dit herkend?
Iemand die dit herkend?
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: zo 01-08-2021, 21:47
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1050
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Ja, mijn 1050 heeft dat ook. Volgens mij hebben we er eerder contact over gehad.
Bij mij als volgt: De koude motor start perfect. De eerste 400 à 500 meter geeft hij maar de helft van het vermogen af (haast alsof hij op 1 cilinder loopt). Na die afstand komt opeens de rest vh vermogen erbij. Hiervoor had ik een Ducati Monster S2R800 (2005) met brandstof injectie. Die deed precies hetzelfde.
Ik heb het bij mijn Suzuki dealer nagevraagd. Die had er niet onmiddellijk een antwoord op. Ik moest de motor achterlaten, zodat hij daar de volgende ochtend koud gestart kon worden. Aangezien de dealer niet om de hoek is en het probleem niet zodanig is dat het gelijk verholpen moet worden heb ik het tot nu toe zo gelaten.
Ik heb de V-Strom nieuw gekocht en het motorblok, injectie e.d. is geheel standaard. Overigens ben ik zéér tevreden over mijn 1050. Heerlijke motor!!
Iemand die deze kwaal herkent?
Bij mij als volgt: De koude motor start perfect. De eerste 400 à 500 meter geeft hij maar de helft van het vermogen af (haast alsof hij op 1 cilinder loopt). Na die afstand komt opeens de rest vh vermogen erbij. Hiervoor had ik een Ducati Monster S2R800 (2005) met brandstof injectie. Die deed precies hetzelfde.
Ik heb het bij mijn Suzuki dealer nagevraagd. Die had er niet onmiddellijk een antwoord op. Ik moest de motor achterlaten, zodat hij daar de volgende ochtend koud gestart kon worden. Aangezien de dealer niet om de hoek is en het probleem niet zodanig is dat het gelijk verholpen moet worden heb ik het tot nu toe zo gelaten.
Ik heb de V-Strom nieuw gekocht en het motorblok, injectie e.d. is geheel standaard. Overigens ben ik zéér tevreden over mijn 1050. Heerlijke motor!!
Iemand die deze kwaal herkent?
++ 2021 Suzuki V-Strom 1050 ++
-
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 5150
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
- Woonplaats: Lunteren.
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Hoewel hij niet meer in mijn bezit is, kan ik ook aangeven dat de eerste kilometer mijn 1050 ook ff ' wakker' moest worden.(in A modus)
Ik gaf m die tijd..... daarna alleen maar FUN
Ik gaf m die tijd..... daarna alleen maar FUN
Greetings, Heleen. Smiling all the way ...
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: di 20-08-2024, 15:09
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Dank voor je reactie, ik laat hem binnenkort toch eens uitlezen; dat er geen code zichtbaar is, wil niet zeggen dat er niets geregistreerd wordt.
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: zo 01-08-2021, 21:47
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1050
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Dan ben ik zéér benieuwd naar evt. conclusies!
++ 2021 Suzuki V-Strom 1050 ++
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: di 20-08-2024, 15:09
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Ik zal het posten als ik meer weet. Momenteel start ik de motor en bij het wegrijden lijkt het alsof er een restrictie op het gashendel zit; iets meer gas geven geeft weing response, iets meer gas geeft wel een versnelling. Met een koude motor wil ik natuurlijk onder de 3000 rpm blijven tot het sapje op temperatuur is.
-
- DL650 berijder
- Berichten: 1590
- Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
- Woonplaats: Den Haag
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Nu ben ik geen 1050 specialist maar 3000 rpm vind ik zelfs voor mijn 650 erg laag. Zelf hou ik voor het (rijdend) opwarmen altijd de inrij-toerentallen aan. 4500 rpm zal zo te zien sowieso al niet te hoog zijn, en je motor zal er een stuk soepeler door gaan lopen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Adri
Adri
-
- V-Strom 1050 berijder
- Berichten: 4238
- Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
- Woonplaats: Hengelo (OV)
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Ik rij een 1050DE, maar dit komt mij niet bekend voor... hij doet het gewoon direct zo gauw ik hem aan doe...
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: di 20-08-2024, 15:09
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Vandaag bij Motoport Echt geweest en gevraagd of het inhouden tussen stationair en 2500 rpm met koude motor bij hun bekend is.
Ik heb met de werkplaatschef even gesproken en hij zei dat het wel meer voor komt bij de 1050, hij denkt dat het ligt aan de mapping om de euronorm te halen.
Er waren klanten die om die reden de motor bij koudstart, langer lieten lopen voordat ze wegreden.
Het beste voor de motor is mijns inzien een remapping of ECU flash, niet zo zeer voor meer vermogen, maar meer het iets royaler voeden van de motor, waardoor het soepeler doortrekt en zijn vermogen breder uitsmeert.
Carmo in Helmond biedt die service aan en over mijn vorige motor (XT 1200) heb ik daar goede dingen over gelezen.
Nooit gedaan omdat ik voor iets anders aan het rondkijken was.
Eerst mijn motor maar eens inrijden; heb nu 1360 km op de teller staan, komt tijd, komt raad !
Ik heb met de werkplaatschef even gesproken en hij zei dat het wel meer voor komt bij de 1050, hij denkt dat het ligt aan de mapping om de euronorm te halen.
Er waren klanten die om die reden de motor bij koudstart, langer lieten lopen voordat ze wegreden.
Het beste voor de motor is mijns inzien een remapping of ECU flash, niet zo zeer voor meer vermogen, maar meer het iets royaler voeden van de motor, waardoor het soepeler doortrekt en zijn vermogen breder uitsmeert.
Carmo in Helmond biedt die service aan en over mijn vorige motor (XT 1200) heb ik daar goede dingen over gelezen.
Nooit gedaan omdat ik voor iets anders aan het rondkijken was.
Eerst mijn motor maar eens inrijden; heb nu 1360 km op de teller staan, komt tijd, komt raad !
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: di 20-08-2024, 15:09
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Heb contact op genomen met mijn dealer, die beweert dat hij niets heeft gemerkt toen hij op de motor heeft gereden en gaat op mijn verzoek de kwestie voorleggen bij de importeur. Hij beweert ook dat er geen 1050 zijn bij hem die deze klacht hebben.
Vandaag heb ik de modus vanuit A (daar rij ik het liefst in) naar B gezet en dat is precies hoe hij koud aanvoelt; minder vermogen en een soort van restrictie !
Het vermoeden heb ik nu dat er een software fout(je) in kan zitten, hopelijk is het mogelijk om de software opnieuw te installeren om zo uit te sluiten dat ik een maandagochtend versie heb.....
Nu ik dit schrijf, besef ik me dat de dealer waarschijlijk in Modus B heeft gereden en daarom niks heeft gemerkt.
Vandaag heb ik de modus vanuit A (daar rij ik het liefst in) naar B gezet en dat is precies hoe hij koud aanvoelt; minder vermogen en een soort van restrictie !
Het vermoeden heb ik nu dat er een software fout(je) in kan zitten, hopelijk is het mogelijk om de software opnieuw te installeren om zo uit te sluiten dat ik een maandagochtend versie heb.....
Nu ik dit schrijf, besef ik me dat de dealer waarschijlijk in Modus B heeft gereden en daarom niks heeft gemerkt.
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: zo 01-08-2021, 21:47
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1050
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Mijn 1050 doet dit zowel in de A-modus als in de B-modus. Het verschijnsel houdt ongeveer 400m aan bij koude motor.
Inderdaad, als je je motor start en 20~30 seconden stationair laat draaien doet het verschijnsel zich nauwelijks/niet voor.
Ik heb echter geleerd dat het niet goed is om een koude motor stationair te laten draaien. Beter is rustig weg te rijden, omdat de motor daarmee sneller op temperatuur komt.
Vreemd genoeg had mijn Ducati Monster S2R800 (2005) met brandstofinjectie exact hetzelfde. Daar duurde het inhouden ong. 200m.
Als dit met de mapping van de ECU te maken heeft, dan stel ik mij dat als volgt voor (puur theoretisch):
een koude motor werd vroeger met een choke gestart, dus met een rijker brandstof mengsel. Om binnen de Euro 5 norm te blijven wordt het brandstofmengsel idd verrijkt, maar beperkt tot b.v. 1 cilinder. Als dan de motor ietsjes opgewarmd is (en de choke eraf kan, ofwel het mengsel minder rijk hoeft te zijn) wordt cilinder 2 van brandstof voorzien en heb je het volle vermogen.
Bij de eerste beurt heb ik het besproken met de monteur. Die had hier nog nooit van gehoord (zei hij). Ik had de motor dan een nachtje moeten laten staan, maar ja, deze dealer is voor mij niet om de hoek: 50km en lastig te bereiken met OV.
Ik zou eerst goed vragen wat re-mappen kost, want daar wordt snel de hoofdprijs voor gevraagd, terwijl het een simpel klusje is, n.l. het ECU geheugen mbv een laptop wissen en vervolgens een nieuw bestand in de ECU opslaan.
Een mapping is niet anders dan een spreadsheet bestand, zoals in het voorbeeld hieronder (voor een heel ander motorblok) . De ECU leest dat en voorziet de motor van de juiste hoeveelheid brandstof. De ECU heeft daarnaast allerlei sensoren in en om het blok voor toerental, temperatuur, etc. etc. De gegevens van die sensoren helpen de ECU om de hoeveelheid brandstof te finetunen. Ik weet niet zeker of het 100% klopt wat ik heb opgeschreven tav de ECU, maar in grove lijnen klopt het wel.
Inderdaad, als je je motor start en 20~30 seconden stationair laat draaien doet het verschijnsel zich nauwelijks/niet voor.
Ik heb echter geleerd dat het niet goed is om een koude motor stationair te laten draaien. Beter is rustig weg te rijden, omdat de motor daarmee sneller op temperatuur komt.
Vreemd genoeg had mijn Ducati Monster S2R800 (2005) met brandstofinjectie exact hetzelfde. Daar duurde het inhouden ong. 200m.
Als dit met de mapping van de ECU te maken heeft, dan stel ik mij dat als volgt voor (puur theoretisch):
een koude motor werd vroeger met een choke gestart, dus met een rijker brandstof mengsel. Om binnen de Euro 5 norm te blijven wordt het brandstofmengsel idd verrijkt, maar beperkt tot b.v. 1 cilinder. Als dan de motor ietsjes opgewarmd is (en de choke eraf kan, ofwel het mengsel minder rijk hoeft te zijn) wordt cilinder 2 van brandstof voorzien en heb je het volle vermogen.
Bij de eerste beurt heb ik het besproken met de monteur. Die had hier nog nooit van gehoord (zei hij). Ik had de motor dan een nachtje moeten laten staan, maar ja, deze dealer is voor mij niet om de hoek: 50km en lastig te bereiken met OV.
Ik zou eerst goed vragen wat re-mappen kost, want daar wordt snel de hoofdprijs voor gevraagd, terwijl het een simpel klusje is, n.l. het ECU geheugen mbv een laptop wissen en vervolgens een nieuw bestand in de ECU opslaan.
Een mapping is niet anders dan een spreadsheet bestand, zoals in het voorbeeld hieronder (voor een heel ander motorblok) . De ECU leest dat en voorziet de motor van de juiste hoeveelheid brandstof. De ECU heeft daarnaast allerlei sensoren in en om het blok voor toerental, temperatuur, etc. etc. De gegevens van die sensoren helpen de ECU om de hoeveelheid brandstof te finetunen. Ik weet niet zeker of het 100% klopt wat ik heb opgeschreven tav de ECU, maar in grove lijnen klopt het wel.
++ 2021 Suzuki V-Strom 1050 ++
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: di 20-08-2024, 15:09
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Dank voor reactie, ben ik erg blij mee.
Omdat er niemand reageerd , ga je echt denken dat je een maandagochtend model hebt of dat iedereen in de B modus rijdt.
Vind het jammer dat dit waarschijnlijk bij deze motor hoort, het remappen is voor mij te vroeg; motor heeft net geen 1500 km gelopen en idd de kosten: 400 voor de uitgebreidste open versie en als ik het goed begrijp, zonder dynorun.....
Vergis je niet, er gaat veel research in het ontwikkelen van die software zitten, dus ook veel geld !
Als er nog mensen willen reageren die altijd in A rijden en dit niet herkennen, zou fijn zijn als er een reactie komt.
Alvast bedankt !
Omdat er niemand reageerd , ga je echt denken dat je een maandagochtend model hebt of dat iedereen in de B modus rijdt.
Vind het jammer dat dit waarschijnlijk bij deze motor hoort, het remappen is voor mij te vroeg; motor heeft net geen 1500 km gelopen en idd de kosten: 400 voor de uitgebreidste open versie en als ik het goed begrijp, zonder dynorun.....
Vergis je niet, er gaat veel research in het ontwikkelen van die software zitten, dus ook veel geld !
Als er nog mensen willen reageren die altijd in A rijden en dit niet herkennen, zou fijn zijn als er een reactie komt.
Alvast bedankt !
-
- V-Strom 1050 berijder
- Berichten: 4238
- Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
- Woonplaats: Hengelo (OV)
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Ik heb al gereageerd, maar heb het vanmorgen nog ff geprobeerd. Ik zit ook op mode A en direct full power met koude motor.. dus jouw probleem hoort de dealer gewoon op te lossen!
Succes!
Succes!
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: di 20-08-2024, 15:09
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Frank, klopt, mijn excuses, jij had idd een reactie geplaatst. Wordt hopelijk vervolgd !
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: zo 01-08-2021, 21:47
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1050
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Ik verwacht mijn motor over een maand of 2 à 3 weg te brengen voor z'n 2e grote beurt (24.000km).
Uiteraard zal ik het dan nogmaals vragen aan de monteur.
Mocht jij achter de oorzaak komen, dan hoor ik dat natuurlijk graag. Ik heb er inmiddels mee leren leven en maak mij er niet heel druk om, misschien wel omdat mijn Ducati hetzelfde probleem had.
Uiteraard zal ik het dan nogmaals vragen aan de monteur.
Mocht jij achter de oorzaak komen, dan hoor ik dat natuurlijk graag. Ik heb er inmiddels mee leren leven en maak mij er niet heel druk om, misschien wel omdat mijn Ducati hetzelfde probleem had.
++ 2021 Suzuki V-Strom 1050 ++
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: di 20-08-2024, 15:09
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Denk dat je aan moet geven om contact te zoeken met de importeur als ze geen oplossing weten.
Ik heb vandaag de motor wat langer stationair laten lopen, maar ik moet bijna 3 km rijden voordat ie 82 graden koelwatertemp heeft en normaal begint te reageren op het gas ! Heb ook bericht gehad dat mijn dealer volgende week contact op gaat nemen met zijn aanspreekpunt bij de importeur.
Fingers crossed !
Ik heb vandaag de motor wat langer stationair laten lopen, maar ik moet bijna 3 km rijden voordat ie 82 graden koelwatertemp heeft en normaal begint te reageren op het gas ! Heb ook bericht gehad dat mijn dealer volgende week contact op gaat nemen met zijn aanspreekpunt bij de importeur.
Fingers crossed !
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: di 20-08-2024, 15:09
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Vandaag werd ik gebeld door mijn dealer met de mededeling dat Suzuki niet bekend was met dit probleem....
Dus ik vroeg aan hem, omdat Suzuki het niet kent, moet ik er maar mee leren leven?
Na een goed gesprek, wordt nu gecontroleerd welke software versie ik erop heb staan; daar moet ik een foto van maken en die naar hem mailen.
Misschien kun jij (1050) dat ook eens controleren en het resultaat plaatsen?
In het instructieboekje staat hoe je in de settings komt, systeem info is het magische woord.
Ik ga er vanavond mee aan de slag.
Dus ik vroeg aan hem, omdat Suzuki het niet kent, moet ik er maar mee leren leven?
Na een goed gesprek, wordt nu gecontroleerd welke software versie ik erop heb staan; daar moet ik een foto van maken en die naar hem mailen.
Misschien kun jij (1050) dat ook eens controleren en het resultaat plaatsen?
In het instructieboekje staat hoe je in de settings komt, systeem info is het magische woord.
Ik ga er vanavond mee aan de slag.
-
- V-Strom 1050 berijder
- Berichten: 4238
- Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
- Woonplaats: Hengelo (OV)
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Dat heb ik ook ff voor je gedaan...
Dit is V-Strom 1050 DE van april 2023
Succes!
Dit is V-Strom 1050 DE van april 2023
Succes!
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: di 20-08-2024, 15:09
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Top, we hebben exact dezelfde software!
Ben niet zo handig met foto's plaatsen, dus ik wilde het al over typen....
Mijn is model 2023 en is op kenteken gezet in April 2024.
Nu graag een foto van een 2024 model ? Ben dan wel erg benieuwd of deze ook dezelfde heeft?
Ben niet zo handig met foto's plaatsen, dus ik wilde het al over typen....
Mijn is model 2023 en is op kenteken gezet in April 2024.
Nu graag een foto van een 2024 model ? Ben dan wel erg benieuwd of deze ook dezelfde heeft?
-
- V-Strom 1050 berijder
- Berichten: 4238
- Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
- Woonplaats: Hengelo (OV)
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Kijken of je in september 2025 net zoveel kilometers hebt als ik?
(En ik heb 2 maanden dit jaar niet kunnen rijden door een gebroken enkel)
(En ik heb 2 maanden dit jaar niet kunnen rijden door een gebroken enkel)
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
-
- DL650 berijder
- Berichten: 1590
- Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
- Woonplaats: Den Haag
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Ruil jij je motor nou maar eens niet zo snel in Frank, dan maak je nog eens kans om dat eerste nulletje weg te werken
Groeten,
Adri
Adri
-
- V-Strom 1050 berijder
- Berichten: 4238
- Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
- Woonplaats: Hengelo (OV)
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Haha.. hoogste wat ik gehaald heb is 64.000.. dan is het voor mij interessanter om hem in te ruilen..
5e V-Strom in 16 jaar..
5e V-Strom in 16 jaar..
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: zo 01-08-2021, 21:47
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1050
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Ik wil wel een foto maken, maar hoe kom ik in dat scherm? In de index van het instructieboekje staat niets onder "systeem info". Mijn 1050 is van juli 2021, nieuw gekocht.
@RikStrom: jij moet bijna 3km rijden voor je normaal vermogen hebt?! Dat is écht niet normaal. Bij mij zoals gezegd ong. 400m
Maakt het bij jou uit of je de de koude motor 30 seconden stationair laat lopen?
Overigens kan ik mij niet voorstellen dat de ECU van jouw motor de "verkeerde" software (mapping) zou hebben. Dan zouden namelijk alle motoren met diezelfde software dit probleem moeten hebben. Echter, je dealer zegt dat Suzuki niet bekend is met het probleem.
Als jouw motor pas normaal loopt met een koelwatertemperatuur van 82 graden, dan zou de boosdoener wellicht de sensor van de koelwatertemperatuur kunnen zijn. Het lijkt mij meer aannemelijk dat er af en toe zo'n sensor doorglipt die niet 100% functioneert dan dat de mapping niet klopt.
@RikStrom: jij moet bijna 3km rijden voor je normaal vermogen hebt?! Dat is écht niet normaal. Bij mij zoals gezegd ong. 400m
Maakt het bij jou uit of je de de koude motor 30 seconden stationair laat lopen?
Overigens kan ik mij niet voorstellen dat de ECU van jouw motor de "verkeerde" software (mapping) zou hebben. Dan zouden namelijk alle motoren met diezelfde software dit probleem moeten hebben. Echter, je dealer zegt dat Suzuki niet bekend is met het probleem.
Als jouw motor pas normaal loopt met een koelwatertemperatuur van 82 graden, dan zou de boosdoener wellicht de sensor van de koelwatertemperatuur kunnen zijn. Het lijkt mij meer aannemelijk dat er af en toe zo'n sensor doorglipt die niet 100% functioneert dan dat de mapping niet klopt.
++ 2021 Suzuki V-Strom 1050 ++
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: di 20-08-2024, 15:09
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
@1050: je hebt zo goed als zeker een oudere software versie vanwege je bouwjaar, maar bedankt voor je wil.
Ik laat mijn motor zeker een 30-40 seconden draaien voordat ik wegrij en zit dan in de B modus, ik heb ook gedacht aan een temperatuur gerelateerde oorzaak en sluit dit ook nog niet uit, maar het is zo duidelijk (voor mij) Modus B, dat ik richting software denk; een mapping kan toch niet volledig zijn gelukt als er bv een spanningsdip plaats vindt tijdens het uploaden ?
Thermostaat zou die invloed hebben als ie niet zijn werk doet? Ik neem aan dat jij toch ook 3 km rijdt voordat je 82 graden bereikt?
Zo ja, dan is de thermostaat in orde en de sensor..... wie weet, dank voor je meedenken, wordt gewaardeerd !
Ik laat mijn motor zeker een 30-40 seconden draaien voordat ik wegrij en zit dan in de B modus, ik heb ook gedacht aan een temperatuur gerelateerde oorzaak en sluit dit ook nog niet uit, maar het is zo duidelijk (voor mij) Modus B, dat ik richting software denk; een mapping kan toch niet volledig zijn gelukt als er bv een spanningsdip plaats vindt tijdens het uploaden ?
Thermostaat zou die invloed hebben als ie niet zijn werk doet? Ik neem aan dat jij toch ook 3 km rijdt voordat je 82 graden bereikt?
Zo ja, dan is de thermostaat in orde en de sensor..... wie weet, dank voor je meedenken, wordt gewaardeerd !
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: zo 01-08-2021, 21:47
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1050
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Ja, ik heb een oudere software versie, vanwege 2021 bouwjaar (en LCD ipv TFT scherm). Echter, de software die de injectie aanstuurt zal niet veel verschillen. Het zijn immers beide Euro 5 modellen.
Ik kies vaak voor de A-modus. Die keren dat mijn motor in B-modus staat doet het probleem zich ook voor.
Ik neem aan dat de eindcontrole bij Suzuki dusdanig goed is (6jr garantie op nw modellen), dat een onvolledige of onjuiste mapping onmiddellijk ontdekt wordt. Mapping is zo cruciaal!!
Ja, thermostaat, of sensor koelwatertemperatuur zijn bij mij verdachten 1 en 2. Voor er 3 streepjes van de temperatuur vh koelwater op het dashboard verschijnen ben ik idd. 3 km verder. Echter, zomer of winter, na start koude motor heb ik altijd pas na 400m max. vermogen. Het is nooit 200m of 600m, maar altijd 400m.
Ik heb ook al meegemaakt dat het verschijnsel zich in lichtere mate voordoet nadat de motor warm is gereden en na enkele uren weer gestart wordt.
Dan houdt dit verschijnsel (bij mij) 100 ~ 200m aan, waarna alsnog vol vermogen.
Voor een second opinion ga ik deze week eens langs bij de Ducati specialist die mijn Monster in onderhoud had. Ik heb één keer pech onderweg gehad
toen de krukas sensor van de Ducati het begeven had. Ik belde hem en hij wist feilloos aan te geven wat het probleem kon zijn. Misschien dat hij ook nu de juiste diagnose kan stellen?
Ik kies vaak voor de A-modus. Die keren dat mijn motor in B-modus staat doet het probleem zich ook voor.
Ik neem aan dat de eindcontrole bij Suzuki dusdanig goed is (6jr garantie op nw modellen), dat een onvolledige of onjuiste mapping onmiddellijk ontdekt wordt. Mapping is zo cruciaal!!
Ja, thermostaat, of sensor koelwatertemperatuur zijn bij mij verdachten 1 en 2. Voor er 3 streepjes van de temperatuur vh koelwater op het dashboard verschijnen ben ik idd. 3 km verder. Echter, zomer of winter, na start koude motor heb ik altijd pas na 400m max. vermogen. Het is nooit 200m of 600m, maar altijd 400m.
Ik heb ook al meegemaakt dat het verschijnsel zich in lichtere mate voordoet nadat de motor warm is gereden en na enkele uren weer gestart wordt.
Dan houdt dit verschijnsel (bij mij) 100 ~ 200m aan, waarna alsnog vol vermogen.
Voor een second opinion ga ik deze week eens langs bij de Ducati specialist die mijn Monster in onderhoud had. Ik heb één keer pech onderweg gehad
toen de krukas sensor van de Ducati het begeven had. Ik belde hem en hij wist feilloos aan te geven wat het probleem kon zijn. Misschien dat hij ook nu de juiste diagnose kan stellen?
++ 2021 Suzuki V-Strom 1050 ++
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: di 20-08-2024, 15:09
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Die light versie heb ik als ik na mijn werk (8,5 uur afgekoeld)naar huis ga, dan heeft ie het ook, voor maar 200 meter.....
Goed idee om na te vragen wat de koelwatersensor voor connectie heeft met de ECU.
Lijkt mij dat er wat meer brandstof wordt ingespoten als de temperatuur laag is.
Maar waarom vertoont de motor in koude toestand Modus B verschijnselen ?
Ik hou wel van een goeie, moeilijke, Sudoko puzzel, maar deze puzzel is boven mijn niveau, vrees ik !
Goed idee om na te vragen wat de koelwatersensor voor connectie heeft met de ECU.
Lijkt mij dat er wat meer brandstof wordt ingespoten als de temperatuur laag is.
Maar waarom vertoont de motor in koude toestand Modus B verschijnselen ?
Ik hou wel van een goeie, moeilijke, Sudoko puzzel, maar deze puzzel is boven mijn niveau, vrees ik !
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: zo 01-08-2021, 21:47
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1050
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Vanmiddag ben ik bij mijn Ducati specialist langs gegaan. Heb het probleem voorgelegd. Hij sleutelt al meer dan 40jr aan motoren, maar had hier nog niet eerder van gehoord. In eerste instantie dacht hij ook aan de temperatuursensor, maar later verwierp hij dat idee, omdat je dan hele andere verschijnselen krijgt.
Al pratende dacht hij eerder aan één van de gaskleppen. Het ride-by-wire systeem houdt in dat de gashandel eigenlijk een potmeter is. Als je het gas opendraait moeten beide gaskleppen dat commando volgen. Als één van beide blijft hangen dan zou je het probleem kunnen krijgen dat wij ervaren. Het kan zijn dat een gasklep niet goed opent door dat deze b.v. klemt doordat de vorm niet 100% rond is. Als de motor dan op temperatuur komt verruimen de marges iets en opent/sluit de gasklep wel normaal. Vergeten te vragen, maar als die gaskleppen met een soort van elektromotor wordt geopend, dan functioneert dat onderdeel misschien niet? Kortom: verdachte nummer 1: gasklephuis en/of gasklep.
LET OP: hij was hier nog niet 100% zeker van en zou het liefste de motor zelf onderzoeken, juist omdat het zo'n zeldzaam probleem is.
Vanmiddag heb ik 15km gereden. De motor stond flink in de wind en koelde dus flink af. Toen ik na een uur naar huis ging deed het verschijnsel zich ook weer kort voor, misschien 50 tot 100m.
Al pratende dacht hij eerder aan één van de gaskleppen. Het ride-by-wire systeem houdt in dat de gashandel eigenlijk een potmeter is. Als je het gas opendraait moeten beide gaskleppen dat commando volgen. Als één van beide blijft hangen dan zou je het probleem kunnen krijgen dat wij ervaren. Het kan zijn dat een gasklep niet goed opent door dat deze b.v. klemt doordat de vorm niet 100% rond is. Als de motor dan op temperatuur komt verruimen de marges iets en opent/sluit de gasklep wel normaal. Vergeten te vragen, maar als die gaskleppen met een soort van elektromotor wordt geopend, dan functioneert dat onderdeel misschien niet? Kortom: verdachte nummer 1: gasklephuis en/of gasklep.
LET OP: hij was hier nog niet 100% zeker van en zou het liefste de motor zelf onderzoeken, juist omdat het zo'n zeldzaam probleem is.
Vanmiddag heb ik 15km gereden. De motor stond flink in de wind en koelde dus flink af. Toen ik na een uur naar huis ging deed het verschijnsel zich ook weer kort voor, misschien 50 tot 100m.
++ 2021 Suzuki V-Strom 1050 ++
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: zo 01-08-2021, 21:47
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1050
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Een Britse kennis van mij kwam hiermee, zelfde probleem besproken op een Brits forum.
https://www.stromtrooper.com/threads/v- ... ng.436185/
Er wordt gesproken over de TPS. Dat is de throttle position sensor (in of op het gasklephuis), precies dus wat de ervaren monteur ook al opperde.
Daarnaast wordt schraal mengsel genoemd om de Euro 5 norm te halen (helaas geen sjoemel software )
Wellicht volstaat het om de gasklep(pen) opnieuw in te stellen, te synchroniseren.
https://www.stromtrooper.com/threads/v- ... ng.436185/
Er wordt gesproken over de TPS. Dat is de throttle position sensor (in of op het gasklephuis), precies dus wat de ervaren monteur ook al opperde.
Daarnaast wordt schraal mengsel genoemd om de Euro 5 norm te halen (helaas geen sjoemel software )
Wellicht volstaat het om de gasklep(pen) opnieuw in te stellen, te synchroniseren.
++ 2021 Suzuki V-Strom 1050 ++