Koppelingsmechanisme na 305.000 km
- Calimero
- DL650 berijder
- Berichten: 1539
- Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
- Woonplaats: Den Haag
Koppelingsmechanisme na 305.000 km
Wanneer je veel kilometers maakt is het logisch dat bepaalde onderdelen slijten. Toch zijn het soms andere dingen dan waar je zelf in eerste instantie aan zou denken. Tenminste; wel in mijn geval.
Ik vervang ongeveer om de 100.000 km mijn koppelingskabel. Toen dit kort geleden opnieuw moest bleek echter na montage dat de nieuwe kabel in het maximale stelbereik gesteld moest worden voor een goede werking van de koppeling. En zelfs toen had ik af en toe last om vanuit z'n één in de vrijstand te komen. Met 300.000+ km op de teller leek het mij logisch dat de koppelingsplaten versleten zouden zijn. Mijn dealer had daar echter een andere mening over. De koppeling slipte nog niet dus volgens hem zat het met die platen nog wel goed. Hij dacht eerder aan een versleten clutch push rod. Het mechanisme om de koppelingsplaten te bedienen.
Gisteren is bij een beurt dit mechanisme vervangen en dat bleek inderdaad wel nodig. De cutch push rod was 1,5 mm korter geworden, het busje dat daar overheen valt was ook een mm korter en daarnaast was uitsparing in de clutch camshaft waar dit busje invalt ook een stuk weggesleten.
Na alles inclusief naaldlagertjes en keerringen vervangen te hebben werkt de koppeling weer zoals het hoort en kan de koppelingskabel weer over zijn maximale stelbereik gesteld worden. Adri is weer helemaal blij
Ik vervang ongeveer om de 100.000 km mijn koppelingskabel. Toen dit kort geleden opnieuw moest bleek echter na montage dat de nieuwe kabel in het maximale stelbereik gesteld moest worden voor een goede werking van de koppeling. En zelfs toen had ik af en toe last om vanuit z'n één in de vrijstand te komen. Met 300.000+ km op de teller leek het mij logisch dat de koppelingsplaten versleten zouden zijn. Mijn dealer had daar echter een andere mening over. De koppeling slipte nog niet dus volgens hem zat het met die platen nog wel goed. Hij dacht eerder aan een versleten clutch push rod. Het mechanisme om de koppelingsplaten te bedienen.
Gisteren is bij een beurt dit mechanisme vervangen en dat bleek inderdaad wel nodig. De cutch push rod was 1,5 mm korter geworden, het busje dat daar overheen valt was ook een mm korter en daarnaast was uitsparing in de clutch camshaft waar dit busje invalt ook een stuk weggesleten.
Na alles inclusief naaldlagertjes en keerringen vervangen te hebben werkt de koppeling weer zoals het hoort en kan de koppelingskabel weer over zijn maximale stelbereik gesteld worden. Adri is weer helemaal blij
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Adri
Adri
- Stroompje
- Forum-moderator - DL1000 berijder
- Berichten: 5106
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
- Woonplaats: Lunteren.
Re: Koppelingsmechanisme na 305.000 km
Wooow dat kan ik zelfs begrijpen met jouw foto's erbij........ Fijn dat je weer vooruit kan!!
Greetings, Heleen. Smiling all the way
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 2982
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: Koppelingsmechanisme na 305.000 km
Dus de platen waren nog steeds niet aan vervanging toe ??
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 7840
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: Koppelingsmechanisme na 305.000 km
En dan zijn er nog steeds mensen die zeggen dat een Suzuki Vstrom een budgetbike is
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Frits Bos
- Berichten: 275
- Lid geworden op: wo 20-07-2022, 22:02
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 Bj 2004 V-Strom 1000 bj 2003
- Woonplaats: Noorholland
Re: Koppelingsmechanisme na 305.000 km
Ik vind dat leuk om te lezen om meerdere reden
Iets teveel motoren nu en blijven komen .
- Calimero
- DL650 berijder
- Berichten: 1539
- Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
- Woonplaats: Den Haag
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 2982
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: Koppelingsmechanisme na 305.000 km
Dan klopt dat dus:
Aanschafprijs
Betrouwbaarheid
Onderhoud
Zelfs de koppelingsplaten gaan lang mee
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "