Grote beurt 24.000km V-Strom 650 2017

Plaats reactie
Svengineer
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 15-12-2021, 15:50
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 xta (2017) Zwart

Grote beurt 24.000km V-Strom 650 2017

Bericht door Svengineer »

Vandaag mijn motor opgehaald van de grote beurt.

De totale bon was €1172. Hierin zaten standaard zaken als olie, filter en vloeistoffen. Het duurste was de kettingset. Ik heb toch het gevoel dat dit wel enorm veel geld is. Hoe hebben jullie dat ervaren?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5101
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Re: Grote beurt 24.000km V-Strom 650 2017

Bericht door Stroompje »

Wooowww :shock: daar moet toch nog wel wat meer opstaan dan alleen ' n kettingset, olie en filters en vloeistoffen (en natuurlijk arbeid....)....... :?:
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Svengineer
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 15-12-2021, 15:50
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 xta (2017) Zwart

Re: Grote beurt 24.000km V-Strom 650 2017

Bericht door Svengineer »

Afbeelding
Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Sufos
DL1000 berijder
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 20-01-2017, 23:57
Mijn motor is een: V-Strom 1000 L8
Woonplaats: 52.268012, 6.196773

Re: Grote beurt 24.000km V-Strom 650 2017

Bericht door Sufos »

:cry: Wat een geld voor een onderhoudsbeurt. Alles is gespecificeerd behalve de grootste kostenpost, namelijk het arbeidsloon. Geen idee nu hoelang erover gedaan is, zal wel iets van 8 tot 11 uur zijn, lijkt mij vrij veel voor een grote beurt waar verder niks bijzonders is gebeurd.
Officiële Suzuki dealer?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7556
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Grote beurt 24.000km V-Strom 650 2017

Bericht door Iron Horse »

Al is het veel geld, klopt het denk ik toch wel. Onderdelen kosten nu eenmaal meer bij een dealer dan dat je op zoek gaat naar koopjes. Kijk maar wat een litertje olie kost bij de dealer in tegenstelling tot wat je zelf misschien koopt. Arbeidsloon is niet gespecificeerd per uur. Maar het huidige werkplaats uurtarief zal wel ergen tussen de 90 en 100 euro liggen. Komt dan dus uit op ca. 7 uur, misschien precies 1 dag werk. Neem daarbij de post kleppen stellen mee en je zit zo op dit bedrag. Veel, maar volgens de specificaties niet onredelijk lijkt het. Enige minpuntje vind ik dan dat er 40 euro voor vervangend vervoer wordt gerekend. Bij een rekening van meer dan 1000 euro zou gratis vervangend vervoer toch niet hebben misstaan.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Svengineer
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 15-12-2021, 15:50
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 xta (2017) Zwart

Re: Grote beurt 24.000km V-Strom 650 2017

Bericht door Svengineer »

Normaal gesproken was vervangend vervoer €45 euro. Ze hebben er €5 euro af gehaald omdat het zo duur was.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Sufos
DL1000 berijder
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 20-01-2017, 23:57
Mijn motor is een: V-Strom 1000 L8
Woonplaats: 52.268012, 6.196773

Re: Grote beurt 24.000km V-Strom 650 2017

Bericht door Sufos »

Nou, die korting maakt natuurlijk alles goed
:roll:
V-for-Herman
Berichten: 295
Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
Mijn motor is een: V-strom DL650

Re: Grote beurt 24.000km V-Strom 650 2017

Bericht door V-for-Herman »

Blijft een hoop geld.
maar vandaag bij een voor velen van jullie bekend dealer geweest voor een prijsopgave voor alleen het controleren van de klepspeling en synchronisatie van de gaskleppen.
Tussen de 550 en 600 euro waar ik op moest rekenen incl. de kleppendeksel pakkingen .
En als de kleppen moeten worden nagesteld, moest ik op meer rekenen.😳
Mocht er hier iemand de kennis en ervaring van hebben stuur maar een pm. Komen er wel uit.
V-Strom Bj.2010
Gebruikersavatar
Piet Zahut
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 513
Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
Mijn motor is een: 2024 Suzuki GSX-S1000GX
Woonplaats: Zwolle
Contacteer:

Re: Grote beurt 24.000km V-Strom 650 2017

Bericht door Piet Zahut »

Denk dat het aardig klopt hoor. Ze geven ook aan dat de remklauwen gereinigd zijn, als deze erg vies zijn moet de hele boel uit elkaar en ben je zo 2 uur verder om alle klauwen goed schoon te krabben. Daarnaast zeggen ze ook dat er daadwerkelijk kleppen zijn gesteld, is ook zo weer een uur meer werk dan alleen de speling controleren.
Honda CBR600F '91| Honda CBR900RR '97| Honda VTR 1000 SP1 '01| Honda CBR900RR '01| Kawasaki KLV 1000 '05| Kawasaki Z1000SX '18| Kawasaki Versys 1000 '19| Suzuki V-Strom 1050 '20| Suzuki V-Strom 1050 '21| Suzuki X-Strom 650 '04 | Kawasaki Z900 RS '22 | Suzuki DL800 DE '23 | Suzuki GSX-S1000GX '24
Panoramaguy
Berichten: 186
Lid geworden op: wo 09-12-2020, 10:35
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 XT van 2020
Woonplaats: Bocholt (BE)

Re: Grote beurt 24.000km V-Strom 650 2017

Bericht door Panoramaguy »

Volgens mijn (betrouwbare-niet officiële)
suzuki
dealer moeten bij een 24.000 km -beurt de kleppen niet gesteld worden.
Dit, aangezien hij weet dat ik een rustige rijder ben (en niet hoog in de toeren rijd)
Hij zou dit zo wel horen als de kleppen moeten gesteld worden.
Meestal hoeft men niets bij te stellen, maar men rekent er wel enkele honderd euro bij!
Ik ken een mekanieker bij een officiële dealer, welke het motorblok niet mocht openen bij een grote beurt, maar kleppen stellen werd wel aangerekend op de factuur!
Ik sta kort voor een (eerste) 24.000 km beurt met mijn 650 XT, en laat dit niet uitvoeren.
( bij mijn andere motoren van andere merken reed ik 100.000 km, zonder ooit de kleppen te laten stellen, en de motoren draaiden zoals een naaimachientje!
Gebruikersavatar
Piet Zahut
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 513
Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
Mijn motor is een: 2024 Suzuki GSX-S1000GX
Woonplaats: Zwolle
Contacteer:

Re: Grote beurt 24.000km V-Strom 650 2017

Bericht door Piet Zahut »

Het blijft altijd bijzonder om te lezen dat er dealers zijn die het onderhoudsschema van de ingenieurs uit Japan links laten liggen en het zelf beter weten. Het horen of je kleppen gesteld moeten worden is net zo bijzonder.... Maar het onderhoudsschema is hoe de heren en dames in Japan vinden dat je motor het beste onderhouden kan worden en het is geen verplichting. Als jij zelf anders wilt is dat je eigen keuze, dat je garantie en mobiliteitsservice dan vervalt neem je dan voor lief. Ik had ook een buurvrouw die elke dag een fles sherry opdronk en twee pakjes sigaretten rookte, die is gewoon 84 geworden. Ja, soms gaat het goed!
Honda CBR600F '91| Honda CBR900RR '97| Honda VTR 1000 SP1 '01| Honda CBR900RR '01| Kawasaki KLV 1000 '05| Kawasaki Z1000SX '18| Kawasaki Versys 1000 '19| Suzuki V-Strom 1050 '20| Suzuki V-Strom 1050 '21| Suzuki X-Strom 650 '04 | Kawasaki Z900 RS '22 | Suzuki DL800 DE '23 | Suzuki GSX-S1000GX '24
Akako
DL1000 berijder
Berichten: 312
Lid geworden op: do 01-10-2015, 11:14
Mijn motor is een: BMW R1250RT, Burgman 400
Woonplaats: Rucphen

Re: Grote beurt 24.000km V-Strom 650 2017

Bericht door Akako »

Ik vind het ook niet een heel gek bedrag.

Bij mijn DL1000 werd elke 24000 de klepspeling gecontroleerd. Zo’n beurt kostte ca. 500 euro als de kleppen niet gesteld hoefden te worden en er verder geen extra werkzaamheden waren.

Dus met remklauwen schoonmaken, kettingset en kleppen stellen kom je ook bij mijn dealer een aardig eind in de richting van dit bedrag.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7556
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Grote beurt 24.000km V-Strom 650 2017

Bericht door Iron Horse »

Hij zou dit zo wel horen als de kleppen moeten gesteld worden.
Dat is wel een beetje twijfelachtig. Als dat echt zo zou zijn dan zou er veel geld bespaard kunnen worden. Ik geloof wel dat je door ervaring een redelijke voorspelling kunt doen. Zo is het algemeen gemiddelde bekend van een 650 (K versie) dat deze prima uit kan met een controle om de 48 K. Maar ik zou er niet van willen uitgaan dat iemand dat op gehoor gaat beoordelen. Ja, een flink te ruime klepspeling is goed hoorbaar aan het "geratel". Maar wanneer staan ze te strak? Je hoort dan niks meer, maar om dat op gehoor op het juiste moment te beoordelen lijkt me een tricky business. Maar als de dealer op zijn gehoor ook (schriftelijke) garantie geeft, veel plezier ermee.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5044
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Grote beurt 24.000km V-Strom 650 2017

Bericht door Sparkle Black Peter »

Bij 24.000km de kleppen al stellen?? Dat is erg snel. De 650 staat bekend dat de kleppen vaak pas bij 48.000/72.000 gesteld hoeven worden. Daarvoor staan ze vaak nog binnen de tolerantie. Maar het kan voorkomen. Luchtfilter volgens onderhoudsschema pas bij 36.000km. Zonder de kettingset zou een 24.000km beurt hier rond de €1000,= kosten. Is veel geld. Heb facturen gezien voor dezelfde beurt voor €500,= . Dan is dit toch wel schrikken. :?
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7823
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Grote beurt 24.000km V-Strom 650 2017

Bericht door Eikie »

Motor uit de garantie… de officiële dealer links laten liggen en snel op zoek naar een alternatief. Mobiliteitshulp is ook beperkt en voor een paar tientjes via de motorverzekering of ANWB ook te regelen.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
V-for-Herman
Berichten: 295
Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
Mijn motor is een: V-strom DL650

Re: Grote beurt 24.000km V-Strom 650 2017

Bericht door V-for-Herman »

Mijn Strom naar Hoegee gebracht en de klepspeling laten controleren. Deze stonden na 27000 km nog ruimschoots binnen de toleranties. Het gasklephuis is afgesteld, deze stonden zeker niet goed, ook de Koelvloeistof ook vervangen.
Gelijk de veren voor en achter (paars) laten vervangen door Hyperpro progesieve veren samen met nieuwe keerringen en stofkappen.😎
Het enige nadeel... Hij staat bij hun gelijk in de winterstalling dus genieten kan pas volgend jaar.
V-Strom Bj.2010
JanF
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Grote beurt 24.000km V-Strom 650 2017

Bericht door JanF »

Die paarse waren dan toch ook van Hyperpro ?
V-for-Herman
Berichten: 295
Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
Mijn motor is een: V-strom DL650

Re: Grote beurt 24.000km V-Strom 650 2017

Bericht door V-for-Herman »

Klopt, deze set zit erin.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V-Strom Bj.2010
JanF
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Grote beurt 24.000km V-Strom 650 2017

Bericht door JanF »

Gelijk de veren voor en achter (paars) laten vervangen door Hyperpro progesieve veren.........

Ik bedoelde eigenlijk zoals ik jouw bovenstaande zin lees ; zaten er al Hyperpro veren in ?

I
V-for-Herman
Berichten: 295
Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
Mijn motor is een: V-strom DL650

Re: Grote beurt 24.000km V-Strom 650 2017

Bericht door V-for-Herman »

Hoi Jan,

Nee, de orginele fabrieksaf veren zaten er in en heb deze laten vervangen door de set van Hyperpro.
V-Strom Bj.2010
Plaats reactie