Voorheen 2 x vstrom 650. Uitstekend bevallen ( minus zadel

Vandaag mijn zwart/blauwe 800DE opgehaald. Week geleden proefrit gemaakt. Was erg onder de indruk. motor prestaties, vering, zithouding en handelbaarheid. ( Zadel dus veel beter dan gewend op mijn 650 , met name hoek en demping ).Ook proefgereden op Honda transalp om spijt in toekomst te voorkomen. Keuze was gelukkig direct duidelijk. Fijne motor deze Honda maar geen smile zoals op Vstrom. Vstrom heeft dus gewonnen ondanks dat deze 20 kilo meer weegt. Was geen twijfel over. Terwijl gewicht ( handelbaarheid staand naast motor) voor mij erg belangrijk is. Het winnen van de alpentest gaf mede de doorslag. Dan moet je wel erg goed zijn om al die duurdere gerenommeerde fietsen te verslaan. 6 jaar garantie helpt ook bij besluit.
Motor stond reeds in showroom dus ik kon snel rijden. Keuze geel/ blauw of zwart/blauw vond ik lastig. Zwart/ blauw blijkt overigens meest verkocht.
Eerste 80 km zitten er nu op. Verlichting in het donker moet ik aan wennen. Eerste tien meter weinig licht op de weg.
Probeer het advies ( handleiding pdf ) wat betreft inrijden toch maar netjes op te volgen ( eerste 600 km Max 4500 toeren ) de nieuwe banden netjes in te rijden (wil niet vallen) en…..niet teveel te pielen op het dashboard tijdens het rijden.
Ik merk dat stand A (sport) nu voor mij te snel gaat ( veel te snel op Max gewenste inrij toeren 4500-5000). Quick schifter moet ik aanwennen. Met name terug schakelen. Boekje zegt gas er op houden, ik neig nog steeds naar gas even dicht. In versnelling zetten naar 1 geeft best wel een duidelijke klak. Niet storend maar ik was het niet gewend.
De rain stand ( C ) was prettig om subtiel op te trekken en de motor rustig toeren te laten maken en de motor goed te leren kennen. In deze stand voelt de motor zeer handelbaar bij bijv keren op de weg.De verschillen tussen de verschillende rijmodi zijn de eerste meters groot ( fijn ).
Als extra heb ik handvatverwarming van Suzuki ( helaas niet zichtbaar op scherm ), alleen op bedieningsknop en dan ook niet direct zichtbaar in welke stand. Ook een Suzuki middenbok ( vraagt meer kracht dan bij mijn Honda ).