Terug in/ op het nest

Stel je hier voor en vertel wat over jezelf, wat je bezig houdt en waarom je een voorliefde voor V-Strom hebt
Frans Janssen
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Terug in/ op het nest

Bericht door Frans Janssen »

Even weggeweest (wegens aanschaf Honda nc750x dct )
Voorheen 2 x vstrom 650. Uitstekend bevallen ( minus zadel :) ).
Vandaag mijn zwart/blauwe 800DE opgehaald. Week geleden proefrit gemaakt. Was erg onder de indruk. motor prestaties, vering, zithouding en handelbaarheid. ( Zadel dus veel beter dan gewend op mijn 650 , met name hoek en demping ).Ook proefgereden op Honda transalp om spijt in toekomst te voorkomen. Keuze was gelukkig direct duidelijk. Fijne motor deze Honda maar geen smile zoals op Vstrom. Vstrom heeft dus gewonnen ondanks dat deze 20 kilo meer weegt. Was geen twijfel over. Terwijl gewicht ( handelbaarheid staand naast motor) voor mij erg belangrijk is. Het winnen van de alpentest gaf mede de doorslag. Dan moet je wel erg goed zijn om al die duurdere gerenommeerde fietsen te verslaan. 6 jaar garantie helpt ook bij besluit.
Motor stond reeds in showroom dus ik kon snel rijden. Keuze geel/ blauw of zwart/blauw vond ik lastig. Zwart/ blauw blijkt overigens meest verkocht.
Eerste 80 km zitten er nu op. Verlichting in het donker moet ik aan wennen. Eerste tien meter weinig licht op de weg.
Probeer het advies ( handleiding pdf ) wat betreft inrijden toch maar netjes op te volgen ( eerste 600 km Max 4500 toeren ) de nieuwe banden netjes in te rijden (wil niet vallen) en…..niet teveel te pielen op het dashboard tijdens het rijden.
Ik merk dat stand A (sport) nu voor mij te snel gaat ( veel te snel op Max gewenste inrij toeren 4500-5000). Quick schifter moet ik aanwennen. Met name terug schakelen. Boekje zegt gas er op houden, ik neig nog steeds naar gas even dicht. In versnelling zetten naar 1 geeft best wel een duidelijke klak. Niet storend maar ik was het niet gewend.
De rain stand ( C ) was prettig om subtiel op te trekken en de motor rustig toeren te laten maken en de motor goed te leren kennen. In deze stand voelt de motor zeer handelbaar bij bijv keren op de weg.De verschillen tussen de verschillende rijmodi zijn de eerste meters groot ( fijn ).
Als extra heb ik handvatverwarming van Suzuki ( helaas niet zichtbaar op scherm ), alleen op bedieningsknop en dan ook niet direct zichtbaar in welke stand. Ook een Suzuki middenbok ( vraagt meer kracht dan bij mijn Honda ).
Stroompje
EX- V-Strom berijder

Re: Terug in/ op het nest

Bericht door Stroompje »

Hoi Frans,
welkom terug dan maar weer hier! :duim:
Je hebt het aardig duidelijk gemaakt waarom.... :schater:
Het V-Stromig genieten is weer begonnen :-)}!
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way ... :D
Calimero
DL650 berijder
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)

Bericht door Calimero »

Hallo Frans, welkom terug op het forum.

Je eerste kilometers rijplezier op je nieuwe Strom zitten erop en zo te lezen zijn die goed bevallen :duim:

Wat vind je beter aan het zadel ten opzichte van je vorige V-Stroms? Ik heb juist het idee dat het nieuwe zadel wat spartaanser is.
Groeten,
Adri
Frans Janssen

Wat vind je beter aan het zadel ten opzichte van je vorige V-Stroms? Ik heb juist het idee dat het nieuwe zadel wat spartaanser is.

Op mijn vorige Suzuki’s (650) had ik altijd het gevoel wat naar voren te glijden. Reden toen om een corbin zadel aan te schaffen. Dat werkte goed. Maakte het zadel wel iets breder waardoor voeten minder goed de grond raakten.

Op het huidige 800 zadel glijdt ik niet naar voren en ik heb ook het gevoel dat ik op een iets breder zadel zit. De ondersteuning voelt als comfortabel zitten op een stoel. Tikkeltje hard dat wel. Te zacht schijnt ook niet goed te werken.
RobertV
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1050DE

Bericht door RobertV »

Hoi Frans, verlichting kan je laten afstellen en de quickshifter wordt na inrijden steeds soepeler. Heb ik ook op mijn 1050DE ervaren. En schakelen lekker in hoge toeren voor het sportieve gevoel. Werkt super. Veel plezier met je nieuwe 800
Frans Janssen

Vandaag de 800 km gepasseerd. Volgende week 1000 km beurt. Volgens handleiding mag ik nu van Max 5000 toeren naar 7000 toeren. Ik weet dat velen inrijden volgens boekje onzin vinden. Het wel te doen voelt goed voor mij.
Quick schiften doet het altijd vloeiend van 4 naar hoger. Naar beneden gaat niet altijd zachtzinnig. Gebruik dus de koppeling klein beetje en dat is net voldoende. Fijn te horen dat het schakelen soepeler gaat verlopen naarmate meer kilometers.
Verbruik 1 : 21. Gaat zeker zuiniger worden omdat ik nu aan het inrijden ben.
Schakelen naar de eerste en tweede versnelling gaat altijd met een al dan niet luide klak.
Grotere ruit besteld en plaatje voor onder de zijstandaard.
Ben nog steeds onder de indruk van de trekkracht bij lage toeren. Motor nodigt uit tot sportief rijden. Meer dan bij de 650.
Pitjev
Mijn motor is een: V strom 800DE

Bericht door Pitjev »

@ frans janssen, De ervaring die je hier omschrijft heb ik ook met de 800DE, ik heb me ook aan de inrijvoorschriften gehouden al was het af en toe moeilijk :lol:

Nu heb ik er ongeveer 3000 km op zitten en bevalt prima.

Heb je de grotere ruit al gemonteerd? ik ben benieuwd naar de ervaring van deze ruit.
Frans Janssen

Suzuki ruit geschikt van en voor Vstrom 800 zojuist geplaatst.
Hoger (8cm) en van onder ook breder dan origineel.
€79
Eerste indruk is goed ( korte rit ). Kom ik op terug na langere rit.
Ben 1.83cm
Originele kleine ruit lijkt mij geschikt voor als het erg warm is.
Pitjev
Mijn motor is een: V strom 800DE

Bericht door Pitjev »

@Frans , bedankt voor de reactie.

Ben benieuwd bij hoger snelheid (120 km + ) hoe het dan is met de turbulentie.
Frans Janssen

Ben benieuwd bij hoger snelheid (120 km + ) hoe het dan is met de turbulentie.

Net terug van weggeweest. Met de motor geen 120 km / H mee gereden.
Vandaag even in de buurt rondgereden. Net de 1000 km overschreden :).
Als ik iets buk met met hoofd zit ik herrie vrij.
Denk dat er nog een opzet ruitje bij op moet voor het betere werk.