Kleppen stellen

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Gebruikersavatar
Sufos
DL1000 berijder
Berichten: 337
Lid geworden op: vr 20-01-2017, 23:57
Mijn motor is een: V-Strom 1000 L8
Woonplaats: 52.268012, 6.196773

Kleppen stellen

Bericht door Sufos »

Mijn motor heeft binnenkort een beurt nodig. Sommige dingen doe ik zelf wel, andere dingen besteed ik uit omdat daar toch de nodige kennis ontbreekt. Nu heeft mijn motor bij 24K een grote beurt nodig en daarbij hoort ook controle klepspeling. Zelf vind ik dat nogal onzinnig na 24k, ik heb nog nooit van een V-strom gehoord dat de kleppen daadwerkelijk gesteld moesten worden bij die kilometerstand. Nu is het uiteraard beter om een keer teveel te controleren dan te weinig, maar toch.

De vraag is: wie weet zeker dat zijn/haar kleppen weleens gesteld zijn en bij welke kilometerstand was dat en wat is het type/bouwjaar. Of zijn er motoren met een kilometerstand van meer dan 60000 waarbij de kleppen zeker nog nooit gesteld zijn?
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1388
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Kleppen stellen

Bericht door Cplegt »

Van aardig wat vstrom de kleppen gesteld/gecontroleerd. Doorgaans bij de 650 modellen de eerste keer rond de 48000 daadwerkelijk stellen.
Dl1000 stellen, de eerste keer 24 of 30dkm. Daarna weer bij 60dkm +/-.
Ervaring gebasseerd op de K modellen.
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2943
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Kleppen stellen

Bericht door Tulipan »

Eerste maal kleppenstellen rond de 50.000 km.
Ik moet zeggen dat de trilling minder was ( zelfs mijn vrouw merkte dat,
en dat vond ze jammer :shock: )
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Sufos
DL1000 berijder
Berichten: 337
Lid geworden op: vr 20-01-2017, 23:57
Mijn motor is een: V-Strom 1000 L8
Woonplaats: 52.268012, 6.196773

Re: Kleppen stellen

Bericht door Sufos »

Ik begrijp uit je reactie dat als ik dus mijn vrouw achterop wil meenemen ik beter een H-D Liberator kan kopen.
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2943
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Kleppen stellen

Bericht door Tulipan »

Ik ken jouw vrouw niet :mrgreen:
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Sufos
DL1000 berijder
Berichten: 337
Lid geworden op: vr 20-01-2017, 23:57
Mijn motor is een: V-Strom 1000 L8
Woonplaats: 52.268012, 6.196773

Re: Kleppen stellen

Bericht door Sufos »

Zelf ik na 15 jaar ook nog niet :roll:
Gebruikersavatar
Sufos
DL1000 berijder
Berichten: 337
Lid geworden op: vr 20-01-2017, 23:57
Mijn motor is een: V-Strom 1000 L8
Woonplaats: 52.268012, 6.196773

Re: Kleppen stellen

Bericht door Sufos »

Is er verder niemand die wat heeft te melden over de kleppen :roll: ?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7524
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Kleppen stellen

Bericht door Iron Horse »

Wat Chiel (Cplegt) schrijft is denk ik precies zoals het in de praktijk is. Wat wil je dan nog verder weten?
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Sufos
DL1000 berijder
Berichten: 337
Lid geworden op: vr 20-01-2017, 23:57
Mijn motor is een: V-Strom 1000 L8
Woonplaats: 52.268012, 6.196773

Re: Kleppen stellen

Bericht door Sufos »

Jij denkt het, en doet dus een aanname.
Het lijkt mij een mooi verdienmodel voor de dealer. Wellicht heb ik het helemaal mis en daar wil ik dus graag achter komen door middel van mijn vraag. Hoe meer reacties des te beter beeld krijg ik, vandaar.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7524
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Kleppen stellen

Bericht door Iron Horse »

Het is wat ik ook op andere (Engels- en Duitstalige) fora heb gelezen. Een verdienmodel lijkt me overdreven bij een interval van 24K. Als 90% of zelfs 95% inderdaad pas bij 48K een afstelling nodig heeft (650), dan blijft er altijd nog 5 tot 10% over die het dus wel eerder nodig had. Motorrijden kost nu eenmaal geld. En los van of je denkt dat het misschien een verdienmodel is, het is een arbeidsintensief klusje waarbij ze hun geld niet verdienen met achterover leunen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Sufos
DL1000 berijder
Berichten: 337
Lid geworden op: vr 20-01-2017, 23:57
Mijn motor is een: V-Strom 1000 L8
Woonplaats: 52.268012, 6.196773

Re: Kleppen stellen

Bericht door Sufos »

Wat die 5 tot 10% betreft heb je inderdaad een goed punt. Verdienmodel of niet, daar kan eindeloos over gediscussieerd worden, daar kom je toch niet uit.
Hoe dan ook, ik vind 24k snel.

Andere vergelijking: ik rij qua auto onder andere een Subaru. De aanbevolen vervanging voor de distributieriem is 105.000 kilometer, zelfde auto in de USA betreft 105.000 mijl.

Zo zijn er wel meer voorbeelden. Dus dan vraag ik mij af of die 24000 echt wel nodig is. Als dit bij 5 tot 10% wel zo blijkt te zijn, dan is die controle blijkbaar gerechtvaardigd.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7524
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Kleppen stellen

Bericht door Iron Horse »

Tja, het is ook een beetje eigen inschatting. Bij een 650 zou ik ook niet snel bij 24K de kleppen laten controleren, bij een 1000 (1050) wel. En normaliter bouwt een fabrikant een veiligheidsmarge in. Dus heb je best kans dat die op minstens 50% ligt. Dan zit je al op 36K. Dat is ook nog een alternatief. Er zijn meerdere rijders die de intervallen tussen onderhoudsbeurten vergroten, zelfs in overleg met hun garage. Meestal zijn dat wel de rijders die veel kilometers maken.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
ArjanK
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 14-01-2022, 18:16
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 XT (2015)

Re: Kleppen stellen

Bericht door ArjanK »

Bij 48.000 km een grote beurt laten uitvoeren bij Hoegee Suzuki Center. (650xt 2015) Hij heeft de klep speling gecontroleerd en die stond goed. Hij vertelde dat de klep speling amper verloopt. Afhankelijk natuurlijk van de rijstijl. Ik ben zelf een rustige rijder maar als je altijd in hoge toeren rijd dan zullen ze sneller slijten.
De klep speling controleren volgens schema zou ik wel gewoon aanraden, mochten ze verlopen dan ben je er in ieder geval op tijd bij. Meten is weten!