Zekering sigarettenstekker?

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Dick van Soelen
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 13-05-2022, 21:26
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000 2014
Woonplaats: De Meern

Zekering sigarettenstekker?

Bericht door Dick van Soelen »

De sigarettenstekker doet het niet meer, verkeerd produkt ingestoken en toen pats over en uit, vraag is nu of daar een eigen zekering aanzit?, achter dashbord word deze gelijk meegetaped met draadboom van klokkenpaneel dus moeilijk te herleiden en van die boom is de zekering heel.

Bvd,

Gr.Dick
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2962
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Zekering sigarettenstekker?

Bericht door Tulipan »

Begin eens met de zekeringen in het zekeringenkastje na te kijken.
Of had je dat al gedaan, is niet duidelijk. ( anders sorry voor de tip O:-) )
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Dick van Soelen
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 13-05-2022, 21:26
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000 2014
Woonplaats: De Meern

Re: Zekering sigarettenstekker?

Bericht door Dick van Soelen »

Het inmiddels opgelost door inderdaad een kapotte zekering, ik zocht naar de 3amp zekering maar op die plek heeft dus sinds aankoop, jaar geleden een 15a ingezeten, nu is mijn vervolg vraag kon/kan dit kwaad, heb nu wel origineel 3a er weer ingedaan.
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1517
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Zekering sigarettenstekker?

Bericht door Calimero »

Bij het lezen van je verhaal komen er bij mij een paar vragen naar boven.

Waarom is door de vorige eigenaar er een 15A zekering in gedaan?
Waren de 3A zekeringen op of branden ze elke keer door bij het gebruik van de sigarettenaansteker?

Je geeft aan dat je een verkeerd product heb aangesloten via de sigarettenaansteker. Wat was er fout aan het product.
Op zich moet het apparaat wel heel veel stroom vragen om normaliter die 15A zekering door te laten branden. Het zou al een vermogen moeten hebben van 12V x 15A = 300Watt!

Zit er geen (beginnende) sluiting in de bekabeling waardoor de zekering doorbrand?

Of die 15A zekering kwaad kan/kon?
Dat hangt dus af wat er op aangesloten is. De kans bestond wel dat de bedrading veel zwaarder belast is dan waar het op berekend is.
Groeten,
Adri
Dick van Soelen
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 13-05-2022, 21:26
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000 2014
Woonplaats: De Meern

Re: Zekering sigarettenstekker?

Bericht door Dick van Soelen »

2ste keer een bandenpomp op gezet, maar die bleek toch sluiting te maken want bij testen in auto zelfde verhaal. dus dat was oorzaak. Op de 12v zit navi en automatisch ketting smeersysteem,meer niet.
Weet dat die bij dealer is gemonteerd,dus wellicht daar 15a er al ingestoken, heb er zelf niet veel verstand van maar lees dat er eigenlijk niet meer in mag als juiste zekering waarde. Wat is wijsheid,wel of niet verhogen?
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2962
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Zekering sigarettenstekker?

Bericht door Tulipan »

Ik kan me herinneren dat ik ook problemen had met doorbranden
toen ik er een bandenpomp op aansloot ( verre geleden )
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Peerke
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 18-04-2018, 17:43
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A 2017 Geel (Champion Yellow)
Woonplaats: Leidschendam, NL
Contacteer:

Re: Zekering sigarettenstekker?

Bericht door Peerke »

Bandenpompjes zijn notoire grootverbruikers bij inschakelen, en inderdaad is de standaard zekering voor de aansteker op het dashboard maar 3A en eigenlijk alleen bedoelt voor laden van je telefoon/navigatiesysteem o.i.d.
Daarom heb ik bij mij een extra aanstekerplug van Louis op mijn crashbar gezet achter een crashbartasje en die via een Thunderbox op de accu aangesloten. Dan kan ik wel probleemloos een bandenpompje gebruiken via die extra plug.

Met vriendelijke groeten,
Peerke 🍐
Don't worry about life; you're not going to survive it anyway
Gebruikersavatar
Bob
Berichten: 281
Lid geworden op: za 20-08-2016, 18:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2004)
Woonplaats: Lelystad

Re: Zekering sigarettenstekker?

Bericht door Bob »

Ik heb van dichtbij meegemaakt wat er kan gebeuren als je meer vermogen door bedrading trekt dan waar deze op berekend is. Het korte antwoord is NIET DOEN!

Vorig jaar bracht mijn vader zijn auto weg voor APK en de blower deed het niet, dus afkeur. De monteur ter plaatse wist wel 'een oplossing' en sloot de blower zo aan dat deze er via de bedrading Strom geleverd werd en de blower altijd op volle snelheid draaide.

De auto werd goedgekeurd en een paar dagen ging dit goed. Op dag 5 of 6 reed mijn vader op de snelweg en kwam er opeens rook vanachter het dashboard. Gelukkig kon hij optijd de auto op de vluchtstrook zetten en afstand nemen want een half uur later was er niks meer dan een stalen karkas over van de auto. Volledig uitgebrand.

Door deze ervaring zal ik nooit meer van bedrading vragen dan waar het voor gemaakt is.
M.klene
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 01-08-2021, 21:44
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 XTA (2020)

Re: Zekering sigarettenstekker?

Bericht door M.klene »

Jemig, wat een verhaal!
Fijn zo'n "slimme" monteur, daar ga je vaker heen als er iets gerepareerd moet worden......
Plaats reactie