programma's om routes te maken?

Van Garmin tot TomTom, en alles daar tussenin
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sallander
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 20-05-2018, 18:14
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1050

programma's om routes te maken?

Bericht door Sallander »

Hoi,

ik ben een motortrip door Frankrijk aan het plannen. Daar gebruik ik Tom Tom mydrive voor.
De kunst is natuurlijk om vooraf de route door mooie omgevingen te plannen. in de Beta versie die je al kunt gebruiken hebben ze onder het kopje " Tom Tom Labs" een optie "show scenic segmenten on the map". Wanneer je dat aan arceert hij mooie stukken weg zodat je daar je route langs kunt leggen. een grote plus van die Beta versie.

maar ik mis ook nog dingen die mij erg handig lijken:
Wanneer je bijvoorbeeld in Google maps een route maakt, kun je die ergens vast pakken en opzij slepen naar een andere weg. die snelle optie mis ik, in TT moet je omslachtig wat klooien met tussenstops.
Ze hebben op TT al routes staan die ze zelf gemaakt hebben of die gebruikers openbaar gedeeld hebben. Die zou ik (deels) in mijn eigen route willen opnemen. ik mis de optie om stukken van een route te kopiëren en die aan een eigen route te plakken. sowieso de optie om routes aan elkaar te plakken ontbreekt (of ik heb hem niet gevonden).
Het is heel mooi dat je kunt kiezen voor een snelste route of een spannende route. van die laatste kun je ook heel mooi meer of minder bochten en meer of minder hoogteverschil kiezen. maar die instelling is dan voor de hele route. Ik zou graag een deel van de route snel ( bv van huis naar het begin van de route die je wil rijden, dan de route bochtig en weer een stuk snel naar huis of naar een hotel. In de betaalde versie van Kurviger kan dat zo te zien. voor dat tientje per jaar ga ik dat maar eens proberen. maar bovenstaande opties zitten daar volgens mij ook niet in?

kortom, welk programma gebruiken jullie, hebben jullie tips voor een programma dat bovenstaande allemaal kan?
Gebruikersavatar
Emile
DL1000 berijder
Berichten: 519
Lid geworden op: zo 01-02-2015, 19:17
Mijn motor is een: V-Strom 1050 XT
Woonplaats: Utrecht
Contacteer:

Re: programma's om routes te maken?

Bericht door Emile »

Ik gebruik altijd een combinatie van programma's, waarbij MRA (MyRouteApp) mijn 'database' is. Heb wel het Gold abonnement, maar zonder kom je ook een heel eind.

Mijn verkorte stappenplan:
1) Download alle routes die je leuk zijn of secties hebben die in jouw gebied zitten (van TT, www.bestbikingroads.com, enz) als gpx tracks
2) Upload de tracks in MRA (als tracks, niet routes)
3) Maak een nieuwe route aan in MRA
4) Open alle tracks als achtergrond (met verschillende kleurtjes)
4) Maak een route door de pinnen op de plekken te zetten waar je wilt rijden (vaak overlappen de routes ook vaak, dus dan weet je dat dat een mooi stuk is)
5) Switch nog even naar de Michelin kaart (met de groene lijntjes) om 'mooiere stukken' te pakken als dat net zo uitkomt (niet alle groene wegen zijn trouwen leuk, zijn nl. veelal doorgaande wegen)

Fine tuning: Switch naar de Google kaart (in MRA) en loop de route even langs of er nog wat leuks te zien is

TT Drive: Download route in MRA als GPX en upload deze in Drive: Maak de route af (checked of wegen die afgesloten zijn e.d.) en sync met je TT.

Mocht je meer dagen gaan, dan heb ik daar ooit een blog over geschreven (moet deze nog wel updaten): https://www.bumabuma.nl/motor/create_mu ... routes.php

Staan nog wel meer handige tips in volgens mij!

En zelf maak ik ook altijd een travel plan die ik genereer vanuit de MRA route. Wat ingewikkeld wellicht (voor anderen), maar geeft mooi overzichtje met afsnijpunten en POI's... https://www.bumabuma.nl/motor/travelplan.php

Pas op hoor, routes maken is een verslavende hobby :D
Mijn motorroutes, video's en andere nuttige info: http://www.bumabuma.nl/motor
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5094
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Re: programma's om routes te maken?

Bericht door Stroompje »

@Sallander,
beter dan Emile, kan ik het je niet uitleggen.... :schater:
MRA ook mijn "gouden" tip :D :duim:
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Gebruikersavatar
Sallander
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 20-05-2018, 18:14
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1050

Re: programma's om routes te maken?

Bericht door Sallander »

Hey Emile,

duidelijk verhaal. ik heb ook je link gezien met je werkwijze voor een travelplan, dat is wel next level routeplannen... :worship:
Ik heb gisteren en vandaag even geklooid met MRA, maar via de gratis Basis toegang is het erg beperkt. rondritjes en routes van A naar B, met meer of minder bochten / hoogteverschil zijn snel gemaakt, maar tussenstops toevoegen, stukken van de route (segmenten) aanpassen ho maar. Dan moet je zo te zien toch echt een Silver of Gold abonnement nemen. Dat kan blijkbaar per maand of in 1x afkopen voor een lifttime abonnement. Dan ga ik eerst maar eens voor een tientje per jaar hobbyen met Kurviger, mocht ik de smaak helemaal te pakken krijgen dan kijk ik nog een keer naar MRA. Die tip van combineren van programma's begrijp ik, ik heb nu Kurviger open, Google in een scherm er naast en wanneer de route klaar is exporteer ik hem naar mijn downloadmap, en importeer hem in TT mydrive voor een check en het synchroniseren met mijn TT.

bedankt!
Jeroen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Emile
DL1000 berijder
Berichten: 519
Lid geworden op: zo 01-02-2015, 19:17
Mijn motor is een: V-Strom 1050 XT
Woonplaats: Utrecht
Contacteer:

Re: programma's om routes te maken?

Bericht door Emile »

Ik moest 'secties' even opzoeken wat ik wist niet wat je ermee bedoelde ;-) Hier wordt het in 3 min uitgelegd: https://www.youtube.com/watch?v=4qXRQB97B_c

Zie wel dat dit alleen met de Streetmap kaart kan en die gebruik ik eigenlijk nooit (omdat de TomTom kaart ongeveer dezelfde reistijden heeft als mijn TomTom 550). Vandaar dat ik het ook niet kende. En eerlijk gezegd laat ik niet zo snel mijn route genereren. Vaak kan ik 50% afkijken bij andere routes (dus track uploaden in MRA) en de stukken ertussen even kijken op de kaart, checken via Streetview (in MRA) wat de mooiste variant is. Zal het volgende keer eens proberen, want dit is wel een mooie extra feature. Kan zo switchen naar Streetview, even kronkelig stuk bepalen, extra pinnetjes zetten en dan weer terug naar de TomTom kaart...

Ik snap alleen niet wat je bedoeld met moeilijk tussenstops toevoegen. Je kan in MRA toch gewoon pinnetjes (waypoints plaatsen). Dan verplaats je de route. Dat kan ook als je een gegenereerde route hebt gemaakt en opgeslagen. Als je de lijn vanaf een punt sleept krijg je een extra pin... (wordt ook in de video getoond)

Als ik de 'prijsplannen' van MRA zo lees is de Basic al voldoende om alles te doen. De reden dat ik Gold heb is omdat ik ook de TomTom kaart wilde gebruiken én de HERE kaart (hier kan je seizoensafsluitingen 'uit' zetten, zodat je ook de passen die 's winters gesloten zijn kan opnemen op je route).
Ik vind MRA veel geschikter voor route collecties. Heb voor mijn komende reis naar Wales (1 week) nu al zo'n 30 routes klaar liggen, kortere voor slecht weer, optionele loopjes voor aan het eide van de dag (als we nog zin hebben) en wat Gravel varianten (als we daar zin in hebben). Heb nu natuurlijk wel een lock-in, want er staan nu honderden routes in :duim:

Maargoed, iedereen doet het op zijn eigen manier en er mee spelen is de beste manier om er achter te komen wat het beste werkt!

Succes!
Mijn motorroutes, video's en andere nuttige info: http://www.bumabuma.nl/motor
Gebruikersavatar
Patrick8888
Berichten: 200
Lid geworden op: za 04-07-2009, 19:31
Mijn motor is een: Zwarte DL 650 van 2004
Woonplaats: Sint Annaland

Re: programma's om routes te maken?

Bericht door Patrick8888 »

Ik gebruik de myrouteapp al een aantal jaren (ook gold abonnement) en persoonlijk vind ik dit heel goed werken. Heb er al veel routes mee gemaakt en kan deze ook zonder moeite in mijn tomtom laden.
All the things we seem to understand are like footprints in moving sand.
There's no teacher who can teach us anything new, he can only teach the things we already knew.
V-roon
Berichten: 110
Lid geworden op: wo 26-08-2020, 19:29
Woonplaats: Hilversum

Re: programma's om routes te maken?

Bericht door V-roon »

Emile schreef: zo 26-03-2023, 11:31 Ik gebruik altijd een combinatie van programma's, waarbij MRA (MyRouteApp) mijn 'database' is. Heb wel het Gold abonnement, maar zonder kom je ook een heel eind.

Mijn verkorte stappenplan:
......................
Hier kan ik nou heel blij van worden !! :D

Ik gebruikte voorheen ook de app Tyre, en was mijn nummer 1 app wat betreft routes maken of aanpassen.
Toen stapte Tyre over op Google Maps en moest je een zo genaamde API sleutel verkrijgen. ( moeilijk verhaal )
Als trouwe Tyre gebruiker meteen ingedoken echter dit lukte alleen als je een credit card had.
En zo ging mijn huwelijk met Tyre pijnlijk ten onder.

Nu door het lezen van jou zeer duidelijk stuk Emile, ben ik me er toch maar weer eens in verdiept.
Wat blijkt, Googloe Maps kan nu ook overweg met iBan ( bank nummers ) gegevens en na flink stoeien heb ik weer een perfect werkende Tyre.
Dit is te wijten aan jou mooie topic aanvulling Emile, en wilde ik niet ongemerkt voorbij laten gaan.
Te meer ook dat met dit stukje ook andere mensen mee geholpen kan zijn.
Tyre is hier te vinden.
En hier de url van Emile wat de moeite van bezoeken waard is. BumaBuma
Fhsdl1000
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 15-03-2015, 22:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2003)

Re: programma's om routes te maken?

Bericht door Fhsdl1000 »

Myrouteapp(MRA) staat nu in promotie voor gold abbonement lifetime voor 99€.Gebruik het ook al enkele jaren met tevredenheid.
Eenvoudig in gebruik.
Gebruikersavatar
Bob
Berichten: 281
Lid geworden op: za 20-08-2016, 18:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2004)
Woonplaats: Lelystad

Re: programma's om routes te maken?

Bericht door Bob »

Hier nog een tevreden My Route App gebruiker. Werkt makkelijk en voor mij heel intuïtief. Het overzetten van de gemaakte route naar mijn TomTom 550 (en eerder ook 450) is met 1 druk op de knop te regelen. Je kunt ook elkaars 'vriend' worden en op die manier routes uitwisselen.

Een paar jaar terug heb ik voor €99,- een Lifetime Gold abbonement afgesloten en daar heb ik nog geen moment spijt van gehad.
Plaats reactie