Hallo allemaal,
Nadat ik mijn motor heb laten detailen kreeg ik tijdens de rit naar huis een foutcode melding in het scherm.
Tijdens het rijden was er weinig te merken tot ik op de snelweg kwam en boven de 6000 toeren wilde komen.
Vanaf ongeveer dat toerental merk je dat de motor geen vermogen extra levert.
Na een bezoekje aan de motorzaak kwam ik erachter dat de foutcode inhoud dat er iets mis is met de secundaire gasklep.
Nu is mijn vraag de volgende.
Hoe werkt het systeem op de V-Strom precies? Zit er een meter bij het motortje in bijvoorbeeld?
Zou het helpen om de kleppen te verwijderen? Ik heb gelezen dat dit bij de DL1000 veel gebeurd.
Of zit de motor in een soort nood programma omdat er een foutcode in zit?
Ik hoop van jullie te horen.
Groet, Bob
Secundaire gasklep fout
-
- Berichten: 184
- Lid geworden op: za 20-08-2016, 18:41
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2004)
- Woonplaats: Lelystad
-
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7421
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Secundaire gasklep fout
Kijk in het WPH bij sectie 4 FI system. Daar staat de hele uit- en inbouw- plus afstelprocedure beschreven. En zoek op het forum eens naar STPS en TPS.


Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
-
- Berichten: 184
- Lid geworden op: za 20-08-2016, 18:41
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2004)
- Woonplaats: Lelystad
Re: Secundaire gasklep fout
Een goede 6 jaar later en dezelfde issue lijkt weer terug te komen.
De vorige keer heeft de dealer de boel losgetrokken, schoongemaakt en weer gemonteerd. Daarna geen klachten gehad tot een paar weken geleden.
Ik merk tijdens vol gas acceleren dat er tussen de 7.000 en 9.000 toeren 1 of 2 keer een 'dip' zit in de vermogens afgifte.
Ook verbruikte ze meer brandstof dan gewoonlijk.
Dit keer heb ik zelf de gasklepbehuizing gedemonteerd en de boel schoongemaakt en ingevet. Het was een flinke klus en ik moet bekennen dat ik er best zenuwachtig over was door de hoeveel slangen, stekkers en kleine onderdelen van de behuizing zelf. Uiteindelijk toch gelukt en het is een heel stuk beter dan het was. Toch lijkt ze soms nog steeds een klein dipje te hebben in de hogere toeren bij vol gas.
Is er iemand die deze klacht herkent?
De vorige keer heeft de dealer de boel losgetrokken, schoongemaakt en weer gemonteerd. Daarna geen klachten gehad tot een paar weken geleden.
Ik merk tijdens vol gas acceleren dat er tussen de 7.000 en 9.000 toeren 1 of 2 keer een 'dip' zit in de vermogens afgifte.
Ook verbruikte ze meer brandstof dan gewoonlijk.
Dit keer heb ik zelf de gasklepbehuizing gedemonteerd en de boel schoongemaakt en ingevet. Het was een flinke klus en ik moet bekennen dat ik er best zenuwachtig over was door de hoeveel slangen, stekkers en kleine onderdelen van de behuizing zelf. Uiteindelijk toch gelukt en het is een heel stuk beter dan het was. Toch lijkt ze soms nog steeds een klein dipje te hebben in de hogere toeren bij vol gas.
Is er iemand die deze klacht herkent?
-
- V-Strom 1050 berijder
- Berichten: 469
- Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
- Mijn motor is een: 2004 Suzuki DL650 X-Strom, 2023 Suzuki DL800DE
- Woonplaats: Zwolle
Re: Secundaire gasklep fout
Was is je km stand van de motor en weet je hoe het onderhoud is gedaan en wanneer deze de laatste klepstelcontrole heeft gehad? Dat is wel een dingetje namelijk. Maar meer dat 8800 toeren hoef je echt niet te doen met de DL want daar ligt zijn max vermogen, op 7600 t/min ligt het max koppel.
Honda CBR600F '91| Honda CBR900RR '97| Honda VTR 1000 SP1 '01| Honda CBR900RR '01| Kawasaki KLV 1000 '05| Kawasaki Z1000SX '18| Kawasaki Versys 1000 '19| Suzuki V-Strom 1050 '20| Suzuki V-Strom 1050 '21 | Suzuki X-Strom 650 '04 | Kawasaki Z900 RS '22 | Suzuki DL800 DE '23
-
- Berichten: 184
- Lid geworden op: za 20-08-2016, 18:41
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2004)
- Woonplaats: Lelystad
Re: Secundaire gasklep fout
Hoi Piet,
Ik heb de afgelopen 70.000 km het onderhoud zelf gedaan.
De kleppen zouden wellicht wel weer een keertje kunnen. Dit is een kleine 30.000km geleden voor het laatste gedaan.
Wat je zegt over het toerenbereik klopt, maar denk dat je met mij eens bent dat een V-Strom het verdient om onder alle omstandig optimaal te lopen toch?
Ik heb de afgelopen 70.000 km het onderhoud zelf gedaan.
De kleppen zouden wellicht wel weer een keertje kunnen. Dit is een kleine 30.000km geleden voor het laatste gedaan.
Wat je zegt over het toerenbereik klopt, maar denk dat je met mij eens bent dat een V-Strom het verdient om onder alle omstandig optimaal te lopen toch?
-
- V-Strom 1050 berijder
- Berichten: 469
- Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
- Mijn motor is een: 2004 Suzuki DL650 X-Strom, 2023 Suzuki DL800DE
- Woonplaats: Zwolle
Re: Secundaire gasklep fout
Ik zou de motor toch echt (laten) onderhouden zoals voorgeschreven is door Suzuki. Dan heb je de basis goed en kan je pas echt aan de slag als er dan nog iets mis is. Daarnaast geen E10 meuk tanken, wij zien bij ons in de werkplaats al motoren die 12.000 km gereden hebben op E10 en de hele boel al versmeerd is.
Je geeft aan dat de dealer de vorige keer dat je het probleem had de boel los had getrokken, schoongemaakt en weer gemonteerd had en dat toen het probleem weg was. Dan denk ik dat je hier de oplossing hebt, gewoon terug naar je dealer en die lost het wel voor je op!
Je geeft aan dat de dealer de vorige keer dat je het probleem had de boel los had getrokken, schoongemaakt en weer gemonteerd had en dat toen het probleem weg was. Dan denk ik dat je hier de oplossing hebt, gewoon terug naar je dealer en die lost het wel voor je op!
Honda CBR600F '91| Honda CBR900RR '97| Honda VTR 1000 SP1 '01| Honda CBR900RR '01| Kawasaki KLV 1000 '05| Kawasaki Z1000SX '18| Kawasaki Versys 1000 '19| Suzuki V-Strom 1050 '20| Suzuki V-Strom 1050 '21 | Suzuki X-Strom 650 '04 | Kawasaki Z900 RS '22 | Suzuki DL800 DE '23