Full Synthetic motorolie: wie heeft ervaring??

Plaats reactie
Motoropa
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 10-04-2019, 17:57
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000

Full Synthetic motorolie: wie heeft ervaring??

Bericht door Motoropa »

Mijn DL1000 van 2002 kocht ik 3 jaar geleden met 41k op de teller, heb er direct 100% Full Sythetic olie in gedaan, teller staat nu op 55k, olieverbruik ca.1 liter op die 14.000km, Suzi rookt niet, start altijd vlot, is mooi grijs in de pijpen en ik heb haar nooit op een slippende koppeling betrapt. Nu moet er weer een kwart litertje bij, en die dacht ik te kopen bij iemand met een forse verzameling motorfietsen en een enorme (race- en sleutel)ervaring. Maar hij weigert pertinent mij die olie te verkopen, zegt dat ik er een half-synthetische olie in moet doen, want dat die Full-Synthetic uiteindelijk een verstopping van de oliekanalen naar de krukaslagers, en aldus een hóóp schade gaat veroorzaken, en dat hij dat bij motorfietsen van mijn Suzi's leeftijd al meer dan eens heeft meegemaakt. Ik ben geneigd hem te geloven, maar hij zegt ook dat door die olie de koppeling zal gaan slippen, en dat vind ik dan weer moeilijk te geloven, want dan zou die dat toch allang zijn gaan doen...?

Kortom: wie heeft er ervaring mee in een (al dan niet oude) V-Strom...?
(Of: wie weet waar ik over die full-synthetic serieus leesvoer kan vinden?)
Afspraak is afspraak, maar wie A gezegd heeft is niet verplicht ook B te zeggen.
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1520
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Full Synthetic motorolie: wie heeft ervaring??

Bericht door Calimero »

In de handleiding van mijn V-Strom staat:
Suzuki raadt het gebruik van oliën met de aanduiding "ENERGY CONSERVING" of "RESOURCE CONSERVING" af. Sommige motoroliën die API klasse SH of hoger zijn hebben de aanduiding "ENERGY CONSERVING" of "RESOURCE CONSERVING" in het donutvormige API classificatieteken. Deze motoroliën kunnen een nadelige invloed hebben op de levensduur van de motor en de prestatie van de koppeling.

Laten de full-synthetic oliën hier nu net onder vallen...
Groeten,
Adri
Motoropa
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 10-04-2019, 17:57
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000

Re: Full Synthetic motorolie: wie heeft ervaring??

Bericht door Motoropa »

Dankjewel Adri. In mijn handleiding uit 2001 staat simpelweg: "Gebruik uitsluitend API klasse SF of SG olie. De aanbevolen viscosoiteit is 10W 40." In de veel uitgebreidere "Repaturanleitung" (uitg. Bücheli/Motorrad, 2004) is een kolom gewijd aan de beschrijving van de verschillen tussen synthetische en minerale olies en daar staat: "Der Motor der Suzuki DL1000 kann mit beiden Ölen betrieben werden."
En ook:
– dat de keuze een kwestie is van smaak, kosten en verversingsinterval;
– dat een overgang van minerale naar 100% synthetishe olie op zijn laatst bij 15.000km zou moeten gebeuren, m.n. omdat synthetische olie een veel grotere "Reinigungskraft" heeft en binnen de kortste keren alle "Ablagerungen" uit de lagers spoelt; *)
– dat Suzuki-specialisten bij 100% synthetische olies "van bepaalde merken" het slippen van de koppeling hebben vastgesteld. **)

*) Ik denk dat dat precies zal zijn wat mijn gewetensvolle olieverkoper vreest. Maar dan zou dat in 'mijn' 14.000km op full synth toch allang gebeurd moeten zijn...?? Ik heb Suzi vanaf het begin flink de sporen gegeven, onder meer op drie circuit-dagen.
**) ...maar kennelijk behoort Pennzoil dan niet tot die bepaalde merken, ik heb nooit iets van een slippende koppeling gemerkt.

De vraag blijft dus eigenlijk dezelfde: Wie kan de ervaring van mijn olieverkoper m.b.t. de V-Strom bevestigen of tegenspreken...?
Afspraak is afspraak, maar wie A gezegd heeft is niet verplicht ook B te zeggen.
Gebruikersavatar
Frits Bos
Berichten: 271
Lid geworden op: wo 20-07-2022, 22:02
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 Bj 2004 V-Strom 1000 bj 2003
Woonplaats: Noorholland

Re: Full Synthetic motorolie: wie heeft ervaring??

Bericht door Frits Bos »

laat ik nu in mijn andere 2 Suzuki Gsx 1100 g en v-strom 650 alleen Full Synthetisch olie heb gedaan en merk duidelijk een fijner koppeling gebruik en soepeler motul 7100 gedaan .

En in de ander Suzuki motul motul 5100 10w40 die is iets goedkoper in deze geen ervaring zit er net in nog niet rijd baar .

Is wel bekent dat Full Synthetisch de residu /koolaanslag kan oplossen waardoor het olie verbruik iets kan toe nemen
nou is Adri een km vreter en ik een hoog huid 4000 km per jaar maak niet die ervaring heb die het verschil kan maken :wink:

iets later antwoord in tussen tijd :mrgreen:
Iets teveel motoren nu en blijven komen .
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7555
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Full Synthetic motorolie: wie heeft ervaring??

Bericht door Iron Horse »

Afgezien van de vraag van de TS, waar ik geen antwoord op heb omdat ik het niet heb toegepast, vraag ik me altijd weer af waarom mensen andere, zogenaamd betere producten, in hun motor willen gooien terwijl de fabrikant dat niet expliciet voorschrijft. En in dit geval kennelijk ook niet zonder redenen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Motoropa
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 10-04-2019, 17:57
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000

Re: Full Synthetic motorolie: wie heeft ervaring??

Bericht door Motoropa »

@ Iron Horse: In mijn geval: omdat mijn Suzi al best wel oud is in dagen/jaren (maar niet in kilometers), en er tijdens haar leven ook wel het een en ander aan technische ontwikkeling heeft plaatsgevonden, maar aan haar is voorbijgegaan, dus waarom zou ik haar daar niet van laten meeprofiteren? En voor mijzelf heeft dat ook nog wat extra's te bieden, zoals langere intervallen tussen olieverversingen. En omdat ik ook altijd wel benieuwd ben naar eventueel voelbare verschillen. En omdat ik bij de koop van mijn Suzi geen enkele reden zag om niet op het advies van de verkoper in te gaan. En omdat ik ~eerlijk gezegd~ zélf tot nu toe nooit enige reden heb gehad om zijn gelijk te betwijfelen.
Afspraak is afspraak, maar wie A gezegd heeft is niet verplicht ook B te zeggen.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7555
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Full Synthetic motorolie: wie heeft ervaring??

Bericht door Iron Horse »

Natuurlijk moet je dat ook zelf weten en vooral wanneer je daar zelf de juiste argumenten voor hebt. Ik vind het in de meeste gevallen onnodig omdat het niet nodig is volgens de fabrikant en het alleen maar meer geld kost. Maar laat je door mij vooral niet weerhouden ...... :wink:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1520
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Full Synthetic motorolie: wie heeft ervaring??

Bericht door Calimero »

Frits Bos schreef: do 23-02-2023, 12:12 Is wel bekent dat Full Synthetisch de residu /koolaanslag kan oplossen waardoor het olie verbruik iets kan toe nemen
Deze eigenschap van een volsyntheet is de reden waarom jouw olieleverancier die volsyntheet in dit geval niet wil verkopen. De koolaanslag in jouw oudere motor kan door deze olie eerst deels opgelost worden, waarbij de mogelijkheid bestaat dat "grote" losgekomen koolstofdeeltjes een miniem oliekanaaltje verstoppen met alle schade van dien.

Wanneer een fabrikant aangeeft dat er zowel een halfsyntheet als een volsyntheet gebruikt mag worden zou je in het kader van je motor lekker vertroetelen voor de volsyntheet kunnen kiezen. Daarmee zou je kunnen beginnen net nadat de motor goed ingelopen is. Bij een motor met een hogere kilometerstand zou ik het je ook niet aanraden. Wanneer je hem dan alsnog wilt vertroetelen kan je er ook voor kiezen om de verversingstermijn met de halfsyntheet te verkorten, al is dat voor de meeste motorrijders ook niet echt nodig wanneer ze zich houden aan het minimaal één keer per jaar verversen van de motorolie (vlak voor de winterstalling).
Groeten,
Adri
Plaats reactie