Goedenavond,
Ik ben voornemens de originele remklauwen (en ik denk ook rempomp) aan de voorzijde van mijn 2004 V-Strom te vervangen. Dit omdat mijn klauwen ieder jaar gereviseerd moeten worden omdat ze niet meer soepel bewegen. Dit merk ik door korte 'blokades' wanneer ik de remhendel in knijp; erg vervelend.
Het schijnt een redelijk bekende upgrade te zijn om deze te vervangen door een Tokico of Nissin met 4 zuigers. Ik heb daarom een compleet en compleet setje Nissins besteld van een 1999-2006 Honda CBR 600 F4. Zodra deze binnen zijn, meet ik de afstand tussen de ophangpunten en bestel is via Cosmo het de juiste adapter. https://www.cosmo-accessories.com/brand ... 158-detail
Zodra alle onderdelen binnen zijn zal ik mijn ervaring en bevindingen met jullie delen.
Betere remmen op mijn V-Strom 650 uit 2004
-
- Berichten: 161
- Lid geworden op: za 20-08-2016, 18:41
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2004)
- Woonplaats: Lelystad
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: wo 18-04-2018, 17:43
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A 2017 Geel (Champion Yellow)
- Woonplaats: Leidschendam, NL
Re: Betere remmen op mijn V-Strom 650 uit 2004
Vergeet bij je bestelling bij Cosmo de kortingscode niet te gebruiken: vstromnl
Groeten,
Peerke
Groeten,
Peerke
Don't worry about life; you're not going to survive it anyway
-
- Berichten: 161
- Lid geworden op: za 20-08-2016, 18:41
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2004)
- Woonplaats: Lelystad
Re: Betere remmen op mijn V-Strom 650 uit 2004
Bedankt voor de tip Peerke, ik heb zojuist besteld met 10% korting.
De remset van de Honda is binnen en de afstand tussen de ophangpunten van de klauwen is 63mm. Dit is belangrijk voor welke adaptor je moet bestellen bij Cosmo. Ik hoop en verwacht de adaptoren deze week binnen. Hieronder 2 foto's van de remset.
Het is overduidelijk een gebruikte set, maar de voering op de blokken is meer dan ruim voldoende. Ik zou haast zeggen praktisch nieuw. Mijn idee is om eerst de set te passen en testen. Als het allemaal werkt bevalt zal ik de klauwen volledig reviseren. Zoals in mijn eerste post vermeldt, zal ik de reeds gemonteerde staal-omvlochten-remleiding gebruiken.
Ook heb ik besloten de hoofd remcilinder van Honda te gebruiken. Dit omdat er in plaats van 4 straks 8 zuigers moeten bewegen. Deze schijnen ook nog eens ieders 1mm groter in diameter te zijn. Om die reden verwacht ik dat de huidige rempomp inadequaat zal zijn. Daarnaast is het natuurlijk zo dat de set die ik gekocht heb vanuit de fabriek van Honda als set is samengesteld.
Weet iemand toevallig of deze één op één past op het stuur van de V-Strom 650? Het lijk er wel op en ik hoop de klem van de V-strom te kunnen gebruiken omdat dit tevens het motagepunt van de rechter spiegel is.
Als laatste nog even een foto van één van de huidige Tokico klauwen. In de geval de linker. Hopelijk de laatste foto van deze klauw op deze motor.
Zodra er vorderingen zijn post ik deze hier.
De remset van de Honda is binnen en de afstand tussen de ophangpunten van de klauwen is 63mm. Dit is belangrijk voor welke adaptor je moet bestellen bij Cosmo. Ik hoop en verwacht de adaptoren deze week binnen. Hieronder 2 foto's van de remset.
Het is overduidelijk een gebruikte set, maar de voering op de blokken is meer dan ruim voldoende. Ik zou haast zeggen praktisch nieuw. Mijn idee is om eerst de set te passen en testen. Als het allemaal werkt bevalt zal ik de klauwen volledig reviseren. Zoals in mijn eerste post vermeldt, zal ik de reeds gemonteerde staal-omvlochten-remleiding gebruiken.
Ook heb ik besloten de hoofd remcilinder van Honda te gebruiken. Dit omdat er in plaats van 4 straks 8 zuigers moeten bewegen. Deze schijnen ook nog eens ieders 1mm groter in diameter te zijn. Om die reden verwacht ik dat de huidige rempomp inadequaat zal zijn. Daarnaast is het natuurlijk zo dat de set die ik gekocht heb vanuit de fabriek van Honda als set is samengesteld.
Weet iemand toevallig of deze één op één past op het stuur van de V-Strom 650? Het lijk er wel op en ik hoop de klem van de V-strom te kunnen gebruiken omdat dit tevens het motagepunt van de rechter spiegel is.
Als laatste nog even een foto van één van de huidige Tokico klauwen. In de geval de linker. Hopelijk de laatste foto van deze klauw op deze motor.
Zodra er vorderingen zijn post ik deze hier.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Berichten: 161
- Lid geworden op: za 20-08-2016, 18:41
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2004)
- Woonplaats: Lelystad
Re: Betere remmen op mijn V-Strom 650 uit 2004
Vandaag de adaptors van Cosmo binnen gehad. Heb ze zondag besteld en zijn vandaag, dinsdag, geleverd. Voor het geld goed kwaliteit. Doordat ze van staal zijn wel redelijk zwaar. Kon niet wachten dus heb direct even gekeken of ze op de klauwen van de Honda pasten:
Hopelijk vind ik van het weekend tijd om ze te monteren. Ik houd jullie op de hoogte.
Hopelijk vind ik van het weekend tijd om ze te monteren. Ik houd jullie op de hoogte.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Berichten: 161
- Lid geworden op: za 20-08-2016, 18:41
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2004)
- Woonplaats: Lelystad
Re: Betere remmen op mijn V-Strom 650 uit 2004
Goedenavond allemaal,
Inmiddels heb ik de remklauwen vervangen en ik zal hieronder een zo compleet mogelijk overzicht geven van wat erbij komt kijken als je zelf de remmen op jou Suzuki V-Strom of SV wilt upgraden. LET OP! Remmen zijn één van de belangrijkste onderdelen van je motorfiets. Als je niet zeker weet waar je op moet letten raad ik af om deze upgrade zelf te doen. Raadpleeg bij twijfel altijd een professional.
Om andere remklauwen te monteren heb je een adaptor-beugel nodig. Ik heb twee leverancier gevonden die dit soort beugels maken en verkopen. Onze bekende vriend uit Griekenland verkoopt het benodigde beugel in meerdere maten waardoor je een breed scala aan remklauwen zou moeten kunnen monteren. De link naar de beugel die ik gebruikt heb is https://www.cosmo-accessories.com/brand ... 158-detail
In Amerika vind je SV-Racing Parts. Een bedrijf dat zich specialiseert in het upgraden van SV modellen, waar onze V-Strom’s op sommige gebieden van mee kunnen profiteren. De link naar hun website is https://www.svracingparts.com/store/Cal ... ts-c484220
Voordat je het juiste beugel besteld zul je een geschikte set (gebruikte) remklauwen moeten vinden. Voor zover ik heb kunnen herleiden kun je kiezen tussen Tokico’s en Nissin’s. Beiden zijn prima remklauwen waar de Nissin’s een iets grote zuiger diameter schijnen te hebben waardoor deze in theorie krachtiger zouden kunnen zijn. Hieronder een overzicht van de diverse opties die ik heb kunnen vinden.
* Deze lijst is samengesteld op basis van mijn bevindingen op diverse plekken op het internet. Mocht je weten van een andere remklauw die gebruikt kan worden laat het dan weten zodat we samen de lijst up-to-date kan houden.
Naast de juiste remklauwen in het ook belangrijk de juiste hoofdremcilinder, ook bekend als rempomp, te gebruiken. Het belangrijkste hierbij is de diameter van de zuiger. De consensus lijkt te zijn dat een 5/8” (15,8mm) rempomp het beste werkt, hoewel er ook succesverhalen zijn met een kleinere 14mm(?) rempomp.
De V-Strom 650 is geleverd met zowel de ‘grote’ als de ‘kleine’ hoofdremcilinder. De V-Strom 1000 kent alleen de ‘grote’ variant. Hieronder een overzicht.
Zelf heb ik een DL650 uit 2004 en gekozen voor remklauwen van een Honda CBR600F4. Om deze te monteren heb ik bij Cosmo de hierboven gelinkte adaptor besteld met 63mm afstand tussen de montagegaten. De originele ‘grotere’ hoofdremcilinder heb ik gebruikt in combinatie met door staal omvlochten remleidingen van Hell.
Na montage heb ik slechts een korte proefrit gemaakt waardoor ik op dit moment nog geen definitieve conclusie maken. Mijn eerste indruk is wel heel goed. Het remmen voelt soepel, meer liniair en daardoor een stuk beter voorspelbaar.
Nogmaals, dit artikel is bedoeld als centrale plek voor alle informatie over dit onderwerp. Voel je vrij om te verbeteren of aan te vullen zodat de V-Strom rijders van morgen zo makkelijk en zo veel mogelijk informatie kunnen vinden over dit onderwerp.
Bronnenlijst:
https://www.advrider.com/f/threads/vstr ... ap.594446/
https://www.stromtrooper.com/threads/go ... -on.54456/
https://www.stromtrooper.com/threads/dl ... cs.425243/
Inmiddels heb ik de remklauwen vervangen en ik zal hieronder een zo compleet mogelijk overzicht geven van wat erbij komt kijken als je zelf de remmen op jou Suzuki V-Strom of SV wilt upgraden. LET OP! Remmen zijn één van de belangrijkste onderdelen van je motorfiets. Als je niet zeker weet waar je op moet letten raad ik af om deze upgrade zelf te doen. Raadpleeg bij twijfel altijd een professional.
Om andere remklauwen te monteren heb je een adaptor-beugel nodig. Ik heb twee leverancier gevonden die dit soort beugels maken en verkopen. Onze bekende vriend uit Griekenland verkoopt het benodigde beugel in meerdere maten waardoor je een breed scala aan remklauwen zou moeten kunnen monteren. De link naar de beugel die ik gebruikt heb is https://www.cosmo-accessories.com/brand ... 158-detail
In Amerika vind je SV-Racing Parts. Een bedrijf dat zich specialiseert in het upgraden van SV modellen, waar onze V-Strom’s op sommige gebieden van mee kunnen profiteren. De link naar hun website is https://www.svracingparts.com/store/Cal ... ts-c484220
Voordat je het juiste beugel besteld zul je een geschikte set (gebruikte) remklauwen moeten vinden. Voor zover ik heb kunnen herleiden kun je kiezen tussen Tokico’s en Nissin’s. Beiden zijn prima remklauwen waar de Nissin’s een iets grote zuiger diameter schijnen te hebben waardoor deze in theorie krachtiger zouden kunnen zijn. Hieronder een overzicht van de diverse opties die ik heb kunnen vinden.
Merk en model motorfiets | Bouwjaar | Merk en type remklauw |
---|---|---|
Honda CBR 600 F4(i) | 1999 - 2006 | Nissin 4 zuigers |
Honda CBR 600 RR | ? | Nissin 4 zuigers |
Honda CBR 900 RR (929) | 2000 - 2002 | Nissin 4 zuigers (goud kleurig) |
Suzuki GSX-R 600 | 2001 - 2003 | Tokico 4 zuigers |
Suzuki GSX-R 750 | 2000 - 2003 | Tokico 4 zuigers |
Suzuki SV-1000 | Alle bouwjaren | Tokico 4 zuigers |
* Deze lijst is samengesteld op basis van mijn bevindingen op diverse plekken op het internet. Mocht je weten van een andere remklauw die gebruikt kan worden laat het dan weten zodat we samen de lijst up-to-date kan houden.
Naast de juiste remklauwen in het ook belangrijk de juiste hoofdremcilinder, ook bekend als rempomp, te gebruiken. Het belangrijkste hierbij is de diameter van de zuiger. De consensus lijkt te zijn dat een 5/8” (15,8mm) rempomp het beste werkt, hoewel er ook succesverhalen zijn met een kleinere 14mm(?) rempomp.
De V-Strom 650 is geleverd met zowel de ‘grote’ als de ‘kleine’ hoofdremcilinder. De V-Strom 1000 kent alleen de ‘grote’ variant. Hieronder een overzicht.
Type V-Strom | Bouwjaar | Type hoofdremcilinder / partnumber |
---|---|---|
DL650 | 2004 - 2006 | 59600-42f00 (15,8mm) |
DL650 | 2007 - nu(?) | 59600-10g10 (14mm?) |
DL1000 | Alle bouwjaren | 59600-42f00 (15,8mm) |
Zelf heb ik een DL650 uit 2004 en gekozen voor remklauwen van een Honda CBR600F4. Om deze te monteren heb ik bij Cosmo de hierboven gelinkte adaptor besteld met 63mm afstand tussen de montagegaten. De originele ‘grotere’ hoofdremcilinder heb ik gebruikt in combinatie met door staal omvlochten remleidingen van Hell.
Na montage heb ik slechts een korte proefrit gemaakt waardoor ik op dit moment nog geen definitieve conclusie maken. Mijn eerste indruk is wel heel goed. Het remmen voelt soepel, meer liniair en daardoor een stuk beter voorspelbaar.
Nogmaals, dit artikel is bedoeld als centrale plek voor alle informatie over dit onderwerp. Voel je vrij om te verbeteren of aan te vullen zodat de V-Strom rijders van morgen zo makkelijk en zo veel mogelijk informatie kunnen vinden over dit onderwerp.
Bronnenlijst:
https://www.advrider.com/f/threads/vstr ... ap.594446/
https://www.stromtrooper.com/threads/go ... -on.54456/
https://www.stromtrooper.com/threads/dl ... cs.425243/
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Berichten: 161
- Lid geworden op: za 20-08-2016, 18:41
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2004)
- Woonplaats: Lelystad
Re: Betere remmen op mijn V-Strom 650 uit 2004
Vandaag de eerste echte rit gemaakt met de nieuwe remklauwen. Wat een verschil!
Vanaf de eerste beweging in de remhendel begint de motor te vertragen. Dit eerste stuk heel subtiel, bijna zacht. Dit was even wennen omdat de originele remklauwen vrij abrupt aangrepen voor mijn gevoel. Vanaf het ongeveer half inknijpen van de remhendel begint de extra remkracht duidelijk te worden. Dan begint de motor te duiken en ben ik blij dat ik een forkbrace geplaatst heb.
Tot nu toe dus zeker de €150,- euro waard die de conversie mij gekost heeft. Ik kan het iedereen aanraden. Kan niet wachten wat dit mij gaat brengen in de Eifel, later dit jaar.
Vanaf de eerste beweging in de remhendel begint de motor te vertragen. Dit eerste stuk heel subtiel, bijna zacht. Dit was even wennen omdat de originele remklauwen vrij abrupt aangrepen voor mijn gevoel. Vanaf het ongeveer half inknijpen van de remhendel begint de extra remkracht duidelijk te worden. Dan begint de motor te duiken en ben ik blij dat ik een forkbrace geplaatst heb.
Tot nu toe dus zeker de €150,- euro waard die de conversie mij gekost heeft. Ik kan het iedereen aanraden. Kan niet wachten wat dit mij gaat brengen in de Eifel, later dit jaar.
-
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 7676
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: Betere remmen op mijn V-Strom 650 uit 2004
Goed bezig. Nu nog een setje progressieve Hyperpro voorveren monteren en je herkent je fiets niet meer.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin