ABS Sensor voor vervangen

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
EV_Fella
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 17-07-2022, 10:40

ABS Sensor voor vervangen

Bericht door EV_Fella »

Hoi allemaal.

Ik zal me eerst even voorstellen. Mijn naam is Erik, sinds 1 week trotse eigenaar van een V-strom 650 uit 2015. Enkele dagen met veel plezier rondgereden. Genoten!

Tot gisteravond. Het ABS lampje ging niet uit na wegrijden. Even getest, maar de ABS werkt dus niet. Vandaag langs de Suzuki dealer gegaan. Deze geeft aan dat de ABS sensor voor defect is. Achter zou deze wel gemeten worden, voor niet. Zegt dat hij de code ook niet kon wissen vanwege een mogelijke kabelbreuk. De foutcode kwam direct terug (stroomcircuit onderbroken).Hoe dit is ontstaan...geen idee. Mogelijk vanwege niet juist leiden van bekabeling en indrukken voorvork gaf de dealer aan.

Nu zie ik online https://www.getor.de/ABS-sensor-for-Suz ... trom-12-15

Ik ga er vanuit dat vervanging van de defecte sensor d.m.v. bovenstaande onderdeel leidt tot het opnieuw werken van de ABS.

Ik zag in de service manual dat de ruimte tussen de sensor en de sensor rotor 0.26-1.67 mm moet zijn.

Wanneer deze juist gemonteerd is, werkt de ABS dan direct, of moet eerst de foutcode gewist worden voor ik kan testen of ik het goed heb gedaan?

En zijn er nog zaken waar ik verder aan moet denken?

Ik hoor graag van jullie.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: ABS Sensor voor vervangen

Bericht door Eikie »

Erik, is de motor met garantie via de dealer gekocht?
Dan zou ik het probleem daar neerleggen en er verder niets aan doen.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
EV_Fella
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 17-07-2022, 10:40

Re: ABS Sensor voor vervangen

Bericht door EV_Fella »

Helaas niet...
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: ABS Sensor voor vervangen

Bericht door Eikie »

Ben bang dat het een dure aangelegenheid kan worden.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1578
Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
Woonplaats: brouwershaven

Re: ABS Sensor voor vervangen

Bericht door Motormuus »

Sensor bestellen, monteren. Blijft de storing ff naar de dealer de storing wissen en gas erop.
EV_Fella
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 17-07-2022, 10:40

Re: ABS Sensor voor vervangen

Bericht door EV_Fella »

En kan 'iedere' motorzaak deze code wissen? Ik belde een motorzaak in de buurt die niet de juiste kabel had om de ABS unit uit te lezen. Echter het mankement is nu bekend, kan er dan met reguliere uitleesapparatuur de storing gewist worden of moet dit met de kabel die wordt aangesloten op ABS unit?
EV_Fella
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 17-07-2022, 10:40

Re: ABS Sensor voor vervangen

Bericht door EV_Fella »

Update; Het ABS lampje is afgelopen maandag vanuit zichzelf weer uitgegaan. De ABS deed het weer (getest). Tot vandaag. Na enkele km's rijden sprong het lampje aan tijdens het rijden. Na herstarten is het weer verdwenen. Kan zoiets veroorzaakt worden door een kabelbreuk? Of zou de ABS melding dan constant zijn? Zou vocht ook een mogelijke veroorzaker kunnen zijn? Iemand ideeën wat ik na zou kunnen lopen?

Alle info/tips zijn welkom!
Laatst gewijzigd door EV_Fella op vr 26-08-2022, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1502
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: ABS Sensor voor vervangen

Bericht door Calimero »

Omdat ik eerder las dat de sensor kapot was heb ik niet gereageerd, maar het ABS lampje gaat ook branden wanneer de boorspanning te laag is.

Van jouw model (toch nog met de dubbele koplampen?) is ooit een terugroepactie geweest om de stator van de dynamo te wisselen. Deze wilde nog wel eens doorbranden. Helaas heb ik dat zelf ook mogen ervaren tijdens een vakantie in Schotland. :cry:

Wellicht is de stator bij jouw motor nog niet gewisseld voor een aangepast exemplaar en staat hij nu op het punt van instorten? Een Suzuki dealer zou je kunnen vertellen of jouw motor die update gehad heeft. Voor mij is het een reden geweest om een voltmeter te monteren zodat ik de boordspanning altijd in de gaten kan houden.
Groeten,
Adri
EV_Fella
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 17-07-2022, 10:40

Re: ABS Sensor voor vervangen

Bericht door EV_Fella »

Dankje voor je reactie! Heb gebeld met de Suzuki dealer. Zij geven aan dat de vervanging van dit onderdeel reeds heeft plaatsgevonden (2017). Ik heb zojuist de zekeringen voor de ABS maar preventief vervangen (kon niks zien aan de zekeringen die er al in zaten). Het lijkt mij een spanningsprobleem, aangezien t probleem komt en gaat. Is er een manier om eenvoudig uit te kunnen sluiten of bijv. de kabelboom ergens is doorgesleten of moet ik hiervoor de boel demonteren en fysiek nakijken?
Weerman
Berichten: 372
Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
Mijn motor is een: BMW F850GS Adventure Rally (2020)
Woonplaats: Provincie Groningen
Contacteer:

Re: ABS Sensor voor vervangen

Bericht door Weerman »

Het probleem komt en gaat geef je aan en tijdens uitlezen bij dealer was op dat moment foutcode niet te wissen dus op dat moment was storing actueel, ook zij hebben aangegeven dat ABS sensor defect is dan begrijp ik eerlijk gezegd niet dat jij hier over twijfelt.

Er zal een kabel breuk in zitten dit zou je met een Ohmmeter kunnen meten bij stekker ABS sensor richting sensor al hangt het er vanaf of het een hal of een inductiesensor is dat kun je zie aan aantal kabeltje 2 is inductiesensor 3 is halsensor deze zijn lastiger te meten met Ohmmeter en zou je met een scoop moeten meten of uitlezen met actuele waardes.

Bij het meten moet je de juiste meetpennetjes hebben om te voorkomen dat je de stekker beschadigd wat men ook wel doet en helemaal fout is dat ze door bedrading heen prikken om te meten waardoor je dus geen waterdichte kabel meer hebt die na verloop van tijd storing gaat geven.
Als je deze heb aangesloten moet je bij inductiesensor een lage weerstand meten indien je een lage weerstand meet is het goed, tijdens het meten moet je het kabeltje bewegen en dan zul je zien dat waardes op meter gaan springen dit geeft aan dat er een breuk in kabel zit.
Vaak zijn dit afgeschermde kabels en daarom worden deze niet gerepareerd en een evt reparatie plek blijft een zwakke plek.

Als je motor start moet ABS lamp branden tijdens weg rijden na 10 meter uit zijn als hij hierna weer aan gaat heeft ABS systeem een storing gezien in jou geval ABS sensor (geeft dealer aan) het controle lampje blijft branden en gaat niet eerder weer uit tot dat contact wordt af gezet en dan begint procedure weer van vooraf aan.
Er zijn voldoende de-montage bedrijven die wel tweedehands onderdelen hebben van deze motoren ik weet niet wat een nieuwe sensor kost zelf zou ik voor een nieuwe gaan bij dealer weg.
Er wordt vaak ook de fout gemaakt met het verwijderen van het wiel om de ABS sensor te laten zitten waardoor je hem snel kunt beschadigen en dus sensor sloopt maar dan heb je altijd storing en niet af en toe. Succes.

P.S. En waar treedt meestal een kabelbreuk op bij plaatsen waar de kabel beweegt door veersysteem sturen enz ook kan deze breuk in kabelboom zelf zitten natuurlijk.
EV_Fella
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 17-07-2022, 10:40

Re: ABS Sensor voor vervangen

Bericht door EV_Fella »

Hoi weerman, dank voor je uitleg. Ik heb al een sensor besteld via een onderdelen site. T.z.t. (als de storing weer verschijnt en niet meer weggaat) zal ik deze vervangen.
EV_Fella
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 17-07-2022, 10:40

Re: ABS Sensor voor vervangen

Bericht door EV_Fella »

Update; aangezien het ABS lampje wederom ging branden, deze vervangen. Echter....het lampje blijft ook na vervanging van de ABS kabel/sensor branden! Dit wordt denk ik toch maar wederom een bezoekje aan de dealer om verder onderzoek te verrichten :(
Gebruikersavatar
F2ride2001
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 27-11-2017, 13:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
Woonplaats: Oudenbosch
Contacteer:

Re: ABS Sensor voor vervangen

Bericht door F2ride2001 »

klinkt als kabelbreuk / stekker vuil.

Het tracé nalopen. De voorvork veert in waardoor draden en stekker belast worden....
TL1000 forever
Plaats reactie