Een ritje Frankrijk - Noord Spanje en terug met een kleine omweg

Plaats hier uw reisverslagen...
Plaats reactie
Akako
DL1000 berijder
Berichten: 312
Lid geworden op: do 01-10-2015, 11:14
Mijn motor is een: BMW R1250RT, Burgman 400
Woonplaats: Rucphen

Een ritje Frankrijk - Noord Spanje en terug met een kleine omweg

Bericht door Akako »

Aangezien ik elk jaar een paar reizen maak op de V-Strom en ook graag de reisverslagen van anderen lees, heb ik dit keer voor de liefhebbers ook een verslagje gemaakt.

Deze trip heb ik de afgelopen twee weken samen met mijn vrouw gemaakt. De laatste jaren rijdt zij niet meer met haar eigen V-strom (voor de liefhebbers, het is een 2004 DL650 die binnenkort te koop komt) maar springt ze weer bij mij achterop.

Over het algemeen hebben we geen vooraf bepaalde bestemming maar hebben we (voornamelijk ik) globaal een road tripje in het hoofd. En dat kan eigenlijk per dag veranderen. Vooraf boeken we weinig of niks, we doen een beetje wat in ons opkomt.

Dit jaar was de planning om richting Dordogne te gaan en vervolgens naar de Lot, Pyreneeën en Spaans Baskenland. Dus…

Vrijdag 19 augustus
Het is zover. De V-Strom staat glanzend gepoetst en bepakt en bezakt in de garage. Hij is bijna 7 jaar oud maar ziet er nog als nieuw uit. Na twee eerdere avonturen dit jaar, begin juni naar Zuid-Frankrijk en begin juli de RDGA staat de teller op 68.000 km.
Dit keer is de bestemming Dordogne. Mevrouw Akako wil absoluut niet door Parijs, ik ben daar zelf ook niet zo’n fan van trouwens, dus we besluiten om via Amiens en Rouen richting Périgueux te rijden. Wel een stukje om maar soit. We hebben tenslotte vakantie en het is lekker weer dus dat maakt ons niks uit.
De eerste tankstop is bij Arras, we hebben er 220 km opzitten. Dat deed ons denken aan lang vervlogen tijden (2005) toen we op een chopper terugkwamen uit Bretagne, in Arras hebben overnacht en vervolgens de hele dag daarna nodig hadden om weer thuis te komen omdat we elk half uur uitgebreid moesten pauzeren vanwege een zere kont. Vandaag kost dezelfde rit ons iets meer dan twee uur.
De rit is relaxed, het is droog en de temperatuur is aangenaam. Begin van de middag besluiten we om in Le Mans te overnachten, dan hebben we de eerste dag zo’n 650km gereden. Niet al te ver en naar de Dordogne is het dan ook niet meer zo ver.
Onderweg een hotelletje in Le Mans geboekt en meteen ook voor de Dordogne geboekt.

In Le Mans ben ik al een paar keer geweest om naar de 24 uur races te kijken. Hoe de stad eruitziet, daar heb ik geen idee van. Tot onze verassing zitten wij op loopafstand van een leuk historisch centrum waar we ook nog lekker kunnen eten. De motor staat intussen veilig in de garage van het hotel.

Zaterdag 20 augustus
We rijden naar Les Eyzies, een dorpje vlak bij Périgueux en bekend van de grotten met rotstekeningen. Een relatief kort ritje van ca 500 km wat we hoofdzakelijk over wat kleinere wegen afleggen. Aangekomen blijkt dat wij een prachtig authentiek Frans hotel hebben geboekt met mooie ouderwetse kamers. En ook ouderwets personeel die vrijwel alleen maar Frans spreken. Gelukkig kan ik me redelijk redden maar Engels gaat me toch een stuk beter af.
Zondag bezoeken we Sarlat, een mooi middeleeuws stadje, ongeveer 20 km van Les Eyzies.

Maandag 22 augustus
We gaan een toertochtje rijden wat ik thuis heb voorbereid. De spullen worden op de V-Strom geladen en we gaan op weg naar Villeneuve-sur-Lot. We rijden weer richting Sarlat, daarna Rocamadour en vervolgens naar de rivier de Lot die we volgen naar Cahors. Vanaf Cahors volgen we de Lot naar onze bestemming Villeneuve-sur-Lot. Een erg fraai tochtje van ongeveer 300 kilometer. In Rocamadour en langs de Lot gestopt voor de onvermijdelijke foto’s uiteraard. Onderweg hebben we een hotel geboekt in Villeneuve-sur-Lot. Het weer was perfect, graadje of 25-28 en half bewolkt. Voor ons is dat prima te doen.
Het hotel is in het centrum van Villeneuve-sur-Lot, het was ook meteen restaurant en bar dus we hoeven niet ver te lopen voor eten en drinken. De kamer is prima en voorzien van airco. Na het gesjouw met de bagage is dat wel erg lekker. De motor slaapt buiten op het marktplein.


Dinsdag 23 augustus.
Het plan was dus om vanuit hier door de Pyreneeën te gaan rijden en vervolgens naar Baskenland. De weersvoorspellingen zijn gunstig, het zou droog blijven en niet al te warm.
Maar niets is zo veranderlijk als de mens, het is voor de meesten van jullie denk ik niet voor te stellen maar we hadden geen zin in de Pyreneeën. Daarom bedenken we een alternatieve route en rijden via Mont-de-Marsan richting Biarritz. Thuis hadden we na enig zoeken een hotel in Durango gevonden waar we een paar dagen een kamer hebben geboekt. Vanuit Biarritz rijden we daar naartoe.

Woensdag 24 augustus tot maandag 29 augustus
Ook een motorvakantie bevat motorloze dagen. Het hotel is zeer comfortabel dus we besluiten er een paar te nemen en we verlengen onze boeking. Die dagen vullen we op met lang uitslapen, zeer uitgebreid ontbijten, een beetje door het stadje slenteren (hmm, niet veel aan) in het hotelzwembad liggen (lekkerrr!) biertje ’s middags (idem) en een boek lezen.
Daarnaast hebben we nog wat tochtjes gemaakt lang de mooie kust richting Bilbao en de dag erna richting San Sebastian. Dat is zeker een aanrader. We wilden oorspronkelijk richting Bilbao onder meer om die stad te bezoeken en specifiek het Guggenheim museum aldaar. Dat moet echter een andere keer want deze keer hebben we daar geen zin in.


Maandag 29 augustus
Op zaterdag en zondag bedenken we dat we graag nog eens naar Bretagne zouden gaan. Aangezien we nu een soort van “in de buurt” zijn besluiten we dat onze volgende bestemming Quiberon gaat worden. Quiberon is een klein schiereilandje in het zuiden van Bretagne. Daar zijn wij in 2006 al eens geweest en heeft veel indruk op ons gemaakt vanwege authenticiteit en sfeer.
Dus de Suzuki wordt weer bepakt en begeleid door zeer donkere luchten gaan wij in noordelijke richting. Ondanks de dreiging van regen houden wij het droog maar tijdens een stop horen we van twee Belgen die ongeveer 15 minuten achter ons zaten dat het zeer zwaar had geregend.

Van Durango naar Quiberon is ruim 800 kilometer, normaal lukt dat wel op een dag. Op deze dag liep de temperatuur echter gestaag op. Tijdens de lunch was het ruim boven de 30 graden en het bleef stijgen tot 37 graden. Daar raak ik een beetje van uit mijn comfort zone dus besluiten we niet te lang te rijden en een hotel te boeken in Niort.
Een prachtige plaats leek het mij maar de op dat moment meest interessante locatie was het hotel. Daar was het namelijk dankzij de airco 25 graden binnen en dat voelde ongelofelijk lekker.
Nadat mevrouw Akako mij had geholpen de aan mijn benen vastgeplakte leren broek uit te trekken en ik een fijne douche had genomen, eten we daar in de buurt een lekker pizzaatje. Samen met een paar biertjes is de maag gevuld en de dorst gelest.

Dinsdag 30 augustus
Naar Quiberon vandaag. Gisteren in het koele hotel een kamertje geboekt in Quiberon. Vlak bij de zee, we verheugen ons erop. Het is weer warm maar minder extreem. Het is ook nog maar iets van 300 km, een kippeneindje.
Quiberon is nog steeds authentiek en sfeervol maar ook hier rukt de commercie op in de vorm van grote campings en hotels. We plannen maar weer eens een rustdag. Ook dit hotel heeft een zwembad(je) maar je kunt beter gewoon ff naar het strand lopen.
Na een rondritje Quiberon besluiten we vrijdag te vertrekken. De Garmin wordt erbij gepakt en ik probeer een mooi ritje naar Cancale in elkaar te prutsen.

Quiberon
39BD5EF8-EFA8-40DA-BE40-3E912C0B8671.jpeg

Vrijdag 2 september
Het is inderdaad een mooi ritje. Gaat ook vergezeld van donkere luchten. Echter, de temperatuur is goed en we houden het wonder boven wonder droog.
Als we in het Noorden van Bretagne aankomen rijden we langs de prachtige kust richting Cancale. Natuurlijk stoppen we heel vaak om foto’s te maken, bijvoorbeeld bij Erquy en Cap Fréhel.
Cancale kennen we van eerdere vakanties, onderweg hebben we een B&B geboekt en daar rijden we nu naartoe. We verheugen ons op een maaltijd aan de boulevard of op de pier.

Cancale bij eb
D61E32DA-0D40-4C48-853D-4B2DEEFAD343.jpeg
Zaterdag 3 september
Na een fantastische avond met veel vis en eigenlijk iets te veel wijn ben ik vanochtend toch een beetje op tijd opgestaan. Gisteren tijdens het eten hebben we besloten de laatste avond van de vakantie door te brengen in Honfleur en vanochtend is het hotel geboekt.
Nu moet ik nog ff een route in elkaar friemelen langs Le Mont-Saint-Michel, Avranches en Granville. De bedoeling is zo lang mogelijk langs de fraaie kust te rijden en vanaf Granville rechtstreeks naar Honfleur te gaan.
Dat is allemaal vrij eenvoudig gelukt, eigenlijk volg je gewoon de bordjes “route de baie” en die leiden je langs de mooiste plekjes.
Overigens is dat Mont-Saint-Michel een echte aanrader als je van grote mensenmassa’s, immense parkeerterreinen en lange wandelingen naar de Mont houdt. Snel wegwezen daar wat ons betreft. We zijn er ook al een paar keer geweest.
Mooi ritje gehad en eind van de middag zitten we in ons hotel in Honfleur. Over mensenmassa’s gesproken, hier is het ook erg druk!

Honfleur
52465842-F711-42E6-A59B-2031E58B82E2.jpeg
Zondag 4 september
De laatste dag van onze vakantie. Na het uitgebreide ontbijt voor de laatste keer de Suzuki bepakt. Nog 500 km naar huis, makkie vandaag.

Rond half vier zijn we weer thuis. De V-Strom staat inmiddels op 72.000 kilometer. Ook deze vakantie weer geen krimp gegeven.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Akako op ma 05-09-2022, 19:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Een ritje Frankrijk - Noord Spanje en terug met een kleine omweg

Bericht door Calimero »

Kijk, daar is de V-Strom voor bedoeld. :duim: Lekker wat kilometers maken en samen (de V-Strom, jij en je vrouw) genieten van een mooie vakantie. :-)}
Ik mis alleen nog een paar vakantiekiekjes :wink:
Groeten,
Adri
Akako
DL1000 berijder
Berichten: 312
Lid geworden op: do 01-10-2015, 11:14
Mijn motor is een: BMW R1250RT, Burgman 400
Woonplaats: Rucphen

Re: Een ritje Frankrijk - Noord Spanje en terug met een kleine omweg

Bericht door Akako »

Lukt niet heel erg met die vakantiekiekjes
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5094
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Re: Een ritje Frankrijk - Noord Spanje en terug met een kleine omweg

Bericht door Stroompje »

Zooooo.....leuk :duim: ‼️ Ben ik toch ook nog even op vakantie geweest, zondagochtend, liggend op mijn rug met "vroege vogels" opde achtergrond :schater:
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Gebruikersavatar
Sufos
DL1000 berijder
Berichten: 348
Lid geworden op: vr 20-01-2017, 23:57
Mijn motor is een: V-Strom 1000 L8
Woonplaats: 52.268012, 6.196773

Re: Een ritje Frankrijk - Noord Spanje en terug met een kleine omweg

Bericht door Sufos »

Mooi verhaal waar ik van genieten kan :duim:

Lekker toeren,lekker eten en drinken, en dat in een mooie omgeving....wat wil een mens nog meer!
Plaats reactie