Een week in de Harz

Plaats hier uw reisverslagen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
1037cc
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 01-08-2021, 21:47
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1050

Een week in de Harz

Bericht door 1037cc »

Vorige week ben ik in de Harz geweest met mijn 1050DL. Vanuit Den Haag naar trefpunt Winterberg 373km in 4,5 uur. Dat vond ik best snel en heb niets geforceerd, gewoon lekker doorgereden. Bij Bottrop een tankstop met koffie. In het zadel, hoewel ietsjes "hard", was het prima uit te houden.

Ik heb vorige week ruim 2.100km gereden en de V-Strom heeft geen klap gemist. Stuurt heerlijk en precies ook door krappe haarspeldbochten. Remmen is een feestje, want zeer goed te doseren. Benzineverbruik viel mij heel erg mee met 1:21. Mijn maat op een BMW 1250GS haalde zelfs ruim 1:23. Bagage kon ik goed kwijt: 2 Givi koffers (35 l) en waterdichte roltas (20 l). Op de bagagedrager nog ruimte voor de Q Bag met mijn slot. Ik ben écht heel blij met mijn V-Strom.

Afbeelding

Punten voor verbetering? Hoewel het LCD scherm alle informatie geeft zou een TFT scherm voor mij de kers op de taart zijn. Enig puntje van "kritiek": de benzinetank van de V-Strom zit vrij hoog. Met 20 liter peut aan boord en een flinke zijwind merk je dat de motor ietsjes topzwaar is.

Vanaf Winterberg ging de trip naar Nordhausen. Vervolgens maakten we iedere dag een rit in de Harz waarbij we 's avonds in een ander hotel neerstreken. Voor de Duitse eenwording in 1989 ging de grens dwars door de Harz en lag er een deel in West- en een deel in Oost-Duitsland, resp. BRD en DDR. Op borden langs de weg werd aangegeven waar die grens vroeger liep. De DDR, de voormalige Soviet-satellietstaat, heeft bestaan tussen 1949 en 1989. In Thale bezochten we een museum geheel gewijd aan de DDR. Gelukkig herinnert alleen een museum nog aan de DDR. Dit land was één grote gevangenis, de bewoners mochten niet vrij reizen en er was geen democratisch bestuur. In de buurt was een museum met voertuigen uit de DDR (denk o.a. aan Trabant, Wartburg, maar ook MZ en Simson). Helaas was dat museum gesloten. In Sorge was een klein grensmuseum ingericht. De beheerder vertelde hoe in de DDR vanaf 1952 "onbetrouwbare bewoners" uit het grensgebied werden verwijderd.

Afbeelding
Computer uit 1984 die in de DDR destijds 14.583 (Oost)Mark kostte.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Grensmuseum Sorge. Op de laatste foto een Simson 50cc die door de DDR grenstroepen werd gebruikt.

Hoewel je strak asfalt in Duitsland verwacht was dat in de Harz zeker niet het geval. Veel gaten en scheuren in het wegdek. De vering van de V-Strom streek gelukkig veel glad.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In de winter, uiteraard mits er sneeuw ligt, kun je er skiën.

Hoogste berg van de Harz is de Brocken (1141 m). Heel veel dode sparrebomen gaven de Brocken een apocaliptische aanblik. Het hout van de sparrebomen werd in het verleden gebruikt voor de mijnbouw en de wederopbouw na de 2e Wereldoorlog. Deze bomen horen er oorspronkelijk niet en daarom is er een programma gestart om de oorspronkelijke loofbomen terug te brengen op de Brocken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In de Harz ligt het voormalig nazi-concentratiekamp Mittelbau-Dora. Hier werden v.a. 1944 onder zéér erbarmelijke omstandigheden V1 en V2 raketten door gevangenen gebouwd in ondergrondse donkere, vochtige gangen. In een herinneringscentrum op het terrein zijn de getuigenissen van de overlevenden opgetekend. Zo'n onderaardse gang is ook te bezoeken. Helaas hadden wij daartoe niet de gelegenheid.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Vakwerkhuizen in Stolberg.

Afbeelding
Tot slot de houten kerk van Clausthal-Zellerfeld uit 1632.

Nuttige links over de Harz

Harz
https://de.wikipedia.org/wiki/Harz_(Mittelgebirge)

Brocken
https://de.wikipedia.org/wiki/Brocken

KZ Mittelbau-Dora
https://de.wikipedia.org/wiki/KZ_Mittelbau-Dora

Grensmuseum Sorge
https://www.grenzmuseum-sorge.de/

Oostduits voertuigmuseum
http://www.mts-oldtimermuseum.de/

DDR museum Thale
https://www.ddr-museum-thale.de/
++ 2021 Suzuki V-Strom 1050 ++
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7822
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Een week in de Harz

Bericht door Eikie »

Leuk verslag. Dank voor het delen.
Blijft een mooi gebied om te rijden.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gert-JanD
Berichten: 488
Lid geworden op: vr 14-08-2015, 22:45
Mijn motor is een: 650 XTA van 2023
Woonplaats: Boreft (Bodegraven)

Re: Een week in de Harz

Bericht door Gert-JanD »

Hey Tony,

Leuk verslag heb je gemaakt, altijd mooi om musea te bezoeken. Interessant de DDR geschiedenis, ben net zelf terug uit Weimar en Leipzig (met de auto).

Bedankt voor het verslag.

Groet Gert-Jan
Als er één V-strom over de dam is, volgen er meer :-)}
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1517
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Een week in de Harz

Bericht door Calimero »

Mooie culturele trip heb je gemaakt :duim: Ik moet ook maar eens die kant op!
Groeten,
Adri
Gebruikersavatar
1037cc
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 01-08-2021, 21:47
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1050

Re: Een week in de Harz

Bericht door 1037cc »

Ja, laat jullie verrassen in de Harz! Mooie streek. Toen ik net thuis was zag ik op TV dat er brand was uitgebroken op de Brocken. Niet alleen het dode hout van de sparren vatte vlam, nee ook het veenmos eronder. Wordt nog een hele toer om dat goed te blussen.

Hotels in de Harz zijn ook wel spannend. Zo zijn wij aan het einde van de trip beland in twee verschillende hotels van de dezelfde keten in het voormalige Oost-Duitsland. Een drankje moest gelijk worden afgerekend, kon niet op kamernummer. Dan voel je je toch iets minder welkom. Diner (à € 25) bleek een buffet van een niet heel hoog niveau. Een ander restaurant was er niet in de buurt. Kwam daarover in gesprek met een dame uit Hannover (West-Duitsland). Die zei zoiets als: "Ja, het zijn hier nog echte "Ossies, hoewel je dat anno 2022 niet meer hardop mag zeggen". De West-Duitsers en de Oost-Duitsers noemen elkaar over en weer "Wessies" en "Ossies", niet echt een teken van verbroedering en eenwording.
++ 2021 Suzuki V-Strom 1050 ++
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7822
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Een week in de Harz

Bericht door Eikie »

Geen aandelen hoor :D maar hier is het goed vertoeven. Mooie kamers, prima biertuin en fantastisch eten.

https://www.hotel-burghagen.de/
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Jabba
DL650 berijder
Berichten: 450
Lid geworden op: vr 25-04-2014, 09:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L4
Woonplaats: Eindhoven de gekste

Re: Een week in de Harz

Bericht door Jabba »

Was zeker een goed hotel René, en nog goedkoop ook.
Echt een aanrader als je naar de Harz gaat.

Verstuurd vanaf mijn SM-A525F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7822
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Een week in de Harz

Bericht door Eikie »

Waarvan notie Jan :duim:

48C77077-C427-496D-8DDD-F1F9918DFBEF.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1517
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Een week in de Harz

Bericht door Calimero »

Ziet er goed uit :duim:

En dan wil mijn vrouw minder vlees eten. Die moet ik dan maar thuis laten :schater:
Groeten,
Adri
Panoramaguy
Berichten: 186
Lid geworden op: wo 09-12-2020, 10:35
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 XT van 2020
Woonplaats: Bocholt (BE)

Re: Een week in de Harz

Bericht door Panoramaguy »

Wat je graag ziet, laat je beter thuis, Adri.
Dit is alvast wat ik steeds doe. Ha, ha !
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5099
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Re: Een week in de Harz

Bericht door Stroompje »

Leuk verslag herkenbaar ! Toen in Andreasberg was het goed toeven....zo goed zelfs dat ik al mijn paperassen op plastic vergat mee te nemen en we een week later gewoon nogmaals gegaan zijn..... :-)} :schater:
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Plaats reactie